Skiing in the sky Matěja Třasáka

Posledná decembrová stránka kalendára patrí fotografii Matěja Třasáka Skiing in the sky. Zasnežené hory zahalené tmou, nočnú oblohu jemne osvecujú hviezdy. Bielu pláň na moment osvetľuje svetlo blesku a pred ním sa objaví lyžiar užívajúci si neobyčajnú nočnú jazdu. Mrazivú atmosféru dodávajú tóny chladnej modrej farby.

Pri pohľade na túto fotografiu si asi väčšina z nás predstaví, že jej autor Matěj Třasák je pravdepodobne skúsený športový fotograf, ktorý najskôr preferuje adrenalínové športy. S tou športovou fotkou by sme sa, zdá sa, mýlili. Ako a prečo vznikla táto fotka sa musím opýtať jej autora. 😊

Foto: Matěj Třasák

Kým si začnem pripravovať otázky na rozhovor pre autorov fotografií z Nikon kalendára, spravím to, čo by urobil asi každý. Vygooglim si ho. 😊 A je to naozaj zaujímavé a často aj prekvapujúce, pomaličky takto spoznávať autora. Tak to bolo aj tento mesiac. Hoci meno autora mi nebolo neznáme, poznal som ho iba ako autora projektu, ktorý pred časom vznikol pre Nikon.

Najskôr sa podarilo nájsť Matějovu stránku, na ktorej sa prezentuje ako svadobný fotograf, ktorému pri práci na čo najdokonalejších fotkách pomáha asistentka Edita. Hľadám ďalej a google nachádza rozhovor na českom Nikonblogu. Spolu s Editou stoja za vznikom videí pre Nikon Som | Galéria osobností a niekoľkých ďalších. Od rozhovoru pre nikonblog.cz ubehli už dva roky a dvojica má medzičasom za sebou určite viacero úspešných, fotení, natáčaní či grafických prác. Už teraz som zvedavý.

Matěj Třasák

Na prvý pohľad vaša fotografia Skiing in the sky nezapadá do vášho pracovného konceptu. Pri akej príležitosti vznikla?

Presne ako ste to povedali v úvode, nie som športový fotograf, ale aby mohol fotograf rásť, musí skúšať svoje limity. A toto bol jeden z nich. Vždy som obdivoval dokonalé športové snímky a toto bola príležitosť priblížiť sa k nim. Nebolo to plánované fotenie, ale spontánne rozhodnutie, keď sme v Alpách stretli freeriderku Zuzanu Kabelkovú. Slovo dalo slovo, vymysleli sme plán a za hodinu sme išli v úplnej tme poslednou lanovkou na ľadovec. Za hodinu bola fotografia hotová. Musela byť, batéria v blesku aj vo fotoaparáte zomrela s poslednou jazdou, Zuzka bola vyčerpaná zo šliapania do svahu a Edita takmer zmrzla.

Keď ste sa rozhodli minulý rok zapojiť sa do súťaže Nikon kalendár, ktorej téma sa niesla v duchu osláv 100. výročia, hneď ste vedeli, že táto fotografia je tá pravá, ktorú môžete označiť za to najlepšie, čo ste nafotili Nikonom?

Každý fotograf má svoje obľúbené fotografie, ktoré sa z nejakého dôvodu vymykajú. Presne to cítim pri tejto fotografii tak ako pri fotografiách z Nepálu alebo fotografii Chuhei Iwasakiho, ktorá sa dostala do výberu Czech Press Photo.

Foto: Matěj Třasák

Je to vôbec podľa vás možné, aby fotograf, ktorého portfólio obsahuje tisícky fotografií, dokázal označiť jednu za tú najlepšiu?

Myslím, že toto musí hodnotiť niekto iný. Ja svoje fotografie hodnotím podľa toho či spĺňajú to, prečo vznikli, či majú pre mňa nejakú pridanú hodnotu a aký príbeh za nimi stojí.

Prezradíte nám svoje know-how, ako bola vyfotená fotka Skiing in the sky? Pravdepodobne bolo potrebné presné načasovanie snímky, správna kompozícia, nablysnutie lyžiara zozadu externým bleskom… Vznikli najskôr nepodarky, alebo sa vám podarilo ju vyfotiť na prvýkrát?

Fotografia je vyfotená na dlhý čas (30 sec, ISO 800, f 4.5) pre zachytenie krajiny s tým, že v poslednej fáze, keď bola Zuzana v ideálnom postavení bol odpálený blesk, ktorý jej pohyb zmrazil. Ako prvé som si našiel záber, vybral ohnisko a skúsil ako vyzerá krajina pri rôzne dlhých expozičných časoch. Potom prišla na rad Zuza, s ktorou sme určili ideálnu trasu a vyskúšali externý blesk. S Editou, sme nacvičili uhol a odpálenie blesku, pretože rádiový odpaľovač nefungoval a musela ho odpáliť ona. Najťažšie bolo všetko správne načasovať, aby bola lyžiarka v perfektnej póze, blesk blysol v správnej chvíli a aby sa s nami neutrhol lavínový svah. Každé zlyžovanie svahu stálo Zuzanu opätovné vyšliapanie celého kopca. Veľa pokusov sme teda nemali.

Foto: Matěj Třasák

Rád by som sa o vás dozvedel viac, prezraďte, kedy vás zlákala fotka a aké boli vaše prvé fotografické skúsenosti, pokusy? Aká bola vaša cesta, akými fotografickými žánrami ste prešli?

Fotografii a natáčaniu sa venujem celý svoj profesijný život. Od detstva som fotil na kinofilm, ale tá pravá zábava prišla pred 13 rokmi, keď som si zaobstaral svoju prvú digitálnu zrkadlovku Nikon D200. Najprv to bola športová fotografia, pretože som vyrastal v športovom prostredí, po prechode na D700 som sa začal venovať reportážnej a koncertnej fotografii. Chcel som fotiť tie najväčšie koncerty a dostávať sa do backstage. To sa mi postupne aj začalo dariť. Pri ďalšom upgrade na D800 som sa začal venovať svadbám a videu a to vyústilo do prvých video projektov.

Foto: Matěj Třasák

Čomu sa momentálne venujete viac fotografovaniu, či točeniu videa?

Dnes sa venujem hlavne svadobnej fotografii, napriek tomu stále vymýšľame nové video projekty. Sú pre nás rovnako dôležité ako fotografia.

S akou technikou máte najlepšie skúsenosti pri fotke a pri videu? Používate tú istú pre oboje?

Vždy som sa snažil držať krok s technickým pokrokom vo videu aj fotografii. Minulú svadobnú sezónu som sa zamiloval do D850. Rýchlosť, kvalita snímok, veľkosť fotografií, to všetko je pre mňa nenahraditeľné. Musím sa priznať, že keď Nikon predstavil svoje bezzrkadlovky, začal som premýšľať o prechode na ne, hlavne Z 7. Je to vlastne malá D850, ktorá je úplne tichá s 5osovou vnútornou stabilizáciou a vďaka novému bajonetu s potenciálom pre objektív s f/0,95.

Fotografuje aj svadby. A 2. fotografku vám robí vaša priateľka Edita, ktorá je ale tiež fotografka. Ako vyzerá vaša spolupráca? Fotíte naraz obaja, alebo drží foťák len jeden z vás a ten druhý dopomáha k dokonalosti snímok?

Veľmi dobre viem, ako veľmi je svadobná fotografia náročná, preto fotíme vo dvojici. Vo svadobný deň je niekoľkokrát nutné byť na viacerých miestach zároveň. Môžem sa plne venovať klientom, zatiaľ čo Edita v rovnakú chvíľu fotí momentky a svadobných hostí. Naviac mám vždy pri neopakovateľných momentoch, ako je prvý bozk, zálohu. Každá svadba je unikátna, ale z fotografického hľadiska má každá z nich rovnaký scenár. Menia sa kulisy, modely a modelky a atmosféra. Máme to rozdelené tak, že Edita je druhým fotografom a robí produkciu a ja sa môžem sústrediť na samotné fotenie a koncepciu.

Foto: Matěj Třasák

Niekedy mám pocit, že v poslednej dobe je toľko svadobných fotografov, ako by sa s nimi roztrhlo vrece. Každý sa snaží zaujať, niekto kvalitou fotiek, špecifickým štýlom fotografovania alebo úpravy fotografií, osobným prístupom, možno cenou… Čo si myslíte, že zaujme klientov vo Vašom prípade, prečo si vyberú vás? Prezradia to?

Myslím, že je to štýl, ktorým fotíme. Vychádzame z editoriálov, ktoré vznikajú pre fashion magazíny, v ktorých je všetko perfektné. Svetlo, miesto, príbeh. A s tým pracujeme, tento proces prenášame aj do svadobnej fotky.

Foto: Matěj Třasák

Ako som v úvode spomenul, máte za sebou spoluprácu s Nikonom pri výrobe videí. Tá sa ale pri spomínanej Galérii osobností (rozhovor nájdete tu) neskončila. Porozprávajte nám o ďalšom projekte so štyrmi Nikon fotografmi.

S Nikonom sme nadviazali krásnu spoluprácu. Minulý rok sme sa zamerali na známych fotografov ako Petr Jan Juračka, František Ortman alebo Petr Slavík a ich techniku. Pýtali sme sa, prečo fotia práve tým, čím fotia a nechali ich vyskúšať štartovaciu radu zrkadloviek a objektívov, aby porovnali výsledné fotografie. Tento rok sme sa presunuli od techniky k tvorivým činnostiam a nechali fotografov rozprávať ako vzniká dobrá fotografia.

Ktoré z vašich projektov považujete za najvydarenejšie alebo čo je Vašou srdcovou záležitosťou?

Našou srdcovou záležitosťou je Galéria osobností. Projekt bol skvelý v tom, že mal veľký presah z fotografie. Bol takou introspekciou do duší umelcov, ktorí rozprávali, odkiaľ berú inšpiráciu pre to, čo robia.

Ďakujem za rozhovor a prajem dobré svetlo.

Galéria fotografií Matěja Třasáka:

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *