Vtedy, keď to nikomu nenapadne…

Voľakedy nám vraveli starí rodičia či rodičia: „Keď fotíš, postav sa tak, aby si mal slnko za chrbtom.“ Znamenalo to jedno – svetlo dopadalo na fotografovaný objekt a neovplyvňovalo náš nedostatočný expozimeter. To nemusí byť v každom prípade zlé a niekedy si svetlo naozaj nevyberiete, ale… Ak chcete zaujímavé fotografie napríklad aj z blížiacej sa dovolenky, vyberte sa s foťákom vtedy, keď to len málokomu napadne. Postavte sa tak, aby sa ostatní začudovali. „Ty fotíš do slnka?“ „To niečo vyfotíš v takej hmle?“ „Chce sa ti fotografovať v takom nečase?“

Túto fotografiu som urobil ešte na film. Vznikla v národnom parku Snowdonia vo Walese v roku 2003. Dva dni sme sa s kamarátom potulovali takmer konštantne v daždi so stanom a spacákmi na chrbte. Premočený a uzimený som to často chcel vzdať, no sem – tam sa obloha roztrhla a slnko vrazilo lúč do nádhernej krajiny. Potom som si povedal, že to za to aj tak stálo.

V najjednoduchších podmienkach s vysokým slnkom za chrbtom fotografuje väčšina „lenivcov“. 🙂 Ale nie, nie je nič zlé na tom, že si ráno pospíte na dovolenke. Oddychovať je veľmi dôležité. Ale preto väčšina štandardných dovolenkárov sa dostane na zaujímavé miesta v najmenej zaujímavom svetle.

Minule bol jeden známy na dovolenke na gréckom ostrove Santorini. Podľa jeho vyjadrení bol z mesta sklamaný. Nebolo také pekné ako na propagačných materiáloch či pohľadniciach. Bolo len biele či šedé, sem tam modrá strecha. Modré nebo a modré more, to mu nestačilo. Tak som si vypýtal fotografie, ktoré tam zhotovil. Všetky boli vyfotené v čase medzi 11 hodinou predpoludním a 16 hodinou. Svetlo príliš ostré, zhora, nudné a ulice plné turistov, ktorí tam prišli, podobne ako on, na fakultatívny výlet. Ak máte vyššie ambície so svojimi fotografiami, musíte urobiť niečo inak. Ale čo?

Je to jednoduché, fotografiu najviac ovplyvňuje svetlo. Moja dnešná rada znie, vyhľadajte také situácie s takým svetlom, ktoré nemôže ktokoľvek vyfotiť mobilom či fotoaparátom v plnej automatike. Čo to v praxi znamená?

Keď sa priblížila prietrž, dostali sme ponuku schovať sa na rozhodcovskom katamarane. Namiesto toho sme si dali bundy a nasadli na húpajúci sa malý motorový čln. Vrátili sme sa na veľkú loď vytrasení, mokrí od dažďa i od slanej spŕšky, ale fotky, tie stáli za to. Všetko samozrejme s rozumom, žiadna fotka nestojí za riziko zdravia či dokonca života!

Choďte a fotografujte, keď prší či sneží. Málokomu sa chce moknúť a ešte pritom ešte aj fotografovať. Máte šancu, že vyhotovíte netradičné zábery. Choďte von, keď iní idú do baru, alebo si vezmite svoj fotoaparát do baru. Vyrazte za fotoúlovkami vtedy, keď sa iní ešte len vracajú z diskoték. Fotografujte keď je hmla, namierte svoj fotoaparát proti slnku. Jednoducho robte to, čo nielen naši otcovia nerobili, ale čo nerobí ani väčšina súčasníkov. Aby ste boli úspešní, naučte sa minimálne používať aspoň jednu užitočnú funkciu fotoaparátu – korekciu expozície. Fotoaparát v zložitejších svetelných podmienkach totiž nestanoví expozíciu celkom presne a musíte mu pomôcť jej korekciou. Jednoduché pravidlo znie: Ak je fotografia príliš svetlá a chceme ju tmavšiu, použite korekciu do mínusu a naopak, ak je tmavá a chceme ju svetlú, použite korekciu do plusu. Korekcia expozície je označená jednoduchým piktogramom štvorca uhlopriečkou predeleného na dve časti, v ktorých nájdete znamienka + a -. Používa sa zvyčajne tak, že stlačíte tlačidlo korekcie a otočným voličom určíte polarizáciu aj hodnotu korekcie expozície. Niektoré modely majú korekciu vyvedenú priamo na kotúč a určite ju rýchlym pootočením kotúča na patričnú hodnotu.

Druhú vec, ktorú by ste mali urobiť, je zabezpečiť si svetelný objektív. Prečo? Lebo zaujímavé svetlo je zvyčajne svetlo slabej intenzity. Preto budete okrem fotoaparátu, ktorý zvláda vysoké citlivosti ISO (odporúčam fotoaparát so senzorom aspoň o veľkosti APSC), odporúčam svetelný objektív so svetelnosťou aspoň f/1,8. Bude to pravdepodobne pevný objektív a má viacero výhod.
Prepustí dvakrát viac svetla ako profesionálne drahé zoomy s konštantnou svetelnosťou f/2,8.
Je menší, ľahší a nenápadnejší.
Náklady na jeho obstaranie sú násobne menšie ako u profi zoomu so slabšou svetelnosoťu.
Neveríte? Pevný 50mm objektív so svetelnosťou f/1,8 stojí zvyčajne pod 200€.

Samozrejme aj profi zoom splní svoj účel, len nie je až tak svetelný a je väčší, ťažší a drahší.

Pozor, nezabúdajte na patričnú ochranu – v hmle, daždi či snehu môžete fotografovať bez ochrany len s fotoaparátmi a objektívmi vyššej strednej triedy a s profi prístrojmi, ktoré sú odolné voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Majú v špecifikáciách „weather resistant“. Ak to vaša technika nemá, použite patričné ochranné prostriedky (dáždnik, ochranná pláštenka, odolné puzdro…). Predídete tak pravdepodobnému poškodeniu fototechniky.

Tak čo, odhodláte sa? Prajem vám dobré svetlo a odhodlanie tak trochu zariskovať. Veď o nič nejde, len sa trochu zrieknuť svojho pohodlia. Ale opäť opakujem, všetko samozrejme s rozumom, žiadna fotka nestojí za riziko zdravia či dokonca života!

Zdieľaj

Jeden komentár

  1. Patrí k tým, ktorí k údivu svojich priateľov neváhajú o pol šiestej ráno v januári vyraziť zo Smokovca na prechádzku do Lomnice, aby sa s nimi stretli na raňajkách o pol deviatej. Oni zážitky z večera, ja fotky z rána 🙂
    A úplne milujem, keď si fotím svadbu len tak, pre seba a kamošov a zrazu sa „profi“ fotografi sťahujú na mnou vybrané stanovištia 😉

    Fotím strašne rád. Dúfam, že nie iba strašne :o)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.