Počas svojej niekoľkoročnej práce so začínajúcimi fotografmi i nadšencami som sa neustále stretával a stretávam s problémami v porozumení ohniskovej vzdialenosti objektívu a jej vzťahu k reálnemu uhlu záberu. Je pochopiteľné, že ten kto začína s fotografovaním a nemá nijakú skúsenosť s objektívmi, nemôže vedieť, čo v realite znamená objektív označený číslicami a písmenkami, ktorým nerozumie. Zároveň je dôležité, aby sme týmto výrazom pochopili a pri výbere objektívu si dokázali vybrať ten, ktorý nám bude najviac vyhovovať.
Násobok zoomu (XX-násobný zoom)
Väčšinou ľudia reagujú na násobok zoomu. Ten však bez údaja o ohnisku nepovie nič konkrétne. „Óóó, tento objektív má až 10-násobný zoom! Ten chcem, lebo potrebujem veľké priblíženie.“ Môže ísť napríklad o objektív Nikkor AF-S 18-200mm, ktorý má naozaj 11-násobný zoom alebo 11-násobné roblíženie. Násobok zoomu však nehovorí nič o reálnom „zväčšení“ vzdialeného objektu, je to len podiel najdlhšej a najkratšej ohniskovej vzdialenosti. V tomto prípade 200mm:18mm = 11,1x zoom. Oproti tomuto objektívu má Nikkor AF-S 200-400mm iba dvojnásobný zoom. Ak by sme brali do úvahy pri hodnotení priblíženia iba násobok zoomu, vznikla by mylná predstava, že objektív 18-200mm priblíži objekt viac, ako 200-400mm. To však nie je pravda, reálny uhol záberu a tým aj „priblíženie“ totiž závisia od ohniskovej vzdialenosti objektívu.
Ohnisková vzdialenosť objektívu
Je udávaná v mm. Nie je to aktuálna dĺžka objektívu, ako sa mnohí nazdávajú. Je to vzdialenosť optického stredu objektívu (kde lúče svetla konvergujú, aby vytvorili ostrý obraz na svetlocitlivom senzore alebo filme) od roviny samotného senzora či filmu. Ohnisková vzdialenosť objektívu sa určuje pri zaostrení objektívu na nekonečno. Ohnisková vzdialenosť má priamy vplyv na to, aký uhol záberu objektív premietne na senzor. Zjednodušene povedané akú širokú scénu zachytí a ako veľké sa budú javiť objekty v nej. Čím dlhšia ohnisková vzdialenosť, tým užší uhol záberu a tým väčšie „priblíženie“ objektu. Objektívy môžu mať buď jednu nemennú ohniskovú vzdialenosť alebo premenlivú ohniskovú vzdialenosť. Prvé voláme objektívy s pevným ohniskom (slangovo „pevné sklá“, anglicky „Single Focal Lenght Lens“), druhé transfokátory alebo objektívy s premenlivým ohniskom (slangovo i anglicky „zoom“). Rozpoznáme ich podľa číselného označenia v mm. Ak má objektív pred jednotkou mm jedno číslo, ide o objektív s jedným ohniskom, ak má rozsah čísel cez pomlčku, ide o transfokátor, čiže zoom. Objektív Nikkor AF-S 50mm f/1,8 G má pri milimetroch len jedno číslo 50, čo znamená že ide o pevné sklo s jedným ohniskom. Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR má pri milimetroch rozsah čísel 24-120, čo značí že ohnisko možno meniť plynule od 24mm do 120mm.
Priblíženie obrazu pomocou zmeny ohniska z minimálneho (24mm) na maximálne (120mm).
Pevná 50-ka nemá premenlivé ohnisko a tak nemôžete meniť uhol záberu, jedine „zazoomovať“ vlastnými nohami. Na druhej strane je násobne lacnejšia a prepustí na senzor násobne viac svetla (až 3 EV)
Výhody transfokátorov (zoomov) sú hlavne v pružnosti, rýchlosti a pohodlnosti práce s nimi. Nemusíte meniť objektívy, aby ste priblížili vzdialený objekt, a teda práca s nimi je rýchlejšia. Na druhej strane samotný zoom je spravidla väčší a ťažší ako objektív s nemenným ohniskom. Práca s „pevnými sklami“ je oproti zoomom pomalšia, je potrebné ich vymieňať, ak chcete priblížiť alebo oddialiť objekt, alebo musíte zoomovať nohami. 🙂 Na druhej strane zvyčajne sú menšie, ľahšie a svetelnejšie, to znamená vhodnejšie do prostredia s nízkou hladinou osvetlenia.
Kategórie podľa ohniska
Ultraširoké objektívy
Ohniskové vzdialenosti cca. 14-20mm (po prepočte na FF) s uhlom záberu cca.114-94° poskytujú extrémne širokouhlý záber na scénu a typicky sa využívajú v krajinárskej fotografii, architektúre a všade, kde je nedostatok priestoru a fotograf nemá, kde ustúpiť.
Nikon D700 + Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8 na ohnisku 25mm
Širokouhlé objektívy
Zodpovedajú im ohniskové vzdialenosti cca. 20-35mm (po prepočte na FF) s uhlom záberu cca. 94-63°. Širokohouhlé zábery imponujú krajinárom, dokumentaristom a reportážnym fotografom, ktorí nepotrebujú extrémne široký záber. Dá sa s nimi vyhotoviť aj zaujímavý portrét človeka v jeho okolí.
Nikon D3 + Nikkor AF-S 28-70mm f/2,8
Štandardné objektívy
Ohniskové vzdialenosti cca. 35-70mm (po prepočte na FF) s uhlom záberu cca. 63-34° považujeme za štandardné, lebo sú najbližšie záberu ľudského oka, čo zodpovedá približne 50mm ohnisku (46°40′). Sú vhodné všade tam, kde chceme zachovať perspektívu akú poskytuje naše oko, ak chceme, aby fotky vyzerali čo najprirodzenejšie.
Krátke teleobjektívy
Ohniskové vzdialenosti cca. 85-135mm (po prepočte na FF) s uhlom záberu cca. 28-18° sa s obľubou využívajú pri fotení zátiší, výrezov z krajiny, detailov, v portrétnej fotografii i makrofotografii. Neskresľujú už proporcie objektov, umožňujú pracovať s ľuďmi v rozumnej vzdialenosti, kedy „nedýchate“ portrétovanému do tváre, ale zároveň na neho nemusíte kričať z diaľky. Ak majú tieto objektívy veľkú svetelnosť (malé clonové číslo), dá sa s nimi perfektne pracovať s hĺbkou ostrosti a efektne rozostriť pozadie za fotografovaným objektom.
Nikon D3 + Nikkor Ais 80-200mm f/4
Teleobjektívy
Ohniskové vzdialenosti cca. 135-300mm (po prepočte na FF) s uhlom záberu cca. 18-8° možno využiť na „pritiahnutie“ vzdialených predmetov či už v krajinárskej fotografii, fotografii športu alebo v reportáži. Dajú sa tiež použiť ako portrétne objektívy, avšak treba počítať s väčšou vzdialenosťou od portrétovaného.
Nikon Df + Nikkor AF-S 200-500mm f/5,6 G VR
Extrémne teleobjektívy
300mm a viac s uhlom záberu 8° používajú fotografi divokej prírody či športu na štadiónoch. Vyznačujú sa extrémnym priblížením, ktoré umožňuje zachytiť zvieratá v prírode bez toho, aby boli vyrušované alebo športovcov na štadiónoch bez toho, aby fotografi behali po ihrisku. 🙂
Orezový (Crop) faktor menších senzorov
Ako ste si všimli, pri každej kategórii objektívoch som uvádzal údaj „po prepočte na FF“ (Full Frame). Full Frame znamená fotoaparát, ktorý má rovnakú veľkosť senzora ako „35mm film“ (hovorovo kinofilm) to značí 24x36mm. Na tento rozmer sa štandardne vzťahujú označenia ohniska. V dobe digitálnej fotografie však máme niekoľko veľkostí digitálnych senzorov. Nikon má vo svojom portfóliu tri veľkosti senzorov u fotoaparátov, na ktorých možno vymieňať objektívy.
Fx digitálne zrkadlovky so senzorom veľkosti 24x36mm (Full Frame)
Keďže veľkosť senzora je rovnaká ako kinofilmové políčko (pomer 1:1), ohniskovú vzdialenosť a uhol záberu netreba prepočítavať. Štandardné ohnisko 50mm zodpovedá uhlu ľudského oka – 46°40′.
Dx digitálne zrkadlovky so senzorom veľkosti 24x16mm (APSC), crop 1,5x
Plocha a rozmery Dx senzora sú menšie ako u kinofilmového políčka alebo senzora Fx zrkadlovky. APSC fotoaparát s rovnakým ohniskom zachytáva menšiu časť scény. Robí z nej akýsi výrez oproti Fx formátu. Reálne ohnisko objektívu sa javí väčšie. Aby sme mali predstavu o uhle záberu, ohnisko sa prepočítava faktorom 1,5x. Preto pri Dx fotoaparátoch a objektívoch môžeme ohnisko uvádzať reálne alebo po prepočte. Napríklad objektív Nikkor AF-S 18-55mm má reálny rozsah ohnísk 18-55mm, no po nasadení na Dx fotoaparát sa javí uhlom záberu ako 27-82,5mm u Fx fotoaparátu (FF). Štandardné ohnisko 50mm sa javí ako krátky teleobjektív 75mm.
Cx mirrorless fotoaparáty, crop 2,7x
Fotoaparáty s výmennými objektívmi a so senzorom Cx, ktorý sa označuje aj ako 1“ type senzor. Jeho reálne rozmery však nemajú nič spoločné s 1“. Sú 13,2×8,8mm a orezový faktor v tomto prípade je x2,7. To znamená, že štandardné ohnisko 50mm sa na Cx fotoaparáte uhlom záberu javí ako teleobjektív 135mm u Fx fotoaparátu.
Reálna ohnisková vzdialenosť objektívu sa tak na fotoaparátoch s menším senzorom javí ako väčšia podľa faktorov 1,5x u Dx fotoaparátov a 2,7x u Cs fotoaparátov Nikon.
Podľa vyššie uvedeného sa 24mm objektív na Dx fotoaparáte správa ako 36mm a na Cx formáte ako 65mm objektív.
Nikon Lens Simulator
A teraz to najlepšie na záver. Nikon má pre vás jedinečnú pomôcku na pochopenie ohniskovej vzdialenosti, uhla záberu a aj ich vzťahu k trom veľkostiam senzorov u fotoaparátov. Akokoľvek komplikovane mohli vyznieť predchádzajúce definície a značky, všetko pochopíte, keď si potrénujete na simulátore objektívov Nikon. 🙂 Ten na reálnej fotografii simuluje jednotlivé ohniská a ich uhol záberu.
Simulátor umožňuje buď študovať univerzálne uhol záberu ohniska vzhľadom na normu 35mm filmu, alebo dokonca kombinovať Fx, Dx a Cx fotoaparáty a konkrétne objektívy, aby ste mali presnú predstavu, aké uhly záberu a priblíženie vám kombinácia umožní.
Nikon Simulátor nájdete TU.
Prajem vám príjemnú zábavu, lebo so simulátorom si učenie naozaj užijete.
Fotografie: Julo Kotus. Akékoľvek použitie fotografií bez písomného súhlasu je zakázané.
Jeden komentár
Celý článok som prečítal dva krát a stále som z tých ohniskových vzdialeností jeleň. Na fotoaparát s FF dám objektív 18-105mm a jeho ohnisková vzdialenosť je 1:1 . Potom dám tento istý objektív na APSC a po prepočte to bude 27 – 157 . No ale po prejdení na simulator zistím že existujú aj objektívy na APSC snímače a tam žiaden prepočet asi nieje, lebo výrezy fotiek s čipom FF a objektívom Fx sú rovnaké ako výrezy fotiek s čipom APSC a objektívom Dx. Mám pravdu, alebo sa mýlim? Ak mám pravdu malo by to byť v článku napísané, lebo navádza záujemcov do neexistujúceho prepočtu.