Zjednodušenie vo fotografii.

Určite poznáte výrok „V jednoduchosti je krása“. Veta, ktorá sa vzťahuje na všetky aspekty nášho života a zvyčajne funguje. Komplikované situácie nás odrádzajú. Dnes v technike uznávaný multitasking zvláda bez stresu a bez zábudlivosti zopár jedincov v okolí. Zvyčajne sme radi, keď sa môžeme sústrediť na jednu vec a nie sme rozptyľovaní inými. Podobne naša myseľ a podvedomie vníma obraz a je jedno, či ide o fotografiu alebo maľbu. Preto si dnes povieme niekoľko tipov pre zjednodušovanie fotografií.

Selektívne vnímanie v realite

Naše oči si v spolupráci s mozgom vyberajú, na čo sústredia pozornosť. To, že naše oči zaostrujú podobne ako šošovky v objektíve fotoaparátu, určite viete. Ich zaostrovanie je neuveriteľne rýchle a človek zatiaľ nevymyslel nič, čo by sa mu vyrovnalo. Nejde len o rýchlosť zaostrenia, ale aj o presnosť a výber z nekonečného množstva zaostrovacích bodov. A práve selektívne zaostrenie je jedným zo spôsobov zjednodušovania obrazu. V prípade nášho ľudského vnímania by to však nešlo bez mozgu. Vedome či nevedome vieme urobiť „výsek z reality“. Sústrediť našu pozornosť na určitý prvok a izolovať ho od okolia.

_DSC1832b

Napriek tomu, že za objektom nášho záujmu je členité pozadie, náš mozog v spolupráci s očami vníma iba objekt záujmu, podobne ako vnímame detail na vyššie uvedenej fotografii.

Vnímanie fotografie

Na rozdiel od pozorovania v teréne, fotografiu vnímame tak ako je. Ako „zarámovaný“ výsledok pozorovania, ako realitu po selektívnom zaostrení a výreze. Preto to, čo robíme (či už vedome alebo nevedome) pri reálnom pozorovaní, je potrebné urobiť už pri fotografovaní. Hovoríme tomu kompozícia. Zjednodušene môžeme kompozíciu definovať ako obsah prvkov a ich usporiadanie v obraze. A tu je pre ľahšie stráviteľný výsledok dobré zjednodušovať.

Zjednodušenie pomocou selektívneho zaostrenia

Objektívy väčšej ohniskovej vzdialenosti a objektívy s veľkou svetelnosťou nám umožňujú pracovať s malou hĺbkou ostrosti. Znamená to, že dokážeme zaostriť objekt, ktorý nás zaujíma, a pozadie i popredie scény rozostriť. Dosiahneme tak sústredenie pozornosti na objekt, ktorý fotografujeme, tým, že vyrušujúce elementy vo fotografii sú neostré. Pri niektorých objektívoch sa predmety v pozadí rozostria tak, že ich ani nevieme definovať. To sa často využíva pri fotografovaní portrétov alebo detailov.

DSC_0679BW

Svetelnosť objektívu je maximálna clona, ktorú môžeme na objektíve nastaviť. Clona (angl. Aperture) je otvor regulujúci množstvo svetla, ktoré vchádza do fotoaparátu a dopadá na senzor (film). Vyjadruje sa v čísliciach, ktoré stúpajú násobkom čísla 1,4: F1, F1,4, F2, F2,8, F4, F5,6, F8 … Jej vplyv na hĺbku ostrosti je nepriamo úmerný. Čím väčšia clona (väčší otvor clony = menšie clonové číslo), tým menšia hĺbka ostrosti a tým lepšie rozostrenie pozadia. Opačne, čím menšia clona (menší otvor = väčšie clonové číslo), tým väčšia hĺbka ostrosti. To znamená, že pre zjednodušenie scény a izolovanie objektu od rušivého pozadia budeme používať veľkú clonu, čiže malé clonové číslo. Pre lepšie vysvetlenie prikladám grafickú schému.

clona

Hĺbke ostrosti a svetelnosti objektívov venujeme čoskoro špeciálny článok, nateraz nám postačia tieto stručné zákonitosti hĺbky ostrosti.

I089

Zjednodušenie pomocou výrezu zo scény

Výrez zo scény môžeme urobiť troma spôsobmi. Každý z nich má svoje klady i zápory. 🙂

1. Výrez zo scény robíme objektívom so zoomom (priblížením)

Tento spôsob je ľahký a kvalitatívne veľmi dobrý, ak máme kvalitný zoom objektív. Najväčšou výhodou zoom objektívov je práve ich pružnosť. Meniť rýchlo uhol záberu bez nutnosti meniť objektív v mnohých prípadoch umožnila zachytiť zábery, ktoré by inak nikdy neboli urobené.

2. Výrez zo scény robíme pevným objektívom (bez priblíženia) a fyzickým priblížením fotografa k objektu.

Jednoducho povedané, zoomujeme nohami. 🙂 Toto je síce pomalšie a menej praktické, ale má to aj svoje výhody. Objektív s jedným ohniskom (bez zoomu) je spravidla opticky kvalitnejší a má aj lepšiu svetelnosť. Výsledný obraz môže byť ostrejší a navyše pomocou lepšej svetelnosti objektívu môžeme efektnejšie rozostriť pozadie a tak ešte lepšie sústrediť pozornosť na objekt.

_DSC2184
V takýchto prípadoch blízkych predmetov je najkvalitnejší výstup dosiahnutý pevným ohniskom a fyzickým priblížením sa k objektu do nami preferovanej kompozície.

3. Výrez zo scény robíme neskôr v počítači

Je to najpohodlnejšie, alebo lepšie povedané najlenivejšie riešenie, ktoré má navyše negatívny dopad na výsledné rozlíšenie obrazu. Dnešné prístroje nám vďaka vysokému rozlíšeniu ponúkajú možnosť silného orezu, ale dlhší zoom nenahradia. Už len orezom s faktorom 1,5x nám klesá rozlíšenie senzora o viac ako polovicu. To nám môže chýbať, ak chceme výslednú fotografiu vytlačiť vo väčšom rozmere. Preto táto tretia možnosť by mala byť poslednou možnosťou. Môže nasledovať potom, čo sme skúsili zjednodušiť a orezať scénu priamo v teréne dvoma skôr spomenutými spôsobmi.

Zjednodušovanie v praxi

scena

Takúto peknú scénu jarnej krajiny som našiel pri jednom výlete k Neziderskému jazeru. Scéna je sama o sebe pekná. Atraktívna, jemne zvlnená krajina, zaujímavé svetlo cez mraky a krásna svieža zelená farba v kominácii s červenohnedou. Je však veľmi komplexná. Mnoho stromov je roztúsených tak, že naše oko blúdi po obraze a nemá konkrétny objekt, ktorého sa môže zachytiť. Vo fotografii sú síce pekné uhlopriečne línie, ale sú potlačené ďalšími prvkami. Vyrušujúco pôsobia aj stĺpy elektrického vedenia.

Nasadil som na Nikon D700 najdlhší objektív, ktorý som so sebou mal (Nikkor AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G VR) a zoomoval do krajiny, aby som scénu zjednodušil najviac, ako to ide. Na 300mm som dosiahol nasledujúci záber.

simple01

Aj v tomto zábere, napriek zjavnému zjednodušeniu scény, stále vystupujú rušivé elementy. Žiaľ, dlhšie ohnisko som so sebou nemal a ani priblížiť k scéne som sa nevedel. A tak doma nasledoval orez v počítači do finálnej podoby.

simple02

Vidíte ten rozdiel medzi prvou, druhou a treťou fotografiou? Minimalistická fotografia je odrezaním všetkého nepotrebného, všetkého, čo akýmkoľvek spôsobom odpútava pozornosť.

 

_DSC3049

Niekedy stačí naozaj málo. Toto je rozdiel medzi 70mm a 100mm ohniskom. Nikon D700 + Nikkor AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G VR hore na 70mm ohnisku, dole na 100mm ohnisku.

_DSC3064

 

Viac o zoome, ohnisku, orezovom faktore fotoaparátu a výbere objektívu podľa priblíženia nájdete v predchádzajúcom článku Vyberáme objektív I: ohnisková vzdialenosť, zoom, crop a Nikon simulátor objektívov.

Vyberte teda fotoaparáty a poďte s nami zjednodušovať nádherné jarné scenérie. 🙂 Dobré svetlo!

Fotografie:© Julo Kotus. Akékoľvek použitie fotografií bez písomného súhlasu je zakázané.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *