Nikon 85mm f/1,4 G

85 milimetrov je u klasikov najkratším ohniskom vhodným pre portréty. Objektív s týmto ohniskom už zvyčajne netrpí postrehnuteľným skreslením a podaním perspektívy nie je ďaleko od ľudského oka. Iní hovoria, že portrét sa dá urobiť hocijakým ohniskom, trebárs aj rybím okom. Samozrejme, pri hľadaní originality sa dnes často forma vyvyšuje nad obsah a koncept nad zaužívanú kvalitu. Pre vyššie uvedené vlastnosti 85mm vždy bolo a je mojim obľúbeným ohniskom.

DF0_9144_edited-2

Je to dostatočne dlhá ohnisková vzdialenosť, aby ste s ňou dokázali rozostriť pozadie za fotografovanou osobou a zároveň je dostatočne krátka na to, aby ste s portrétovanou osobou boli schopní udržiavať osobnú komunikáciu bez toho, aby ste jej dýchali do tváre. Pre mňa je ohnisko 85mm – 105mm ideálnym portrétnym ohniskom. Naháňači dokonale rozostreného pozadia budú holdovať viac 180mm, 200mm alebo dokonca aj 300mm ohniskám. Áno, hĺbka ostrosti nepriamo závisí od dĺžky ohniska. Čím dlhšie ohnisko, tým menšia hĺbka ostrosti a tým rozostrenejšie pozadie. Ale práve 85mm ohnisko je čarovné tým, že pozadie je už pekne rozostrené ale ešte stále rozpoznateľné. Vyhovuje tak dokumentárnym portrétom s priznaním pozadia. Neznamená to vôbec, že by bol bokeh vyrušujúci. Vôbec nie, len uhol záberu zachytí aj pozadie a prizná ho vo fotografii. Pozadie je pritom príjemne rozostrené.

DF0_9206_edited-1

Nikon do objektívu neimplementoval nijaké nové výdobytky modernej optiky a objektív je tak oslobodený od asférických optických členov či skiel s nízkym indexom lomu. Práve prítomnosť asférických členov má často za následok zhoršenie podania bokehu a preto jednoduchú konštrukciu objektívu treba len pochváliť. Objektív nedisponuje ani stabilizátorom obrazu, ktorý by sa mohol hodiť pri fotografovaní emotívnych portrétov v slabom svetle. Na druhej strane je stabilizátor obrazu najzraniteľnejšou časťou objektívu. Ak s objektívom extrémne neudriete a nerozbijete ho, nemáte sa čoho obávať. Aj keď 85mm f/1,4 G nepôsobí tak robustne ako jeho predchodca 85mm f/1,4 D, stále je to výborne spracovaný objektív s vnútrom zo skla a kovu a s povrchom z kvalitných plastov. Diskusie čo je lepšie – kov alebo kvalitný plast nechám na odborníkov. Osobne si myslím, že kvalitný plast je pružnejší a lepšie eliminuje náraz ako tvrdý kov. Mäkký kov je na ochranu elektroniky asi najlepší – pri náraze sa deformuje a pohlcuje energiu nárazu, ale na ochranu optiky, pre ktorú je nutné presné vyladenie a centrovanie nie je veľmi vhodný. V zime je komfort používania jednoznačne v prospech plastu, ktorý tak nestudení ani sa tepelne výrazne nerozťahuje / nesťahuje. Objektív je pri bajonete vybavený gumovou manžetou zabraňujúcou vnikaniu nečistôt a vlhkosti do fotoaparátu.

1282244507000_729952

Objektív má tichý motor označovaný skratkou AF-S. Vďaka tomu je možné neustále okamžité manuálne preostrenie bez potreby čokoľvek na objektíve alebo vo fotoaparáte prepínať. Má vnútorné ostrenie IF (internal focus), čo znamená, že pri zaostrovaní sa navonok nič nepohybuje – ani nerotuje ani neposúva. Objektív je tak veľmi ľahko ovládateľný a použiteľný aj s filtrami. Veľké zlaté písmeno N na tubuse naznačuje, že na šošovkách sú použité nové špeciálne antireflexné vrstvy Nano Crystal Coat nanášané pomocou nano technológie, ktoré by mali vylepšiť odolnosť objektívu voči protisvetlu. Objektív by tak mal byť menej náchylný na odlesky a zníženie kontrastu. Objektív má priemer filtrového závitu 77mm.

DF0_9096_edited-1

Zaostrovanie

Presnosť zaostrovania je na výbornej úrovni. Áno, stane sa, že objektív niekedy nezaostrí presne na to miesto, kde by ste chceli, ale percentuálne je takých prípadov podstatne menej, ako som ich mal so staršou verziou 85mm f/1,4 D, ktorú som používal asi jeden rok. Presnosť zaostrovania je ťažko popísať, pokiaľ sa test nerobí vyslovene vedeckým spôsobom. V každom prípade s objektívom Nikon AF-S 85mm f/1,4 G sa môžete spoľahnúť, že vám pri fotení portrétov AF nebude prekážkou. Ja som pritom testoval objektív na Nikone Df, ktorý predsa len má už zaostrovací modul starší. Aj D800, D800E, D810, D750, D5 či D500 majú vylepšené automatické zaostrovanie. Majú totiž viac krížových a citlivých AF bodov rozmiestnených po väčšej oblasti obrazového poľa a novšie procesory na vyhodnocovanie AF algoritmu.

DF0_9109_edited-1

Obrazová kvalita
Bokeh

Začínam tým, čo je podľa mňa po presnosti zaostrenia u portrétneho objektívu najdôležitejšie. Je to charakter rozostrených častí v pozadí za fotografovaným objektom a pred objektom. Ako pekne a hladko tieto časti scény mimo hĺbku ostrosti objektív podáva, tak atraktívny bokeh má. Už tušíte, že je to dosť subjektívna vlastnosť. Niektorí fotografi sa naháňajú za superhladkým bokehom s čo najhladšie rozostreným pozadím, niektorým nevadí ani mierne „nervózny“ bokeh a ďalší vyhľadávajú objektívy s čo najdrsnejším bokehom. Vo všeobecnosti sa za kvalitný pokladá hladký bokeh s jemnými prechodmi medzi svetlými a tmavými oblasťami, s rozostrením bodových zdrojov svetiel do pekných kruhov, s jemným okrajom a bez vzniku nervóznych štruktúr v prípade kontrastného štrukturovaného pozadia. A to je práve prípad tejto ultrasvetelnej 85-ky. Vďaka 9 lamelám clony polkruhového tvaru sú svetlá v pozadí okrúhleho tvaru s jemnými okrajmi a takými ostávajú aj po priclonení na clonu f/2,8-3,5. Potom pri väčšom zatiahnutí clony sa zdroje svetiel začínajú javiť ako deväťuholníky. Objektív má zvláštnu schopnosť zachytiť ostro fotografovanú tvár či portrét do pása a pozadie nádherne oddeliť jemným rozostrením až vzniká 3D efekt, akoby fotografovaný vystupoval z obrazu von. Je to ťažšie dosiahnuť s celou dospelou postavou vzhľadom na väčšiu pracovnú vzdialenosť. Vieme, že hĺbka ostrosti sa so zväčšujúcou sa vzdialenosťou zaostrenia zväčšuje. No pri malých deťoch to ide aj s celou postavou. Aj preto tento objektív môžem odporúčať pre fotenie portrétov ale i celých postáv detí. Neznamená to, že s 85mm objektívom nemôžete vyhotoviť atraktívny záber celej postavy, len to, že bokeh nebude tak extrémny a maslový, ako hovoria Angličania „buttery“. Celkovo hodnotím prejav objektívu v reálnom fotení na jednotku s hviezdičkou. Objektív ďalej vylepšuje povesť, ktorú po desaťročia budovali legendárne objektívy Nikon Ais 85mm f/1,4 a Nikon AF-D 85mm f/1,4.

DF0_9305_edited-1

Ostrosť

Je veľmi dobrá. Aj pri odclonení dosiahneme pekné prekreslenie zaostrených oblastí, ktoré kúzelne prechádzajú do rozostrených častí obrazu. Kontrast je trochu nižší, ale to je pri portrétnych objektívoch žiadúce. Pri priclonení sa ostrosť zvyšuje aj v strede obrazového poľa aj v okrajových oblastiach. Ak chcete super kontrastnú fotku so super ostrosťou, jednoducho pricloníte na f/2,8 a je to! Bokeh pritom zostáva takmer rovnako atraktívny, ako pri plne odclonenom objektíve. V niektorých oblastiach, napríklad v prechodoch ostrých bodových svetiel, sa dokonca málinko vylepší – úplne sa stratia ostré kontúry rozostrených svetiel. Najlepšiu ostrosť a prekreslenie detailov dosahuje objektív pri clonách f/4 až 8. Difrakcia sa prejavuje len máličko pri clone f/11, čo je aj minimálna clona objektívu.

DF0_9330_edited-2

Vinetácia

Vinetáciou voláme stmavenie obrazu v okrajových oblastiach obrazového poľa spôsobené nerovnomerným osvetlením senzora (filmu). Zvyčajne je spôsobené svetelnými stratami, ktoré sú minimálne v optickej osi objektívu a majú stúpajúcu tendenciu k okrajovým oblastiam. Vinetácia je pri maximálnej clone f/1,4 pomerne výrazná, s priclonením objektívu už na f/2 intenzita vinetácie klesá o polovicu a pri clone f/2,8 ju už takmer nevidieť. Vinetáciu možno v každom aj jednoduchom editore účinne odstrániť jedným alebo dvoma kliknutiami myškou. Pri portrétoch ju ale zvyknú fotografi naopak umelo pridávať, aby sa pozornosť pozorovateľa sústredila na fotografovanú osobu.

DF0_9172_edited-1
Pozdĺžnu chromatickú chybu si môžete všimnúť na rozostrenom pletive plota za hĺbkou ostrosti.

Chromatická aberácia

Postihuje všetky ultrasvetelné objektívy, je len otázkou, do akej miery. Prejavuje sa ako falošná farba (kontúra) na kontrastných hranách vo fotografovanej scéne. Môže byť rôznej farby – zelená, červená i modrá. Je spôsobená iným uhlom lomu jednotlivých vlnových dĺžok viditeľného svetla (farieb). Chromatická aberácia pri kontrastných scénach na prelome hrán je veľmi dobre kontrolovaná a dá sa povedať, že je na tento typ objektívu úspešne minimalizovaná. Objavuje sa však takzvaná pozdĺžna chromatická aberácia, ktorá spôsobuje v kontrastných podmienkach falošné kontúry na hranách, ale iba pred a za hĺbkou ostrosti pri odclonenom objektíve. Pri priclonení objektívu na f/2-2,8 sa postupne stráca. Nie je to nijaký výnimočný zjav ani vážny problém. Pozdĺžna aj klasická chromatická vada sa dajú korigovať v dobrom editore a v JPG ju koriguje samotný fotoaparát. Chromatickej vade sa však najčastejšie vyhne sám fotograf, keďže kontrastným hranám, objektom so štruktúrami v pozadí sa pri portrétovaní snažíme aj tak vyhnúť pre dosiahnutie krajšieho bokehu. Aj keď pri testovacích obrazcoch alebo schválne vybratých kontrastných scénach vyzerá pozdĺžna chromatická aberácia pri odclonenom objektíve vážne, v praxi nebýva zvyčajne žiadnym problémom. Ak by vám vo výnimočnom prípade vadila, stačí objektív pricloniť a je preč.

Skreslenie

Skreslenie objektívu je v praxi takmer nepoznateľné. Je jemné súdkovité a odhadujem, že nepresahuje ani pol percenta. Sagitálne skreslenie a odlesky postihuje svetelné objektívy a prejavuje sa deformovaním ostrých svetiel v okrajových oblastiach obrazového poľa. Je viditeľné zvyčajne pri nočných fotografiách s bodovými zdrojmi svetla v okrajových oblastiach obrazu. Preto objektív postihnutý touto optickou chybou nie je vhodný napríklad na fotografovanie nočnej oblohy. To ale neplatí pre náš Nikkor AF-S 85mm f/1,4 G. Ten je voči tejto chybe úplne rezistentný a aj v okrajových oblastiach majú svetlá svoj pravý tvar a nespôsobujú deformované odlesky. Výkon tohto objektívu dokonca predčí špeciálne objektívy Nikonu navrhnuté pre nočné fotografovanie a označované ako „Nocton“ (58mm f/1,2 noct-NIKKOR). SUPER!

DF0_9244_edited-1

Záver

Objektív Nikkor AF-S 85mm f/1,4 G je vynikajúcim portrétnym nástrojom. Zaostruje pružne a presne. Aj keď neláme rekordy v rýchlosti zaostrenia, nie je ani pomalý či obťažujúci. V zaostrenej oblasti ponúka výbornú ostrosť a rozlíšenie aj pri maximálnej clone a mimo hĺbky ostrosti zas príjemné podanie rozostrených oblastí – bokeh. Po priclonení je extrémne ostrý s nekompromisnou kresbou a je vhodný aj pre krajinárske zábery alebo fotografovanie zátiší či detailov. V testoch DXO mark dosahuje extrémne hodnoty rozlíšenia a pri našom teste sa táto skutočnosť len potvrdila.

Objektív má síce, ako každý ultrasvetelný objektív, vinetáciu a chromatickú aberáciu (pozdĺžnu), prvú však môžete využiť vo svoj prospech a s druhou sa nestretnete veľmi často. Aj prvú aj druhú viete v prípade potreby v slušnejšom editore korigovať. Na druhej strane je veľmi dobre zvládnuté skreslenie objektívu, prenos kontrastu a sagitálne skreslenie svetiel pri večernej či nočnej fotografii.

Celkovo ide o kvalitne spracovaný objektív s príjemným povrchom, profesionálnym výkonom a charakteristickým obrazom. Viacerí recenzenti sa vyjadrujú o novšom objektíve Nikkor AF-S 85mm f/1,8 G, že predčí svojho väčšieho brata. Možno to platí v rozlíšení či odolnosti voči aberácii, ale bokehom ostáva portrétnym kráľom v ohnisku 85mm práve najnovšia verzia so svetelnsoťou f/1,4. A ja ju odporúčam každému, kto je ochotný priplatiť si za túto vlastnosť značný rozdiel v obstarávacej cene. Ak ale toľko prostriedkov nemôžete či nechcete do portrétneho objektívu investovať, ostaňte s nami a na Nikonblog.sk vám čoskoro prinesieme praktickú recenziu aj spomínaného menej svetelného 85mm objektívu.

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

7 komentáre

  1. Pekná recenzia, už sa teším na ďalšiu avizovanú (85 f1,8G)…bude potom aj nejaké porovnanie čo sa týka ostrosti/bokehu ?

    1. Chcel by som porovnať práve bokeh u 85mm f1.4; 1.8 a 58mm f1.4. 🙂 Snáď nájdem nejaký objektívny príklad, na ktorom sa to bude dať ukázať. 🙂

  2. Mě by osobně zajímalo pokud neporovnáváme vzdálenosti mezi portretovími objekty 58 a 85 tak v čem je ten rozdíl. 105mm má krasny boke všechno ale čláánok super

    1. Dobrý deň, nerozumiem presne otázke. 58mm je veľmi podobná 85-ke f1,4 no má ešte mäkší bokeh, čo je na toto ohnisko raritka. Správne ste poznamenala, že rozdiel bude ešte vo vzdialenosti medzi fotografom a portrétovaným, ale aj uhol záberu je u dlhšieho ohniska užší – fotograf má viac pod kontrolou pozadie – čo doň zahrnie a čo nie. 105-ka má tento efekt samozrejme ešte výraznejší.

  3. Mala by som ešte jednu otázku HOYA PRO 1D DHMC a HOYA HMC ktore je lepšie a čo by ste si zakupili

    1. Podľa objektívu. Ak ide o obyčajný zoom, HMC postačuje, ak ide naozaj o kvalitný objektív, potom PRO 1D. Kvalitný filter nevylepší optickú kvalitu slabšieho objektívu, ale slabší filter dokáže pokaziť optický výkon špičkového objektívu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Meníme sa na Nikon Europe BV

Chceli by sme vás informovať, že sme podstúpili zmenu štruktúry nášho právneho subjektu. Tieto zmeny nebudú mať vplyv na aktuálne ponúkané služby.

ĎALŠIE INFORMÁCIE

Naše oznámenie o ochrane osobných údajov sa zmenilo

Zlepšujeme spravovanie údajov o zákazníkoch v rámci Európy. Odteraz budú naše e-maily odosielané a údaje o zákazníkoch ukladané a spravované centrálne spoločnosťou Nikon Europe BV so sídlom v Holandsku. Táto zmena nám umožní spravovať údaje o zákazníkoch efektívnejšie a bezpečnejšie.

Aktualizované oznámenie o ochrane osobných údajov si môžete prečítať tu.