Nevídaný rozsah, prekvapujúca kvalita: NIKKOR Z 28 – 400 mm f/4-8 VR

Doba sa mení a s novými skúsenosťami často meníme aj my svoje zaužívané presvedčenia. Napríklad som mal donedávna presvedčenie, že ultrazoom objektív (s extrémne širokým pokrytím ohnísk) nie je nič pre mňa. 😊 Okrem posledného NIKKOR Z 24-200 mm ma ultrazoom objektívy nikdy nezaujali. Ani na starších filmových fotoaparátoch a ani na digitálnych zrkadlovkách. Moje nároky na rýchlosť ostrenia či kresbu objektívu boli vždy o niečo vyššie. S výnimkou skôr spomenutého kompaktného ultrazoomu 24 – 200 mm som ich iba vyskúšal a nikdy pravidelne nepoužíval. Až so systémom Z sa toto zmenilo a pri mojich potulkách po kopcoch i mestách si zvyknem NIKKOR Z 24 – 200 mm brávať so sebou k svojej spokojnosti i radosti, keďže nemusím prehadzovať objektívy.

Recenziu na NIKKOR Z 24 – 200 mm nájdete tu.

Teraz tu však máme takmer dvojnásobný rozsah ohnísk (zoom 14,3x) a tak som bol veľmi zvedavý, ako sa tento objektív ukáže v praxi. A opäť som bol pozitívne prekvapený.

Dizajn a ergonómia

Objektív má jednoduchý dizajn a funkčnosť. Obrovský pogumovaný prstenec na ovládanie priblíženia (zoomu), malý štruktúrovaný prstenec na zaostrovanie (alebo mu môžete priradiť inú funkciu – ISO, clonu, korekciu expozície) a zámok zoomu na najkratšom ohnisku, aby sa objektív mimovoľne nevysúval napríklad pri prenášaní.

Oceňujem veľkosť prstenca zoomu a dobrý grip, lebo vysunutie objektívu si vyžaduje nejakú silu. S tak veľkým prstencom s gripom to ide plynulo a pohodlne. Zaostrovací prstenec by mohol byť trochu väčší. Objektív pri zoomovaní expanduje na takmer dvojnásobnú dĺžku. Našťastie predné členy, ktoré sa vysúvajú do takej diaľky, nie sú veľmi ťažké a tak je používanie zoomu pohodlné.

Zložený objektív má dĺžku 14,15 cm a priemer 8,45 mm. Vpredu nájdete hranatú slnečnú clonu (je v balení) a filtrový závit s priemerom 77 mm. Ja som testoval tento objektív na Nikone Zf, čo malo pri používaní svoje limity, keďže ovládať tak veľký zoom bez gripu na fotoaparáte bolo trochu obťažné. Keby to bolo moje kombo, určite by som k Zf grip dokúpil. Keď som nasadil NIKKOR Z 28-400 mm na Z8 alebo Z6III, vyváženie a ovládanie bolo omnoho plynulejšie a pohodlnejšie.

Napriek extrémnemu vysúvaniu sa dvoch častí tubusu výrobca uvádza, že objektív je odolný voči prachu a nepriaznivým poveternostným vplyvom(hmla, ľahký dážď…

Zaostrovanie

Zaostrovanie je rýchle, presné a tiché. V tmavých podmienkach a vysunutí zoomu sa AF spomalí, to ale nie je záležitosť objektívu per se, ale principiálne pravidlo optík vzhľadom na nižšiu svetelnosť objektívu.

Minimálna vzdialenosť zaostrenia je iba 2 cm od prednej šošovky na najširšom ohnisku 28 mm. Pri tomto nastavení zachytíte približne 8 cm objektív na plné políčko. Ale ani na ostatných ohniskách to nie je zlé a dajú sa s týmto objektívom vyhotoviť pekné blízke (close up) zábery. Navyše pri dlhších ohniskách sa mi zdá kresba a hĺbka ostrosti vyrovnanejšia ako na 28 mm širokom konci.

Minimálne ohnisko 28 mm.
Maximálne ohnisko 400 mm (to priblíženie je úžasné, však?), 1/500s, F8, ISO 3600 bez redukcie šumu

Tu pri fotení za denného svetla pri maximálnom zoome a rýchlosti závierky 1/500s citlivosť ISO stúpla na hodnotu 3600 čo je pomerne vysoké číslo. Za denného svetla pre full frame to nie je problém, kto by však chcel fotku bez akéhokoľvek šumu, môže použiť AI redukciu v Lightroom, ako ja na druhom obrázku.

400 mm, 1/500s, F8, ISO 3600 s AI redukciou šumu

Svetelnosť

Svetelnosti venujem samostatný malý odstavec. Svetelnosť objektívu je f/4-8, čo nie je u tak extrémneho rozsahu nič prekvapujúce. S  výkonom dnešných mirrorless fotoaparátov pri vysokých citlivostiach ISO to nie je až také obmedzenie. Aj citlivosť zaostrovania nových aparátov je vysoká a tak pri bežných podmienkach nízka svetelnosť nie je nijakým problémom. Svetelnosť klesá pomerne prudko a už na 200 mm ohnisku dosahuje hodnotu 8.

28 mm – f/4
35 mm – f/4,5
50 mm – f/5,6
70 mm – f/6
105 mm – f/6,3
200–400 mm – f/8

Na bežné výlety, fotografiu krajiny, architektúry, kde predpokladáte použitie statívu a nízkych ISO hodnôt nie je svetelnosť prekážkou. Môže spôsobiť nejaké vrásky keď by ste sa snažili o fotografovanie wildlife či akcie počas šera alebo indoor. Predsa len, nie je to športový či wildlife objektív na každú príležitosť. Ani toľko neváži, nemeria a nestojí. 😊

Ak vyberiete vhodné pozadie a dostatočne ďaleko, rozostrené pozadie pri portréte aj pri F8 nie je problém.

Svetelnosť a bokeh

Aj svetelnosť má vplyv na vytvorenie rozostreného poradia za fotografovaným objektom. Čím je svetelnosť vyššia (nižšie clonové číslo) tým je menšia hĺbka ostrosti a výraznejší bokeh. Ešte väčší vplyv na bokeh má ohnisko – čím dlhšie, tým výraznejší bokeh. A tak aj keď nemáme na dlhom konci svetelnosť portrétneho objektívu, práve vďaka extrémnemu ohnisku aj tu vieme rozostriť pozadie. Samozrejme nie tak hladko a efektne ako svetelným teleobjektívom, ale na univerzálny superzoom celkom dobre.

Vysoké svetlá v bokehu majú centrálne sústredené štruktúry – tzv. onion (cibuľový) efekt. S rušným pozadím môže byť bokeh trochu nervózny a tak pri fotení portrétov vyberajte jednoduchšie a menej kontrastné pozadie a výsledky budú veľmi pekné. Clona F8 môže spôsobiť, že portrét budete fotiť na vyššie ISO, ako ste zvyknutí. V mojom prípade dvoch portrétov to bolo ISO 800 a ISO 1250, v prípade kočiša v tieni na koči až ISO 3600.

Optická kvalita

Milé prekvapenie. Nie že by 28 – 400 mm bol bezchybný objektív v zmysle kresby či chromatickej aberácie, ale na taký obrovský rozsah zoomu sú jeho optické vlastnosti veľmi dobré. Chromatická aberácia (farebné kontúry na kontrastných hranách) sa v kritických podmienkach vyskytuje, no dnes už nie je problémom. Ak fotíte do JPG formátu, firmvér foťáku ju deteguje a eliminuje tak, že ju ani nezbadáte. Ak fotíte do nekomprimovaného formátu NEF (RAW) a spracovávate fotky v Nikon editore, aj tu sa o ňu softvér automaticky postará. Ja vyvolávam RAW fotky v Adobe Photoshop Lightroom, kde korekcia aberácie funguje na dva kliky.

V protisvetle na hranách okien v hornej časti vidíme výrazné fialové kontúry - tzv. purple fringing. Toto je typický prípad na tento jav. V strede je objektív korigovaný výborne a farebné hrany tam nie sú. Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 28mm, F/4, 1/160 s, ISO 140
Na dva kliky v menu aberácie vyriešime purpurové kontúry v okrajových oblastiach. Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 28mm, F/4, 1/160 s, ISO 140

Ostrosť obrazu je najlepšia na širokom ohnisku 28 mm, kde konkuruje aj S zoomom. S pribúdajúcou ohniskovou vzdialenosťou je o niečo mäkšia a takisto klesá k okrajovým častiam obrazu, ale nie dramaticky. Aj na 400 mm ohnisku sú fotografie ostré a kontrastné.

Opäť neuveriteľné priblíženie na 400 mm. Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 400 mm, F/8, 1/160 s, ISO 640

Je to cestovateľský všestranný zoom a ako taký určite nesklame. Zvlášť, ak sa prezentujete online či na 4K obrazovke. Hľadači pixelov si samozrejme všimnú, že ostrosť v obraze k rohom klesá, ale tí nie sú cieľová skupina tohto objektívu.

Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 28mm, F8, 1/180 s, ISO 320
Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 105 mm, F8, 1/320 s, ISO 110

Ja som testoval objektív na 24 Mpx fotoaparáte, výsledné zábery si môžete prezrieť v plnom rozlíšení. Osobne si myslím, že s týmto objektívom môžete pokojne cestovať po svete a fotodokumentovať si cesty, môžete natáčať dokumenty v 4K rozlíšení bez postrehnutia akejkoľvek absencie potrebnej ostrosti. Môžete sa s ním na lodi plaviť okolo sveta a vyfotiť všetko okolo bez nutnosti meniť objektívy. Ak máte ambície hľadať každú chybičku na výstavných obrazoch veľkosti 1m, potom sú na to vhodnejšie objektívy – napríklad NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S.

Protisvetlo

Objektív vzhľadom na svoju komplikovanú optickú sústavu zvláda protisvetlo veľmi dobre. Aj so slnkom v zábere nestratíte veľa z kontrastu a obraz neznehodnotia prehnané odlesky. 9 lamelová clona má síce oblý tvar, ale po dostatočnom zaclonení objektív z ostrých svetiel dokáže vyrobiť 18-vípe hviezdice, čo ocenia krajinári i milovníci večerných fotografií.

Záver

Na 14,3 násobný zoom objektív NIKKOR Z 28 – 400 mm nesklamal. Ponúka výbornú ostrosť na širokých ohniskách a decentnú na tele ohniskách. Ostrosť je vhodná nielen na použitie online ale i na prezentáciu na 4K TV a tlač aj väčších formátov fotografií. Hľadači pixelov nájdu pokles ostrosti na dlhých ohniskách alebo k okrajovým častiam obrazu, ale nie je to nič dramatické a pri takom rozsahu ohnísk ani nič prekvapujúce. Objektív je odolný voči nerestiam v protisvetle a o prípadnú aberáciu v kritických podmienkach sa postará softvér buď vo fotoaparáte lebo v počítači.

Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 28 mm, F6,3, 1/400 s, ISO 125
Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 200 mm, F8, 1/400 s, ISO 200
Nikon Zf + NIKKOR Z 28 - 400 mm, ohnisko 400 mm, F8, 1/400 s, ISO 160. Neostrosť v ploche fotky je primárne spôsobená mirážou - vlnenie vzduchu s rozličnou teplotou

Rozsah zoomu je neuveriteľný a ak nemáte potrebu ultraširokouhlých záberov, toto je naozaj jeden objektív na všetky bežné situácie na cestách. Limitujúcim faktorom je jeho nižšia svetelnosť. Maximálna clona F8 začína už na 200 mm a s tým treba počítať, ak plánujete snímať pohyb v šere alebo v interiéroch. Nie je to typický portrétny objektív, ale vzhľadom na extrémne dlhé ohniská, aj s týmto objektívom dokážete rozostriť pozadie za fotografovaným objektom. Fotografujte pritom ale dosť z diaľky. NIKKOR Z 28 – 40 mm je všestranný objektív s výstupom pre použitie nielen v online svete.

Link na stránky výrobcu, kde nájdete aj komlexné technické informácie a cenu: https://www.nikon.sk/sk_SK/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-28-400mm-f4-8-vr

Galéria fotografií vyhotovených objektívom NIKKOR Z 28 – 400 mm f/4-8 VR

Fotografie boli fotené do nekomprimovaného formátu RAW (NEF) vyvolané v Adobe Photoshop Lightroom s default hodnotami odstránenia šumu a doostrenia. Úprava vyváženia bielej a kontrastu podľa vkusu autora. Exportované do JPG v plnom rozlíšení s kompresiou 80.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *