Ja nie som typický používateľ stroja ako je Nikon D500. Nie som ani wildlife fotograf, ani akčný reportážnik športu. Pri fotení prírody som čistý amatér. Pre moju street fotografiu a dokument s radosťou používam Nikon Df s nenápadnejším retro dizajnom a najradšej s kompaktnými AF-D objektívmi. Zo svojej pozície tvorcu nikonblogu však chcem vyskúšať každý prístroj, ktorý spoločnosť Nikon vybrába. Už len zo zvedavosti, ale taktiež zo zodpovednosti voči vám, čitateľom. Často sa pýtate, ktorý fotoaparát je pre vás vhodný a radiť vám bez toho, aby som si tieto aparáty vyskúšal, by som nechcel.
Kombo Nikon D500 + Nikkor AF-S 80-400mm f/4,5-5,6G ED VR (foto: Peter Malý)
Aj preto som si pre náš výlet do národného parku Hortobágy na pozorovanie ťahu Žeriavov Popolavých (Grus grus) a na Neziderské jazero vypýtal prístroj, ktorý je na fotenie wildelife určený. APS-C profíka Nikon D500. A neoľutoval som, napriek tomu, že som zvyknutý na kvalitu z Full Frame aparátov.
Poviem vám, že okrem zvýšeného šumu pri vysokých citlivostiach ISO, som zaznamenal iba samé plusy. Farebná hĺbka, dynamický rozsah, spoľahlivosť exponovania… Ak fotíte do ISO1600, nepocítite nijaké obmedzenie. Ak ste zvyknutí na Full Frame, ako ja, nad túto hodnotu D500 pokuľháva za D810 či D740 v zmysle viac zašumeného obrazu. Fyzika je fyzika, nedá sa oblbnúť. No odhliadnuc od tejto vlastnosti, mám pre D500 pripravené superlatívy.
D500 + Nikkor AF-S 80-400mm f/4,5-5,6G ED VR (foto: Peter Malý)
Bezkonkurenčné rozprestretie zaostrovacích bodov
Asi ste takýto výraz ešte nepočuli. Zvolil som ho preto, že zaostrovacie body sú umiestnené v obrazovom poli veľkolepo od okraja po okraj. Nevidel som doteraz zrkadlovku, ktorá by mala zaostrovacie body umiestnené až tak ďaleko k okrajom. A fungujú aj pri veľmi slabom svetle, aj oproti jednoliatej oblohe.
Obrovský a jasný hľadáčik na úrovni Full Frame zrkadloviek
Jedným z dôvodov, pre ktorý je súčasné používanie Full Frame a APS-C zrkadloviek nekomfortné, je to, že pohodlnosť používania hľadáčika s plnoformátovým snímačom je vyššia ako u zrkadlovky s menším snímačom. U Nikonu D500 to ale neplatí. Keď priložíte k oku Nikon D810 a potom rýchlo prehodíte na D500, v hľadáčiku nezbadáte rozdiel. D500 má totiž najväčší a najjasnejší hľadáčik medzi APS-C zrkadlovkami, ktorý nerozoznáte od hľadáčika Full Frame. Komponovanie a rámovanie aj drobných živočíchov nie je žiaden problém.
Zaostrovanie na úrovni najvyššieho produktového radu D5
Zaostrovacie body sú nielen perfektne rozmiestnené, ale celý zaostrovací systém je vyladený pre čo najvyšší výkon. Znamená to viac úspešne zaostrených snímkov pri kontinuálnom ostrení a snímaní. Ja už zo zvyku pracujem so všetkými zaostrovacími bodmi v režime 3D sledovania objektu. Tento systém si podáva informácie aj o farbe sledovaného objektu a sleduje ho skrz celé obrazové pole. Je jedno, ktorým zastrovacím bodom začnete, keď sa chytí na objekt, môžete komponovať podľa svojej vôle a zaostrovacie body si preberajú svoju funkciu. V praxi to znamená, že často nestrácam čas ani výberom prvého zasotrovacieho bodu. Aby som ale otestoval aj nové spôsoby zaostrovania, dal som šancu aj zaostrovaniu v skupinách bodov. V určitých situáciách sa mi toto osvedčilo ešte viac – napríklad pri sledovaní malých (alebo vzdialených) vtákov na oblohe.
Veľkosť a váha
Nikon D500 je profi APS-C fotoaparát a tak je aj urobený a toľko aj váži. Bez gripu tvorí vyvážené kombo s profesionálnymi štandardnými zoomami (AF-S 17-55, AF-S 16-80) a s gripom zas perfektne vyvažuje dlhšie profi objektívy. Avšak na to všetko, čo ponúka, je jeho váha stále na príjemnej úrovni a ak sa chcete dlho prechádzať, stačí na neho nasadiť nejaký malý objektív s pevným ohniskom a je to.
Odolnosť
Fotoaparát určený pre fotografovanie divej prírody musí byť odolný. My sme mali teploty ráno okolo bodu mrazu, mali sme aj hmlu a rasenie dažďa. S prístrojom sa mi podarilo ťuknúť do trámy pozorovateľne a ráno skrehnutými rukami sa mi podarilo nie najjemnejšie ho zložiť na drevenú dlážku v pozorovateľni. Nič z toho nespôsobilo problém a fotoaparát veselo fotografoval ďalej.
Záver
Konečný pocit z môjho testovania je vynikajúci. Napriek zvýšenému šumu u fotografií s vyššou citlivosťou ISO v porovnaní s Full Frame fotoaparátom, som vďaka Nikonu D500 nafotil mnoho pekných záberov. Fotoaparát spoľahlivo spolupracoval s objektívom Nikkor AF-S 80-400mm f/4,5-5,6G ED VR i Nikkor AF-S 200-500mm f/5,6G ED VR. Ani raz som nemal potrebu ladiť micro AF. Ozaj, viete, že D500 je spolu s D5 prvým zrkadlovým fotoaparátom, ktorý túto jemnú korekciu vie urobiť automaticky za vás cez live view?
Nikon D500 je nadupaná mašina, ktorá nemá problém kvalitne zachytiť krajinu ani akciu. Automaticky urobí veľa , vrátane doladenia AF. To, čo musíte urobiť vy, je nájsť si zaujímavú tému, svoj vlastný uhol, počkať na svetlo… To, čo nás veľmi baví, nie hľadať, kde sa nastavuje to či ono, alebo kde sa stala chyba, že fotka zas nie je zaostrená. Máte to už len a len vo vašich rukách…
3 komentáre
Krásne fotografie. Na mojom monitore ukazujú trošku tmavšie, ale nemám grafický monitor.
Mne sa tie fotky páčia, na to že sú fotené amatérom 🙂
Parádne fotky a výborný článok.