500 mm rekordér AF-S NIKKOR 500 mm f/5,6E PF ED VR

Sú to už takmer 3 roky, keď som testoval prvý moderný teleobjektív Nikon s Fresnelovou šošovkou. Bol to vynikajúci AF-S 300 mm f/4 PF. Veľkosťou pripomína štandardný zoom 24-70 mm so svetelnosťou f/2.8. Dnes vám píšem o ďalšom rekordérovi. AF-S NIKKOR 500 mm f/5,6E PF ED VR je najmenší pevný objektív v tejto ohniskovej vzdialenosti, ak nepočítam špeciálne zrkadlové objektívy s nižšou svetelnosťou či obrazovou kvalitou. Vlastne sa na 500-ku vôbec nepodobá, vyzerá a váži ako 70-200 mm vo svetelnosti f/2.8.

Klady objektívu ale ešte len začínajú. Objektív napriek nižšej váhe a veľkosti nie je ochudobnený a spracovanie je na top úrovni. Konštrukcia je kovová, tlačidlá a ovládacie prvky výborne umiestnené s presným a pevným chodom. Objektív je pripravený na profesionálne použitie.

Ovládanie

Štandardné tlačidlá na prepínanie medzi spôsobmi zaostrovania majú tri polohy. Jedna aktivuje iba manuálne zaostrovanie, druhé dve sú pre automatické zaostrovanie a odlišujú sa v citlivosti reakcie na zaostrovací prstenec. Vďaka AF-S motoru totiž objektív možno v prípade potreby kedykoľvek ručne preostriť. M/A poloha nastaví veľmi jemnú reakciu zaostrovacieho prstenca, kedy preberiete kontrolu nad zaostrovaním aj maličkým pootočením zaostrovacieho prstenca. A/M zas ignoruje malé pohyby zaostrovacieho prstenca. Chráni pred nechceným manuálnym preostrením nedbanlivým či náhodným dotykom zaostrovacieho prstenca.

Druhým ovládačom je limitér zaostrovania. Keď zvolíte zaostrovanie v rozmedzí 8 m – nekonečno, zrýchlite tak už aj tak veľmi rýchly autofokus.

Tretí ovládač je venovaný stabilizácii obrazu. Môžete ju buď vypnúť, alebo aktivovať na režim normal či sport. Druhé je určené pri fotení a sledovaní rýchlo sa pohybujúcich objektov alebo keď sa pohybuje fotograf. Tento režim pomáha aj stabilnejšiemu obrazu v hľadáčiku.

Vpredu na objektíve nájdete 4 nenápadné tlačidlá umiestnené okolo tubusu objektívu tak, aby boli ľahko dostupné v každej pozícii fotografovania, či už na šírku alebo na výšku. Im, respektíve ich funkcionalite, je venovaný štvrtý ovládač. Môžete im pomocou neho priradiť funkciu aktivácie AF, aretácie AF alebo vyvolanie uloženej vzdialenosti zaostrenia.

Posledný ovládač má na starosti vypnutie zvukovej signalizácie pri uložení alebo vyvolaní uloženej vzdialenosti zaostrenia.

Zaostrovanie

Objektív ma pri používaní nikdy nezaskočil. Som totiž zvyknutý dlho pracovať s veľkosťou váhou podobnými objektívmi. 70-200-ka bola jeden čas mojim najpoužívanejším objektívom. A podobne, ako s týmto vynikajúcim zoomom, sa pracuje aj s novou päťstovkou. Na čokoľvek namierite AF-S 500mm PF, v zlomku je to zaostrené a vyfotené. Teda, takúto skúsenosť som mal s Nikonom D850. Na Nikone D750 potreboval objektív korigovať AF až na hranicu vstavaných možností a aj tak sa mi zdalo, že zaostrovanie nebolo tak presné a konzistentné ako s D850 bez korekcie.

Trochu ma to prekvapilo a tak som to overil ešte na Nikone D500 a tam opäť bolo zaostrovanie ukážkovo presné bez nutnosti akejkoľvek korekcie AF.

Zaostrovanie je pritom bleskové, pri použití limitu od 8m do nekonečna sa ešte zrýchli. Výborne spolupracuje aj pri sledovaní pohybujúcich sa objektov. Ja som ním fotografoval sťahujúce sa Žeriavy popolavé v národnom parku Hortobágy v Maďarsku. Objektív nemal žiaden problém s pozdĺžne či priamo nalietavajúcimi vtákmi. Jednoducho sa na neho dalo v kombinácii s D850 absolútne spoľahnúť. Ak niektoré fotografie nie sú 100% ostré, je to mojou chybou, že som nenastavil rýchlejšiu závierku, objektív to zvládal zaostriť.

Väčšinu času som mal na fotoaparáte aktivované kontinuálne zaostrovanie 3D, na ktoré nedám dopustiť. Fotoaparát začne sledovať objekt, na ktorý namierite AF bod a predáva si informáciu medzi jednotlivými AF bodmi a sleduje objekt aj vtedy, keď prekomponujete, alebo sa objekt pohybuje nepredvídateľne krížom krážom po obrazovom poli. Tým, že si podáva informáciu aj o tvare či farbe objektu, znovu ho zachytí, aj keď sa na chvíľu stratí z dohľadu, napríklad za nejakú prekážku. Profesionálne správanie profesionálneho zariadenia.

minimálna vzdialenosť zaostrenia umožňuje aj takéto close up zábery

Obrazová kvalita

Je jednoducho fenomenálna. Objektív je neuveriteľne ostrý aj úplne odclonený. To je pri svetelnosti f/5.6 veľmi dobrá správa. Naozaj nevidíte rozdiel, či fotografujete na “plnú dieru” alebo na F8. Pri pohľade na MTF krivky pri uvedení objektívu som si myslel, že ide o omyl. Tak vyrovnané, ako boli na grafe, sú až príliš ideálne. Dnes viem, že graf MTF je úplne reálny.

Bokeh

Podľa toho, čo som čítal na internete, sa ľudia v súvislosti s Fresnelovou šošovkou boja najviac zvláštneho, tzv. nervózneho bokehu. Obava má svoje opodstatnenie, keďže fresnelova šošovka nemá hladký povrch. Zvláštne úkazy môžu nastať aj v protisvetle a aj bokeh môže byť teoreticky menej hladký. Kým v protisvetle som nezbadal nijaký problém a objektív aj na protisvetlo reagoval veľmi príjemne, v určitých prípadoch som pozoroval, že bokeh je menej hladký. Išlo o špeciálne prípady, kedy pozadie za fotografovaným objektom bolo veľmi členité a nachádzalo sa veľmi blízko za fotografovaným objektom. Napríklad pestré kríky, tráva či konáre hneď za objektom.

Akonáhle však vzdialenosť pozadia za objektom bola čo len trochu väčšia, pozadie bolo hladko rozostrené. Objektív je samozrejme vo svetelnosti f/5.6, nie je to 400mm vo svetelnosti f/2.8, preto nemôžeme očakávať rekordéra v hladkosti rozostreného pozadia. Čo chcem ale týmto povedať je, že vo väčšine prípadov pozadie bude pekne rozostrené a vy sa budete tešiť z príjemného bokehu.

Špecifikácie

Záver

V prípade niektorých objektívov sa záver píše ťažko, lebo ma pri ňom môžete podozrievať z neobjektívnosti. 🙂 Vo všetkom, čo zvyčajne hodnotíme, si tento objektív zaslúži pochvalu – zaostrovanie, ovládanie, veľkosť a váha, obrazová kvalita. Ak by som musel niečo spomenúť pre korektnosť a očakávanie nejakej kritiky, bol by to bokeh v špecifických prípadoch, keď je rušivé pozadie blízko za fotografovaným objektom. Vtedy môže byť trochu !nervózny“, nie úplne hladký. Akonáhle sa viac priblížite k objektu alebo je pozadie ďalej za objektom, dosiahnete krásne hladko rozostrené oblasti za rovinou hĺbky ostrosti.

Som rád, že som si ho mohol vyskúšať a aj vďaka nemu priniesť z mojej obľúbenej destinácie niekoľko pekných fotografií.

Fotografie nafotené Nikkorom AF-S 500mm f/5.6E PF ED VR: Julo Kotus
Fotografie produktov: Nikon corp.
Fotografie mňa s objektívom: Radoslav Radošinský – ďakujem 🙂

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Dobrý deň. Zaujímalo by ma porovnanie s N200-500/5.6. Predsa len 500mm a f5. 6maju spolocne
    Dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *