World Press Photo 2022 v novom kabáte. Ako sa vám páči?

Keď napíšem, že z pôvodného konceptu najväčšej fotožurnalistickej súťaže s tradíciou od roku 1955 – World Press Photo – nezostal kameň na kameni, tak nebudem ani trochu preháňať. Zmien je mnoho. Všetko to, na čo sme boli doposiaľ zvyknutí, je preč. Môžete si o tom myslieť svoje, ale ja som (po počiatočnej nemalej skepse) prišiel k názoru, že zmeny po takmer 70 rokoch existencie tejto celosvetovej súťaži prospeli. Čo ma v tom utvrdzuje? Výsledky. Najlepšie ocenené fotografie. 

Žánre nech sú zabudnuté

Popravde neviem odkiaľ začať, tak na to pôjdem jednoducho, ako mi to ide na jazyk či skôr klávesnicu. Takže zabudnite na tradičné kategórie ako boli Hlavné správy, Aktuality, Súčasnosť, Každodenný život, Šport a ďalšie. WPP má teraz štyroch celkových víťazov: World Press Photo of the Year – Fotografia (single) roku, World Press Photo Story of the Year – Príbeh roku (séria fotografií), World Press Photo Long-Term Project Award – Dlhodobý projekt (dokument) a World Press Photo Open Format Award – môže byť video, najrôznejšie koláže, montáže, skrátka zámerne, za umeleckým účelom manipulovaná fotografia.

To ale ešte nie je všetko. World ocenenie sa vyberá z víťazov kontinentálnych kôl, kde je svet rozdelený na Afriku, Áziu, Európu, Severnú a Strednú Ameriku, Južnú Ameriku a Juhovýchodnú Áziu a Oceániu. Cieľ tejto novinky je vcelku zrejmý – lepšie naplniť ono slovo World v názve súťaže. V minulosti sa nezriedka stávalo, že fotografi pokrývali iba miesta s najdôležitejšími udalosťami sveta. Na jednej strane je to logické, z druhého pohľadu však príliš jednostranné. Tento rok bola držiteľka ocenenia za globálnu fotografiu roka 2022 Amber Bracken zároveň víťazkou pre Severnú a Strednú Ameriku.

Osobne mi vôbec nevadí zrušenie kategórií podľa fotografických žánrov ako je portrét či šport. Ak má byť WPP fotožurnalistická súťaž, potom sa bez nich skutočne zaobíde. Press-foto je samo osebe mixom rôznych tém, takže nie je nutné ich vyhlasovať samostatne. Rovnako tak sa mi páči dvojkolové hodnotenie s prvotným vyhlásením kontinentálnych víťazov, z ktorých sa vyberajú celosvetoví šampióni. Naopak s malými rozpakmi som prijal novú kategóriu Open Format Award. Pri nej usporiadateľov trošku podozrievam z riešenia typu „z núdze cnosť“. WPP dlho bojovalo s neprípustnou manipuláciu novinárskych fotografií až vytvorilo kategóriu, kde je to povolené 🙂 Ale možno sa pletiem a časom sa ukáže správny prínos Open formátu.

Každopádne ako som napísal v úvode, novinky World Press Phota sa z môjho pohľadu ukázali ako zmysluplné práve vďaka víťazným fotografiám. Zatiaľ čo v predchádzajúcich ročníkoch som si skoro po každé bručal popod fúzy niečo o podivnom hodnotení podivných fotiek, tento rok v podstate nemám jediný problém. Víťazi prinášajú fotografie s veľmi silným posolstvom a úprimne povedané som nadšený z kategórie Long-Term Project teda dokumentu. Mimochodom, aktuálny ročník WPP má ešte jednu zvláštnosť. Na víťaznej fotografii (single) po prvýkrát v histórii nie je zobrazený človek. Naviac jej autorka Kanaďanka Amber Bracken je iba piatou ženou, ktorá získala toto ocenenie.

Na záver iba tri čísla: Tohto ročníka World Press Photo sa zúčastnilo 4 066 fotografov zo 130  krajín. Celkom bolo do súťaže poslaných 64 823 fotografií.

Globálni víťazi súťaže World Press Photo 2022

WORLD PRESS PHOTO 2022 – FOTOGRAFIA ROKA

Rezidenčná škola Kamloops | Foto: Amber Bracken, Kanada, pre The New York Times

Červené šaty povešané na krížoch pozdĺž cesty pripomínajú deti, ktoré zomreli v indiánskej rezidenčnej škole Kamloops, inštitúcii vytvorenej k asimilácii domorodých detí, potom čo bolo odhalených až 215 neoznačených hrobov. Kamloops, Britská Kolumbia, 19.jún 2021.

WORLD PRESS PHOTO 2022 – PRÍBEH ROKA

Previous slide
Next slide

Záchrana lesov ohňom | Foto: Matthew Abbott, Austrália, pre National Geographic/Panos Pictures

Domorodí Austrálčania strategicky spaľujú pôdu pomocou tzv. chladného spaľovania, pri ktorom sa ohne pohybujú pomaly. Spaľujú iba podrast a odstraňujú nahromadené palivo, ktoré živí väčšie požiare. Obyvatelia Nawarddekenovia z West Arnhem Land v Austrálii praktizujú riadené chladné spaľovanie desiatky tisíc rokov a vidia oheň ako nástroj ku riadeniu ich domoviny s rozlohou 1,39 milión hektárov. Strážcovia Warddeken kombinujú tradičné znalosti so súčasnými technológiami, aby zabránili lesným požiarom, a tým znížili CO2 z otepľovania klímy.

WORLD PRESS PHOTO 2022 – DLHODOBÝ PROJEKT

Previous slide
Next slide

Amazonská dystopia | Foto: Lalo de Almeida, Brazília, pre Folha de São Paulo/Panos Pictures

Amazonský dažďový prales je vo veľkom ohrození. Odlesňovanie, ťažba, rozvoj infraštruktúry a využívanie ďalších prírodných zdrojov nadobúda na sile pod ekologicky regresívnou politikou prezidenta Jaira Bolsonara. Od roku 2019 prebieha devastácia brazílskej Amazónie najrýchlejším tempom za posledných desať rokov. Oblasť Amazónie s mimoriadnou biodiverzitou je tiež domovom viac ako 350 rôznych domorodých skupín. Využívanie Amazónie má mnoho sociálnych dopadov predovšetkým na domorodé komunity, ktoré sú nútené čeliť značnej degradácii svojho životného prostredia i spôsobu života.

WORLD PRESS PHOTO 2022 – OPEN FORMÁT AWARD

Krv je semeno (Blood is a Seed) | Autorka: Isadora Romero, Ekvádor

Krv je semeno (La Sangre Es Una Semilla) spochybňuje prostredníctvom osobných príbehov miznutie semien, nútenú migráciu, kolonizáciu a následnú stratu znalostí o predkoch. Video sa skladá z digitálnych a filmových fotografií, z ktorých niektoré boli vyfotené na 35 mm film a neskôr ich nakreslil Isadorin otec. Na ceste do ich rodnej dediny Une (Cundinamarca v Kolumbii), Isadora preskúmava zabudnuté spomienky na pôdu a úrodu a dozvedá sa o svojom dedkovi a prababičke, ktorí boli „strážcami semien“ a pestovali niekoľko odrôd zemiakov, z nich stále existujú už iba dve.


Podrobné informácie o World Press Photo 2022 a všetky ocenené fotografie nájdete TU.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *