Tichá voda brehy myje alebo Nikkor AF-D 180mm IF ED

Staršie objektívy majú svoje čaro. Nie sú väčšinou ostrejšie od súčasnej špičkovej optiky, no v ich zobrazení je určitý charakter, ktorý ich robí atraktívnymi aj pre súčasných používateľov digitálnych zrkadloviek. Pred časom som vás upozornil na jeden takýto skvostný objektív, Nikkor AIS 105mm f1,8. Vzhľadom na manuálne zaostrovanie je však ťažšie použiteľný hlavne, ak máte radi akčnejšie portréty či momentky. Na akčné fotografie a akčné portréty je samozrejme najlepší špičkový model Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 G ED VR II s bleskovým zaostrovaním, no je aj patrične drahý a vzhľadom na svoju špecifikáciu aj ťažký.

1277156221000_IMG_167148

Preto som sa rozhodol, že dnes vás upozorním na jeden kompaktný, nenápadný až zabudnutý objektív. Je ale perfektne spracovaný, má kvalitnú kresbu a veľmi príjemný bokeh. Jeho prvý variant sa vyrábal v tejto optickej sústave už v roku 1986, no súčasný celokovový dizajn (rovnaká optika) od roku 1993.

1277155880000_92012
Ešte sa vyrába (alebo dopredáva) a v bazároch ho možno nájsť za zlomkovú cenu vyššie spomínaného profi zoomu. A prečo ho porovnávam práve s objektívom AF-S 70-200mm f/2,8? Ak nepotrebujete bleskový autofokus a sledovanie rýchlo sa pohybujúcich objektov, výsledok bude podobný. U portrétu je to z pohľadu techniky hlavne o podaní rozostrených častí – o bokehu. A bokeh je u Nikkoru AF-D 180mm naozaj príjemný.

DF0_4159

DF0_4116

Bokeh

Je mäkký, rozostrené svetlá majú len veľmi malý náznak silnejšej kontúry. Bokeh je príjemný aj pred zaostreným objektom aj za ním. Trochu „nervóznejšie“ sú len rušné tvary tesne za hĺbkou ostrosti. Akonáhle zvolíte pozadie (aj rušné) dostatočne vzdialené od objektu fotografovania, môžete počítať s mäkkým rozostrením, ktoré nechá vyniknúť váš hlavný objekt. Silné rozostrenie je pri clonách F2,8-3,5, od F4 začína byť štandardné. Kombinácia svetelnosti f/2,8 a ohniska 180mm umožňuje rozostriť pozadie aj za celou fotografovanou osobou. Objektív je tak vhodný nielen na fotografovanie blízkych objektov.

DF0_4529Príjemný bokeh s jemným „swirly“ efektom.

Charakter bokehu určuje okrem optickej sústavy clona, počet a tvar lamiel, ktoré ju tvoria. U 180-ky nájdeme 9 lamiel štandardného tvaru. Pri odclonení dávajú kruhové rozostrenie svetiel s veľmi jemným „swirly“ charakterom (rozostrené svetlá v okrajových oblastiach obrazu sú tvarované do elíps a otočené do kruhu okolo centra obrazu). Pri dostatočnom priclonení sa svetlá mimo hĺbku ostrosti javia ako 9-uholníky. Ostré svetlá pri silnom priclonení vytvárajú 18-cípe hviezdy.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je u portrétneho objektívu kľúčová vlastnosť. Čo z toho, že má objektív dobrý bokeh, keď nedokáže zaostriť tvár (oči) fotografovaného? Rýchlosť zaostrovania u objektívu Nikkor AF-D 180mm záleží od použitého fotoaparátu. Pozor, s nižšími radami fotoaparátov (Nikon D3XXX a D5XXX) nefunguje automatické zaostrovanie. Tieto prístroje totiž nemajú vstavaný motor zaostrovania, ktorý je potrebný pre tieto staršie AF-D objektívy. Od radu Nikon D7XXX môžete objektív bez problémov využívať aj s AF. Keď je nasadený objektív na profi tele, napríklad D3s, ostrí veľmi rýchle a dokáže viac-menej bez problémov sledovať aj pohybujúce sa objekty. V kombinácii s telom s batériou menšej kapacity sa zaostrovanie spomalí na štandard a pri sledovaní pohybujúcich sa objektov produkuje taká kombinácia viac nezaostrených snímkov. Nie je to ale žiadna tragédia.

DF0_4447

Na Nikone Df som pomalší pohyb fotografoval v režime AF-C (kontinuálne zaostrovanie) úplne bez problémov. Chôdzu dospelého človeka s takmer 100% úspešnosťou a asi s 50% úspešnosťou búrlivý beh mojich detí po záhrade pri osviežovaní sa vodou zo zavlažovania. 🙂

DF0_3468

DF0_3573

DF0_3565

Od objektívu tejto konštrukcie samozrejme nemôžete čakať výkon najnovšieho 2500€ profesionálneho zoomu AF-S 70-200mm s rýchlym vstavaným ultrazvukovým motorom. Ale na portréty aj na vyfotenie občasnej akcie je táto 180-ka viac ako vhodná. Navyše pri zaostrovaní sa vďaka vnútornému zaostrovaniu (IF – Internal Focus) nič nehýbe, nevysúva a neotáča. To zvyšuje komfort používania objektívu samotného aj v kombinácii s polarizačným alebo štvorcovými filtrami. V galérii nájdete viacero fotografií zo sériového snímania poybu.

Stabilizátor obrazu

180-ka nie je vybavená stabilizátorom obrazu. Ten by sa vám zišiel, ak fotografujete v znížených svetelných podmienkach, napríklad svadobné portréty v kostole. Pozor ale, akonáhle sa objekt pohybuje, stabilizátor nie je viac nápomocný. Stabilizátor má význam, keď je objekt v pokoji. Pri pohybujúcich sa objektoch nám neostáva nič iné, iba pre vyhovujúcu rýchlosť závierky dosiahnuť odclonením objektívu a zvýšením citlivosti ISO. Tak či onak, stabilizátor má svoje plusy aj mínusy. Mínusom je určite náchylnosť na mechanické poškodenie stabilizátora a tiež zvýšenie váhy objektívu. Stabilizátor vieme nahradiť monopodom, aj keď samozrejme manipulácia už nebude taká rýchla a jednoduchá ako fotografovanie „z ruky“.

DF0_4479Napriek malému zjemneniu kresby je objektív plne využiteľný aj na clone F2,8.

Kresba

Kresba objektívu je výborná od clony F3,5, vynikajúca od clony F5. Na plne otvorenej clone je objektív trochu mäkkší, ale stále s dobrou kresbou. Tá je využiteľná práve pri portrétoch, kedy nechceme mať každý pór či nedokonalosť pleti na fotografii. V každom prípade aj pri clone F2,8 sú definované mihalnice či obočie a pri blízkom portréte môžete počítať vlasy v hĺbke ostrosti. Ak chcete kúzelné rozostrenie pozadia, fotografujte na clonu F2,8. Ak chcete najlepší kompromis medzi kresbou a bokehom, foťte na clonu F3,2-3,5. Ak chcete perfektnú ostrosť a stále pomerne výrazné rozostrenie, foťte na clonu F4 a ak chcete bezprecedentnú kresbu, zacloňte na F5 a viac.

DF0_4520Napriek malému zjemneniu kresby je objektív plne využiteľný aj na clone F2,8.

Optické chyby

U svetelných teleobjektívov z tejto doby sa stretávame s niektorými optickými nedokonalosťami, ktoré sa len ťažko riešili v danej dobe. Našťastie, práve 180mm Nikkor je nimi postihnutý minimálne. Na niektorých fotografiách môžete objaviť chromatickú aberáciu (farebné kontúry na kontrastných hranách objektov), hlavne pozdĺžnu (pred a za rovinou hĺbky ostrosti). Málokedy sa stane, že by bola v obraze rušivá. Pri väčšine typicky portrétnych situácií sa najskôr neprejaví vôbec. Pokles kresby v rohoch a okrajových oblastiach je minimálny. Sférická aberácia je vykorigovaná veľmi dobre. V plošnom protisvetle objektív nemá žiaden problém s odleskami alebo extrémnym poklesom kontrastu. S odstupom času vidím, že som nevyskúšal jeho odolnosť voči ostrému priamemu protisvetlu. Nemám v databáze fotografiu so slnkom v zábere. Predpokladám ale, že vzhľadom na jednoduchú konštrukciu (8 optických členov v 6 skupinách) by ani s touto úlohou nemal mať problém.

1277156221000_IMG_167152Objektív s vysunutou slnečnou clonou.

Spracovanie

Dnes netradične o kvalite spracovania objektívu na záver. Objektív je celokovový vrátane kovovej slnečnej clony. Má jemne štruktúrovaný (zrnitý) povrch, ktorý anglicky nazývajú „crincle finish“. Objektív je poctivo vyrobený, zaostrovací prstenec je dostatočne veľký a má hladký chod. Hladší ako väčšina súčasných objektívov. Nevýhoda staršieho dizajnu je, že pri prepnutí do manuálneho režimu musíte urobiť dva úkony. Prepnúť na M objektív a zároveň aktivovať MF na fotoaparáte. Trochu to zdržiava oproti súčasným objektívom s AF-S motorom, ktoré možno kedykoľvek manuálne doostriť bez nutnosti prepínania AF/ MF. Chválim vstavanú kovovú slnečnú clonu, ktorá je tenká, na objektíve nijako nezavadzia. Vďaka tomu, že je vstavaná, je naozaj aj používaná. Teda neviem ako vy, ale ja z lenivosti slnečnú clonu väčšinou nepoužívam, napriek tomu, že má nesporný význam nielen pri clonení prednej šošovky, ale aj pri ochrane objektívu. Spracovanie objektívu v TOP kvalite aká sa dnes vidí len u najvyšších objektívoch v cene +1000 EUR. Na retro fotoaparáte vyzerá tento objektív zladene a to nielen dizajnovo, ale vyváženosťou a ovládaním.

Záver

Pre tých z vás, ktorí máte radi portrét s hladko rozostreným pozadím a radšej precujete z diaľky, bude AF-D Nikkor 180mm f/2,8 ED určite vysoko na kandidátke. Ak nepotrebujete rýchlosť novšieho AF-S 70-200mm f/2,8 zoomu (akcia nie je vašim prvoradým žánrom), ani portrétovať v prostredí s extrémne slabým svetlom, nehľadajte ďalej. Táto 180-ka má bokeh smelo konkurujúci novšiemu profi zoomu 70-200mm f/2,8, má kvalitnú kresbu a nová je takmer o 2/3 lacnejšia. V bazári ju môžete dokonca nájsť za 400-500€! A to je za takýto kus skla a kovu naozaj super cena!

Špecifiákcie

Ohnisko:     180mm
Maximálna clona Fmax (Svetelnosť objektívu):     F2,8
Minimálna clona Fmin:     F22
Lamely clony:     9 rovných lamiel
Optická sústava:     8 prvkov v 6 skupinách
Minimálna vzdialenosť zaostrenia:     1,5m (0,15 zväčšenie)
Priemer filtra:     72mm
Rozmery:     78,5 x 144 mm.
Hmotnosť:     760 g
Obsah balenia:     predná a zadná krytka objektívu, tvrdé púzdro CL-38

Fotografie v galérii: © Julo Kotus, produktové fotografie: BHphotovideo.com

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Poctivy kus optiky, vyuziju este aj nase deti. Verim ze v nocnej foto krasne hviezdickuje jeho 9-lamelova clona na zdrojoch svetla.. I LOVE IT

  2. kedysi som o ňom sníval. Vďaka Julo, že po prečítaní tohto článku môžem snívať opäť! 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *