Stabilné snímanie s každým objektívom vždy a všade

Nikon Z mirrorless prístroje majú vstavanú stabilizáciu obrazu. Ak sa stabilizácia snachádza v tele fotoaparátu, zvyknú ju nazývať skratkou IBIS – In Body Image Stabilisation. Ich snímač sa vie hýbať v piatich osiach a pomocou gyro senzorov korigovať vibrácie či nechcený pohyb fotoaparátu, ktorý sa podpisuje pod neostré fotografie a roztrasené videosekvencie.


V produktovom videu Nikon Z 6 vidíte od času 1:07m činnosť stabilizátora / pohyb senzora fotoaparátu

Stabilizácia u Nikon Z prístrojov má v súčasnosti účinnosť až 5 EV (expozičných stupňov). Stabilizácia obrazu je jednou z najdôležitejších funkcií pri natáčaní videa, no platí to samozrejme aj pri fotografovaní. So stabilizáciou obrazu sa vám otvoria nové možnosti.

Môžete napríklad zistiť, že vaše staršie objektívy sú v skutočnosti ostrejšie, ako si myslíte. 🙂

Pomocou FTZ adaptéra môžete využívať aj staré manuálne objektívy, ktoré aj keď neporazia nové optiky v obrazovej kvalite, môžu dodať vašim fotkám špecifický charakter. Na mirrorless fotoaparátoch zistíte, že sú v skutočnosti ostrejšie, ako ste si doteraz mysleli. Nie je to iba tým, že nové mirrorlessy majú vstavanú stabilizáciu, ale aj tým, že im chýba zrkadlo, ktoré svojim pohybom tiež môže mať vplyv na roztrasenie záberu, zvlášť pri kritických časoch závierky.

Večerné snímanie bez statívu

Netvrdím, že vážny fotograf nočnej krajiny či mesta môže zabudnúť na statív. Nijaký stabilizátor v súčasnosti neumožňuje fotografovať niekoľko sekundové expozície z ruky. Takže nie, profíci stále budú nosiť svoj statív, ale… Mnohí cestovatelia pocítia oslobodenie a aj vy, ktorí sa radi prechádzate krajinou či mestom po západe slnka a obdivujete zmeny svetla. To, ako sa zostatkové denné svetlo mieša s pouličným osvetlením, môžete odteraz zachytiť bez statívu a naozaj veľmi kvalitne. Nie je problém s novým objektívom Nikkor z 24-70 mm f/4 S zachytiť super ostré fotografie na 1/10 – 1/20 s. Prečo spomínam objektív, keď stabilizácia je odteraz záležitosťou tela fotoaparátu? Preto, lebo nový zoom objektív je tak dobrý, že ho môžete používať úplne odclonený na F4 a aj tak dosiahnete vynikajúcu kvalitu obrazu a prekreslenie detailov až do okrajových oblastí obrazu. A zároveň clona F4 je dosť na to, aby ste v krajine zachytili dostatočnú hĺbku ostrosti, kým neostríte na blízke predmety. Takže kombinácia vstavanej stabilizácie na snímači a špičková kresba objektívu umožňujú fotografovať v šere bez statívu novým spôsobom.

Nikon Z 6 + Nikkor Z 24-70 mm f/4 S | clona: F4 ISO: 320, čas závierky: 1/20s

Portrét v interiéri

Portrét v interiéri fotím väčšinou 50 mm objektívom, aby som zachytil aj okolie fotografovaného. Prípadne 85 mm objektívom. No pri fotografovaní so zrkadlovkou som pri týchto objektívoch potreboval pre ostré zábery rýchlosť závierky cca. 1/100s. So stabilizáciou v Nikon Z fotoaparátoch môžete fotografovať aj 1/10 s. Platí to samozrejme vtedy, keď sa váš objekt veľmi nehýbe, alebo vám dokáže nehybne zapózovať. Každý aj sebemenší pohyb bude samozrejme pri tomto čase rozmazaný (pohybová neostrosť). Napriek tomu, pomocou stabilizátora dokážete vyfotiť intímnejšie portréty v interiéri aj pri naozaj slabom svetle.

Nikon Z 6 + Nikkor Z 50 mm f/1,8 S | Clona: F1,8 ISO: 250 čas závierky: 1/13s
Nikon Z 6 + Nikkor Z 50 mm f/1,8 S | clona: F2 ISO: 100 čas závierky: 1/20s
Nikon Z 6 + Nikkor Z 50 mm f/1,8 S | clona: F6,3 ISO: 800 čas závierky: 1/20s

Zábery z tmavých interiérov

Poznáte to, prídete do krásnych interiérov na svojich cestách, ale svetla v nich je žalostne málo a vy samozrejme nemáte statív, alebo ak ho aj máte, no nemôžete ho použiť a už vôbec nie blesk. Môžete sa s tým stretnúť v chrámoch, zámkoch, múzeách, no skoro všade. Typické ohnisko pri fotografovaní interiéru na cestách bude to najširšie na vašom cestovnom zoome. Takže širokouhlé ohnisko cca. 24 mm. Aj tu prichádza na pomoc stabilizátor Nikon Z fotoaparátov. Na 24 mm udržíte z ruky 1/5  s až 1/2 s. Interiér sa nehýbe, a tak nie je problém s rozmazaním pohybu. Výkonný stabilizátor vám umožní vyfotografovať ostrú fotku aj tam, kde by to bez neho nebolo možné, alebo ju vyfotografovať na nižšej hodnote ISO a teda kvalitnejšie. Rozdiel 5 EV je rozdiel v ISO hodnote napríklad 12 800 a 400. Je to neuveriteľný rozdiel a veľký skok v kvalite výsledného obrazu. Kým pri ISO 400 šum v obraze je takmer neviditeľný, pri ISO 12 800 je naozaj výrazný.

Ako čo najstabilnejšie fotografovať

Mnoho fotografujúcich si zvolí chybný spôsob fotografovania v kritických svetelných situáciách. V tomto odstavci si ukážeme, ako čo najstabilnejšie držať fotoaparát a vyhotoviť ostrý záber.

Pri fotení sa mierne rozkročte a stojte pevne chodidlami na zemi. Veľmi dôležitý je správny úchop fotoaparátu. Ten nedržte pred sebou vo vystretých ramenách, ale lakte pritiahnite k telu. Ľavou rukou podopierajte objektív a fotoaparát v mieste pri bajonete. Očnicu hľadáčika priložte k obočiu, vytvoríte tak ďalší oporný bod. Pozor, nenadychujte sa a nezatajujte následne dych. Zvýšite tým napätie v sebe a roztrasiete záber ešte viac. Namiesto toho dva-trikrát sa zhlboka nadýchnite a vydýchnite. Posledný výdych nech je plynulý. Telo dostane dostatok kyslíka a upokojí sa, pomalým výdychom získate stabilitu a pri ňom stlačte pomaly spúšť fotoaparátu tak, aby vás vyhotovenie fotky tak trochu prekvapilo. Podobne strieľajú strelci na strelnici. Tento postup vám umožní fotografovať stabilne a pomôže vám k ostrým fotkám aj v kritických svetelných podmienkach. Stabilizátor je super, ale je potrebné, aby sme jeho prácu nepokazili nedbanlivým fotením.

Podobným spôsobom fotografujete z podhľadu. Oprite lakte o boky, ľavou rukou podoprite fotoaparát a objektív, vydýchnite podľa predchádzajúceho návodu a podobne stlačte spúšť jemne, aby vás vyhotovenie obrázka prekvapilo.

Verím, že stabilizáciu snímača v nových Nikon Z fotoaparátoch oceníte a tiež, že vám dodržanie niekoľkých zásad pri fotografovaní pomôže k ostrým fotografiám aj v ťažkých svetelných situáciách.

Zdieľaj

Jeden komentár

  1. Pekný článok ta stabilizácia by mala i keď iba v 3och osiach pracovať aj pri použití AF adaptéra. Neplanujete napríklad recenziu ako Z7 vo výsledku spolupracuje s klasikou AiS ako napríklad Nikkor 28mm f/2.8 Ais; 135mm f/2 DC alebo 80-200 f/4 Ais proste kvalitne staré sklá, ktoré má stále veľa užívateľov doma a vyslovene sa svojou kompaktnosťou hodia k bezzrkadlovkam

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *