Nikkor AF-S 105 mm f/1,4E ED nielen na portréty

Pred necelými troma rokmi, keď bola portrétna 105-ka ešte novinkou, som o nej písal krátku recenziu.

Článok sa zaoberal objektívom hlavne ako nástrojom pre fotenie štylizovaných portrétov a jeho bezchybným optickým výkonom. Preto sa v tomto krátkom blogu nebudem opakovať. Po troch rokoch ale môžem povedať, že sa dá efektívne využiť aj ako dokumentárny objektív, či objektív vhodný na fotografovanie koncertov. Kombinácia ostrej a detailnej kresby aj pri úplne odclonenom objektíve a vyslovene hladkého bokehu umožňuje vyfotiť aj v zdanlivo nemožných podmienkach krásne dokumentárne fotografie. Super výkon Nikon senzorov v digitálnych zrkadlovkách a mirrorless fotoaparátoch umožňuje fotografovať naozaj pri kritickej hladine osvetlenia a dokonca dosiahnuť časy, pri ktorých sa dá fotografovať pohyb.

Vysoká svetelnosť umožňuje aj v slabých svetelných podmienkach dosiahnuť časy, pri ktorých ostro zachytíte pohyb. 1/1000s, ISO: 5000, F1,8

Nikkor AF-S 105 mm f/1,4E ED som mal so sebou aj na fotovýlete na Srí Lanke. A aj keď som ho nepoužíval denne, predsa len nie je to najmenší reportážny či dokumentárny objektív, niekoľkokrát som mu šancu dal a nesklamal ma. Zvyčajne som ho využil na fotenie dokumentárnych portrétov alebo pri vystúpeniach tanečníkov z Candy, ale aj na niekoľko momentiek z ulice.

Ako som spomínal, vďaka svetelnosti a citlivým snímačom môžete ostro zachytiť aj pohyb, ktorý máte zaostrený. Objektív však nie je vyslovene určený na fotenie športu – kontinuálne snímanie nepravidelne sa pohybujúcich objektov. Jeho jednoduchší a pomalší ultrazvukový motor nie je tzv. prstencového typu a preto nepreostruje pri sledovaní extrémneho pohybu tak svižne, ako „ring type“ SWM motor. Bežnú chôdzu, nie veľmi rýchly pohyb či tanec však môžete v pohode sledovať s kontinuálnym zaostrovaním AF-C a kontinuálnym snímaním.

Kompatibilita s Nikon Z systémom pomocou adaptéra Nikon FTZ

Vyskúšal som aj kompatibilitu s novým mirrorless systémom Nikon Z pomocou adaptéra Nikon FTZ. Zaostrovanie na Z 6 sa mi zdá málinko pomalšie ako na Nikone D810, zato je ale presnejšie. Darmo, absencia zrkadla a zaostrovací systém priamo v obrazovom snímači u Z 6 sa prejavuje presnejším zaostrením pri úplne odclonenom objektíve.

Fígeľ je v tom, že pri plnom odclonení na F1,4 je hĺbka ostrosti tak malá, že nedostanete rovnako ostré ani obe oči, kým fotografovaná osoba nepozerá úplne kolmo do fotoaparátu. Pre istotu aj pri priamom pohľade odporúčam clonu F1,8 ak chcete mať obe oči ostré. Samozrejme ak fotografujete z uhla a jedno oko je rapídne ďalej ako druhé, je treba logicky pricloniť viac, ak potrebujete mať obe oči ostré.

Zaostrovanie na mirrorlessoch Z 6 a Z 7 je zároveň konzistentnejšie ako u zrkadloviek. Platí to viac pri statických či pomaly sa pohybujúcich objektoch, menej pri AF-C kontinuálnom zaostrovaní. Aj keď je zaostrovanie v kombinácii s Nikon Z prístrojmi plne použiteľné, zďaleka sa nechytá na zaostrovanie s natívnymi objektívmi pre Nikon Z systém. Aj preto sa veľmi teším na prvé portrétne svetelné objektívy Nikkor Z. Dovtedy ale veľmi rád pre optické vlastnosti použijem tento klenot medzi objektívmi. Pre klasické portréty snáď ani nič lepšie na Nikon neexistuje.

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *