Za portrétom s dušou: NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S

Mohli by sme povedať že klasická ohnisková vzdialenosť pre portrétny objektív začína práve pri 85 mm. Samozrejme existuje množstvo perfektných portrétnych objektívov aj s inými ohniskami, napríklad 105 mm alebo 135 mm, ale práve 85 mm ohnisko je to, pri ktorom začíname hovoriť o portréte.

A ja sa priznám že mám 85-ku v obľube. Je to ohnisko s ktorým som stále blízko k portrétovanej osobe, s ktorým ešte nemusím utekať dozadu a môžem dobre komunikovať s fotografovanou osobou. Zároveň je to ohnisko, ktoré mi už umožňuje efektne rozostriť pozadie aj za celou osobou, a to bez toho, aby som musel na fotografovaného kričať z diaľky, ako je to v prípade dlhších teleobjektívov. 85 mm ohnisko je použiteľné aj v interiéroch. Často som ho v minulosti využíval svojho aj pri svadobnej fotografii, napríklad pri prvom svadobnom tanci, pri stolovaní, alebo aj pri imidžovom fotení v interiéri. V exteriéri som používal aj dlhšie portrétne ohniská, aby som dosiahol ešte väčšiu selekciu objektu, ale 85 mm objektív bol stále v mojej brašni. Patrí spolu s 35 mm objektívom medzi moje naviac používané objektívy. Keď sa mi stane, že potrebujem byť naozaj pružný a vezmem si so sebou iba zoom 24 – 70 mm, cítim sa ochudobnený práve o 85 mm ohnisko pre prípad potreby pekného portrétu.

Po prvom 85 mm objektíve pre Nikon Z systém vo svetelnosti f/1,8 predstavil Nikon aj extrémne svetelný objektív NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S. Svetelné objektívy v tejto portrétnej ohniskovej vzdialenosti už ponúkajú excelentné rozostrenie pozadia aj popredia okolo fotografovaného objektu a čím je svetelnosť väčšia (nižšie clonové číslo), tým je tento efekt bokehu výraznejší. No áno, je to teraz moderné a bokeh sa snaží napodobňovať aj softvér v telefónoch, no zďaleka nejde o tak bezchybný a organický bokeh, ako v prípade kvalitného portrétneho objektívu. Navyše softvér je stále nedokonalý a tak rozmaže aj časti tela, typicky vlasy. Softvérové rozostrenie robí chyby aj v prípade štruktúrovaného pozadia a popredia. Jednoducho ak chcete mať dokonalú fotku s dokonalým bokehom, siahnite po fotoaparáte a portrétnom objektíve.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S je najkvalitnejším súčasným portrétnym objektívom pre bajonet Nikon Z, o tom niet pochýb. Jeho excelentná ostrosť, presné a rýchle zaostrovanie a okúzľujúci bokeh ho predurčujú stať sa miláčikom portrétnych fotografov. Poďme ale po poriadku.

Dizajn a ergonómia

Objektív je vzhľadom na ohnisko a svetelnosť pomerne veľký a má aj poctivú váhu 1 160 g. Je vyrobený z kovu a kvalitného polykarbonátu, optická konštrukcia je samozrejme sklenená.

Na tele objektívu nájdeme najširší pohodlný zaostrovací prstenec pre manuálne zaostrovanie a tenší prstenec na ovládanie clony alebo inej veličiny, keďže je programovateľný. Samozrejmosťou je prepínač manuálneho a automatického zaostrovania a Nikon pridáva ešte jedno programovateľné tlačidlo Fn, ktorým môžete vyvolať často používanú funkciu.

Prekvapilo ma, že objektív nemá OLED displej, aký má dávnejšie predstavený podobný objektív NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S alebo niektoré ďalšie drahšie objektívy z najvyššieho produktového radu S.

Slnečná clona je okrúhla a na mieste ju zaisťuje aretácia s tlačidlom uvoľnenia. Predný optický člen je veľký a tak priemer filtrovej príruby je 82 mm, čo korešponduje s priemerom ostatných profesionálnych objektívov radu S (napríklad NIKKOR Z 24 – 70 mm f/ 2,8 S, NIKKOR Z 70 – 200mm f/ 2,8 S a ďalšie). To je dobre, lebo môžete používať rovnaké filtre na rôznych objektívoch bez nutností redukcie.

Optická konštrukcia obsahuje 15 optických členov v 10 skupinách vrátane 1 špeciálneho elementu z ED skla a dvoch asférických členov. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 0,85 m. Objektívom dokážete vyfotiť plný detail tváre. Nejde o makro objektív. Pri súčasnom rozlíšení mirrorless fotoaparátov však môžete výrezom sústrediť pozornosť aj na menšie detaily tváre – napríklad oči.

Objektív je samozrejme utesnený voči prachu a nepriaznivým poveternostným vplyvom a tak môžete fotografovať emotívne zábery aj v daždi. 😊

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie svižné. Obával som sa že pri svetelnosti f/1,2 bude zaostrovanie spomalené, aby sa dosiahla a maximálna presnosť, ale moje obavy boli neopodstatnené. Objektív zaostruje pomocou dvoch krokových motorov (Multifocusing AF System).

Zámerne som objektív otestoval aj na pohyb – nechal som cez sady utekať svoju dcéru a keď sa mi to osvedčilo, vzal som ho aj do extrémnych podmienok na rýchlostnej preteky koní – slalom medzi tyčami. Ani tu objektív nesklamal a to som pritom fotografoval na takmer úplne otvorenú clonu.

Vlastne ma v tej situácii portrétny objektív zachránil, keďže preteky sa pretiahli až do neskorých hodín a museli byť dokončené pod umelým osvetlením. To bolo ale slabé a pri clone F1,2 a rozumnom čase bolo nutné použiť ISO 3200 aj niekedy aj viac. Už len keby som mal k dispozícii objektív so svetelnosťou 2,8, musel by som použiť ISO 12 800, čo by už bolo na obraze cítiť. ISO 3200 však s fotoaparátom Nikon Z 8 nebolo nijakým problémom. Veľmi som sa tešil z výsledku, v takýchto sťažených podmienkach bola drvivá väčšina fotografií správne zaostrených a exponovaných.

Používal som pritom kontinuálne zaostrovanie a automaticky výber bodov s rozpoznávaním zvierat a ľudí. Zaujímavosťou je, že fotoaparát rozpoznal aj hlavu koňa aj tvár človeka a joystickom na Z 8 som si mohol jednoducho prepínať, či chcem, aby mi zaostril na zviera alebo na človeka. Super! Za zaostrovanie a jeho presnosť má objektív jednotku s hviezdičkou.

Obrazová kvalita

Ako sme už zvyknutí v tomto produktovom rade, ostrosť obrazu je špičková. Kresba je tak dobrá a kontrast zachovaný aj pri plne odclonenom objektíve, že vás to doslova núti fotiť „na plnú dieru“.

Čo však robí portrétny objektív dokonalým nie je ani tak bezprecedentná ostrosť, ale to, akým spôsobom vykreslí okolie pred a za objektom. A tu môžem čestne vyhlásiť, že ide o objektív, ktorý bokehom naozaj vyniká aj v najtvrdšej konkurencii. Nejde len o separáciu objektu od pozadia a popredia, ale aj o to, ako hladko zo zaostrených oblastí prechádzame do rozostrených. A toto robí NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S jednoducho kúzelne.

Pre porovnanie som niektoré ťažké situácie vyfotil aj svojim NIKKOROM Z 85 mm f/1,8 a rozdiel je viditeľný na prvý pohľad ak ide o komplikované a štruktúrované pozadie. Fotografie, ktoré vám tento objektív sprostredkúva, sú jednoducho rozprávkové. Toto je hlavný rozdiel medzi týmto objektívom a inak perfektne vyváženým portrétnym objektívom s menšiu svetelnosťou.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S @F1,2
NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S @F1,8

Na bokeh ale nevplýva len svetelnosť objektívu ale celkovo optická stavba. Komplikovaná optická sústava plná asférických členov a špeciálnych optických členov môže mať neblahý vplyv na hladký bokeh. Tu sa však nič také nedeje napriek tomu, že v konštrukcii objektívu sú dva asférické prvky. Na stránkach Cameralabs majú pekný a výpovedný test na kvalitu rozostrenia oblasti prechodu medzi zaostrenou a úplne rozostrenou časťou obrazu. NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S tam jednoznačne exceluje a z testovaných 85 mm objektívov tam žiaden z nich nedosahuje tak plynulý a hladký prechod zaostrených do rozostrených partií obrazu.

Rozostrené svetlá v pozadí sú v strede obrazu okrúhle a k okrajom naberajú pretiahnutý tvar tzv. mačacích očí – cat´s eye. Mne osobne sa to páči viac, ako keby boli s z rozostrených svetiel súmerné kruhy v celom obraze. Mačacie oči totiž sústreďujú pozornosť a akoby obklopujú strednú časť obrazu. Od clony dva už naberajú pravidelný tvar a prekvapujúce už pri clone F2 sa jemne sa ukazujú lamely clony. Tých je 9 a po priclonení by z ostrých svetiel mali vznikať 18 cípe hviezdice. To som ale nestihol vyskúšať a doplním, keď sa mmi objektív vráti.

Odolnosť voči protisvetlu je dobrá, ale objektív zároveň nemá sterilný technicky čistý charakter, ale trochu interaguje so svetlom. Pri otvorenej clone kde tu môže vzniknúť zaujímavý odlesk alebo závoj. Technicky vzaté nie je 100% rezistentný voči protisvetlu (ako žiadny iný objektív). Zdá sa mi, že dokonca lacnejšia verzia NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S závojuje o kúsok menej, esteticky mi to však nevadí, skôr vyhovuje organický look v silnom protisvetle.

Záver

Čo dodať na záver? NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S je objektív, ktorý dokáže vytvoriť rozprávkové portrétne zábery s očarujúcim bokehom, ktorému ťažko budete hľadať pár. Zároveň ale vie odviesť rýchlu a profesionálnu prácu pre dokumentárneho či športového fotografa v zlých svetelných podmienkach. Jeho zaostrovanie je rýchle a presné a s detekciu očí veľmi oslobodzujúce.

Ostrosť je príkladná aj pri úplne odclonenom objektíve a pomocou pokročilej optickej sústavy sú potlačené aj rôzne aberácie. V naozaj ostrom protisvetle vás môže niekedy prekvapiť odlesk alebo jemná strata kontrastu, no (aspoň pre mňa) je to príjemné prekvapenie v podobe snivého a obohateného obrazu a jemnosť. V kontrolovanom prostredí zas objektív dokáže poskytovať až klinicky čisté a ostré snímky vhodné aj na technickú fotografiu.

Za mňa najlepší 85 mm portrétny objektív, aký som vo svojom živote testoval a to som mal takmer všetky NIKKOR objektívy s bajonetom F pre zrkadlovky, mám aj súčasný NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S a skúsil som aj niekoľko alternatív od tretích výrobcov vrátane tých najdrahších. Ak cena nie je problém, lepšiu 85-ku ako NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S  na Nikon Z fotoaparát nezoženiete. Ak cena rozhoduje, NIKKOR Z 85 mm f/1,8 S je stále rýchly, presný a super ostrý objektív z kúsok slabším bokehom (menej rozostrenia a menej jemné prechody medzi oblasťami v a mimo rovinu ostrosti).

Galéria ďalších fotografií vyhotovených pomocou objektívu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S

Všetky fotografie v článku sú upravené RAW formáty vyvolané podľa vkusu autora (farebná korekcia) a exportované do JPG s 90% kvalitou. 

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *