Rýchlik zvaný AF-S NIKKOR 24–70 MM F/2,8E ED VR

D5_24_70VR_front34l

Nikkor AF-S 24-70 f2,8 E ED VR na Nikone D5. Áno, toto je kombo, ktoré je určené pre športových a reportážnych fotografov, nie pre hľadačov čo najnižšej váhy či ceny.

Ešte len prednedávnom som písal recenziu na jeden z najpoužívanejších profesionálnych reportážnych zoomov s rozsahom ohnísk 70-200mm a konštantnou svetelnosťou f2,8. Takmer neodmysliteľnou súčasťou výbavy profi reportéra je aj objektív, ktorému sa budem venovať v tomto článku. Rozsah ohnísk od 24 do 70mm je univerzálny a ponúka slušný širokáč, štandard až mierny teleobjektív v jednom balení, navyše s konštantnou svetelnosťou f/2,8 a výkonným stabilizátorom obrazu. Tento objektív dopĺňa ohniská 70-200mm objektívu tak, že bežný reportér nijaký iný objektív okrem týchto nepotrebuje.

08_D5_ambience_8

V prípade Nikonu 24-70mm ide o druhú verziu objektívu s týmto rozsahom s svetelnosťou. Má novú konštrukciu, novú optickú sústavu, zaostrovací motor SWM, elektromagnetickú clonu a stabilizátor obrazu. Elektromagnetická clona je pomerne nový prvok v objektívoch a znamená to, že objektív je plne kompatibilný s fotoaparátmi od roku 2007, konkrétne od modelu Nikon D3 a Nikon D300. Staršie fotoaparáty majú totiž iba manuálne ovládanie clony a s týmto novým objektívom by ste dokázali fotografovať len na plne otvorenej clone. No a aký je význam elektromagnetickej clony ovládanej z tela fotoaparátu? Jej výhoda je v presnejšej expozícii pri sériovom snímaní a tichšej a plynulejšej zmene clony pri natáčaní videa.

D5_24_70VR_top

Nová konštrukcia objektívu a implementácia stabilizátora obrazu má na svedomí pomerne výrazné zväčšenie rozmerov a tiež zvýšenie váhy. Objektív skôr vyzerá ako teleobjektív, nie štandard. Popravde, nový kompaktný AF-S 300mm f4 PF je menší a ľahší. Zväčšil sa aj priemer prednej šošovky a filtrový závit tak stúpol zo 77mm na 82mm. Objektív je robustný a napriek tomu, že je v ňom použitých viac plastov ako v predchodcovi, pôsobí spoľahlivým a odolným dojmom.

AF_S_24-70_II
Porovnanie predchádzajúcej verzie a súčasnej.

Optická konštrukcia pozostáva z 20 členov v 16 skupinách. Z toho až 4 optické členy sú asférickej konštrukcie jeden z nich je zároveň z ED skla. Ďalšie dva členy sú z ED skla (sklo s nízkym rozptylom svetla) a jeden optický prvok s vysokým lomom svetla HRI (High Refractive Index). Už z toho vidieť, ako zložitá je optická sústava tohto objektívu.

nikkor24_70VR

Stabilizátor je natoľko výkonný, že nie je problém udržať bez statívu 1/10s. Môžete tak fotografovať zátišia aj v priestoroch s nízkou hladinou svetla, prípadne zacloniť objektív pre dosiahnutie väčšej hĺbky ostrosti. Aj pri nasledujúcom zábere som chcel docieliť, aby bol ostrý aj predmet na stene, drevené vedro, aj samotná stena drevenice.

DSC_0436

Pri zaclonení na F10 som dostal do hĺbky ostrosti oboje, avšak čas klesol aj pri ISO800 na 1/40s. So stabilizátorom to nebol problém. Podobne ďalšie fotografie z vnútra chalupy sú vyfotené bez použitia statívu. V interiéri sa však čas dostal na 1/10s, prípadne 1/15s pri ISO800.

DSC_0400

DSC_0398

Bez stabilizátora by som bol nútený použiť ISO6400, čo by malo dopad na kvalitu obrazu. V obraze by bolo o poznanie viac digitálneho šumu ako pri ISO800. Stabilizátor obrazu dokáže v tomto prípade predĺžiť čas expozície udržaný „z ruky“ o 4 expozičné stupne (EV, Exposure Value).

Zaostrovanie je na najvyššej úrovni u štandardných portrétnych objektívov. Je rýchle a presné. Na D810 potrebovalo trochu vyladiť v menu fotoaparátu, aby bolo „na chlp“ presné. S Nikonom Df som nebadal nijakú tendenciu k front alebo back focusu. Nepamätám si štandardný zoom, ktorý by zaostroval rýchlejšie alebo presnejšie. Z tohto hľadiska možno objektív iba chváliť.

DSC_0367-2

Kresba objektívu je fenomenálna v strede obrazového poľa a klesá v extrémnych okrajoch a rohoch. Tam je poznačená aberáciou – farebnými kontúrami na kontrastných hranách. Aberácia sa dá jednoducho odstrániť v dobrom RAW editore, v JPG ju odstraňuje samotný fotoaparát, no neostré oblasti v extrémnych okrajoch po nej zostanú. Pre rýchlu reportážnu prácu a reportážne portréty, na ktoré je objektív určený, spĺňa všetky kritéria na ostrosť a kresbu. Ak počítate pixely v rohoch obrazu a chcete napríklad fotografovať krajinu, odporúčal by som pevné ohniská Nikon 24mm f/1,8, 35mm f/1,8, 50mm f/1,8 a 85mm f/1,8. Tie po priclonení poskytnú bezprecedentnú kresbu aj do extrémnych rohov obrazu. To však nie je cieľom reportážneho či portrétneho objektívu. Tu do extrémnych rohov nepozeráme, pretože na to nie je dôvod. Ak pre pohodlnosť chcete na fotografovanie krajiny predsa len zoom, môžete si s pokojným svedomím zadovážiť napríklad lacnejší Nikon AF-S 24-120mm f/4. Kreslí rovnako dobre, ale ponúka zaujímavejší rozsah ohnísk. Ak chcete všestranný ale malý zoom na turistiku, podobnú službu spraví omnoho ľahší a lacnejší objektív AF-S 24-85mm f/3,5-4,5. Optika dnešných zoom objektívov je na výbornej úrovni. Dôležité je uvedomiť si, či potrebujem extrémne rýchle zaostrovanie a svetelnosť, za ktoré si priplatím, alebo nemám akčné objekty a stačí mi menej svetelný a pomalší objektív.

DSC_0457

Bokeh AF-S 24-70mm f/2,8 E VR je neutrálny, pri ohnisku 70mm a dostatočne blízkej vzdialenosti zaostrenia atraktívny. Určite sa nevyrovná bokehu špecializovaného portrétneho pevného objektívu (napríklad 85mm ohnisko), ale príjemné reportážne portréty s ním určite dokážete urobiť. Bokeh a ohnisko majú pre mňa osobne oveľa väčší impakt vo fotografii ako ostrosť v extrémnych rohoch. Tá totiž neurobí fotku inou výrazom ani perspektívou a jej kvalitu zistíte len pozorným sledovaním obrazu pri extrémnom priblížení. Ohnisko a zaujímavý bokeh to dokážu. Samozrejme ak ich vie fotograf vhodne využiť. 🙂

Protisvetla sa s týmto objektívom nemusíte obávať. Je vybavený kvalitnými antireflexnými vrstvami a jednou šošovkou so špeciálnymi vrstvami nanokryštálov. Hoci ide o najkomplexnejšiu optickú sústavu (20 optických členov v 16 skupinách) medzi štandardnými zoom objektívmi, je odolnosť voči protisvetlu na veľmi dobrej úrovni. O čistotu prednej i zadnej šošovky sa stará fluórová vrstva odpudzujúca mastnotu a prach. Tieto špeciálne vrstvy zabezpečujú menšie znečistenie objektívu a jeho ľahšie čistenie, keď už k znečisteniu dôjde.

Ak mám na záver zhrnúť poznatky o tomto objektíve, v prvom rade by som vyzdvihol rýchlosť a spoľahlivosť zaostrovania. Potom by to bol určite účinný stabilizátor obrazu. Dobre zvládnutá vinetácia a ostrosť v podstatných častiach obrazu pre reportáž a portrét. Ako som už v texte spomenul, objektív nevie konkurovať kresbou v extrémnych okrajoch a rohoch novým pevným sklám so svetelnosťou f1,8. Kresba v týchto extrémnych oblastiach obrazu je poznačená aberáciou.

DSC_0379
Fotografia s nepotlačenou aberáciou v rohoch obrazu a fotografia s korekciou aberácie. Pozrite sa do rohov, je to rozdiel však? V Adobe Photoshop Lightroom je to jeden klik.

DSC_0379-2

Na širokouhlom 24mm konci je zreteľné súdkovité skreslenie, na 70mm ohnisku zas mierne poduškovité. Skreslenie je pravidelné a dá sa korigovať v počítači, ak by ste mali potrebu zachovať maximálne rovné línie. Na 70mm ohnisku a otvorenej clone môžete vyhotoviť portréty či detaily s príjemne rozostreným pozadím.

DSC_0426

DSC_0361-2

Ak hľadáte presný a rýchly reportážny objektív schopný zachytiť bez statívu ostré zábery aj v nepriaznivých svetelných podmienkach, je to on. Ak hľadáte bezprecedentný objektív na krajinu a prekreslenie detailov aj v najextrémnejších oblastiach obrazu, siahnite po pevných sklách. Nikkor AF-S 24-70mm f/2,8 E VR je totiž stvorený pre rýchlosť, presnosť a spoľahlivosť. Pre reportážnych i športových fotografov, ktorí potrebujú zachytiť okamih…

Galéria vybraných fotografií korigovaných na chromatickú aberáciu

Galéria fotografií nekorigovaných na chromatickú aberáciu

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *