Poznáte to, idete na cesty, turistiku, bicykel a chcete si zobrať so sebou aj fotoaparát, lebo chcete naozaj dobrú kvalitu fotografií a telefón vám nepostačuje. Máte však dilemu, ktorý zo svojich objektívov zobrať so sebou? Radšej širokáč, štandardný objektív alebo teleobjektív? Chcete urobiť záber na krajinu? Priblížiť si vzdialený kopec? Alebo urobiť krásny portrét s organicky rozostreným pozadím? Chcete toto všetko? Mám pre vás dobrú správu, môžete to mať!
Existujú naozaj objektívy, ktoré vám viac alebo menej dokážu poskytnúť takéto široké využitie. Viaceré z nich sme si tu už otestovali, napríklad objektív pre digitálne zrkadlovky NIKKOR AF-S 24 – 120 mm. V recenzii som ho označil ako cestovateľský objektív číslo 1. No a teraz tu máme jeho novú verziu pre mirrorless systém Nikon Z. NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S. Ohniskami aj svetelnosťou je to dvojča spomínaného objektívu pre zrkadlovky. Nie je to však jediný univerzálny zoom pre mirrorless systém Nikon. Minulé leto som testoval NIKKOR Z 24 – 200 mm f/4-6,3, ktorý ma veľmi milo prekvapil. Na to, že ide o pomerne málo svetelný objektív, všetky ostatné parametre a výkon tohto univerzála boli pre mňa prekvapujúco dobré. Ako si teda poradí ešte novší univerzálny objektív s menším rozsahom a lepšou svetelnosťou?
Rozsah ohnísk a veľkosť priblíženia
Ohnisko 24 mm je širokouhlé ohnisko určené pre krajinárske celky, architektonické celky alebo pri snímaní v stiesnených priestoroch a v interiéroch. 120 milimetrové ohnisko zodpovedá krátkemu až stredne dlhému teleobjektívu. Môžete ním pritiahnuť vzdialené predmety, dosiahnuť kompresiu scény, zahustenie plánov v krajine, ale zároveň môžete vyhotoviť kvalitné portréty s prirodzene rozostreným pozadím. Vzhľadom na veľmi malú minimálnu vzdialenosť zaostrenia 35 cm v celom rozsahu zoomu, môžete na 120 mm ohnisku vyhotoviť aj efektné detailné zábery.
Kvalita spracovania
Objektív patrí do produktového radu S, to znamená nielen vynikajúcu optickú kvalitu a pokročilú optickú konštrukciu, ale aj utesnenie voči stekajúcej vode a prachu a pokročilé antireflexné vrstvy, ktoré bojujú proti odleskom a závoju. Predný člen je takisto opatrený fluórovou vrstvou, ktorá odpudzuje nečistoty a aj v prípade zašpinenia sa ľahšie čistí.
Samozrejmosťou je kovový bajonet, dodávaná slnečná clona, no a dnes už aj elektromagnetický ovládaná clona s plynulým chodom pre praktické použitie pri natáčaní videa.
Objektív disponuje veľkým a pohodlným prstencom na zmenu ohniskovej vzdialenosti – zoomu, prstencom zaostrenia v prednej časti objektívu a ďalším menším prstencom, na ktorý si môžete naprogramovať vlastnú funkciu, napríklad voľbu clony, citlivosti ISO alebo korekciu expozície.
Objektív má aj Fn (funkčné) tlačidlo, na ktoré si môžete naprogramovať vybrané funkcie. Na vyvolanie funkcie stačí potom stlačiť tlačidlo a pohodlne, aj s okom na hľadáčiku, pomocou voličov meniť vybrané nastavenia.
Zaostrovanie
Zaostrovanie je rýchle a presné. Objektív využíva multifocusing systém – zaostrovanie pomocou dvoch AF motorov a dvoch zaostrovacích sústav.
Zaostrovanie pomocou AF systému v snímacom senzore je absolútne presné. V spojení s mirrorless fotoaparátom Nikon môžete aktivovať rozpoznávanie tváre či zaostrovanie na oko a spoľahnúť sa na fotoaparát a objektív, že urobia svoju prácu a zaostria správne na tváre a oči. Vy sa potom môžete pohodlne venovať komponovaniu, komunikácii s objektom a zachyteniu toho správneho okamihu.
To samozrejme platí, keď fotografujete ľudí, alebo aj domácich miláčikov, ktorých zaostrovací systém taktiež dokáže rozpoznať.
Obrazová kvalita
Objektívu nie je veľmi čo vytýkať. Áno, dnešná doba je technologicky a digitálne tak pokročilá, že fotoaparát priamo v tele „natvrdo“ koriguje určité optické nedokonalosti, a tak ani nezistíme, či objektív má nejaké geometrické skreslenie, alebo netrpí nejakou chromatickou aberáciou. Po týchto neduhoch nenájdete ani náznak. Či ich objektív nemá, alebo sú len takto umne a efektívne potlačené, to neviem a v princípe ma to ani nezaujíma. Podstatný je perfektný výsledok.
Čo sa týka ostrosti a kontrastu, tento objektív smelo konkuruje zoomu NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S. Tento štandardný zoom s lepšou svetelnosťou som už na Nikonblog.sk chválil, a že sa mu vyrovná aj objektív s takmer dvojnásobným rozsahom ohnísk je veľmi pozitívne. Nie je to pre mňa prekvapením, pretože obdobnú optickú kvalitu (čo sa týka ostrosti) sme videli aj u objektívu NIKKOR Z 24 – 200 mm f/4-6,3. Pravdupovediac som nič iné ani nečakal, zvlášť keď 24 – 120 mm je ešte o maličký kúsok väčší a ťažší ako 24 – 200 mm objektív.
Ostrosť objektívu samozrejme k rohom obrazu trochu klesá, ale nijako dramaticky a po priclonení sa rohy a okrajové časti úspešne doťahujú na stred obrazu. Objektív sa tak dá používať aj úplne odclonený, zvlášť pri fotografovaní portrétov. Ak chcete reprodukovať detailne nejakú predlohu, odporúčam pricloniť o jedno či dve clonové čísla a samozrejme tiež v krajine, kde chcete dosiahnuť väčšiu hĺbku ostrosti. Pozitívnou správou je, že ostrosť radikálne neklesá ani po extrémnom priclonení. Difrakcia je veľmi dobre redukovaná. Na svoje si tak prídu aj produktoví fotografií či krajinári.
Bokeh a svetelnosť
Toto je miesto, kde sa začína tento objektív odlišovať ohniskom od ešte univerzálnejšieho zoomu 24 – 200 mm f/4-6,3.
Na 120 mm a otvorenej clone F4 testovaný objektív produkuje naozaj pekný a hladký bokeh, čo druhý objektív dokáže napodobniť až na 200 mm a clone F6,3. To znamená, že musíte fotiť z väčšej vzdialenosti a zároveň použiť vyššiu citlivosť ISO v prípade šera alebo zhoršených svetelných podmienok. Ak medzi vaše obľúbené žánre patrí portrét, čo je pre mňa osobne veľmi dôležité, tak to je presne dôvod na uprednostnenie univerzála NIKKOR Z 24 – 120 mm pred NIKKOR Z 24 – 200 mm. Nepriblíži tak vzdialené predmety a scény ako druhý objektív, no vy stále môžete urobiť dodatočný výrez zo scény v post procese.
To, že môžete fotiť z bližšia portréty s výraznejšie rozostreným pozadím a zároveň v horších svetelných podmienkach, inak ako na mieste pomocou svetelnejšieho objektívu urobiť neviete. Ak fotografujete fotoaparátom s vysokým rozlíšením, napríklad Nikon Z 7, zo 120 milimetrového ohniska si orezom ľahko „urobíte“ 200 mm ohnisko a stále vám ostane dosť rozlíšenia aj na väčšie zväčšeniny či aplikácie. Svetelnosť však nijako nenahradíte. Objektív 24 – 200 mm má už od 100 mm ohniska pracovnú clonu maximálne F6,3, čo je 1,3 expozičného stupňa viac ako F4 u 24 – 120 mm objektívu. V praxi to znamená menej rozostrené pozadie a nutnosť zvýšiť citlivosť napríklad z ISO 1600 na ISO 4000 a to už budete cítiť na obrazovej kvalite.
Záver
Aj po tomto teste som sa opäť utvrdil v tom, že objektív NIKKOR Z 24 – 120 mm ostáva cestovateľským univerzálnym objektívom č. 1. Je to samozrejme moje osobné zdôvodnenie a preferencia podľa štýlu fotografovania na cestách – kombinácia celok, polocelok, detail, portrét.
Ak vašou preferenciou nie sú portréty, ale skôr väčšie priblíženie, potom pokojne siahnite po väčšom rozsahu ohnísk v objektíve NIKKOR Z 24 – 200 mm. Ak by som cestoval do krajiny, kde by som chcel zachytiť nielen krajinu, ale aj ľudí a ich kultúru a mohol si vybrať iba jediný objektív, asi by to bol práve 24 – 120 mm. Ak by som mal fotiť aj v naozaj slabom svetle, vzal by ešte jeden menší svetelný objektív s pevným ohniskom 35 mm. A čo dodať k porovnaniu s NIKKOR Z 24-200 mm? Univerzálnym vojakom vďaka lepšej svetelnosti, ďalším doplnkovým funkciám v podobe programovateľného prstenca a Fn tlačidla ostáva NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S. Vrelo odporúčam!
Jeden komentár
Super článek, veľmi mi to pomohlo pri rozhodovaní…., ďakujem.