Ten, ktorý vidí aj v tme: NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S

Je veľký, je ťažký, je drahý, ale je tak dobrý, s tak krásnym charakterom, že je priam návykový. Keď ním začnete fotiť alebo točiť, ťažko sa budete vracať k menej svetelnej štandardnej päťdesiatke.

Verte mi, nie je to iba moja skúsenosť, keď som nasadil kolegovi kameramanovi Petrovi Ľahkému pri natáčaní tento objektív, väčšinu klipov urobil práve ním a stal sa jeho najobľúbenejším objektívom, keď točí na Nikon Z systém.

Dizajn a ergonómia

Napriek tomu, že som s týmto objektívom vyrazil aj do ulíc, nie je to objektív určený na street fotku a ani na bežný nenápadný dokument. Je to kus skla, kovu a gumy, ktorý robí to čo má. Objektív má obrovský, veľmi príjemne pogumovaný zaostrovací prstenec, s ktorým je naozaj radosť pracovať.

Je pohodlne dosiahnuteľný s precíznym chodom a presným ručným zaostrovaním. Je tak veľký, že sa dá pohodlne používať aj v SmallRig klietke s kompletným príslušenstvom na natáčanie. Čo ma trochu prekvapilo bol počuteľný zvuk zaostrovacieho motorčeka pri ručnom rýchlom ostrení. Plávajúce členy zaostrovania musia byť asi veľké a tým aj motorček výkonnejší a hlučnejší. Ak chcete preto natáčať aj zvuk, odporúčam externý mikrofón.

Na objektíve ako doteraz na všetkých profesionálnych Z sklách nájdete OLED informačný panel, na ktorom možno zobraziť informácie o vzdialenosti zaostrenia alebo o použitej clone. Zobrazenie prepínate pomocou vedľa umiestneného tlačidla DISP.

Pod ním je ešte druhé tlačidlo L-Fn, na ktoré si môžete naprogramovať jednu z množstva ďalších funkcií pre bleskový prístup k nej.

Posledným ovládacím prvkom je multifunkčný prstenec pri bajonete objektívu, ktorý možno použiť na nastavenie clony, ISO hodnôt alebo korekcie expozície. Je programovateľný.

Predný gumový krúžok je nehybný, na prvý pohľad pôsobí ako ďalší funkčný krúžok, ale je to optický klam. 😊

NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S je vybudovaný podľa najvyšších štandardov spoločnosti. Kovové telo je utesnené voči prachu a stekajúcej vode a tak vás pri fotení nezastaví nepriazeň počasia alebo nevľúdnosť prostredia. 

Zaostrovanie a funkčnosť

Zaostrovanie je o niečo pomalšie, ako u menej svetelného objektívu Z 50 f/1,8 S. Ako som už spomínal, motorček posúva omnoho väčší a ťažší zaostrovací element a zároveň extrémne malá hĺbka ostrosti si vyžaduje precíznejší pohyb. Keď zmena zaostrenia nie je veľká, zaostrenie je bleskovo rýchle, keď je ale potrebné preostriť z blízkej vzdialenosti doďaleka alebo naopak, potom je čas zaostrenia pomalší, ako u menej svetelných Z objektívov. Objektív ale nemá problém kontinuálne zaostrovať, alebo aj jednotlivo zachytiť relatívne rýchly pohyb, napríklad idúceho cyklistu, aj pri plne otvorenej clone, ak zrovna nemáte zaostrené predtým na minimálnej zaostrovacej vzdialenosti. Nejde ale vyslovene o športový nástroj. 

Zaostrovanie pri videu je plynulé a malé spomalenie je len vítané. Vo videu vyslovene chceme, aby zaostrovanie neskákalo splašene z objektu na objekt, ale sa plynulo medzi nimi presúvalo. Pri výraznejšom preostrovaní počuť hluk zaostrovacieho motorčeka, ktorý sa môže prenášať do záznamu, ak natáčate pomocou vstavaného mikrofónu. Preto odporúčam nahrávanie zvuku do videa pomocou externého mikrofónu, ktorý je od fotoaparátu dostatočne izolovaný. 

Funkčne nemáme čo objektívu vyčítať. Všetko pracuje spoľahlivo, ako má. OLED displej zobrazuje písmená a číslice krásne a ostro je čitateľný aj v exteriéri. Na funkčné tlačidlo si môžete naprogramovať celú plejádu funkcií a potom mi ich bez problémov vyvolať na obrazovku a ovládať tak veľmi rýchlo. Programovateľný prstenec by som privítal trošku väčší, aby sa ovládal pohodlnejšie. No a potom je tu slnečná clona, ktorá má za úlohu zatieniť predný optický člen pred bočným svetlom, ktoré by mohlo spôsobovať nechcené odlesky alebo závoj. Je bajonetová, vykrojená, plastová a s poistkou proti nechcenému odňatiu. Ja som ju väčšinu času nepoužíval, objektív má veľmi dobré antireflexné úpravy a tak odlesky či závoj sú minimálne. O tom ale viac v kapitole o obrazovej kvalite objektívu. 

Dvojnásobná expozícia priamo vo fotoaparáte. Jedna fotografia zaostrená na diskutujúcich pri vianočnom stromčeku, druhá s rozostrenými svetlami stromčeka.

Obrazová kvalita

Jedným slovom: excelentná! Kresba objektívu je neskutočná už na plne otvorenej clone  F1,2 a platí to nielen v slabých svetelných podmienkach, ale na otvorenú clonu môžete fotografovať aj za jasného dňa. V obraze pritom nezbadáte nijaké zníženie kontrastu, závoj, ba ani pokles kresby na okrajoch a v rohoch obrazu. Myslím, že práve tu sa ukazuje výhoda veľkého bajonetu a presne vypočítaný optický návrh, ktorý je síce mohutný, ale dokonale vykreslí detaily v celom obrazovom poli.

Kresba objektívu po priclonení sa zlepšuje len nebadateľne. Aj to ukazuje, že tento objektív je stvorený pre fotografovanie za zníženej hladiny osvetlenia. Nie že by ste s ním nemohli fotiť krajinku, to vôbec nechcem povedať. Kresba objektívu je tak ostrá, že by urobila radosť každému krajinárovi. Ide len o to, či krajinár bude chcieť vláčiť takýto objektív s jedným ohniskom, ktorý váži viac ako kilogram. 

Plne odclonený objektív na F1,2 umožňuje z ruky vyfotiť nočnú fotografiu aj s rýchlym časom závierky. V tomto prípade 1/200s pri ISO1250.
1/125s umožňuje ostro zachytiť chodcov aj v noci a zároveň zachovať vynikajúcu kvalitu obrazu bez šumu na ISO900. Už len v prípade objektívu s clonou F2,8 by šlo o hodnotu ISO3600!
Plne odclonený objektív na F1,2, všetky korekcie vypnuté. Vinetácia zreteľne viditeľná, kresba objektívu stále perfektná a kontrast vynikajúci.
Tá istá fotografia, zapnutá automatická korekcia vinetácie.
Na clone F2,8 sa vinetácia úplne stráca. Korekcie vypnuté.
F2,8, korekcie zapnuté.

Čo sa týka vinetácie, pri odclonenom objektíve ju zreteľne vidno. Vy sa môžete rozhodnúť, či ju kreatívne využijete (mnohí vinetáciu pridávajú v programe dodatočne), alebo aktivujete vo fotoaparáte jej korekciu a vo výsledku ju ani nezaregistrujete. 

Pre ukážku vám prikladám automaticky (pomocou profilu objektívu) korigované aj nekorigované fotografie na rôznych clonách, aby ste mohli vidieť reálnu vinetáciu objektívu.

Objektív má na šošovkách aplikované najlepšie antireflexné vrstvy Arneo a Nano Crystal Coat. Predná šošovka je zároveň potiahnutá flórovou vrstvou, takže objektív nemá problém s fotografovaním do priameho svetla ani pri silnom či rozptýlenom bočnom svetle. Pri odclonenom objektíve tak môžete vyhotoviť snivé zábery, kde mäkkým bokehom vytvoríte náladu, no zároveň zaostrené objekty nebudú trpieť závojom či zníženou kresbou.

Jedna z najťažších záťažových skúšok odolnosti objektívu voči protisvetlu. Ostré zapadajúce slnko dopadá priamo do objektívu oproti veľmi tmavému rohu v scéne. Plne odclonený objektív na F1,2 krásne kreslí a zároveň vytvára nádherný bokeh, objekty v hĺbke ostrosti ostávajú krásne prekreslené a kontrastné.

Hviezdice z ostrých svetiel sú ozajstnou špecialitou tohto objektívu. Clona má deväť okrúhlych lamiel, ktoré po dostatočnom priclonení vytvárajú krásne 18-cípe hviezdy.

F7,1 a krásne výrazne 18 cípe hviezdy z ostrých svetiel.

Čím je viac clona zavretá, tým výraznejšie hviezdice sa vytvoria. Je super, že už od clony F5,6 sú hviezdice krásne zreteľné. Objektív tak môže slúžiť milovníkom nočnej architektúry, v ktorej vytvorí nádherné hviezdy či hviezdice z ostrých svetiel.

Bokeh

Ó áno, toto je oblasť, v ktorej objektív naozaj vyniká. Hladko rozostrené pozadie a popredie mimo hĺbku ostrosti, ktoré vám umožní tvoriť a sústrediť pozornosť na objekt. Výrobca píše, že objektív sprostredkuje akýsi “cinema efekt” či “look” a je to pravda. Umožňuje pomocou zvláštneho 3D vypichnutia objektu umocnené sústredenie na neho, ale zároveň náladovo podať aj rozostrené okolie.

Na to, že optická konštrukcia objektívu je komplikovaná a obsahuje množstvo špeciálnych optických členov, ktoré vo všeobecnosti nemajú pozitívny vplyv na hladkosť a jednoduchosť bokehu, bokeh je luxusný. V ojedinelých prípadoch možno pri odclonenom objektíve spozorovať v rozostrených svetlách sústredené kružnice (tzv. onion effect) pochádzajúce z povrchu asférických optických členov, ale sú subtílne a nájdete ich iba v niektorých častiach.

F1,2, hladký bokeh bez výrazných kontúr okolo s minimálnym efektom "cibule" vo svetlách

Keď ich vyslovene nehľadáte, tak ich nenájdete. To je na to, že objektív má tri asférické členy, super odladenie.

Krásne rozostrenie svetiel nielen za rovinou ostrosti ale aj pred ňou.
Mäkko rozostrené pozadie pri perfektnej kresbe na otvorenej clone F1,2

Záver

Objektív NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S je skvostom medzi pevnými 50 mm objektívmi. Len jeden moderný objektív v tejto ohniskovej vzdialenosti ma dokázal ohúriť viac. NIKKOR Z 50 mm f/0,95 S Noct, ktorý ale nemá automatické zaostrovanie, je ešte väčší a ťažší a štvornásobne drahší. Cenovka 2000 € za pevnú päťdesiatku nie je vôbec nízka, ale tí, ktorí naozaj vyžadujú 3D rendering obrazu a akýsi Cinematic výraz ho určite využijú. Jeho použitie pre video dokonca vidím ešte logickejšie ako na fotografiu. Nasledujúci klip bol takmer celý natočený objektívom NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S, zaostrované manuálne pomocou krásneho veľkého zaostrovacieho prstenca.

Nie je to objektív, ktorí by využívali street fotografi, aj keď v noci dokáže vyčarovať krásne zábery na ulici. Reklamní fotografi a portrétisti by tento kúsok určite veľmi ocenili. 

Za seba vravím, že jediné, čo je treba objektívu tak trochu prepáčiť, je jeho cena, veľkosť a váha. Vo všetkom ostatnom (kresba, bokeh, odolnosť voči protisvetlu, odladenie optických chýb, presnosť a plynulosť zaostrenia…) objektív splní vaše očakávania a nároky. Vrelo odporúčam!

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *