Tri veľké draky alebo super trio objektívov Nikon

V minulom článku o novom objektíve AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR som vám prisľúbil, že vám napíšem čosi viac o troch veľkých drakoch.

Nikto presne nevie, kto prvý prišiel s týmto obrazným pomenovaním troch profesionálnych zoom objektívov určených pre čo najrýchlejšiu a najpresnejšiu prácu v každodennom nasadení reportéra. Zrazu sa len toto pomenovanie vo východných krajinách začalo používať. Áno, správne usudzujete, že ide o tri reportážne objektívy, ktoré spolu pokrývajú ultraširokouhlé ohniská, štandardné i teleobjektívy, až do ohniskovej vzdialenosti 200mm.

Zoomy so svetelnosťou f2,8 už existovali v skorých 80-tych rokoch (prototyp 80-200mm f/2,8 AI bol navrhnutý už v roku 1978). Titul traja veľkí draci si ale vyslúžila až trojica objektívov, ktoré boli schopné rýchlo automaticky zaostrovať. Dostali titul „Three Big Dragons“. V Európe je skôr zaužívané obrazné pomenovanie „Svätá Trojica“ z anglického názvu „The Holy Trinity“.

3bigDragonsPrví traja veľkí draci pohromade

Boli to AF Zoom NIKKOR 35-70mm F2.8S (1987), AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm F2.8S (1988) a AF Zoom NIKKOR 20-35mm F2.8D (IF) (1993). Tieto verzie sa prvé roky opticky nemenili, ale menil sa ich dizajn a prvé dva boli doplnené aj o funkciu prenosu vzdialenosti zaostrenia. „D“ písmeno na novších verziách objektívov znamená „Distance“, po anglicky vzdialenosť. Práve táto funkcia napomáhala lepšiemu dávkovaniu sily blesku, keďže fotoaparát má prostredníctvom objektívu údaj o vzdialenosti fotografovaného objektu.

Mal som šťastie a chvíľu som fotografoval s ultraširokáčom AF-D 20-35mm a chvíľu so štandardným zoomom AF 35-70mm vo verzii „D“. Verziu 80-200mm som mal tiež od času, keď bola vynovená štandardným, nie push-pull prstencom zoomu a tiež s funkciou prenosu vzdialenosti zaostrenia „D“. Užíval som si ich ešte na filmových aparátoch a prvých digitálnych zrkadlovkách. Tieto objektívy naozaj excelovali v kombinácii s filmom a sú veľmi dobre použiteľné aj dnes.

AFSThreeBigDragons

Nároky na rýchlosť a presnosť zaostrovania aj pri sledovaní pohybujúcich sa objektov sa zvyšovali a preto Nikon postupne predstavuje druhú generáciu, ktorú odlišuje implementácia AF-S (SWM) motorov. Na trh uvádza v jednom roku 1999 celé trio objektívov Nikkor AF-S 80-200mm f/2,8 D ED IF, Nikkor AF-S 28-70mm f/2,8 a Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8 ED. Objektívy sa vyznačovali rýchlym a tichým ostrením, pri ktorom sa nehýbali nijaké povrchové časti objektívu. Toto zaostrovanie pomocou prstencových ultrazvukových motorov bolo omnoho vhodnejšie pri sledovaní pohybujúcich sa objektov s kontinuálnym snímaním. Vylepšené boli aj samotné optické sústavy, aby objektívy ponúkali lepšiu ostrosť a odolnosť v protisvetle. K tejto generácii Nikon radí aj nástupcu teleobjektívu Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 VR, ktorý začína na 70mm, no jeho najväčším prínosom a novinkou je stabilizátor obrazu VR a ešte rýchlejší a tichší AF.

L-018-05.jpg (AF-S VR 70-200G black; 1600 x 1200 JPEG RGB)

Zaujímavosťou je, že dva novšie AF-S objektívy sa raritne vyrábali aj v šedo-bielom prevedení. Pri celodennej práci na slnku to dávalo význam, aby sa objektívy nenahrievali. Rád by som vedel, prečo s odstupom času od tejto myšlienky Nikon upustil. Myslím si, že to bolo hlavne diferencovanie od hlavného konkurenta. 🙂

L-018-06.jpg (AF-S VR 70-200G light-grey; 1600 x 1200 JPEG RGB)Štandardný svetelný zoom Nikkor AF-S 28-70mm f/2,8  a teleobjektív AF-S 70-200mm f/2,8 VR v šedo-bielej farbe

S príchodom digitálnych fotoaparátov so senzormi s vysokým rozlíšením nároky na objektívy stúpajú. A to nielen na rozlišovaciu schopnosť objektívu, ale aj na antireflexné vrstvy, ktoré potláčajú nežiaduce odlesky a parazitné svetlo. Vzhľadom na lesklý povrch senzora sa svetlo dokáže lomiť a odrážať tam a späť a spôsobovať ďalšie závoje. Nikon tak postupne predstavuje troch kráľov reportážnych zoom objektívov s vylepšenou optickou konštrukciou pre extrémne rozlíšenie digitálnych senzorov a s vylepšenými antirefelexnými vrstvami. Špeciálne vrstvy zamedzujúce vznik odleskov a závojov dostali pomenovanie „Nano Crystal Coat“. Sú nanášané pomocou moderných nanotechnológií a sú to najúčinnejšie vrstvy v boji o jasný a ostrý obraz v protisvetle.

NanoCrystalDragons

Tretiu generáciu troch veľkých drakov tvoria objektívy Nikkor AF-S 14-24mm f/2,8G ED N (2007), Nikkor AF-S 24-70mm f/2,8G ED N (2007) a Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8G ED N VRII (2009). Dva z týchto objektívov už majú svojich vynovených nástupcov. V roku 2015 bol predstavený Nikkor AF-S 24-70mm f/2,8E N ED VR a poslednou inováciou je práve prednedávnom predstavený Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR.

Z niekoľkých objektívov sme vám už priniesli testy na Nikonblog.sk a z viacerých ešte dúfam prinesieme. Bohatstvo spoločnosti Nikon spočíva totiž aj v tom, že zachováva kompatibilitu svojich starších objektívov so súčasnými modelmi zrkadloviek (s určitými obmedzeniami v základných modelových radoch D3xxx a D5xxx). Z uvedených objektívov som počas svojej fotografickej praxe fotografoval minimálne rok Nikkor AF-D 20-35mm, AF-D 35-70mm, AF-D 80-200mm, AF-S 28-70mm, AF-S 24-70mm, AF-S 70-200mm f/2,8 VRII. Na krátkodobejšie testy som mal Nikkor AF-S 14-24mm i AF-S 24-70mm VR. Používal som aj mnoho iných objektívov počas 12 ročného fotografovania na dennej báze a môžem povedať, že zoomy so svetelnosťou f2,8 boli vždy najrýchlejšie a najpresnejšie. Boli to pracovné nástroje v tom najkonkrétnejšom význame. Nikdy ma nenechali v štichu. Áno, v dnešnej dobe miniaturizácie všetkého sú väčšie a ťažšie, no je to logický výsledok ich určenia (pre Full Frame zrkadlovky), svetelnosti a predpokladanej záťaže. Po takomto objektíve nesiahnem, keď idem fotografovať street alebo intímny dokument, no pri každej rýchlej akcii, reportáži, športe sú tieto tri veľké draky najosvedčenejšími objektívmi.

TheHolyTrinityNikon
Najnovšie verzie trojice Nikkor AF-S 14-24mm f/2,8G ED N, AF-S 24-70mm f/2,8E N ED VR a AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR

A čo vy? Máte svoju skúsenosť s nejakým drakom? 🙂

zdroje informácií: www.nikkor.com, https://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/, www.kenrockwell.com

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Je to zaujímavé čítanie. Pod minulým článkom som našla link na stránku nikkor, kde sa píše o troch drakoch. Pobavlla ma zmienka, že zoom 35-70mm vynašiel „hard-drinking optic designer Kiyotaka Inadome“.

  2. fajn, je zaujímavé si prečítať aj niečo z histórie
    skúsenosť nemám ani s jedným, ale chcel by som 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *