Naprieč tokijským chaosom s objektívmi Nikkor

Nikon uvádza seriál o cestovateľskej fotografii, v ktorom opisuje univerzálne objektívy so zoomom, prostredníctvom ktorých možno izolovať detaily od okolia. Detaily, ktoré definujú chaotickú metropolu Tokio

Lukasz Palka pôvodom z Poľska vyrastal v USA a momentálne žije v Tokiu. Je uznávaným fotografom tohto mesta, ktorému vytvára osobný portrét. V uliciach trávi celé hodiny i dni, často stvárňovaním jednej témy či dokonca jedného človeka.

Postupne z týchto útržkov skladá jednu veľkú pestrú mozaiku krásneho veľkomesta.

Ako vraví sám Lukasz, nikdy nevie, čo ho pri fotografovaní stretne, do akej situácie sa dostane a tak s radosťou využíva flexibilitu zoom objektívov Nikkor. Pri tvorbe tohto projektu používa tri fotoaparáty – Nikon D5, D500 a D7500 – a štyri objektívy. Ide o univerzálne širokorozsahové zoomy AF-S DX NIKKOR 18–300 mm f/3,5–6,3G ED VRAF-S NIKKOR 28–300 mm f/3,5–5,6G ED VR a AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR a extrémny teleobjektív AF-S NIKKOR 80–400 mm f/4,5–5,6G ED VR, ktorý používa pre stlačenie perspektívy a priblíženie detailu.

Nasledujúce fotografie znázorňujú jeho pohľad na Tokio a obsahujú aj komentár autora prečo tú ktorú fotografiu vyfotil.

Pre ďalšiu tvorbu tohto autora kliknite na jeho osobnú stránku: https://www.lkazphoto.com/

Naprieč tokijským chaosom podľa Lukasza Palka

1. Tváre

Príklad významu frázy „Šťastie znamená, keď sa pripravenosť stretne s príležitosťou“. Čakal som na vlak, keď som si všimol túto vzájomnú polohu tvarov. Mal som v ruke fotoaparát D5 s objektívom AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR, takže to bola len otázka vytvorenia kompozície a rýchleho nasnímania na najdlhšej ohniskovej vzdialenosti.

2. Robotník na streche

Fotografoval som nočné siluety mesta, keď som si všimol robotníka s čelovkou, ako spúšťa lano z vedľajšej strechy. Vďaka fotoaparátu D5 s nasadeným objektívom AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR som mohol obraz úplne priblížiť a získať pôsobivú siluetu robotníka na pozadí geometrických tvarov mestskej zástavby.

3. Mestská džungľa

Tokijské strechy ma neustále lákajú svojou atmosférou – 10 poschodí nad uponáhľaným svetom ma vždy ovládne pokoj a práve tento pocit som sa snažil zachytiť na tejto snímke.

4. Klobúky

Tohto konkrétneho mnícha som fotografoval po celý deň z rôznych uhlov. Podarilo sa mi zhotoviť niekoľko dobrých snímok, ale nič výnimočné. Napokon som sa presunul na druhú stranu širokej ulice v časti Ginza a všimol som si, že mních je na pozadí reklamy na klobúky. Mal som v ruke fotoaparát D5 s objektívom AF-S NIKKOR 80 – 400 mm f/4,5 – 5,6G ED VR. Na získanie tejto snímky z danej vzdialenosti som použil maximálne priblíženie.

5. Posledné dni jari

Chcel som odfotografovať lampióny v bočných uličkách Shinjuku. Tieto uličky sú úzke a chaotické, je tu množstvo káblov a značiek, nehovoriac o tlačenici ľudí. Fotoaparát D7500 s objektívom AF-S DX NIKKOR 18 – 300 mm f/3,5 – 6,3G ED VR mi umožnili získať priblíženú snímku ružových lampiónov na konci obdobia kvitnutia čerešní.

6. Lev z Ginzy

Túlajúc sa po Ginze a hľadajúc inšpiráciu som si všimol tohto pána v eklektickej, typicky tokijskej módnej garderóbe. Stál som priamo za ním na priechode pre chodcov a v ruke som mal fotoaparát D5 s objektívom AF-S NIKKOR 80 – 400 mm f/4,5 – 5,6G ED VR. Zvolil som 100mm ohniskovú vzdialenosť, aby som skomprimoval čiary na priechode za objektom a vytvoril tak ilúziu farebnej škvrny na jednotvárnom geometrickom pozadí.

7. Zbieranie almužny

Poznám tohto mnícha, ktorý sa v nedeľu prechádza po hlavnej ulici Ginzy a chcel som ho odfotiť nejakým jedinečným spôsobom. Skúmajúc okolie som objavil výhodnú pozíciu na deviatom poschodí budovy, ktorá stojí súbežne s hlavnou ulicou. Použil som fotoaparát D500 s objektívom AF-S DX NIKKOR 18 – 300 mm f/3,5 – 6,3G ED VR s maximálnym priblížením, aby som prenikol cez množstvo ľudí a získal túto minimalistickú a podmanivú snímku.

8. Lampióny Kanda-Myōjin

Svätyne sú často zaujímavým objektom na fotografovanie. V Kanda-Myōjin som strávil niekoľko hodín fotografovaním detailov tejto farebnej a extravagantnej pamiatky. Hľadal som niečo unikátne, až som napokon našiel tento pohľad na lampióny s niečím zvláštnym. Pred lampiónmi sa nachádza zábradlie. Aby som do scény pridal éterický prvok, fotografoval som ponad jeho lakovaný povrch pri normálnej ohniskovej vzdialenosti fotoaparátom Nikon D5 s objektívom AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR a zachytil odraz lampiónov.

9. Maják v hmle

Tokyo Tower je jednou z najikonickejších budov Tokia a chcel som ju odfotografovať z nejakého pôsobivého pohľadu. Vybral som si pohľad zo strechy blízkej Mori Tower, kde majú veľmi prísne pravidlá – dovolia vám vstúpiť len s jedným fotoaparátom a jedným objektívom, a bez statívu. Vybral som si fotoaparát D5 a objektív AF-S NIKKOR 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6G ED VR a čakal, kým príde nádherná večerná „modrá hodinka“ a mesto zahalí opar. Vďaka tomu budú teplé tóny Tokyo Tower v príjemnom kontraste so strašidelnými modrými odtieňmi mesta.

10. Bočná ulička Shinjuku

Milujem skúmanie zanedbaných bočných uličiek Tokia. Vždy ma prenesú do cyberpunkového sveta, kde môžem úplne oslobodiť svoju fantáziu. Tu som zachytil scénu, ktorá by sa dala pokojne použiť vo filme Blade Runner – ošúchaná, no zároveň žiarivá a farebná. Vzhľadom na svetelné podmienky som použil Nikon D5 a objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR. Svetelnosť f/4 s ľahkosťou kompenzuje vynikajúca stabilizácia obrazu (VR), vďaka ktorej som nasnímal väčšinu tejto bohatej a farebnej scény extrémne ostro aj napriek zlým svetelným podmienkam.

11. Yakitori

Túto scénu som objavil pri skúmaní štvrte Shinjuku. Spolu s kuchárom, ktorý na uhlí griloval kuracie špízy, vytvorila dokonalý obraz. Chcel som scénu príjemne orámovať a flexibilita fotoaparátu D5 s objektívom AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR mi poskytovala rôzne možnosti. Napokon som použil široké 24mm ohnisko, aby bola scéna rozsiahla a zároveň intímna.

12. Dáždnik

Dáždniky, najmä tie priehľadné plastové, považujem za ikonické predmety Tokia. Dúfal som, že ich v ten večer odfotografujem na pozadí neónových svetiel štvrte Kabukicho. Keď som už strácal nádej, že bude pršať, obloha mi dožičila 10-minútovú prehánku. Japonci si povinne rozprestreli svoje dáždniky. Táto krátka šanca mi úplne stačila – vodotesný fotoaparát D5 s objektívom AF-S NIKKOR 80 – 400 mm f/4,5 – 5,6G ED VR a úžasne rýchlym automatickým zaostrovaním mi pomohli získať túto snímku.

13. Silueta

Toto je jedna z typických snímok, ktoré nafotím počas prechádzok mestom a potom vymažem, avšak až neskôr som si uvedomil jej hodnotu. Vedel som, že má potenciál, ale až na veľkej obrazovke som si skutočne dokázal vychutnať jemný detail tejto japonskej mestskej scény. Túto snímku muža na piatom poschodí nad ulicami Ginzy by som však nebol schopný zhotoviť bez objektívu AF-S DX NIKKOR 18 – 300 mm f/3,5 – 6,3G ED VR na fotoaparáte D500.

14. Križovatka

Je ťažké fotografovať Tokio a aspoň sa nepokúsiť vytvoriť snímku križovatky Shibuya. Najrušnejšia križovatka na svete je symbolom mestského chaosu. Na tejto snímke som chcel, aby jeden objekt vynikal spomedzi ostatných. Keďže hladina svetla bola nízka, fotoaparát D5 bol prirodzenou voľbou a objektív AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR mi poskytol veľa možností pri práci v takomto uponáhľanom a chaotickom prostredí.

15. Ostrovy

Obyvatelia Tokia na mňa v uliciach pôsobia ako ostrovy. Často vidím ľudí, ktorí sa starajú o seba, vyhýbajú sa kontaktu s okolím. Chcel som zachytiť tento pocit samoty v meste na fotografii vstupnej haly centra Tokyo International Forum. Túto fotografiu som zhotovil z plošiny vo výške siedmich poschodí, pričom som fotografoval kolmo nadol fotoaparátom D5 s objektívom AF-S NIKKOR 80 – 400 mm f/4,5 – 5,6G ED VR.

16. Žltá linka

Tokijské metro je stelesnením kombinácie chaosu i poriadku. Vlaky prichádzajú a odchádzajú zo stanice každú minútu. Nástupište zapĺňajú tisíce ľudí, ale z nejakého dôvodu všetko funguje podľa presného harmonogramu. Chcel som vytvoriť snímku, ktorá na to poukazuje, takže som sa rozhodol pre vlak, ktorý sa pohybuje vysokou rýchlosťou popri samostatne stojacom výpravcovi. Žiarivo žltá linka Ginzy sa na to ideálne hodila a fotoaparát D5 s objektívom AF-S NIKKOR 24 – 120 mm f/4G ED VR mi poskytol veľa možností, čo sa týka ohniskovej vzdialenosti a kompozície.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *