Pred vyše rokom, keď bol tento objektív ešte novinkou, som vám predstavil univerzálny makráč NIKKOR Z 105 mm f/2,8 S. Ide o prvý makroobjektív s bajonetom NIKKOR Z. Tak, ako som ho minule nazval univerzálnym, tak si za týmto označením stojím aj po roku. Mnohí viete, že pracujem s obrazom, fotografiou i videom pre známeho pestovateľa ovocia na Slovensku a tento makroobjektív sa stal mojím najpoužívanejším objektívom počas celého roka. A je to práve pre vlastnosť, že má rozsah stredného teleobjektívu a možnosť vyhotoviť krásne portréty. Má takmer nulové kreslenie, a preto ním možno vyhotoviť verné produktové fotky.
Je to pravý makroobjektív s mierkou zväčšenia jedna k jednej, a preto ním možno vyhotoviť krásne fotky detailov. No, a keďže hlavným objektom v tejto mojej práci sú prírodné detaily, NIKKOR Z 105 mm sa stal mojím najčastejším spoločníkom. Tí, ktorí už máte skúsenosti s makroobjektívom viete, že dĺžka chodu zaostrovacieho prstenca u makroobjektívu je dosť dlhá. Je to preto, že pri makre sa akosi predpokladá ručné čiže manuálne zaostrovanie. Automatické zaostrovanie na tomto objektíve je tak plynulé a príjemné, že sa dá používať veľmi pohodlne a málokedy si prepnete manuálne zaostrovanie.
Samozrejme, ak fotografujete objekty s extrémne slabým kontrastom, alebo v niektorých prípadoch aj s nepredvídateľným pohybom, vtedy vám padne vhod manuálne zaostrovanie. V prípade tohto objektívu sa nemusíte prepínať na manuál, jednoducho chytíte zaostrovací prstenec a doostríte si objekt tak, ako si to predstavujete.
Oproti zrkadlovkám majú mirrorless fotoaparáty jednu výhodu, že kontrola zaostrenia môže byť vďaka technológii dokonca precíznejšia ako na matnici zrkadlovky. Vo fotoaparáte si môžete aktivovať Focus picking, ktorý vám farebné zvýrazní zaostrené hrany, no mne sa ešte viac osvedčilo bleskové priblíženie obrazu na 100 až 200%. Môžete si ho nastaviť na nejaké programovateľné tlačidlo na fotoaparáte, ak ho chcete používať aj s inými objektívmi. Ak ho chcete používať iba s týmto makroobjektívom, môžete si ho nastaviť dokonca na Programovateľné tlačidlo L – Fn na objektíve. Na displeji objektívu si môžete nastaviť informácie o vzdialenosti zaostrenia, alebo použitej clone, či dokonca o mierke zobrazenia. Jediné, čo ma ešte niekedy prekvapí, že manuálne zaostrovanie pomocou elektromotorov, nereaguje lineárne na pohyb zaostrovacieho prstenca. To znamená, že keď rýchlejšie pootočím zaostrovacím prstencom, zaostrovacie motory, nielen rýchlejšie, ale aj výraznejšie posunú zaostrovaciu sústavu. Dúfam, že aj na tomto objektíve sa firmvérom bude dať aktivovať lineárne manuálne zaostrovanie. Podobne, ako sa dá aktivovať už na objektíve NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S. V princípe je to jediná výčitka tomuto geniálnemu objektív, ktorý má bezprecedentnú kresbu, presne plynulé zaostrovanie, príjemný bokeh a pritom je stále kompaktný a ľahký. Dokonca ľahší ako jeho predchodca na zrkadlové fotoaparáty.
Na záver tejto reminiscencie nášho spoločného kamarátstva s makroobjektívom NIKKOR Z 105 mm f/2,8 S by som chcel povedať len toľko, že je a ostáva jedným z najpoužívanejších objektívov v mojej pracovnej fotobrašni. A že som za neho veľmi vďačný. A čo vy? Aký máte obľúbený objektív na fotografovanie detailov?
Nezabudnite, ešte celý jún sa môžete zapojiť do 3. kola Fotky NIKONBLOGU 2022 so svojimi fotkami detailov prírody a súťažiť o Nikon Z fc s objektívom!
Viac info o súťaži: TU
Súťažné fotografie môžete pridávať na Facebook @NikonSlovakia.