CreateYourLight: Portrét

Ešte sme len začali a už je známa aj v poradí tretia téma výzvy #CreateYourLight. Odštartovali sme fotením v prirodzenom svetle, ktoré do našich domovou preniká cez okno, naučili sme sa vytvoriť si improvizované fotoštúdio a osvetlili si scénu s umelým svetlom. V tretej téme akoby ste tieto vedomosti našli. Ideme fotiť portrét – autoportrét, portrét jednej osoby alebo skupinový portrét. Tipy ako nafotiť portrét opäť pripravil a spracoval lektor Nikon školy UK Neil Freeman.

Svetlo

Svetlo na fotografii odlíši výcvak od dobrej fotografie. Ak Nikon výzvy sledujete od začiatku, tipy ako si vytvoriť vhodné svetelné podmienky už máte pravdepodobne načítané, ak ešte nie môžete sa ku nim vrátiť:

Create Your Light: Fotografujeme pri svetle z okna

Create Your Light: Fotografujeme v domácom (a podomácky vyrobenom) štúdiu

Kompozícia

Rovnako dôležitá je určite aj kompozícia. Má svoje univerzálne pravidlá, ktoré pomôžu a inšpirujú. V jednoduchosti je krása. Najjednoduchšie kompozície vytvárajú často tie najzaujímavejšie obrazy. Nezabudnite, že nestačí dobre komponovať hlavný objekt, ale aj zvyšné časti obrazu.

Kompozícia však nie žiadna exaktná veda, čo funguje na jednej snímke, nemusí na inej. Výber objektívu a postavenie fotografa vzhľadom k objektu má veľký vplyv na konečný výraz snímky.

Svetlo a kompozícia musia spolu harmonizovať. Naše oko prirodzene priťahuje najjasnejšia časť obrazu. Ak si starostlivo premyslíme, aké svetlo zvolíme, dokáže upútať pozornosť diváka presne na tú časť obrazu, kam chceme. V kombinácii s ďalšími tipmi, ktoré dostanete vrátane výberu správneho objektívu, clony dokážete upútať pozornosť na portrétovaný objekt. Vyskúšajte niektoré z týchto nápadov:

Zjednodušte scénu

Zjednodušením kompozície portrétu okamžite upútate pozornosť na hlavnú časť obrazu. Vo všeobecnosti platí, že zaujímavejšie sú snímky s jednoduchou scénou ako tie prekombinované, ktoré často potrebujú ďalšie vysvetlenie.

Naznačený smer

Ak sa pozeráte na portrét, zvyčajne sledujete pohľad osoby na portréte. Vaše oko priťahuje smer, ktorým osoba pozerá. Najčastejšie býva osoba umiestnená v pravej alebo ľavej časti obrazu, jej pohľad smeruje k zdroju svetla. Ak však chcete snímke dodať tajomno, nechajte osobu pozerať mimo obraz. Upútate diváka, podnietite zvedavosť.

Vodiace línie

Vodiace línie slúžia na to, aby ste upriamili pohľad diváka tam, kam chcete. Použite línie, ktoré dovedú pohľad do „vašej“ časti obrazu. Línie nemusia byť iba priame, oblúky a uhlopriečky majú tiež výborný efekt.

Nakloňte fotoaparát

Ďalší spôsob ako dodať fotke dynamiku, je nakloniť fotoaparát. Takáto technika fotenia sa nazýva “dutch tilt”. Používala sa v začiatkoch hollywoodskeho portrétovania. Najlepšie výsledky dosiahnete na širokom ohnisku 16, 20 alebo 24 mm vďaka perspektíve, ktorú tieto ohniská ponúkajú. Sklon by však nemal byť väčší ako 5 až 10 stupňov.

Pravidlo tretín

Pravidlo tretín sa používa pri komponovaní najčastejšie. Scénu si vertikálne rozdeľte na tri časti. Objekt umiestnite k ľavej alebo pravej tretine nie do centra. Pre dobrý výsledok môžete túto techniku vhodne skombinovať s technikou naznačenia smeru.

Uhol pohľadu a perspektíva

Uhol pohľadu, ktorý si pri fotení zvolíte, môže značne ovplyvniť dynamiku a konečný výraz. Fotografovaním zhora alebo zospodu zmeníte vnímanie veľkosti objektu. Ak chcete zdôrazniť veľkosť, výšku objektu, foťte ho zdola, fotoaparát smerujte hore a použite širokouhlý objektív. Ak naopak chcete, aby budil dojem menšieho, aký v skutočnosti je, foťte ho zhora smerom dolu. V kombinácii s “dutch tilt” môže byť veľmi lichotivý. Vnímanie veľkosti objektu môžete zmeniť aj oddialením alebo priblížením sa k objektu a využitím širokého ohniska alebo teleobjektívu. V takejto perspektíve sa hlavný objekt môže zdať väčší alebo menší ako susedný.

Pri fotení z podhľadu vyzerá fotografovaný vyšší, môže vyznieť aj vyšší ako budova.

Abstrakt

Portrét nemusí byť vždy len snímkou tváre, môže to byť len jej detail. Predstavte si ako sa fotia módne fotografie, orežte fotografiu a nechajte sa vtiahnuť do pohľadu osoby. Orezom môžete získať napríklad veľmi nápaditú snímku, môže byť na nej zachytená len jedna polovica tváre alebo iba oko. Vnesením abstraktu a niektorej z kompozičných techník do obrazu môžu vznikať veľmi zaujímavé snímky. Odrazom v slnečných okuliaroch či zrkadle dodáte abstraktný efekt. Ak uložíte oproti sebe dve zrkadlá, vytvoríte portrét s nekonečným počtom odrazov osoby. Môžete skúsiť fotenie cez sklenenú guľu alebo cez skosené hrany skla. Dokonca aj keď podržíte druhý objektív (ale aj iný predmet) pred objektívom, môžete získať zaujímavé výsledky.

Pozadie

Pozadie by nemalo odpútavať pozornosť od hlavného objektu. Ustrážte lampy, konáre, či iné predmety, ktoré neúmyselne “vyrastajú z hlavy”. Pri fotografovaní na svetlom pozadí môžete vytvoriť siluetu. Ak chcete mať v popredí alebo v pozadí bokeh musíte použiť objektívy, ktoré dosahujú clonu f/1,8 alebo f/1,4 (alebo svetelné teleobjektívy).

Udržujte kontakt s fotografovanou osobou

Aj keď fotíte portréty rodiny alebo priateľov, s ktorými sa dobre poznáte, obyčajne sú pri fotení zaseknutí. Vyvolajte pocit pohody rozprávaním sa, naveďte ich, aby sa pozerali na seba a nie do fotoaparátu a interagovali medzi sebou, rýchlo zabudnú, že ste tam. Využite to aj keď fotíte dokumentárne portréty. Len sa nezabudnite uistiť, že na osoby dopadá vhodné svetlo. Pre skupinové fotenie môžete využiť aj efekt trojuholníka. Najvyššie osoby umiestnite uprostred obrazu, smerom k okrajom nižšie. Na vyrovnanie výškových rozdielov ich môžete požiadať, aby si sadli na stupienok, schody alebo na pohovku. Ak fotografujete iba telo a hlavu, lepšie vyzerá ak má fotografovaná osoba jemne vytočené telo smerom od vás. Natočí telo o 45 stupňov od vás a bez pohnutia ramien otočí hlavu späť na fotografa. Je to zároveň póza, ktorá lichotí postave, osoba takto pôsobí štíhlejšie. Je vhodná pri fotení skupín aj jednotlivcov. Osoba sa nemusí na fotografii vždy len usmievať, vaša nálada alebo nálada fotografovaného v ten deň môže byť inšpiráciou pri fotení, najmä ak na ňu vplýva počasie a svetlo. Tmavý zamračený deň poskytne málo svetla, výsledkom môže byť fotografia s takouto atmosférou. Padajúci dážď za oknom a osoba hľadiaca von vyrozpráva príbeh a vytvorí náladu na snímke.

Keď spoznáte pravidlá kompozície, začnete ich vidieť všade, v ikonických snímkach, slávnych obrazoch, vo filmoch a televíznych programoch. Môže byť pre vás skvelými inšpiráciami. Začnete tiež chápať, prečo niektoré fotografie “fungujú” a iné sú len výcvaky. Už máte predstavu a svetle a kompozícii, teraz príde na rad uvažovanie nad fotoaparátom a nastavením fotoaparátu.

Objektív

Voľba objektívu a ohniskovej vzdialenosti

Objektív, ktorý použijete pri fotení, bude mať zásadný vplyv na výsledok. Príliš široké ohnisko skreslí tvár – zdeformuje ju a rozšíri, príliš dlhý teleobjektív zúži a sploští tvár, jej vzhľad bude neprirodzený. Ideálne ohniskové vzdialenosti sa pohybujú medzi 50 – 200 mm. Pre portréty v interiéri sú vhodné objektívy 50mm alebo 85mm f/1,8, ak máme dostatok priestoru do úvahy pripadá aj 105mm. Prípadne je možné využiť aj všestranný zoom s ohniskami pokrývajúcimi ohniská 24-70mm alebo 24-120mm. Ak máte fotoaparát formátu DX, najvhodnejšou voľbou bude pre vás 35mm f/1,8 G prípadne zoom v rozpätí 16-80mm f/2,8-4 alebo 18-140mm. Ak môžete ísť fotiť do exteriéru a máte dostatok priestoru, fotografovanie na 200mm ohnisku vám poskytne oveľa dramatickejší výsledok ako na 70mm. Fotografovaním s dlhším ohniskom oddelíte osobu od pozadia. V kombinácii s nízkou clonou, napríklad f/2,8, dodáte takmer 3D efekt, osoba nebude zanikať na pozadí. Ak je váš priestor na fotenie malý, alebo preplnený a neusporiadaný, objektív s clonou f/2,8 alebo lepšie f/1,8 vám umožní rozostriť pozadie, ktoré by mohlo rozptyľovať pozornosť.

70mm f/2,8
200mm f/2,8

Fotoaparát a jeho nastavenia

Režimy snímania a nastavenie expozície

Expozícia fotografie je výsledkom kombinácie rýchlosti závierky, clony a citlivosti ISO a všetko to závisí od svetla, ktoré máme k dispozícii. Každá situácia je iná, rovnako ako sa počas dňa neustále mení svetlo. Záleží aj na tom, či je jasný alebo zamračený deň. Ak fotíte vo vnútri, nastavte si najskôr ISO 100 alebo ISO 200, potom zapnite funkciu Auto ISO. prepínač režimu nastavte na prioritu clony a zvoľte f/4 alebo f/5,6. Takéto hodnoty clony zabezpečia primeranú hĺbku ostrosti a zároveň bude fotografovaná osoba celá zaostrená. Fotoaparát automaticky zvolí vhodnú rýchlosť závierky. V ideálnom prípade bude pre ostrý obraz potrebná čas závierky najmenej 1/100 s alebo menej. Ak nie je dostatok svetla na dosiahnutie výsledku, funkcia Auto ISO automaticky zvýši hodnotu ISO. Ak ISO nastavujete manuálne zvýšte ho aspoň na 800 alebo 1600 a znovu zaostrite scénu. Ak chcete mať úplnú kontrolu nad svetlom, rýchlosťou závierky a clonou, môžete fotoaparát prepnúť do manuálneho režimu, nastavenie ISO ponechajte na automatike. Teraz môžete nastaviť clonu aj rýchlosť závierky, aby ste získali snímok podľa vlastných predstáv.

Meranie expozície

Vďaka dostupným pokročilým systémom merania , pre väčšinu snímok ponechajte matrixové meranie. Vypočíta priemernú expozíciu pre celú scénu a okamžite poskytne výsledky. V zriedkavých situáciách budete mať potrebu zmeniť na bodové meranie. Napríklad vtedy, ak objekt bude silne podexponovaný a vy nebudete mať k dispozícii doplnkové svetlo (typicky v silnom protisvetle).

Vyváženie bielej

Ak chcete, aby odtiene pleti a pokožky vyzerali zdravo, je nevyhnutné, aby ste mali správne nastavené vyváženie bielej podľa toho, aké svetlo používate. Najjednoduchší spôsob je použiť automatické nastavenie vyváženia bielej. Fotoaparát vyhodnotí teplotu svetla a vyberie najvhodnejšie predprogramované nastavenie, aby farby vyzerali čo najprirodzenejšie. Dobre to funguje, ak je zdroj svetla jedného typu (napr. slnečné svetlo), ale v mnohých situáciách uprednostníte manuálne nastavenie vyváženia bielej.

Zaostrovanie

Ak fotíte portréty zrkadlovkou, odporúčam používať jednobodové zaostrovanie. Je to najpresnejší zaostrovací režim pre takéto použitie. Zaostrovací bod nastavte na oko alebo tvár. Vždy sa uistite, že oči sú dobre zaostrené. Ak máte k dispozícii fotoaparát zo série Z a nainštalovaný najnovší firmvér, môžete využiť aj sofistikované funkcie sledovania tváre a dokonca automatického rozpoznania a zaostrovania na oko. Je to veľmi rýchly a presný spôsob zaostrovania a má tendenciu stať sa mojím preferovaným spôsobom zaostrovania pri portrétoch.

Samospúšť fotoaparátu

Ak fotíte autoportrét, ideálne je, ak dáte fotoaparát na statív, alebo ho položíte na pevný povrch ako je stôl alebo múrik. Použiť môžete diaľkovú spúšť ako ML-L3 alebo rádiovú diaľkovú spúšť WR-10. Ak diaľkovú spúšť nemáte, prepnite režim fotoaparátu na samospúšť. Fotoaparáty ponúkajú rôzne možnosti nastavenia od jedného záberu po 10 sekundách až po vytvorenie série 5 fotografií so sekundovým oneskorením po 20 sekundách od spustenia. Ak chcete použiť svoj smartfón, môžete podľa toho, aký fotoaparát vlastníte, použiť aplikáciu diaľkového ovládania Nikon. Pre staršie prístroje bola vytvorená aplikácia Wireless Mobile Utility (WMU), novšie Nikony fungujú cez Snapbridge.

Dúfam, že pre vás boli tieto rady užitočné a inšpirujúce. Existuje ešte mnoho spôsobov, ako fotiť vynikajúce portréty, ale tieto tipy vám pomôžu v začiatkoch. Tešíme sa na fotografie, ktoré vytvoríte a budeme radi, ak ich budete s nami zdieľať pomocou hashtagu #CreateYourLight. Nafoťte portrét a zapojte sa do výzvy. Použite na sociálnych sieťach hashtag #CreateYourLight, označte našu stránku @nikon_cz_sk a pripíšte mesto, kde bývate.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *