Vydarený ultraširokáč do vrecka: NIKKOR Z DX 12 – 28 mm f/3,5 – 5,6 PZ VR

Chýbajúci ultraširokáč v línii DX objektívov s bajonetom Nikon Z bol doteraz limitom pre všetkých krajinárov či tvorcov, ktorí by o malom DX tele uvažovali, ale potrebujú naozaj široký záber. Áno, NIKKOR Z ultraširokáče pre full-frame (FX) formát sú na trhu už dosť dlho, no pre malé fotoaparáty DX sú príliš veľké, ťažké a povedzme to na rovinu, aj drahé.

Preto som sa potešil novinke NIKKOR Z 12 – 28 mm f/3,5 – 5,6 PZ VR. Ide o naozaj kompaktný, ultraľahký objektív, ktorý, ako uvidíte, ale ponúka veľmi vyrovnaný výkon a má navyše vlastnosti, ktoré nemajú ani drahšie full-frame objektívy. A čo je ešte pozitívnejšie, tento ultraširoký objektív stojí príjemných 400 €, čo je na jeho rozsah a obrazovú kvalitu viac ako férová cena.

Poďme ale poporiadku a skúsime zistiť, či sa nízka položená cenovka na niečom podpísala.

Dizajn a ergonómia

Dizajn objektívu je jednoduchý, objektív má len zoom prstenec a prstenec na ovládanie zaostrovania. Ten sa dá naprogramovať aj na ovládanie iných funkcií, ak nechcete zaostrovať manuálne (ovládanie clony, citlivosti ISO). Ovládací prstenec je nehlučný a tak pri plynulej zmene citlivosti ISO alebo clony nebudete počas natáčania počuť nechcené zvuky.

Objektív je vyrobený z kvalitného polykarbonátu, optická sústava je samozrejme sklenená. Nižšia cenovka sa prejavila aj na polykarbonátovom bajonete. Ten by som privítal skôr kovový, ale pri tak ľahkom objektíve nemám obavu o to, že by to plastový bajonet nezvládol. Zo skúsenosti na zrkadlovkách dnes vieme, že výdrž aj takého bajonetu je dlhoročná a ak by sa náhodou poškodil, dá sa jednoducho a lacno vymeniť. Na druhej strane napriek ľahkej plastovej konštrukcii aj pri tomto objektíve Nikon uvádza odolnosť voči nepriaznivým poveternostným vplyvom, to znamená prachu, rose alebo ľahkému dažďu.

67 mm závit na filtre je takým súčasným Nikon štandardom a umožňuje tvorcom použitie kruhových filtrov či už ide o polarizačný, ale pri natáčaní videa dôležitý ND filter. Aj závit na filtre je plastový.

Optickú konštrukciu tvorí 12 prvkov v 11 skupinách, pričom jeden prvok je zo špeciálneho ED skla a jeden je asférického dizajnu.

Svetelnosť objektívu f/ 3,5 – 5,6 nie je nijako ohurujúca, no o to v tomto prípade určite nešlo. Návrh je vyslovene robený so zreteľom na minimalizovanie veľkosti, váhy a ceny a to sa podarilo na jednotku.

Minimálna vzdialenosť zaostrenia je 21 cm od roviny obrazu a to umožňuje maximálny reprodukčný pomer cca. 5:1 = 0,21x. Objektívom tak možno vyhotoviť relatívne blízke zábery.

Pri clone F16 sú hviezdičky už dobre viditeľné.
Clona F25 a najvýraznejšie hviezdice zo svetiel. Difrakcia sa podpisuje pod mäkšiu kresbu.

7 lamiel clony má kruhový tvar a ponúkajú hladký bokeh pri zaostrení na blízko. O to ťažšie sa vytvárajú hniezdice z ostrých svetiel v nočnej fotografii. Hviezdiece sú síce badateľné od clony F13, ale sú málo výrazné. Pri clone F25 sú najvýraznejšie, ale tu sa už prejavuje difrakcia objektívu. Ak máte radi ostré nočné fotografie s výraznými hviezdicami, toto nebude vaša prvá voľba. Celkovo pre vytváranie efektných hviezdic sú účinnejšie pevné ohniská. Onedlho zverejním aj recenziu druhej novinky NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7, ktorý vytvára omnoho výraznejšie a ostrejšie hviezdice na večerných fotografiách.  

Stabilizácia obrazu VR umožňuje super ostré fotografie aj pri čase 1/4 s.

Objektív je vybavený stabilizátorom obrazu. To mi v mnohých situáciách pomohlo, nakoľko som testoval objektív na dovolenke a statív som so sebou nenosil. Stabilizácia s účinnosťou 4,5 EV mi pomohla pri snímaní v interiéroch ale aj v hustom lese alebo pri východe slnka. Umožnila mi snímať na nízke hodnoty ISO aj v nepriaznivých svetelných podmienkach.

PZ ako Power Zoom

Toto je vlastnosť, ktorá robí tento objektív výnimočný. Ovládanie priblíženia je totiž elektronické pomocou motora a nie mechanickým spriahnutím ZOOM prstenca s optickou sústavou. Zoom je tak omnoho plynulejší a vy si môžete dokonca v menu fotoaparátu nastaviť rýchlosť priblíženia v 11 krokoch. Môžete zvoliť pomalé alebo rýchle akčné zoomovanie podľa toho, čo chcete zachytiť alebo vyjadriť. Zoom môžete navyše ovládať na diaľku pomocou diaľkového ovládača Nikon ML-L7 alebo pomocou telefónu a aplikácie SnapBridge. A aby toho nebolo málo, môžete nechať fotoaparát, aby si zapamätal pozíciu zoomu (ohnisko) alebo aj vzdialenosť zaostrenia. Po vypnutí a zapnutí tak fotoaparát nastaví zapamätané hodnoty. Vzhľadom na elektronický posun AF sústavy vo vnútri objektívu nie je na objetíve nijaká stupnica. V hľadáčiku alebo na displeji vám trochu pomôže grafická lišta. Osobne by som privítal aj číselný údaj o aktuálne nastavenom ohnisku.

Automatické zaostrovanie

AF je tichý, plynulý, a ako sme u mirrorless fotoaparátov a objektívov zvyknutí, aj presný. Pri natáčaní videa na zázname nepočuť nechcené zvuky kontinuálneho preostrovania a zaostrovanie je spoľahlivé aj pri nedostatočnom osvetlení (napríklad v interiéri malých kostolíkov).

Nemenná dĺžka a ťažisko

Zaostrovanie je vnútorné a to isté platí aj o zoomovaní. Navonok sa teda na objektíve počas prevádzky nemení nič. Predná príruba sa ani nevysúva a ani neotáča. Optická sústava starajúca sa o priblíženie a zaostrovanie je ľahká a tak sa pri zoomovaní alebo zaostrovaní ťažisko objektívu mení iba nepozorovane. Určite nepotrebujete napríklad nanovo vyvažovať gimbal, keď zmeníte ohnisko. To je pre tých, ktorí snímajú z gimbalu veľmi radostná správa.

16 mm ohnisko neumožňuje v niektorých situáciách zachytiť celý objekt.
12 mm ohnisko umožňuje dostať do záberu omnoho viac.

Ohnisková vzdialenosť 12 – 28 mm

znamená v prepočte na full-frame (FX) formát 18 – 42 mm.

Možno si poviete, že štandardný zoom k DX fotoaparátom začína na 16 mm a tak to nedáva zmysel kvôlu 4 mm kupovať ďalší objektív. Opak je však pravdou. Pri takto širokouhlých ohniskách každý mm navyše urobí vo výsledku veľký rozdiel. Vyhotovil som vám dva zábery pre porovnanie. Jeden je urobený 16 mm ohniskom. Na moste nemáte kam ustúpiť ani sa posunúť. So štandardným zoomom lode z mosta vyhotovíte takto. So 4 mm k dobru však môžete zachytiť bez problémov celé lode. Objektív je rektilineárny a je teda korigovaný voči súdkovitému skresleniu, preto 12 mm ohnisko nie je veľmi vhodné pre fotografovanie ľudí. Čím viac k okraju budú umiestnení, tým viac budú natiahnutí a deformovaní. Nie je to chyba, je to vlastnosť ultraširokých korigovaných objektívov.

Minimálna ohnisková vzdialenosť 12 mm.
Maximálna ohnisková vzdialenosť 28 mm.

Optická kvalita

Na svoju cenovku je tento malý zoomik extrémne schopný. Je ostrý a to aj v okrajových oblastiach. Jasné, že v extrémnych rohoch už nejakú neostrosť nájdete, tá ale skôr súvisí so skreslením a jeho korekciou. Pokles ostrosti je ale veľmi malý a najskôr si ho vôbec nevšimnete.

Objektív je aj odolný voči priamemu protisvetlu, či už de o priame slnečné svetlo alebo ostré bodové svetlo. Antireflexné vrstvy odvádzajú dobrú prácu a odlesky na objektíve som pozoroval len veľmi výnimočne. Bočné svetlo, ktorého zdroj je mimo záber môže potrápiť objektív o kúsok viac, ako uvádza aj kolega Petr Lidner na Nikonblog.cz a preto by som odporúčil dokúpiť k objektívu slnečnú clonu.

Vinetácia je prítomná v podstate u každého širokouhlého objektívu a tento nie je výnimkou. Pri dnešných možnostiach jej korekcie priamo vo fotoaparáte alebo dedikovanom softvéri to nie je žiaden problém.

Chromatická aberácia je buď veľmi dobre korigovaná samotným obektívom alebo softvérom fotoaparátu, Je mi to jedno, hlavné je, že sa v obraze nenachádzajú farebné kontúry a zdvojené línie na kontrastných hranách a obraz je krásne čistý aj v kritických podmienkach – napríklad konáre oproti bledej oblohe.

Záver

Objektív NIKKOR Z DX 12 – 28 mm f/3,5 – 5,6 PZ VR je vítaným doplnkom do línie DX objektívov pre bajonet Nikon Z. Je ako stvorený pre malé a ľahké fotoaparáty ako sú Nikon Z 50, Z 30 alebo Z fc. Nepridá veľa na rozmere a už vôbec nie na váhe, ale pridá vám hodný kus záberu k dobru. Naozaj ním obsiahnete o kus scény navyše oproti štandardnému zoom, ktorý začína na 16 mm. Objektív je vynikajúci ostrosťou a odolnosťou voči aberáciám a priamemu slnku v zábere. Vynikajúco prenáša kontrast. Čistotu obrazu môžu ohroziť závoje s bočným svetlom a preto odporúčam dokúpiť slnečnú clonu. Objektív má elektronicky ovládaný zoom (Power Zoom) a jeho rýchlosť možno upraviť v 11 krokoch. Elektronický zoom umožňuje aj zmenu ohniska pri snímaní na diaľku pomocou dedikovaného diaľkového ovládača alebo pomocou smart zariadenia a aplikácie Snap Bridge. 

Cenovka objektívu je priaznivá a neprejavila sa na optickom výkone objektívu, len n materiále. Objektív je z polykarbonátu vrátane filtrového závitu a bajonetu. Opatrné používanie a neťahanie zostavy foťák – objektív za objektív je na mieste. Okrem absencie údaja presného ohniska pri snímaní nemám voči objektívu nijaké výhrady a považujem ho za veľmi vydarený. Objektív môžem smelo odporúčať krajinárom, vloggerom, ktorí potrebujú širší záber ale aj videotvorcom ktorí snímajú z gimbalu. Objektív totiž nemení svoju dĺžku ani ťažisko a netreba ho pri zmene uhla snímania nanovo vyvažovať na gimbale.

Galéria fotografií s objektívom NIKKOR Z DX 12 – 28 mm f/3,5 – 5,6 PZ VR

Fotografie sú vyvolané v Adobe Photoshop Lightroom podľa vkusu autora s minimálnym doostrením.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *