RAW, záchranca podexponovanej fotografie

RAW je dnes veľmi obľúbené slovíčko. Moderne ho používajú napríklad zástancovia zdravej výživy. Je to prídavné meno pre jedlo, ktoré bolo vyrobené podľa určitých kritérií z „košér“ ingrediencií, bez tepelnej úpravy, napríklad raw koláčiky. 🙂

Nás ale zaujíma RAW ako nekomprimovaný formát obrazových dát. Každý, čo i len trochu lepší, fotoaparát okrem štandardného JPG formátu dokáže fotografovať aj do tzv. surového formátu RAW (u Nikonu označovaný najčastejšie NEF).

Obraz RAW súboru v bežných prehliadačoch nevidíme. To čo vidíme v náhľade RAWu je len malý vygenerovaný JPG súbor, aby sme vedeli, o aký obrázok ide. V prípade RAW totiž nejde o klasickú bitmapu, ale skôr o súbor jednotiek a núl, ktoré neboli poznačené AD prevodníkom vo fotoaparáte.

Môžeme tušiť, že takýto súbor v sebe obsahuje omnoho viac potenciálu ako najčastejší obrazový formát JPG, ktorý už má jednotlivým pixelom priradenú farebnosť, jas a celkovej fotografii kontrast i farebné podanie. Aj JPG možno upraviť, ale zďaleka nie tak výrazne a v mnohých prípadoch bezstratovo na kvalite, ako v prípade RAW.

O výhodách nekomprimovaného formátu už písal Peter Lindner na bratskom českom Nikonblog.cz, kde vyzdvihol viaceré plusy RAWu. Mňa však v poslednom čase priam šokovala schopnosť, o ktorej som síce vedel, ale naozaj som netušil, že dokáže až tak výrazne pomôcť. Ide o možnosť zachrániť fotografiu, keď z rôznych príčin dôjde k extrémnej podexpozícii obrazu.

Na mnou nečakanú silu rawu som prišiel náhodou. Stalo sa mi ale presne to, čo sa môže stať každému. Na Srí Lanke sme fotografovali vystúpenie tanečníkov z Kandy. Tí končili svoj program pútavou ohňovou šou. Expozičný problém bol ten, že tanečníci neustále fúkali olej do ohňa a ten v každom zlomku sekundy menil svoju intenzitu. To, čo fotoaparát nameral pred stlačením spúšte v momente expozície niekedy neplatilo. Navyše oheň bol často tak intenzívny, že fotografia často skončila podexponovaná. Myslím tak, že fotoaparát správne zareagoval na zvýšenie intenzity ohňa a správne exponoval oheň. Ostatné časti fotografie ostali v hlbokom tieni.

Fotografie v JPG z fotoaparátu. Fotoaparát správne exponoval oheň, ale scéna je príliš kontrastná. Zvyšné časti fotky sú v hlbokom tieni, tme.

A tu opäť prichádza superman RAW, konkrétne NEF Nikonu D810. Pár potiahnutí bežcami jasu a kontrastu, alebo krivkami „levels“ a fotografiu môžete smelo použiť. Ukážu sa tváre tanečníkov, ich telá.

Fotografia na polceste. Príliš zosvetlené pozadie ukazuje nechcené objekty – zábradlie, schody a ďalších fotografujúcich divákov.

S pridaním celkovej expozície vystúpia vo fotografii aj diváci v pozadí za tanečníkmi. Tí v obraze nepôsobia dobre. Ak by sme fotografiu chceli dotiahnuť, parciálne by sme znížili expozíciu v častiach, ktoré nechceme mať zosvetlené. Výsledkom sú fotografie, v ktorých napriek silnej podexpozícii väčšiny plochy fotky až o 4EV, sme dosiahli detaily v tvárach tanečníkov i okolí s minimálnou stratou kvality a miernym zvýšením šumu. Keď si ale porovnáte beznádejnú tmu, ktorá panuje na JPG formáte, RAWom sme urobili taký malý zázrak.

Fotografia zosvetlená o +4 EV (expozičné stupne) vrátene tiene do okrajov fotografií, aby nebolo vidieť ostatných divákov a fotografov v pozadí.

Preto rada dnešného tipu pre fotografovanie znie: Prepnite si formát obrázku pri fotení do RAW vždy, keď idete fotiť v ťažkých alebo nepredvídateľných svetelných podmienkach. Ak nemáte problém s veľkosťou úložných médií, môžete fotografovať do RAW (NEF) formátu vždy, či dokonca fotografovať do RAW + JPG. Ak nebude nutné fotky rapídne upravovať, RAWy zmažete a necháte si len JPG. RAW je ale nateraz stále najlepšou formou pre ukladanie obrázku vo fotoaparáte, ak to myslíte s fotením vážne. A to napriek tomu, že JPG algoritmy sa neustále zlepšujú.

JPG verzus upravený RAW. Myslím, že komentovať veľmi netreba. 🙂

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Meníme sa na Nikon Europe BV

Chceli by sme vás informovať, že sme podstúpili zmenu štruktúry nášho právneho subjektu. Tieto zmeny nebudú mať vplyv na aktuálne ponúkané služby.

ĎALŠIE INFORMÁCIE

Naše oznámenie o ochrane osobných údajov sa zmenilo

Zlepšujeme spravovanie údajov o zákazníkoch v rámci Európy. Odteraz budú naše e-maily odosielané a údaje o zákazníkoch ukladané a spravované centrálne spoločnosťou Nikon Europe BV so sídlom v Holandsku. Táto zmena nám umožní spravovať údaje o zákazníkoch efektívnejšie a bezpečnejšie.

Aktualizované oznámenie o ochrane osobných údajov si môžete prečítať tu.