Neskúsite to ešte raz (aspoň raz) na film?

Digitálna fotografia je super! Rozlíšením detailov dávno predbehla film na ekvivalentnej ploche. Dnešné špičkové Full Frame zrkadlovky rozlíšením a ostrosťou atakujú stredoformátový zvitkový film, sú pritom omnoho čistejšie a ľahšie sa s dátami z nich manipuluje. Okamžitá spätná väzba je pre profesionálneho fotografa na nezaplatenie, zvlášť pre reportéra, ktorý nemá možnosť fotenie zopakovať. Svojho času som fotografoval reportáže, portéty a ilustračné fotky do časopisu ešte na film. Pamätám si stresy, keď filmy odišli do labu a ja som netrpezlivo čakal, čo sa z nich „vykľuje“. Určite si na to mnohí spomínate. Pri zodpovednej práci na zákazku mám dnes rád istotu. Dve telá a sadu objektívov. Keď sa niečo stane s jedným aparátom, akciu či zadanie dofotím druhým. Klient nesmie pocítiť, že fotografovi zlyhala technika, čo sa samozrejme môže stať a raz sa pravdepodobne aj stane. Jednoducho nesmie!

Vďaka digitálu teda máme menej stresov a menej prekvapení. Digitál je omnoho predvídateľnejší, konzistentnejší. Myslím to tak, že obraz máte hneď k dispozícii, nevstupuje medzi vás a finálny obraz ďalší činiteľ, ktorý nemáte plne pod kontrolou, ako tomu je u filmu. Chválabohu za digitál…

Lenže opäť musím po A povedať aj B. Okrem tejto obrovskej pomoci v práci, digitál nesie so sebou aj určité negatíva, nad ktorými mnohí staromilci neustále nariekajú. Digitál priniesol fotografiu masám a technika je tak dobrá, že urobiť technicky výbornú fotografiu nie je veľký problém pre 90% ľudí. Povolanie fotograf, donedávna relatívne exkluzívne, sa stáva bežným. Internet je pritom zaplavený fotobankami, ktoré predávajú slušné fotky doslova za pár centov. Údajne klesla originalita a všetky fotky sa na seba podobajú ako vajce vajcu. Určite, niečo na tom je. Ak chcete vedieť viac o tom, ako internet môže byť zabijakom vašej fotografie, prečítajte si v článku Zdroj inšpirácie a informácií, ale aj zabijak vašej fotografie. Internet…

Charakter

Ale nie pre tieto dôvody vás chcem dnes pozvať na občasný návrat k filmu. Chcem vás pozvať k foteniu na film, lebo aj keď sa už dlho snažím napodobniť jeho charakter softvérom, nikdy s výsledkom nie som spokojný. Akási organická náhodnosť filmového zrna sa len ťažko imituje softvérom. Zrno je totiž úplne iné v tieňoch, iné vo svetlách obrazu a iné v poltónoch medzi nimi. A tých je veľmi veľa. Aplikovať zrno digitálne je dosť ťažko. Vyzerá tak trochu sterilne, alebo v opačnom prípade prehnane. Na rôzne veľký súbor sa rovnako aplikuje len ťažko. Nebudem to do podrobností rozoberať, ale pre mňa osobne zrno v počítači jednoducho nefunguje. Keď chcem mať pocit filmu vo fotkách, siahnem po filme.

Image0081
Neuveriteľné poltóny vybudované rôznou veľkosťou a intenzitou filmového zrna. Nikon F100 + Nikkor AF-D 50mm, Fujifilm Neopan 1600. Fotografia z projektu „The other people music“

To je prvý dôvod. Málokedy sa žiaľ dostanem aj k zväčšovaniu fotografií analógovou cestou, čo je škoda. Moju tmavú komoru mám doma stále zloženú a čakajúcu na znovuzrodenie. Podľa svojho novoročného predsavzatia však už chystám pre ňu miesto. No aj kvalitný filmový skener dokáže zachytiť čaro analógu, aj keď nie tak, ako optické zväčšovanie na fotopapier. Prvým dôvodom je teda charakter obrazu.

Nikon_F100
Nikon F100 sa dá dnes v super stave zohnať za 100-200€. Ide pritom o poloprofesionálnu až profesionálnu filmovú zrkadlovku.

Dostupnosť

Druhým dôvodom pre vyskúšanie filmu je vynikajúca kompatibilita filmových fotoaparátov nedávnej doby so súčasnými, ale aj niekoľko desaťročí starými objektívmi. Nikon F bajonet je nezmenený už takmer polstoročie. Samozrejme, najnovšie objektívy s elektromagnetickou clonou už na filmových fotoaparátoch budú fungovať len obmedzene (plne otvorená clona), no vynikajúce D objektívy sa stále predávajú nové, alebo sa dajú kúpiť použité za veľmi dobré ceny. Podobne je to s filmovými zrkadlovkami. Vynikajúce prístroje v super stave dnes kúpite za babku. Môj osobný tip je pre Nikon F80 alebo F100. Fotografoval som s nimi niekoľko sezón a sú to spoľahlivé prístroje, ktoré vo svojich časoch stáli kopec peňazí. Ponúkajú príjemné ovládanie, presný autofokus, kompatibilitu aj so starými manuálnymi objektívmi a sú stále relatívne kompaktné, zvlášť F80. F100 je zaujímavá aj tým, že funguje na 4 AA batérie, ktoré dostanete kúpiť naozaj všade. F80 funguje na CR123A, ktoré nie sú až tak bežné, aby ich bolo dostať v každej trafike.

fm3-1
Unikátny manuálny fotoaparát s hybridnou závierkou. V režime priority clony s elektronickou závierkou a v plne manuálnom režime s mechanickou. Vie fungovať so všetkými časmi závierky až po 1/4000s bez batérií.

Energetická nezávislosť

Cenu si držia viac manuálne zrkadlovky typu Nikon FM2, FE2 a najviac geniálny Nikon FM3A. Prečo? Tieto prístroje vyžadujú na svoj chod minimálnu energiu. Batérie v nich vydržia dlhé mesiace až roky (podľa intenzity fotenia). Nikon FM2 a FM3A dokážu pracovať so všetkými časmi závierky dokonca úplne bez batérií. Porovnajte si túto funkčnosť napríklad so súčasnými smartfónmi. 🙂

Technické pochopenie fotografie

Niektoré z uvedených fotoaparátov ponúkajú poloautomatické režimy priority clony pre fotenie momentiek a samozrejme plne manuálne režimy. Fotograf tak sám rozhoduje, aký film o akej citlivosti založí, akú clonu a čas použije a manuálne zaostruje na svoj objekt. Nemá teda žiadne výhovorky, prečo je jeho fotka neostrá alebo tmavá či príliš svetlá. Manuálne nastavovanie veličín vás pritom pobáda rozmýšľať o tom, čo robíte. Pri častom fotografovaní to nakoniec vlezie pod kožu tak, že to ide intuitívne. Vtedy môžete povedať, že ovládate trojčlenku času, clony a citlivosti a všetky ostatné vymoženosti a režimy fotoaparátov už nebudete potrebovať. A to je tretí dôvod na vyskúšanie analógovej fotografie.

ILFORD FILMS (1)
Čiernobiele filmy Ilford rôznych veľkostí.

Sebadisciplína

Sebadisciplína je štvrtým a nemenej dôležitým dôvodom. Vieme dobre, ako ľahko prepadneme presvedčeniu, že s digitálom fotografujem „zadarmo“. Áno, fotoaparát i objektív je kúpený, teraz už môžem fotografovať neobmedzene. Koľko fotografií ale nafotíme, koľko ich stiahneme do počítača, koľko času strávime triedením a koľko fotiek z tých tisícov si reálne aj pozrieme po dlhšom čase? Pri fotografovaní na film začnete viac uvažovať pred stlačením spúšte. Prečo? Lebo každé stlačenie spúšte znamená vykotúľanie Eura z vašej peňaženky. Síce ste fotoaparát na film kúpili lacno (ak vám zrovna neučarovali krásne manuálne staršie zrkadlovky), no tým sa to neskončilo. Niekoľko Eur stojí film, ktorý má maximálne 36 políčok. Nafotený film treba ale vyvolať a to niečo stojí odhliadnuc od toho, či to robíte doma alebo to zveríte nejakej službe. Z nafoteného filmu potrebujete dostať fotografiu v reálnej alebo digitálnej podobe, najskôr aj a to stojí ďalšie prostriedky na vyvolanie a skenovanie fotografií. A všetky tieto výdavky, ktoré s filmom sú, vás pobádajú k tomu, že predtým, ako stlačíte spúšť, porozmýšľate. Ak si tento zvyk odnesiete aj do fotografovanie s digitálom, bude to super!

Nikon_F3
Dnes už legendárny, no stále funkčný a výborne použiteľný profi model Nikon F3. Dizajn bol navrhnutý svetoznámym talianskym dizajnérom Giugiarom. F3 bola „skladačka“, na ktorej sa dali vymeniť hľadáčiky, zadné dvierka, matnice… Vynikajúci prístroj!

Pozornosť

Ďalším dôvodom pre nás, ktorí radi fotíme momenty v uliciach, je neustála pozornosť pri fotení na film. Určite to poznáte, že keď fotíte digitálom, väčšinou po vyfotení kontrolujete, ako záber vyšiel. Na okamih sa pozriete na obrazovku. Na sekundu či dve. A práve v tom momente vám môže utiecť zaujímavý okamih! Mne osobne sa to teda stalo už veľakrát a veľakrát som mal chuť si zadný diplej na fotoaparáte prelepiť čiernou páskou. 🙂 Angličania to príznačne nazvali „chimping“. S filmovým fotoaparátom takýto problém neexistuje. Nemáte na čo pozerať. Ručím vám, že viacerí, ktorí sa necháte nahovoriť a vyskúšate film po prvý raz, pristihnete sa pri tom, ako po vyfotení pozeráte na zadnú stenu fotoaparátu, kde neuvidíte … nič… 🙂 Ale odvyknete si neustále pozerať a kontrolovať displej a budete vnímavejší na to, čo sa deje okolo.

FE
Na zadnej stene po vyfotení záberu neuvidíte nič… Pozornosť môžete sústrediť na dej okolo.

Prekvapenie i odstup

Áno, je to tak. Prekvapenia máme radi. Nie vtedy, keď ide „o krk“, ale vo všetkých ostatných chvíľach áno. Radi očakávame, radi fantazírujeme a radi sme prekvapení. A to sa tak trochu deje pri filme. Ako to vyjde tentoraz? Nepokašlal som niečo pri fotení? Pri vyvolávaní? Ako vyjde tentoraz zrno? Ako som zachytil tie krásne svetlá? Nemáme instatné uspokojenie a tak čakanie je o to intenzívnejšie. Film je menej prediktívny ako súčasný dokonalý digitál.

Zároveň získavame emocionálny odstup od situácie, v ktorej sme fotky urobili. Nezriedka sa s digitálom stáva, že unáhlene publikujeme fotku a nerozmyslíme si zverejnenie dostatočne. Konáme príliš rýchlo. Film oddiali poznanie výsledku od skúsenosti fotografovania. Máme väčšiu objektivitu pri výbere dobrých fotografií. Odstup hodnotenia výsledku od samotného fotografovania a fotografovaného deja je výborným pomocníkom.

Tak čo, pozdávajú sa vám uvedené dôvody? Stoja vám za to, skúsiť to ešte raz alebo aspoň raz na film? Ak áno, som presvedčený, že niektorým z vás to tak učaruje, že budete film využívať častejšie a že vás mnohému užitočnému naučí aj pre vašu digitálnu tvorbu.

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

10 komentáre

  1. Fotím už nějaký čas na digitál, ale teď mě přemohla taky chuť vyzkoušet si to jaký to bylo od zmáčknutí spouště až po vyvolání fotky. Dostala se mi do ruky Praktica a tak to chci vyzkoušet na ní. Jak seženu vybavení fotokomory, pustím se do toho. Jsem zvědavý na výsledek.

  2. Já se o focení na film pokouším už nějaký čas. A odstavce o „disciplíně“ a o „překvapení i odstupu“ bych spojil dohromady. Já totiž když fotím nemyslím na to kolik mě to bude stát když to zmáčknu blbě. V tu chvíli si to prostě nespočítám. Ale to, že nemohu vidět jak to dopadlo bezprostředně po stisknutí spouště…To je to co mě osobně nutí nad fotografií více přemýšlet!

  3. Opäť výborný článok a mne blízke myšlienky a názory. Pred pár rokmi som si kúpil bazárovú F100-ku, vyfotil som však len jeden film, odvtedy som sa k tomu nedostal.

    Mám malý nápad možno k napísaniu ďalšieho článku – aké filmy by si odporučil na fotenie? Ja som zatiaľ vyfotil Fujifilm Fujicolor C200, no nepresvedčil ma. Mal som zakúpený aj Kodak Ektra 100, ale ešte som sa nedostal k fotenu, resp. už je po expirácii :).

    Ináč možno by bol zaújímavý aj workshop na vyvolávanie fotografií, ja by som do toho šiel … 🙂

    1. Expirovaneho filmu sa netreba velmi bat, urcite bude lepsi, teda iny , ako ten C200, na portrety je ideal Kodak Portra, z ciernobielych sa mi najviac paci Ilford Delta, alebo HP5, nedavno som objavil caro crossprocesovaneho Lomo X-Pro Slide 200 :), pokusam sa fotit co film to iny, aby som si ich co najviac vyskusal

  4. Baterky už dnes niesu problém za pár drobných sa dajú kúpiť aj s nabijackou . Napríklad do Nikon f65 som kúpil 4 baterky + nabíjačka za necelé 4 € aj s postovnym z činy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *