Lietate? Možno protiprávne… Letecká fotografia a snímanie z dronu

V posledných rokoch zaplavili vzdušný priestor drony. Lietajúce zariadenia, ktoré môžu mať na sebe prístroj pre snímanie obrazu. Pred niekoľkými rokmi (2010-2011) som s kamarátom používal dron aj ja. Keďže sme obaja fotografovali na Nikon, aj na veľkého drona sme upevnili Nikon zrkadlovku. Boli to buď menšie prístroje typu D5100, ale náš hexakopter dokázal uniesť aj D300 s kvalitným širokouhlým objektívom alebo Full Frame zrkadlovku s menším objektívom. A prečo fotografovať z vtáčej perspektívy je také lákavé a žiadúce?

© Julo Kotus a Dominik Bugár, 2011, Hexakopter, Nikon D5000

Umožňuje vidieť to, čo bežnému pohľadu zo zeme uniká. Zobrazí objetky v širšej súvislosti, odhalí okolie okolo objektu, alebo len zmapuje samotný objekt zhora. Na ochutnávku vám pridávam niekoľko záberov.

Ako ste si všimli, píšem v minulom čase, už nelietame. Dôvodov je niekoľko. Keď sme začínali, bolo v našej (a nielen našej) krajine len málo lietajúcich dronov. Boli sme medzi prvými. Neexistovali bežne dostupné a lacné malé drony ako dnes. Mať dobrý dron, ktorý by dokázal uniesť zrkadlovku, bolo finančne náročné a nielen to. Vo vzduchu ste pilotovali niekoľko kilogramový stroj, ktorý bol potenciálnym nebezpečenstvom. Veľmi dobre sme si to uvedomovali a robili sme všetko preto, aby sme lietaním a fotografovaním nikoho neohrozili.

© Julo Kotus a Dominik Bugár, 2011, Hexakopter, Nikon D5000

S narastajúcim počtom týchto malých lietajúcich objektov dochádza ale čím ďalej tým viac ku kolíziám. Počujeme každú chvíľu, že tu a tu padol dron a spôsobil materiálnu škodu i ujmu na zdraví. Dokonca neraz počujeme aj o strete dronov s lietadlami či helikoptérami. Ide o stretnutia, ktoré môžu skončiť fatálne. Preto vznikajú prísnejšie pravidlá pre ich používanie. V roku 2015 vydáva Dopravný úrad rozhodnutie o zmene zákonov o civilnom letectve v súlade so smernicami Európskeho Parlamentu a Rady.

Rozhodnutie nájdete tu a výklad na stránkach Dopravného úradu.

© Julo Kotus a Dominik Bugár, 2011, Hexakopter, Nikon D5000

Úvodná definícia

Ak je akékoľvek lietadlo (aj UAV) využívané za účelom leteckej fotografie (fotografovanie, filmovanie a iné zaznamenávanie z paluby lietadla), je to výkon leteckých prác (§ 44 leteckého zákona), ktoré podlieha aj vydaniu povolenia Ministerstvom obrany SR v súlade s §63 a § 64 zákona NR SR 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Letecké práce možno vykonávať len na základe povolenia vydaného Dopravným úradom. Dopravný úrad v povolení určí rozsah a podmienky na vykonávanie leteckých prác.
Vydaniu povolenia na vykonávanie leteckých prác a vydaniu rozhodnutia o určení podmienok pre UAV musí predchádzať:

•   zaevidovanie UAV na Dopravnom úrade
•   zaškolenie osoby, ktorá bude UAV ovládať (pilot/operátor)
•   teoretické a praktické preskúšanie pilota/operátora na Dopravnom úrade
•   vypracovanie prevádzkovej príručky.

V krátkosti polopatisticky zhrniem, ale ak máte vážny záujem o kúpu drona a zaznamenávanie z vtáčej perspektívy (akékoľvek, nielen na komerčné účely), odporúčam podrobnejšie preštudovať uvedené stránky a dokumenty.

•   Každý lietajúci prístroj so záznamom obrazu musí mať certifikáciu pre EU.
•   Musí byť registrovaný na Dopravnoom úrade (vybavenie do 1-2 týždňov)
•   Má byť poistený (aj niekoľko sto Eur)
•   Jeho pilot musí mať letecké skúšky podobné pilotským skúškam pre ľahké lietadlá. Súčasťou skúšok je teoretický aj praktický test, počas ktorého musí pilot zvládnuť presné manévre a urobiť s dronom presné vzory. Náklady Dopravného úradu spojené s praktickými skúškami hradí žiadateľ. Skúška z teoretických vedomostí pozostáva z nasledujúcich predmetov: letecké právo a postupy riadenia letovej prevádzky, všeobecné vedomosti o lietadle, letové výkony lietadla a plánovanie letov, meteorológia, prevádzkové postupy, základy letu, komunikácia.
•   Povinnosť zaslať na dopravný úrad leteckú príručku s vysvetlením čím a ako lietate na schválenie
•   Povolenie na letecké práce odhliadnuc od toho, či fotíte a natáčate komerčne alebo len pre seba (600€ ročne, 350€ predĺženie na každý ďalší rok, zmena je spoplatnená, povolenie a skúšky platia len pre územie SR, v Čechách či iných susedných krajinách máte mať skúšky a povolenie miestne)
•   Pred samotným lietaním je potrebné príslušné úrady požiadať o povolenie a v prípade komerčného záznamu dokonca aj majiteľov pozemkov a nehnuteľností v obraze.
•   Nemôžete lietať do vzialenosti väčšej ako 1000m od pilota alebo stratiť očný kontakt s dronom
•   Nemôžete lietať vo výške viac ako 120m nad úrovňou zeme
•   Nemôžete lietať v zastavanej oblasti bez špeciálneho povolenia.
•   Vzdialenosť od okolitých budov, objektov či dopravných prostriedkov musí byť minimálne 50m
•   Vzdialenosť od letiska (aj športového alebo heliportu) musí byť minimálne 5 500m od vzťažného bodu (ATZ zóna) ak nemáte povolený a koordinovaný let prevádzkovateľom letiska
•   Dronom alebo diaľkovo ovládaným lietadlom nemožno lietať potme
•   a ďalšie pravidlá a úpravy

Každý, kto prevádzkuje dron so snímaním (je jedno či na komerčné alebo nekomerčné účely) a nemá povolenie sa môže dopustiť trestného činu a aj za nedodržanie niektorých podmienok letu hrozia vysoké pokuty.
Vzhľadom na naše ďalšie aktivity a to, že letecké fotografovanie tvorilo malú časť nášho portfólia, sme sa nakoniec rozhodli v ňom nepokračovať. Letecká fotografia ma stále fascinuje a veľmi rád si vychutnám zaujímavé zábery z vtáčej perspektívy a možno sa raz k lietaniu vrátim.

Čo sa týka pravidiel, plne ich rešpektujem, keďže dron v rukách nezodpovedného človeka môže spôsobiť veľa škôd. A nehovorím len o samotnom padnutí donu, ale aj o tom, čo môže spôsobiť porušenie bezpečnostných predpisov napríklad na takom letisku.

Reálne problémy

Taká situácia nastala aj 2. júla na letisku Gatwick vo Veľkej Británii. Potom, čo bol spozorovaný vo vzdušnom priestore letiska dron, museli na 14 minút uzavrieť na letisku všetky dráhy.

Dvojminútová vizualizácia, ktorú vydal NATS (National Air Traffic Services) zobrazuje zmätok, ktorý nasledoval po uzavretí letiska pre všetky odlety aj prílety.


Gatwick drone incident – 2 July from NATS on Vimeo.

Riadiaca letová prevádzka dostala v skorých večerných hodinách hlásenie o spozorovaní drona v blízkosti letiska. Riziko kolízie, ktorá by mohla skončiť katastroficky, bolo vysoké. Správu museli urgentne prešetriť.

Video bolo vytvorené na základe údajov poskytnutých službou monitorovania letovej prevádzky NATS. Zobrazuje pohyby lietadiel, ktoré v dôsledku situácie nemohli pristáť. Niektoré z lietadiel krúžili nad letiskom, iné pre obmedzené množstvo paliva pristáli na iných letiskách.

Úradom sa nepodarilo potvrdiť správu a tak bolo letisko po 9 minútach znovu otvorené. Krátko na to bol dron znovu spozorovaný a prevádzka bola pozastavená na ďalších 5 minút.

Dôsledky niekoľkominútového uzavretia letiska boli citeľné až do večera. Niekoľko lietadiel muselo z dôvodu palivových rezerv pristávať na iných letiskách a ostatné lietadlá museli krúžiť v okolí letiska a čakať, kým ho znovu otvoria. Čo myslíte, koľko stál spoločnosť a verejnosť takýto nezodpovedný let? Škody sa rátajú na mnohociferné čísla.

Aby sme ale nekončili tak dramaticky, pohľad zhora je úchvatný, len je potrebné dodržiavať všetky legálne záležitosti a správať sa s dronom zodpovedne.

Upozornenie

Tento článok neslúži ako komplexná informácia o leteckom fotografovaní či snímaní, je len vstupnou informáciou a základným odporúčaním na ďalšie kompetentné úrady, kde po čase môžete nájsť aj nové, aktualizované informácie. Zákony a nariadenia regulujúce lietanie a snímanie zo vzduchu sa budú v blízkej budúcnosti určite ešte niekoľko krát meniť. Článok vnímajte ako pomoc a osvetu pre všetkých, ktorí by zvažovali kúpu bezpilotného zariadenia na lietanie a snímanie zo vzduchu.

Zdroj informácií:
Vyhlásenie a aplikácia: Dopravný úrad, Ministerstvo obrany
Prípad letiska Gatwick: dpreview.com

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Typicke Slovensko, papezskejsie ako papez. Podobne je to so ziskanim licencie namorneho rekreacneho kapitana. More sice nemame, ale u nase je to prisnejsie ako v HR. 🙂 Casto tym len zbytocne krmime byrokraticky aparat.
    Podla mna delenie na bezpilotne prostriedky do a nad 150kg je velmi hrube. Ani dalsia uvazovana hranica, do a nad 20kg, nestaci. Tu by chcelo zadefinovat volnejsie pravidla, napr. pre drony do 5kg vzletovej hmotnosti.
    V dronovej praxi sa napr. toto vobec nedodrzuje a dodrzovat asi ani neda: „S UAV je zakázané lietať vo vzdialenosti menšej ako 50 m od akejkoľvek osoby, budovy, lode alebo vozidla s výnimkou zariadenia a osoby zabezpečujúcej vzlet a pristátie.. “
    Alebo dalsi nezmysel: Zhadzovanie predmetov z bezpilotného lietadla počas jeho letu je zakázané. – Toto je velmi atraktivna cinnost pocas modelarskych leteckych show.
    Teraz co? Ma tieto prehresky hlasit zakonov dbaly obcan na t.c. 158/159 alebo dopravnemu uradu? 🙂

  2. S každou novou vecou sa prijímajú byrokratickejšie a idiotskejšie pravidlá na jej používanie. Žiadna demokracia nejestvuje. Naopak vládcovia utláčajú ľudí neskutočným množstvom zákazov a príkazov. Vo väčšine prípadov zbytočnými, buzerujúcimi, idiotskými. Aj v tomto prípade je väčšina tých príkazov a zákazov zbytočnými, buzerujúcimi (vypracovanie prevádzkovej príručky /to je načo dobré?/, dron musí mať certifikáciu pre EU, atď. atď. Jedine rozumné a plne postačujúce sú sa mi zdajú:
    • Nemôžete lietať do vzialenosti väčšej ako 1000m od pilota alebo stratiť očný kontakt s dronom
    • Nemôžete lietať vo výške viac ako 120m nad úrovňou zeme
    • Nemôžete lietať v zastavanej oblasti bez špeciálneho povolenia.
    • Vzdialenosť od okolitých budov, objektov či dopravných prostriedkov musí byť minimálne 50m
    • Vzdialenosť od letiska (aj športového alebo heliportu) musí byť minimálne 5 500m od vzťažného bodu (ATZ zóna) ak nemáte povolený a koordinovaný let prevádzkovateľom letiska
    • Dronom alebo diaľkovo ovládaným lietadlom nemožno lietať potme

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.