Radovan Stoklasa bol jedným z piatich oficiálnych fotografov Európskeho olympijského festivalu mládeže 2022 v Banskej Bystrici (EYOF 2022), ktorý sa konal posledný júlový týždeň. Táto partia piatich fotografov strávila krásny čas dokumentovaním športového zápolenia mladých ľudí v rôznych športoch a disciplínach.
Rado už niekoľko rokov fotografuje pre TASR mirrorless fotoaparátmi Nikon. Na tomto festivale mohol porovnávať svoje staršie Nikony Z 6 s novým top modelom Nikon Z 9. A veru po našom rozhovore vyjadril túžbu, že by bolo dobré mať dve takéto telá. Jednak, že by bolo rovnaké ovládanie a jednak to, že zaostrovanie novej Z 9 bolo o toľko rýchlejšie ako jeho Z 6 prvej generácie. Jeho najväčšou túžbou však ostáva fotoaparát s vlastnosťami Z 9 vo veľkosti Z 6. Ako sám hovorí, má kratšie prsty a vyhovuje mu skôr menší fotoaparát.
Komplexný systém automatického zaostrovania u Z 9 si vyžaduje, aby ho človek naozaj spoznal a vedel použiť ten ktorý spôsob zaostrovania na určitý šport. Pri jednom športe môže fungovať napríklad zaostrovanie pomocou 3D sledovania, na inom športe zase zaostrovanie pomocou širokého zaostrovacieho poľa, na ďalšom zase bodové ostrenie na jeden zaostrovací bod. Napríklad na plávanie Rado využíva najčastejšie zaostrovanie pomocou rozšírenej AF zóny. Po dlhšom čase sa dostal aj k fotografovaniu gymnastiky, pri ktorej sa mu zase osvedčilo celoplošné zaostrovanie so sledovaním tvár. „Mohol som slobodne komponovať gymnastov na náradí tak, ako sa mi páčilo a fotoaparát si sám zaostroval na tváre cvičiacich, dokonca aj na oči. Bola to veľmi príjemná skúsenosť.“
Na otázku, čo je pre neho najväčšou výzvou na takomto športovom podujatí odpovedá: „Tým, že som teraz nefotografoval pre TASR, ale priamo pre organizátora festivalu, nemali sme špecifickú úlohu nafotiť konkrétneho športovca, napríklad slovenských športovcov a ich úspechy. Našim cieľom bolo propagovať samotné podujatie a naše fotografie boli okamžite zdieľané online za týmto účelom. A tak sme sa viac zameriavali na zachytenie nálady, športového ducha, zápolenia a emócií, či už radosti alebo aj smútku. No a mladí športovci dali do toho naozaj všetko. Emócií, smiechu i plačú bolo oveľa viac, ako keď súťažia športovci – harcovníci.“
To, že mal Radovan k dispozícii tri fotoaparáty, si pochvaľoval napriek tomu, že bolo náročné ich prenášať zo športoviska na športovisko. Pri takomto fotografovaní využíva najmä tri objektívy. Na otázku ktoré sú to, odpovedá: „Pri fotení športu je štandardným objektívom teleobjektív rozsahu 70 až 200 mm. To je vôbec najčastejšie používaný objektív pri športoch v halách. Na blízke detaily alebo na väčších štadiónoch sa uživia samozrejme aj omnoho dlhšie teleobjektívy. Na druhom tele som mal stále nasadení NIKKOR 400 mm vo svetelnosti f/2,8. No a na treťom tele svetelný zoom v rozsahu 24 až 70 mm. Keďže som mal akurát tri telá, objektívy som vôbec nemusel meniť. Podľa potreby som jednoducho chytil fotoaparát s objektívom, ktorý som práve potreboval. Žiadne zdržanie ani zmeškaný záber pre výmenu objektívov.“
Z ktorého záberu si najviac zo svojej série z tohto podujatia sa najviac tešíš? Radovan: „Ťažko povedať, viaceré fotky mi sprítomňujú úžasné chvíle na športoviská. Ale pretože sme nešli iba po víťazných výkonoch, mali sme voľnejšiu roku a mohli sme zachytiť viac komunikácii medzi športovcami a rozhodcami, viac okolia, ktoré súviselo so športom a aj viac z obecenstva. To sa mi na tom veľmi páčilo. Myslím si, že aj organizátor bol s našou prácou veľmi spokojný.
Dokáže ťa po toľkých rokoch novinárskej fotky ešte niečo prekvapiť na takomto festivale?: „Áno stále sa niečo mení, napríklad na Slovenskom pohári alebo Majstrovstvách Slovenska v plávaní oficiálnym fotografom dovolia fotografovať aj priamo v línii plávajúcich pretekárov. Tu nám to dovolili iba prvý deň – dva a potom nás tam už nepustili. Museli sme si nájsť iné stanovište a vynájsť sa z tejto situácie, ak sme chceli fotiť pretekárov aj priamo do tváre. Nakoniec sme išli po tobogáne a dostali sa do tejto línie, aj keď nie úplne z úrovne očí ale z mierneho nadhľadu. Práve tu sa mi podarila fotografia pretekárov ako skáču do vody. Pri tom ako skákali z mostíka boli približne v našej úrovni, a tak to vyzeralo, ako keby skákali na priamo objektív.“
Jeden komentár
niektoré fotky sú skvelé