Kto bude víťazom v tomto extrémne vyrovnanom súboji? Porovnanie dvoch 50 mm objektívoch, ktoré sú si podobné veľkosťou, váhou a rozdielna je ich cena a svetelnosť. Ale rozdiely vôbec nie sú také markantné, ako by ste čakali a ako som čakal aj ja.
Svetelnejší objektív f/1.4 je o kúsok lacnejší (cca. 100€), ako jeho starší brat (50 mm f/1.8 S bol uvedený medzi prvými troma Z objektívmi). Dôvodom je rozdielna optická sústava, ktorú oba objektívy majú. To naznačuje aj písmeno S (Superior) v názve drahšej menej svetelnej verzie.
Podľa očakávania by mal byť lacnejší „nesuperior“ objektív menej ostrý, ako S verzia. Podobne sme to nedávno videli v prípade dvojice NIKKOR Z 35 mm f/1.8 S a f/1.4. Svetelnejšia 35-ka bola menej ostrá, ale mala výrazný a svojský charakter, ktorý sa podobal starým svetelným AI objektívom. Aj v českých médiách o fotografii si v testoch vyslúžil pomenovanie také novodobé „starosklíčko“ s autofokusom. Nie, nejde o omyl či nevydarený model, ako si niektorí neprajníci mysleli. Že ide o zámer, vidno aj z porovnania dnešnej dvojice v recenzii. Opakuje sa podobý scenár. Novší, svetelnejší a lacnejší objektív prepustí o 2/3 expozičného stupňa viac svetla, má opäť to „starosklíčkové“ čaro a je o niečo (naozaj o málo) menej ostrý, ako drahšia a menej svetelná verzia. Platí to hlavne počas dňa, kde na ostrosť a mikrokontrast vplývajú aj antireflexné vrtsvy. V kontrolovanom a primerane intenzívnom svetle aj na F1,4 vyhotovíte ostré snímky bez výhrad.
Nikon vidí neodškriepiteľné tendencie, že mnohí nadšenci hľadajú práve look starších objektívov, ktoré majú charakteristický bokeh. Aj preto si dnes mnohí používatelia mirrorless aparátov kupujú rôzne redukcie, aby mohli používať staré manuálne objektívy. Niektorí tretí výrobcovia dokonca začali vyrábať celé portfólia manuálnych objektívov s klasickým lookom. A preto si myslím, že je to dobrý ťah od Nikonu, ponúknuť takýto charakter skiel, ale s modernými vymoženosťami ako je autofokus, stabilizácia na zaostrovací bod, kompletné údaje v exife…
Je to ale natoľko poznať? Myslím teraz rozdiel v ostrosti a bokehu? Je to poznať tak, aby ste mohli v počítači s trochou snahy vyrovnať obraz z jedného tomu druhému?
Odpoveď je áno a nie. Áno v zmysle ostrosti a kontrastu, kde možno doostrením obraz z lacnejšieho objektívu na nerozoznanie priblížiť k drahšiemu. Nie v prípade bokehu, ktorý je jedinečný a nedá sa napodobniť. Ide práve o to, ako objektívy vykreslia oblasti mimo hĺbku ostrosti s rôznym pozadím či popredím.
Poďme sa teda pozrieť na to, čo majú objektívy podobné a čím sa rozlišujú.
Technické špecifikácie
Objektív | NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | NIKKOR Z 50 mm f/1,4 |
Rozmery | 76 mm x 86,5 mm | 74,5 mm x 86,5 mm |
Hmotnosť | 415 g | 420 g |
Ovládacie prvky | zaostrovací prstenec + AF/MF prepínač | zaostrovací prstenec + programovateľný prstenec |
Filter | 62 mm | 62 mm |
Optická konštrukcia | 12 prvkov v 9 skupinách (2ED členy, 2 Asph. členy a Nano Crystal Coat) | 10 prvkov v 7 skupinách (1 Asph. člen) |
Min. zaostrenie | 0,4 m | 0,37 m |
Svetelnosť | f/1,8 | f/1,4 |
Clona | 9 lamiel obl. tvaru | 9 lamiel obl. tvaru |
Bežná cena | 649 € | 559 € |
Kresba a kontrast
Pri plnom odclonení je objektív 50 mm f/1,8 S ostrejší. Ostrosť svetelnejšieho objektívu 50 mm f/1,4 je však viac ako prijateľná.
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 pri rôznych clonových číslach
Je plne použiteľná a na portréty by som povedal, že dokonca vhodnejšia, ako kresba verzie f/1,8. Doostrením v obrazovom editore sa dá ostrosť priblížiť takmer na nerozoznanie k verzii f/1,8. Pri nízkych clonových číslach si všímajte iba vežu kostola, keďže pozadie je rozostrené nižšou hĺbkou ostrosti. Pri F2,8 je už hĺbka ostrosti dostatočná aj na pozadie.
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S pri rôznych clonových číslach
Pri zaclonení na rovnakú clonu F1,8 sa kresba u svetelnejšieho objektívu zlepší a rovnako aj kontrast. Rozdiely sú stále badateľné, ale sú menšie.
Kresbou sa pri clone F2,8 objektívy dorovnávajú a pri F4 sú na ostré nerozoznanie.
Kontrast je u oboch objektívov výborný, mikrokontrast pri plnom odclonení je u f/1,4 verzie trochu nižší, ale nie veľmi. Zaujímavé je to, že pravdepodobne nejde tak o optickú stavbu, ktoré vplýva na ostrosť a kontrast. Trúfam si povedať, že ide skôr o antireflexné vrstvy, ktoré sú lepšie u S verzie. V kontrolovanom a primerane intenzívnom svetle je totiž aj f1,4 objektív perfektne ostrý, čo vidno na fotografiách zo štúdia.
Vinetácia (tmavnutie obrazu v okrajových častiach)
Vinetácia je viditeľná u oboch objektívov pri odclonení. Pri F1,4 u svetelnejšieho objektívu je najvýraznejšia. Pri F1,8 a ďalších ekvivalentných clonách je aj aberácia veľmi podobná, takže v tomto ohľade to vyzerá byť remíza. Pri F2,8 je už minimálna a pri F4 mizne.
Bokeh – rozostrenie oblastí mimo hĺbku ostrosti
Tu sme pri veličine, ktorá sa len ťažko meria či vyhodnocuje a je skôr o subjektívnom vnímaní a preferenciách. Aj keď sa odlišujú tieto dva objektívy kresbou a kontrastom, nie až v takej miere, ako sa odlišujú práve bokehom.
U svetelnejšieho objektívu je miera rozostrenia pozadia o kúsok vyššia, čo je pri vyššej svetelnosti logické. Charakter rozostreného obrazu je však iný.
U jednotvárneho pozadia je bokeh porovnateľný u oboch objektívov. U rušnejšieho pozadia ako sú vetvy, vianočné ozdoby počas dňa, budovy… sú hrany a štruktúry hladšie rozostrené u verzie f/1,8.
U novšieho svetelného objektívu sú hrany ostrejšie aj s linkou okolo svetiel.
Estetiku a preferenciu nechám na vás, mne sa v niektorých scénach páči viac novší svetelnejší objektív, v iných zas starší.
U ostrých svetiel v pozadí a popredí je veľký rozdiel pri odclonení. Ostré svetlá sú vykreslené u svetelnejšej f/1,4 verzie viac do kruhu aj keď nie úplne pravidelného. U f/1,8 verzie majú výraznejšie skosenie do tzv. mačacích očí a to čím ďalej k okrajom, tým viac.
Ďalší rozdiel je nielen v tvare ale aj v linke okolo tvaru svetiel. Linka vo verzii f1,4 je výraznejšia a môže mať aj farebnú kontúru (aberáciu), čo môžu niektorí označiť za menej estetické. Opäť záleží na preferencii.
Na druhej strane vnútro rozostrených svetiel je u f/1,4 verzie čisté, kdežto vo vnútri rozostrených svetiel u f/1,8 vidíme sústredené štruktúry, tzv. cibuľový efekt (ang. onion ring effect). Vo väčšine prípadov sa mi páči podanie rozostrených svetiel práve u novšej verzie f/1,4.
Pri zaclonení na clonu F/2,8 sa rozdiely strácajú a bokehom sa obidva objektívy v podstate rovnajú. Čo je zaujímavé, že pri rovnakých clonách a vzdialenostiach zaostrenia nemajú obidva objektívy rovnakú hĺbku ostrosti. U f/1,4 verzie mi pripadá hĺbka ostrosti stále nižšia napriek rovnakej clone. Vidno to na soche ženy so srnku, ktorá nebola robená zo statívu úplne exaktne a teda sa môžem mýliť. Aj z iných fotiek ale takýto pocit mám.
Druhou zaujímavosťou je to, že pri rovnakej scéne (aj zo statívu) je uhol záberu u novšej verzie 50 mm f/1,4 o pár stupňov väčší, čiže záber je širší. Tento úkaz je pozorovať aj pri fotení z ruky aj zo statívu a trúfnem si ho tvrdiť na 100%. 😊 Odhadom je záber zo svetelnejšej päťdesiatky o cca. 3-4% širší.
Hviezdice z ostrých svetiel po zaclonení
Hviezdice vznikajú pri silnom zaclonení objektívu, keď sa clona zavrie natoľko, že sa jej lamely stratia okrúhly tvar a v ich rohoch sa lomí ostré svetlo. Pri niektorých objektívoch s veľmi zaoblenými lamelami efekt hviezdice vôbec nevznikne. Oblúkovité lamely pritom majú priaznivý vplyv na hladkosť bokehu.
Hladký bokeh majú radi portrétoví fotografi, hviezdice zo svetiel zas krajinári či fotografi architektúry. Efekt hviezdice je pri clone F14 výrazný u oboch modeloch, pričom málinko výraznejšie hviezdice ponúka NIKKOR Z 50 mm f/1,4.
Aberácia (farebná vada)
Aberáciou nazývame farebnú vadu na hranách kontrastných objektov. Môže sa objaviť napríklad na hrane tmavých konárov oproti svetlej oblohe, na rozhraní bielych a čiernych šiat alebo objektov. Poznáme aj pozdĺžnu farebnú vadu, ktorá sa prejavuje na hranách mimo hĺbku ostrosti – v pozadí a v popredí zaostreného objektu, čiže v bokeh-u.
Ja som pre tento test vybral najhorší možný scenár. Portrét tmavej postavy oproti bielej oblohe v pozadí s čiernymi konármi. Na tých sa prejaví aj najmenšia tendencia k pozdĺžnej farebnej chybe. U obidvoch objektívoch sa ojavila zelená farba na hranách konároch, vo výraznejšej miere u novšieho NIKKOR Z 50 mm f/1,4. Po korekcii v obrazovom editore sme sa s farebnou vadou vysporiadali pomerne ľahko.
Ako možno predpokladať z jednoduchšej konštrukcie objektívu, ktorá má iba jeden asférický člen a nemá ED členy, f/1,4 verzia má výraznejšie aberácie a vyskytujú pri odclonenom objektíve. Pri F1,4 je najvýraznejšia, pri F2,8 ju už vidno v oveľa menšej miere a pri po priclonení na F4 mizne.
Ak fotografujete do JPG, o väčšinu z aberácií sa postará firmvér aparátu. Taktiež keď si nekomprimovaný NEF (RAW) súbor otvárate v dedikovanom Nikon softvéri NX studio.
Keď si otvoríte RAW v inom softvéri, môžete korekciu aberácie aktivovať. Väčšinou jej automatická funkcia pomôže natoľko, že ju v obraze nebudete vnímať.
Záver
Vítam uvedenie objektívu NIKKOR Z 50 mm f/1,4 do súčasného portfólia objektívov Nikon. Značka ho zaradila do rovnakého produktového radu ako v recenzii spomínaného NIKKOR Z 35 mm f/1,4. Môžeme čakať, že sa v tejto svetelnosti objavia aj ďalšie objektívy s pevným ohniskom, ako napríklad 85 mm či 24 mm. Priznám sa, že práve na portrétny 85 mm objektív f/1,4 by som bol zvedavý.
Pre zákazníka je vždy dobré, ak má možnosť výberu. Ak chcete opticky až klinicky výborný objektív, môžete siahnuť po NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S objektíve. Má príkladnú ostrosť, je vyladený voči optickým chybám rôzneho druhu, či už ide o aberácie alebo odolnosť v protisvetle. Mínusom je svetelnosť f/1,8 a „onion effect“ v rozostrených svetlách.
Ak vnímate svetelný 50 mm objektív ako portréťak s charakterom, práve nový NIKKOR Z 50 mm f/1,4 vám ho ponúkne. Trochu menej hladký bokeh pri zložitom pozadí, odclonený trochu mäkší ako verzia f/1,8 S, no ostré svetlá vykreslené svojským spôsobom a bez onion efektu. Ponúka o 2/3 EV vyššiu svetelnosť (v praxi napríklad môžete fotiť namiesto ISO 3200 hodnotou ISO 2000). Navyše je o cca. 100 € lacnejší a má programovateľný ovládací prstenec, na ktorý môžete linkovať buď ovládanie clony, ISO alebo korekcie expozície.
Tak ktorý?
Ktorý z dnešných objektívov vám viac imponuje? Priznám sa, že ja som na tom dosť nerozhodne, ale asi by som sa málinko priklonil k novšiemu svetelnejšiemu objektívu. Pri dokumente či streetke v šere mi ponúkne o 2/3 viac svetla a jeho bokeh sa mi o kúsok viac páči, najmä ak sú v pozadí ostré svetlá. Ale ako som už v úvode spomenul, je to tesný súboj, ktorý nemá jednoznačného víťaza. Verím, že vám toto porovnanie pomôže vybrať si tú svoju päťdesiatku. 🙂
Ak chcete bezprecedentný TOP model a ste ochotný si priplatiť, najvyššiu obrazovú kvalitu a zároveň exkluzívny bokeh ponúka NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S (2 400 €). Je to už ale sklo, ktoré je v inej kategórii a to nielen cenovej , ale aj hmotnostnej a veľkostnej (1090 g). 😊
A aby sa nezabudlo, Nikon má vo svojom portfóliu ešte jeden objektív s 50 mm ohniskom. Ide o špeciálny makro objektív NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8, ktorým fotografujeme malé objekty v životnej veľkosti (mierka zobrazenia na senzore je 1:1). Tomu sa budeme ale venovať v špeciálnom makro teste.
Galéria fotografií z NIKKOR Z 50 mm f/1,4
Fotografie sú vyvolané z RAW (NEF) formátu v Adobe Photoshop Lightroom s default hodnotami doostrenia s úpravou kontrastu a farieb podľa vkusu autora a vyexportované v pôvodnej veľkosti s kompresiou 80%. Fotografie postavičiek kuchárov sú vyfotené obidvoma porovnávanými objektívmi, v exife zistíte, ktorý objektív bol použitý.
Exif sa zobrazí pri rozkliknutí fotky do lightboxu.