Profi svetelnosť za príjemnú cenu: NIKKOR Z 70 – 180 mm f/2,8

Recenziu tohto objektívu som tak trochu odkladal. Nemal som dosť príležitostí na to, aby som vyhotovil potrebné množstvo snímok na zodpovedné vyhodnotenie obrazovej kvality. Prečo? Lebo keď som potreboval niečo kvalitne nafotiť, stále som siahol po overenom a špičkovom objektíve NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S. Na ten nedám dopustiť a je to najlepší zoom v tomto rozsahu a svetelnosti, aký som doteraz používal. V tejto perspektíve mi prišlo zaťažko brávať na fotenie tohto lacnejšieho, menšieho súrodenca.

Čas ale plynie a tak som ho brával so sebou na akcie, kde nebola potrebná bezprecedentná kvalita obrazu, skôr na reportáže. Ako som neskôr zistil nemusel som sa obávať, objektív svojou obrazovou kvalitou nesklamal. Nevravím, že je na tej istej úrovni, ako jeho drahší a väčší brat NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S, v recenzii si povieme prečo, ale že s ním možno nafotiť profesionálne reportážne fotky, na to sa môžete spoľahnúť. A nielen reportáž, uspejete s ním aj pri fotení portrétov či produktov.

Poďme ale pekne poporiadku, ako to býva zvykom na našom blogu.

NIKKOR Z 70 – 180 mm f/2,8 na tele Nikon Z 8

Dizajn a ergonómia

Dizajn objektívu je minimalistický. Nepôsobí tak lukratívne, ako S objektívy NIKKOR, ale je vyhotovený z kvalitných polykarbonátov (povrch),  kovu (vnútro) a skla (optická sústava). Objektív má okrem prstenca zoomu a zaostrenia iba jeden ovládací prvok – zámok zoomu na ohnisku 70 mm. Použijete ho napríklad pri prenášaní objektívu aby sa nevysúval.

Osobne by som radšej privítal mechanický prepínač medzi manuálnym a automatickým zaostrovaním, alebo ešte lepšie programovateľné tlačidlo. Inak čo sa týka ergonómie používania niet veľmi o čom písať. Snáď len to, že pri zmene ohniska sa objektív vysúva, pri zaostrovaní nie. Zmena ohniska je mechanická, zmena zaostrenia sa deje pomocou AF motorov aj pri mechanickom otáčaní zaostrovacieho prstenca. Či skôr prstienka. Na môj vkus je príliš malý pre jemné otáčanie, ale to je záležitosť väčšiny moderných zoom objektívov, kde sa manuálne zaostrovanie veľmi nepredpokladá. Koniec koncov ani ja ho veľmi nevyužívam pri fotení, ale pri natáčaní videa je MF (manual focus) pomerne často používaná funkcia.

Objektív je napriek vysúvaciemu tubusu utesnený voči nepriaznivým povetrenostným vplyvom a tak vás pri fotení či natáčaní nezastaví ľahký dážď, rosa či hmla.

Na Nikone Z 50 nie je stabilizácia obrazu možná, nemá ju ani fotoaparát ani objektív NIKKOR Z 70 - 180 mm f/2,8

Stabilizátor obrazu

Objektív nemá vlastný optický stabilizátor, čo ho výrazne znevýhodňuje na APS-C (DX) telách Nikon fotoaparátov. Tie totiž nemajú stabilizovaný senzor a teda na nich nebude fungovať nijaká stabilizácia obrazu, jedine softvérová pri natáčaní videa. Je to trochu škoda, lebo práve vlastníci DX tiel Nikon mirrorlessov by mohli byť potenciálnymi kupcami tejto lacnejšej verzie zoomu s profi svetelnosťou f/2,8.

Keďže stabilzáciu senzora majú na druhej strane všetky full frame mirrorless aparáty Nikon, tu nie je žiaden problém.

Zaostrovanie

Automatické zaostrovanie je veľmi svižné a takmer bezhlučné. Zaostrenie je presné a bez problémov funguje so všetkými modernými vymoženosťami, ako sú sledovanie objektov, rozpoznávanie objektov, tvárí, očí a kontinuálne zaostrovanie na ne. Rýchlosť zaostrenia je trochu pomalšia ako u drahšieho objektívu NIKKOR Z 70 – 200 mm z radu S. Pri zaostrovaní na nepohyblivé predmety to nepocítite, lebo samotné jednorazové zaostrenie je na nerozoznanie od drahšieho objektívu. Tu nemám nijaké výhrady. 

Pri kontinuálnom sledovaní pohybujúcich sa objektov má ale S objektív s dvoma zaostrovacími motormi navrch a dosiahnete s ním percentuálne vyššiu úspešnosť ostrých snímok. V dobrom svetle to nie je badateľné, ale keď klesne hladina osvetlenia, NIKKOR Z 70 – 200 mm má navrch. 

Minimálne zaostrenie u 70 – 180 mm objektívu funguje na kratšiu vzdialenosť a umožňuje zachytiť menšie objekty ako v prípade S objektívu. Objektív je pri minimálnej vzdialenosti zaostrenia ale mäkší, preto je potrebné ho pricloniť.

Ak zhrniem poznatky z automatického zaostrovania môžem potvrdiť, že single zaostrovanie pri bežných podmienkach je presné, spoľahlivé a rýchle a podobne aj pri sledovaní objektov v dobrých svetelných podmienkach. V horších svetelných podmienkach je v kontinuálnom zaostrovaní lepší drahší objektív NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S.

Obrazová kvalita

Obrazová kvalita je veľmi dobrá. Objektív sa vyznačuje odolnosťou voči optickým chybám, ako sú rôzne aberácie a chromatické vady. Rovnako v obraze nebadať geometrické skreslenie, ktoré je buď korigované opticky alebo softvérovo vo fotoaparáte.

Ostrosť obrazu je konzistentná na všetkých ohniskových vzdialenostiach, veľmi dobrá aj pri plne odclonenom objektíve.

Na najdlhšom ohnisku 180 mm cítiť malý pokles ostrosti či mikrokontrastu pri plne otvorenej clone F2,8, ak ich porovnávam so špičkovým a dvojnásobne drahým NIKKOR Z 70 – 200 mm VR S.

Pri reportáži či športe však nerátame čiary na milimetre a rovnako ani pri portréte. Vôbec tým netvrdím že kresba na 180 mm je slabá, len nedosahuje kvality jedného z najlepších zoom objektívov, ktorý stojí rapídne viac.

Pekný bokeh, ale s jemnými artefatktami a štruktúrami v rozostrených svetlách.

Trochu na pomykove som, keď mám hodnotiť bokeh – rozostrenie pozadia za fotografovaným objektom. V drvivej väčšine prípadov objektív produkuje pekný hladký bokeh, ktorý zatraktívňuje portrét a produktovú fotografiu. 

Krásne hladký bokeh bez artefaktov a štruktúr vo svetlách.

V určitých okamihoch, pri určitej konštelácii ohniska, clony a smere protisvetla, sa môžu v rozostrených svetlách objaviť štruktúry. Nie je to nijako výrazné alebo extrémne rušivé, ale dokáže to prekvapiť, zvlášť vtedy, ak ste len pár sekúnd predtým vyfotili takmer rovnakú fotografiu bez týchto artefaktov. Vo všeobecnosti je bokeh na tomto objektíve oceňovaný ako atraktívny.

Záver

Malý, ľahký, cenovo výhodný zoom s profi svetelnosťou f/2,8. To je NIKKOR Z 70-180 mm f/2,8. Je použiteľný na profesionálnu reportáž i portrét, dokonca ho ocenia i krajinári, keďže je oveľa menší a ľahší ako druhý zoom v tomto rozsahu. Je to okrem profesionálneho skla NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S jediný natívny telezoom, ktorý je k dispozícii pre full frame Nikon Z v tomto rozsahu. Určite, môžeme v týchto ohniskách nájsť univerzálne objektívy NIKKOR Z 24 – 200 mm a NIKKOR Z 28 – 400 mm, no svetelnosť na nich je už pri týchto ohniskách minimálne f/5,6. To krajinárovi nevadí, ale reportážny fotograf či dokumentarista určite potrebuje lepšiu svetelnosť.

Zaostrovanie je svižné a presné a vlajkový teleobjektív NIKKOR Z 70 – 200 mm ho prekoná len úspešnosťou pri kontinuálnom zaostrovaní v menej priaznivých svetelných podmienkach.

Kresba objektívu je na to obdobne. Je výborná a objektív netrpí neduhmi ako sú rôzne aberácie či skreslenie. Opäť väčší a dvojnásobne drahší NIKKOR Z 70 – 200 mm prekonáva tento objektív kresbou pri plnom odclonení, kde je drahší objektív kontrastnejší a lepšie rozlíši najjemnejšie detaily.

NIKKOR Z 70 – 180 mm zaostruje na minimálnu vzdialenosť 27 cm pri ohnisku 70 mm a postupne sa predlžuje na 85 cm pri 180 mm ohnisku. Maximálny reprodukčný pomer je tak veľmi zaujímavých 1:2. Nie je to makro, ale znamená to efektné blízke zábery.

Objektív nemá svoj stabilizátor obrazu, čo môže hrať podstatnú rolu v prípade, že by ste ho chceli na APS-C (DX) telo mirrorlessu Nikon. Na full frame to nie je žiaden problém, keďže všetky full frame Nikon Z aparáty majú stabilizáciu v tele (stabilizovaný senzor).

Toto je zhrnutie porovnania s dvojnásobne drahším a takmer dvojnásobne ťažším supersklom NIKKOR Z 70 – 200 mm f/2,8 VR S. Rozhodnutie nechám na vás. 😊 Rozhodne je ale zaujímavou alternatívou k ťažkému profi sklu, ktoré nie každý chce a môže nosiť. 

Technické špecifikácie

Typ: Bajonet Nikon Z
Formát: FX/35 mm
Ohnisková vzdialenosť: 80 – 180 mm
Svetelnosť objektívu: f/2,8
Najvyššie clonové číslo: f/22
Konštrukcia objektívu: 19 prvkov v 14 skupinách (vrátane 5 ED optických členov, 1 super ED člena a 3 asférických prvkov
Obrazový uhol:Formát FX: 34°20′ až 13°40′
Formát DX: 22°50′ až 9°
Zaostrovací systém: Vnútorné zaostrovanie
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť:
Na ohnisku 70 mm: 0,27 m
Na ohnisku 85 mm: 0,33 m
Na ohnisku 105 mm: 0,42 m
Na ohnisku 135 mm: 0,58 m
Na ohnisku 180 mm: 0,85 m od obrazovej roviny
Maximálny reprodukčný pomer: 0,45×
Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
Priemer filtrového závitu: 67 mm (P = 0,75 mm)
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): Približne 83,5 mm (maximálny priemer) × 151 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu po koniec objektívu)
Hmotnosť: Približne 795 g
Automatické zaostrovanie: Áno
Zaostrovanie: Automatické, manuálne
Dodávané príslušenstvo: Kryt objektívu LC-676B (predný kryt), kryt objektívu LF-N1 (zadný kryt), slnečná clona objektívu HB-113, puzdro na objektív CL-C2
Cena: 1 449 € (aktuálne v akcii 1 249 €)

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *