Borec v meste i ZOO – Nikon Z 50

Prednedávnom som testoval a porovnával Z 50 a top model smartfónu so 108 Mpx fotoaparátom. Opäť som sa presvedčil a utvrdil v tom, že má stále význam nosiť so sebou fotoaparát. Nechcem tým povedať, že fotoaparát v mobile nemá využitie. Ich širokouhlé objektívy sú už dnes na veľmi slušnej úrovni. Akonáhle ale začneme obraz približovať, používať zoom, či už optický, ďalší fotoaparát v telefóne alebo digitálny, obraz radikálne stráca na kvalite. No a samozrejme ak klesne hladina osvetlenia pri fotení za šera či v noci, telefóny, ktoré majú oveľa menší senzor, ťahajú za kratší koniec.

Pri teste som si užil fotenie s „combom“ Nikon Z 50 s NIKKOR Z DX 16-50 mm f/3,5-6,3 VR a teleobjektívom NIKKOR Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR. Rozsah objektívov zodpovedá ohniskovým vzdialenostiam 24-375 mm na full – frame. Je univerzálny a vystačíte si ním na scenérie mesta, architektonické detaily, na detaily, ktoré sú ďaleko aj vysoko. Na také, ktoré by ste inak ani nemohli vidieť a tak ani si ich vychutnať. Znázorňuje to viacero fotografií, ktoré som zámerne vyfotil na širokouhlom 16 mm, potom 50 mm a nakoniec na 250 mm ohnisku (t.j. po prepočte 375 mm). Na týchto fotografiách môžete vidieť radikálny rozsah tejto dvojice ľahučkých zoom objektívov pre Z 50.

16 mm
50 mm
250 mm
Previous slide
Next slide
16 mm
50 mm
250 mm
250 mm
Previous slide
Next slide

O Z 50 s objektívom NIKKOR Z DX 16-50 mm f/3,5-6,3 VR hráme v našej celoročnej súťaži Fotka Nikonblogu 2021, aktuálnou témou až do konca júna je Pohyb. Z 50 tvorí s týmito dvomi objektívmi ideálny set na vychádzky, dovolenky, zachytíte s nimi široké panorámy aj priblížite vzdialené objekty v prírode aj v meste.

Z 50 nemá stabilizáciu obrazu, ale oba objektívy sú stabilizované a udržíte s nimi aj dlhšie časy. Fotoaparát fotí naozaj dobre aj na vyššie ISO 800, 1600 dokonca až 3200. Znamená to pre vás, že môžete pokojne fotiť aj v čase, keď je v oblohe zvyškové svetlo s modrým nádychom, ale pritom sú už umelým svetlom nasvietené ulice, budovy a pamiatky. Práve vtedy dostaneme najčarovnejšie obrázky z večerného fotenia. So Z 50 môžete nechať statív doma a fotografovať z ruky. Iba „fajnšmekri“, ktorí chcú maximálnu kvalitu, budú voliť fotenie zo statívu a hrať sa s dlhými časmi, či rozmazaním svetiel pohybujúcich sa áut. Ale práve na dovolenke väčšinou nie je čas a priestor na to, aby sme nosili statív so sebou a zdržiavali jeho rozkladaním ostatných členov rodiny alebo priateľov, s ktorými trávime čas. Práve preto je stabilizovaný objektív výborný pomocník pri takýchto fotkách.

Vďaka vynikajúcej stabilizácii objektívu môžete takto z ruky vyfotiť ostrú nočnú fotografiu napriek nižšej svetelnosti teleobjektívu NIKKOR Z 50-250mm. Fotené z druhého brehu Dunaja. Použité ISO 1600, F5,6, závierka 1/10s!

Fotoaparát má APSC senzor a môžete si k nemu dokúpiť ďalšie objektívy, ktorými môžete tvoriť, napríklad rozmazať pozadie za fotografovaným objektom, ako vidno na fotografii sochy, či kmeňa stromu. Pri fotení týchto snímok som mal nasadený objektív 70-200 mm s F bajonetom pre digitálne zrkadlovky a svetelnosťou f/2,8 (cez FTZ adaptér).

Nezostal som iba v meste, ďalší deň som sa vybral do ZOO. Aj tu sa mi kombinácia s teleobjektívom osvedčila, pretože za bežných okolností, ak by som fotil na full-frame, na rovnaké priblíženie by som potreboval oveľa ťažšiu a objemnejšiu zostavu. Takto som išiel naozaj naľahko a ani po niekoľkých hodinách ma nebolel krk ani ruky z používania fotoaparátu. Objektív NIKKOR Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR má nielen úžasný rozsah ale aj kresbu. Napriek tomu, že má nižšiu svetelnosť F6,3 na dlhšom konci, nemusíte ho pricloniť, pretože už pri tejto svetelnosti je perfektne ostrý, do detailov kreslí každý jeden chlp či škvrnu zvieratka. Z 50 má zároveň vysoký dynamický rozsah, čiže ak fotíte do RAWU zachránite svetlá aj tiene napriek tomu, že fotíte na ostrom slnku. Napriek svojej svetelnosti je to výkonný teleobjektív pri fotení detailov a pekne rozostreného pozadia za nimi, pretože zaostruje naozaj blízko. Minimálna vzdialenosť zaostrenia 50 cm umožňuje zachytiť detaily, tzv. close-up zábery kvetín, zvierat či detailov z prírody ako to vidieť na fotke zubra.

Zážitkom bolo pre mňa fotiť rysa, ktorý je zvyčajne schovaný a teraz lenivo sedel pod kríkom. Fotoaparát perfektne zvládol expozíciu aj zaostrenie na oči. Výborne na zvieratá v ZOO s podobným tvarom a konštrukciou tela fungovala funkcia automatického zaostrovania na oči psov a mačiek. Menej úspešné bolo toto zaostrovanie na gazely či zebry, ktoré majú oči inak postavené a zebra maskované medzi pásmi. Na mačkovité šelmy však fungovalo veľmi dobre.

Pelikán – úžasné prekreslenie zobáka, peria, ich štruktúr.
Leopard je fotografovaný cez sklo, preto kresba nie je ideálna, ale na dané podmienky je vydarená. V postprocese bolo treba dvihnúť kontrast.
Kačka bola ďaleko, preto bol potrebný výrez, ale i tak má fotka úžasný kontrast, vidno detaily peria, jeho lesk.
Jelene sa prechádzali po lesíku a dopadalo na ne svetlo pomedzi ešte holé konáre a vrhalo ostré tiene. Fotoaparát aj túto situáciu zvládol bezchybným zaostrením a širokým dynamickým rozsahom.
Na detaile žirafy môžete počítať všetky mihalnice. Vďaka tomuto objektívu som si ich mohol pozrieť do detailov, skúmať a učiť sa jej zvláštnu a krásnu anatómiu. 🙂

Z 50 s týmito dvomi objektívmi vám umožní celý deň fotografovať bez toho, aby ste boli unavení  z veľkej váhy. Ide o mirrorless fotoaparát, takže pri fotení využíva displej alebo elektronický hľadáčik. Znamená to, že spotreba batérie je vyššie ako u zrkadloviek, ale s 2 – 3 nabitými batériami si určite vystačíte celý deň.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *