Svetelne a dostupne: NIKKOR Z 28 – 75 mm f/2,8

Reportážni fotografi majú v obľube tri svetelné ZOOM objektívy, ktoré im pokrývajú ohniská od 14 mm až do 200 mm. To im vystačí na väčšinu ich reportérskej práce. Často tieto objektívy využívajú aj svadobní fotografii. V princípe sa dá povedať, že svadobný fotograf je aj reportážnym fotografom. Tieto tri objektívy v Japonsku nazývajú aj troma drakmi. Ide o objektívy najvyšších kvalít s konštantnou svetelnosťou f/2,8. Aktuálne na Nikon Z bajonet máme tieto objektívy rozsahu 14 – 24 mm, 24 – 70 mm a 70 – 200 mm. Sú to objektívy radu S, to znamená najvyššej kvality, a to nielen opticky, ale aj spracovaním a odolnosťou voči nepriaznivým vplyvom počasia. Všetky tieto kvality ich robia zároveň aj pomerne drahými. Samozrejme profíci a agentúry vedia prečo, a tak si ich pre svoju prácu, či prácu svojich reportérov zadovážia. No musia byť svetelné ZOOM objektívy naozaj takéto nedostupné pre bežného nadšeného fotografa? Veď predsa žiaden z týchto objektívov z radu S nestojí menej ako 2000 €. Odpoveď znie: „Nie nemusia!“ 

Nikon myslí aj na týchto fotografov, ktorí ocenia vysokú svetelnosť, alebo ju potrebujú, ale dokážu upustiť z nárokov napríklad na spracovanie a odolnosť, alebo dokážu oželieť určitú funkcionalitu. A tak do portfólia Nikon objektívov pribudli ďalšie svetelné ZOOM objektívy v trochu obmedzenom, alebo skôr v trochu posunutom rozsahu. Je to NIKKOR Z 17 – 28 mm f/2,8 a NIKKOR Z 28 – 75 mm f/2,8. Tieto objektívy stoja spravidla polovicu ceny ich drahších variantov. A práve o dvoch z nich sa dnes budeme baviť. NIKKOR Z 28 – 75 mm f/2,8, aký je? Aké kompromisy budeme musieť prijať v porovnaní s originálnym NIKKOR Z 24 – 70 mm f/2,8 S?

Dizajn a ergonómia

Na prvý pohľad vidíme, že objektív má na širšom konci 28 namiesto 24 milimetrov a to znamená, že nezaberie tak široký uhol záberu. Na druhej strane má 5 milimetrov navyše na druhom konci. A to znamená trochu väčšie priblíženie. Profíci však vedia, že milimetre na širokom konci sú omnoho výraznejšie ako na dlhom. Prvý kompromis tak poznáme, namiesto uhla 84°, ktorý zodpovedá 24 mm ohnisku na FX formáte (Full Frame) budeme snímať 75° uhlom záberu na 28 mm ohnisku. To je 9° rozdiel v prospech drahšieho objektívu NIKKOR Z 24 – 70 mm. Na dlhom konci budeme snímať uhlom záberu 32° na 75 mm ohnisku, kdežto na drahšom objektíve 34°20′ na 70 mm ohnisku. To je rozdiel 2°20′ v prospech lacnejšieho objektívu NIKKOR Z 28 – 75 mm. A tu vidíme, že rozdiel 4 mm na širokouhlom ohnisku znamená rozdiel 9° v uhle snímania, kým 5 mm rozdiel na dlhom ohnisku znamená len 2°20′ rozdiel v prospech lacnejšieho objektívu, čo je pri krátkom teleobjektíve zanedbateľné. 

Druhým rozdielom je mechanické spracovanie objektívu. Lacnejší objektív, ktorému sa dnes venujem, má viac plastov a je aj na pocit ľahší. No nie je to na prvý pohľad lacný objektív, ale nie je ani tak exkluzívny ako NIKKOR Z 24 -70 mm. Objektív 28 – 75 mm je dokonca tiež utesnený proti prachu a stekajúcej vode podobne ako drahší variant. Čoho sa musíte ale zrieknuť, je OLED displej, ktorý na drahšom objektíve môže ukazovať rôzne informácie – zvolenú clonu, ohnisko, vzdialenosť zaostrenia a hĺbku ostrosti pri aktuálnej clone. Drahší objektív má navyše jeden prstenec, ktorému možno priradiť jednu z funkcií, napríklad ovládanie clony, korekcie expozície alebo citlivosti ISO. Drahší objektív má aj programovateľné tlačidlo, ktorému tiež môžeme priradiť rôzne funkcie. Lacnejší objektív dokonca nemá ani manuálny prepínač automatického a manuálneho zaostrovania, a tak túto zmenu treba nastaviť z fotoaparátu. Jednoduchšia stavba objektívu má však aj svoje pozitíva. Objektív je o 240 g ľahší, o kúsok kompaktnejší a filtrový závit má priemer iba 67 milimetrov. Oproti 82 mm závitu u drahšieho objektívu to znamená ušetrenie finančných prostriedkov na nákup filtrov.

Ako vidíme okrem uhla záberu sa tieto objektívy odlišujú hlavne v ovládaní a prispôsobiteľnosti. Kým lacnejší objektív neponúka žiadnu z moderných vymožeností, u drahšieho nájdete aj OLED displej, programovateľné tlačidlo alebo programovateľný ovládací prstenec. Ak však s týmito obmedzeniami viete žiť, koniec koncov všetko viete nastaviť a prečítať z fotoaparátu (len pomalšie). Čítajte ďalej, lebo si ideme povedať viac o obrazovej kvalite tohto objektívu. A tá ma veľmi milo prekvapila!

Vyvážený optický výkon. Perfektná kresba, farby i kontrast zachytia všetky nuansy mesta v zapadajúcom slnku.
Svetelnosť a kresba objektívu umožňuje aj v takýchto podmienkach snímať z ruky a s časom prijateľným na udržanie kráčajúcich osôb ostrých, a udržať pritom ISO na nízkych hodnotách = fotografie bez šumu.

Obrazová kvalita

Aj keď aj v prípade obrazovej kvality cítiť náskok drahšieho objektívu pred týmto lacnejším, rozdiel však nie je taký markantný, ako rozdiel v ovládaní či funkčnosti tela objektívu. Aj odclonený objektív je plne použiteľný na akúkoľvek aplikáciu, ak len nekopírujete nejaké ploché umelecké dielo, ktoré potrebujete mať perfektne prekreslené aj do najvzdialenejších rohov obrazov pod mikroskopom. Vôbec to neznamená, že ostrosť k okrajom a do rohov rapídne klesá, ale v najvzdialenejších oblastiach je trošku slabšia v porovnaní s drahším variantom.

Výborná kresba v centrálnej časti obrazového poľa a len malý pokles ostrosti vo vzdialených okrajoch a rohoch už pri clone F2,8. Vidieť zreteľne aj nekorigovanú vinetáciu.

Kresba v strede je takmer perfektná aj na clone F2,8. Pri ďalšom priclonení sa vylepšuje iba nebadateľne, čo znamená, že je perfektná. Pri priclonení sa kresba zlepšuje v okrajoch obrazu a to postupne až do clony F5,6 až 8.

Už pri clone F5,6 sa zdá, že kresba dosiahla maximum a drží si ho pomerne dlho až kým sa nezačne prejavovať difrakcia. Aj vinetácia je už z väčšej časti potlačená.

Pri clone 9 až 11 sa začína prejavovať difrakcia a teda postupne kresba klesá. Pomaličky a ostrosť je stále viac než akceptovateľná. Až nad clonou F16 je difrakcia natoľko výrazná, že reálne uberá na kresbe a ostrosti obrazu.

Minimálna ohnisková vzdialenosť 28 mm.
Maximálna ohnisková vzdialenosť 75 mm.

Farby a kontrast objektívu sú veľmi dobré. Vinetácia je pomerne výrazná pri clone F2,8 a samozrejme so zaclonením postupne klesá. Je to vidieť zvlášť pri fotení scén s modrou oblohou alebo aj večerných scenérií.  Vinetáciu nekoriguje ani aktivácia profilu objektívu v Lightroom-e. Aktivovaný profil odstráni geometrické skreslenie, vinetáciu však koriguje minimálne, ak vôbec. Takže s vinetáciou je lepšie sa pohrať v editore manuálne. Stačí trochu potiahnuť bežcom a vinetácia mizne.

Bez korekcie skreslenia a vinetácie (tmavnutie obrazu v rohoch a okrajoch).
Aplikovaná korekcia vinetácie a skreslenia.

Odolnosť voči protisvetlu je výborná aj so slnkom v priamom zábere. Cítiť trochu závoja v obraze (pastelovejšie farby), ale nijaké veľké odlesky či odrazy na šošovkách objektívu nebadať.

Pri zaclonení objektívu na F18 sa už tvoria hviezdice z ostrých svetiel, ale v prípade slnka im treba pomôcť prekážkou – v tomto prípade poslúžila konštrukcia mosta.

Bol som zvedavý, ako si objektív poradí s ostrými umelými svetlami a či bude po dostatočnom priclonení tvoriť z bodových svetiel pekné hviezdice, čo sa samozrejme páči fotografom nočných mestských scenérií. Pri clone F8 až 9 je „hviezdičkovanie“ ešte takmer nebadateľné a samozrejme najvýraznejšie je pri plnom priclonení na clonu F22. Tam sa už ale prejavuje difrakcia (strata kresby), a tak najlepším kompromisom pre večerné fotografie vyzerá byť clona F16.

Z ostrých umelých svetiel možno od clony F 16 vytvárať efektné 19-cípe hviezdice.

Okolo hviezdic, ak sú vytvorené silným umelým svetlom, sa môžu tvoriť farebné odlesky a štruktúry, čo je trochu škoda.

Milo ma naopak prekvapil bokeh, ktorý tvorí súmerné kruhy z rozostrených svetiel, a aj keď sa po priclonení nenápadne objavujú uhly, stále ide o súmerné útvary. Ani drahší objektív NIKKOR Z 24-70 mm f/2,8 S nemá takto pravidelné rozostrené svetlá a na okrajoch obrazového poľa tvorí takzvané mačacie oči (cat eyes).

Estetika bokehu je však veľmi subjektívna záležitosť, kým niekto preferuje vyslovene pravidelne rozostrené svetlá v pozadí, niekto naopak mačacie oči obľubuje a ďalší extrémisti milujú dokonca bokeh, ktorý je naozaj extrémne nepokojný až búrlivý. V prípade NIKKOR Z 28 – 75 mm ide o príjemný a pravidelne vykreslený bokeh.

F2,8 pri 75 mm ohnisku.
F2,8 pri 75 mm ohnisku.
F2,8 pri 75 mm ohnisku.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je rýchle a extrémne tiché, povedal by som bezhlučné. Pocitovo je minimálne pomalšie ako u drahšieho objektívu 24 – 70 mm, no je to možno spôsobené práve tým, že AF motor je ešte tichší a bez akéhokoľvek náznaku pohybu v objektíve.

Minimálna vzdialenosť zaostrenia pri 28 mm ohnisku.
Minimálna vzdialenosť zaostrenia pri 75 mm ohnisku.

A zaujímavosťou tohto objektívu je, že má veľmi blízke zaostrenie na širokouhlých ohniskách. Kým minimálna vzdialenosť zaostrenia u drahšieho objektívu je konštantná na všetkých ohniskách, a to 38 cm, u lacnejšieho objektívu minimálna zaostrovacia vzdialenosť kolíše od 19 cm pri najširšom ohnisku až po 39 cm na najdlhšom. Lacnejší objektív tak na širokouhlom ohnisku bude mať väčší reprodukčný pomer, aj keď nie absolútne, keďže na dlhom konci ho drahší objektív predbehne.

Svetelnosť a blízke zaostrenie umožňujú hrať sa s hĺbkou ostrosti.

Záver

Svetelný objektív NIKKOR Z 28 – 75 mm f/2,8 v prvom rade využijú fotografi, ktorí fotografujú v sťažených svetelných podmienkach pohyb, ale nemôžu si dovoliť drahý NIKKOR Z 24 – 70 mm f/2,8 S, ktorý stojí bežne 2300 €. Dá sa kúpiť pod 1000 € čo je menej ako polovica originálneho svetelného objektívu. Logicky sa to musí niekde prejaviť.

Pozitívne je, že obrazovú kvalitu to veľmi nezasiahlo. Aj keď je tento objektív opticky trochu za drahším variantom, stále ponúka výbornú optiku, ktorú je možné bez problémov používať aj plne odclonenú. To dáva zmysel, že? Načo by nám inak bol objektív s maximálnou clonou F2.8, ak by sme ju nemohli použiť? Takže áno, za polovičnú cenu dostanete opticky veľmi dobrý objektív, pri ktorom sa šetrilo hlavne na funkčnosti tela. Objektív nemá OLED displej, ani programovateľný prstenec a ani programovateľné tlačidlo, dokonca ani prepínač AF/MF. Za to je o viac ako 200 g ľahší, má menší priemer filtrového závitu – iba 67 mm, a tak na neho dostanete filtre v oveľa príjemnejších cenách ako s priemerom 82 mm. Aj tento objektív je utesnený voči nepriaznivým poveternostným vplyvom, čo je super. Na širokouhlých ohniskách zaostruje bližšie ako drahší variant, a tak na širokouhlom konci ponúka viac kreativity a možnosti. A ak máte radi pravidelný bokeh bez takzvaných mačacích očí, aj v tom je tento lacnejší objektív lepší. Ak natáčate video, v ktorom potrebujete počuť najjemnejšie zvuky, motor tohto lacnejšieho objektívu je citeľne tichší, zvlášť ak rýchlo preostruje v celom rozsahu zaostrovania. Ak máte radšej ešte širokouhlejšie zábery, ak chcete ešte bezprecedentnejšiu kresbu a kontrast, ešte o kúsok rýchlejšie zaostrovanie, potom siahnite po drahšom variante NIKKOR Z 24 – 70 mm f/2,8 S. Na všetko ostatné tento lacnejší plne postačuje.

No mám pre vás ešte tri ďalšie tipy. Ak chcete naozaj širokorozsahový ZOOM objektív a nepotrpíte si na svetelnosť, to znamená že fotografujete vo dne alebo zo statívu v nepriaznivých svetelných podmienkach, potom zvážte aj NIKKOR Z 24 – 200 mm f/4 – 6,3. Ak chcete ísť naľahko a mať špičkovú kvalitu obrazu s prijateľnou svetelnosťou F4, potom je tu vynikajúci kompaktný NIKKOR Z 24 – 70 mm f/4 S. No ak chcete aj prijateľnú svetelnosť, ale aj široký rozsah a vynikajúcu optiku, potom je tu ešte veľmi vydarený cestovný ZOOM NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S. A že som vám to teraz skomplikoval? Nechcel som, iba využívam príležitosť pripomenúť aj ostatné skvelé objektívy, o ktorých sme sa dnes nebavili, a ktoré vám urobia skvelú službu, ak nepotrebujete profi svetelnosť F2.8. Aj preto vám tu dávam linky na ich recenzie.

NIKKOR Z 24 – 200 mm f/4–6,3 VR
https://www.nikonblog.sk/nebojacny-univerzal-nikkor-z-24-200-mm-f-4-63-vr/

NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S
https://www.nikonblog.sk/hladanie-univerzala-nikkor-z-24-120-mm-f-4-s/

NIKKOR Z 24 – 70 mm f/2,8 S
https://www.nikonblog.sk/bez-vyhrad-nikkor-z-24-70-mm-f-28-s/

Testovacie fotografie

Vyvolané z RAW v Adobe Photoshop Lightroom s minimálnou úpravou kontrastu a pri exporte s najmenším (low) doostrením pre web.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *