Krásne nedokonalý. Nikon AF Zoom Nikkor 20-35mm f/2,8 D

Predslov

Boli časy, keď sme boli na techniku veľmi prísni. Neprepáčili sme jej nič. Filmu sme vyčítali zrno, prvým digitálom šum. Objektívu sme nevedeli prepáčiť vinetáciu a ani odlesky na šošovkách. Nazvali sme ich prasiatkami. A bokeh. O áno bokeh! Ten sme chceli mať čo najhladší a samozrejme s okrúhlymi rozostrenými svetlami v pozadí. My fotografi sme sa za výdatnej pomoci inžinierov nakoniec dočkali!

Máme foťáky bez šumu pri fotení večerného mesta z ruky, bez statívu… Máme veľké objektívy s okrúhlymi lamelami clony, ktoré nevinetujú, majú krásny bokeh s okrúhlymi svetielkami a nemajú ani odlesky v protisvetle. To je super, však!?

Áno, v mnohých prípadoch je to potrebné a ja sám často po takej technike siahnem, zvlášť, ak to požaduje klient. No akí sme my ľudia? Presne takí…

Nikkor20_35
S týmto objektívom nemusíte mať starosti o náhodné „nedokonalosti“. Je krásne nedokonalý!

Zistili sme, že naše fotky sú príliš dokonalé, všetky rovnaké, akési syntetické. A tak sme do softvérov naprogramovali imitáciu filmového zrna… Áno, toho zrna, nad ktorým sme tak často nariekali v tmavej komore.

No to nestačí na to, aby sme urobili naše fotografie trochu organickejšie, nedokonalejšie. Polovica fotografií na internete (a nielen na prefiltrovanom instagrame) má dnes umelo pridanú vinetáciu. A nie hocijakú, takú, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani dierkový fotoaparát (pinehole). A všimli ste si už tie „nádherné“ všetky rovnaké odlesky a prasiatka, aké si množstvo ľudí pridá do fotografie pre efekt nedokonalosti a reakcie svetla s povrchom šošoviek na objektíve…?

_DSC9929
Reálne odlesky a hviezdica spôsobená 9 rovnými lamelami clony.
_DSC9928
Odlesky sú „organické“ – menia sa s každou zmenou zoomu a polohy slnka.

Tak aby ste vedeli aj o iných možnostiach, ako tráviť čas, nielen napodobňovaním optických nedokonalostí v počítači. Dnes vám prinášam recenziu jedného z prvých profi zoomov s konštantnou svetelnosťou f/2,8. Je to Nikkor AF 20-35mm f/2,8 D (IF). Objektív bol navrhnutý a začal sa vyrábať v roku 1993. Optická konštrukcia je teda takmer štvrťstoročie stará. Napriek tomu, že nie je tak dokonalá, ako konštrukcia najnovších objektívov, práve s týmto kúskom som prežil dva roky a veľmi rád na neho spomínam. Prečo?

_DSC9896

_DSC9908

Optická kvalita

Práve pre nedokonalosti, pre ktoré hneď vidím, že fotografie som fotil týmto objektívom. Hlavne v protisvetle je veľmi rozpoznateľný pre svoje hviezdičkovanie a charakteristické niekoľkonásobné odlesky. Ak chcete slangovo – prasiatka. Tie môžete regulovať od takmer nijakých, keď umiestnite slnko (zdroj ostrého svetla) bližšie k stredu až po výrazný rad odleskov, ak umiestnite slnko do okrajových častí obrazu. Objektív teda opticky nie je dokonalý, dokonca dosiahnuť v extrémnych rohoch perfektnú kresbu je naozaj náročná úloha, ale!

_DSC4281
Ak zdroj svetla umiestnite do stredu, odleskov sa nedočkáte. Relatívne otvorená clona F4 a menšia intenzita svetla nevytvorili charakteristickú hviezdicu.

_DSC9904

Objektív je relatívne malý a ľahký, napriek tomu, že je vybudovaný ako tank – z kovu a skla. Od jedného špecialistu som sa dozvedel, že je to jeden z mála objektívov, ktorý má veľkú asférickú šošovku brúsenú klasickým ručným spôsobom. Tam, kde je dôležité, aby bol objektív ostrý, je super ostrý a kresba klesá len vo vzdialených oblastiach a extrémnych rohoch. Objektív má perfektný kontrast a farby. Ak netrváte, že musíte mať v protisvetle krásny obraz bez odleskov a kresbu do najextrémnejších rohov (v tom prípade vám odporúčam novšie objektívy typu AF-S 14-24mm f/2,8 alebo AF-S 16-35 f/4 VR), tento objektív vám môže pomôcť trochu sa odlíšiť od ostatných dokonalých autorov.

_DSC1713

Mňa teda baví byť technicky menej dokonalý a páči sa mi náhodnosť, s akou sa tvoria odlesky a hviezdice v objektíve. Je mi tak trochu smutno, že dnešné objektívy sa robia iba s okrúhlymi lamelami clony a v protisvetle hviezdice vôbec nevytvárajú a ak nejaké (slabšie), tak až po extrémnom zaclonení, kedy je už obraz poznačený celkovou difrakciou. Už mi párkrát napadlo, že by objektívy mohli mať voľbu clony – mohli by ste si zvoliť buď okrúhlu pre čo najhladší bokeh, alebo s rovnými lamelami pre naturálnejší bokeh a hviezdice v protisvetle. Mohli by byť dokonca zabudované v jednom objektíve, podobne ako je u niektorých objektívoch zabudovaný apodizačný filter pre hladší bokeh.

_DSC0339

Objektív trpí chromatickou aberáciou hlavne v periférnych oblastiach obrazu, ktorá sa dá odstrániť jedným klikom v Lightroome, podobne, ako sa dá odstrániť purpurové hrany v protisvetle. Táto nedokonalosť nenarobí nijaké väčšie škody.

Objektív AF 20-35 f/2,8 D je svetelný, preto ním môžete úspešne tvoriť pri reportáži či dokumente v slabších svetelných podmienkach. Nebojte sa, tam, kde zvyčajne objekty umiestňujeme, je objektív ostrý, kontrastný a vykreslí váš objekt veľmi dobre. Extrémnejšie cloniť naozaj potrebujú len nároční krajinkári.

Keď tieto riadky čítate, už už vidím, ako dvíhate obočie. Veď predsa spomenul skoro každú optickú chybu, ktorú objektív môže mať. Áno, to je síce pravda, ale väčšina z nich sa vzťahuje na periférne oblasti obrazu a vzdialené rohy. Podstatná časť obrazu je kontrastná, ostrá a s množstvom detailov. Koniec koncov, presvedčte sa sami v galérii. Vadí vám, že v extrémnych rohoch tohto obrázka nie je 100% kresba. Mne nie.

_DSC0164

Ostatné chyby nenazývam chybami objektívu, ale jeho charakterom. Je to ako so ženou, pekné znamienko krásy ju charakterizuje, ale samo o sebe je kožnou nedokonalosťou. Tej, ktorej žene ale pridá punc, pre ktorý ju rozoznáme od iných žien… 🙂

_DSC0174

Dizajn a ergonómia

Tak keď už sme pri ženách, Nikkor 20-35mm je krásny, celokovový objektív s takzvaným „crincle“ efektom – matný povrch s malými lesklými zrniečkami, drsný. Je to rovnaké spracovanie, ako mali legendárne profi zoomy AF-D 35-70mm f/2,8 či AF-D 80-200mm f/2,8.

Objektív v partii s ďalšími profesionálnymi zoomami svojho obdobia. Tzv. prví traja veľkí draci.

Prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním je jediným slabším miestom objektívu. Treba zatlačiť poistku prepínacieho prstenca a pootočiť ho na M v prípade, že chcete ostriť manuálne.

Objektív má clonový krúžok pri bajonete a je teda možné s ním fotografovať aj na starších manuálnych filmových fotoaparátoch, ktoré nevedia ovládať clonu z tela.

Plastová slnečná clona pôsobí príliš lacno pri takto profesionálne spracovanom objektíve, málokedy som ju používal, keďže odlesky a závoje som u toho objektívu pokladal za plus, nie mínus. Je potrebné ale pritom dávať pozor na predný asférický drahý člen, ktorý je dosť vypuklý a mohol by schytať nejaký úder, či byť vstavený neustálemu pošpineniu a čisteniu. Ak nechcete používať slnečnú clonu, nasaďte si na objektív ochranný filter.

DSC_0009

DSC_0081 (2)

DSC_0052

Ja som slnečnú clonu aj filter používal hlavne vtedy, keď sme s týmto objektívom v kombinácii s Nikonom D5000 svojho času fotografovali z dronu. Jeho výhodou okrem peknej kresby na APSC bolo práve aj profi spracovanie a odolnosť tela.

Nikkor20_35mm

Celkovo objektív ladí so staršími telami aparátov. Viem si predstaviť, že na Nikon Df by sadol ako „riť na šerbeľ“, ako sa u nás s obľubou hovorí. 🙂
Ktovie, keď tak spätne vyhodnocujem fotografie, ktoré som ešte nafotil s Nikonom D3 a D700, možno si ho ešte raz k Df zadovážim. 🙂 A čo vy, zaujali vás krásne nedokonalosti tohto kúska? Vedeli by ste objektívu prepáčiť niekoľko nedostatkov, aby ste získali určitý charakter?

Hviezdičky na vodnej hladine.

Technické špecifikácie

Objektív: AF Zoom Nikkor 20-35mm f/2,8 D
Rozsah: 20-35mm
Fmax: /2,8
Fmin: F22
Optická konštrukcia: 14 optických členov v 11 skupinách
Závit pre filtre: 77mm
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 0,5mm
Veľkosť: 94x82mm
Váha: 640g (aj s krytkami a slnečnou clonou Nikon HB-8)

Zdieľaj

8 komentáre

  1. Super citanie, na jeden hlt. Co sa tyka ostrosti v rohoch, ani s Nikkor AF-S 16-35 f/4 VR to nie je ziadna slava, dokonca este ani pri F8 v uplnych rohoch nie je ostrost 100%.

    1. Áno, 100% ostrosť v rohoch je pojem, ktorý zbytočne naháňa vrásky fotografom. Mne sa ešte páči 17-35mm f/2,8. Je to podobné ako táto 20-35-ka, ale o niečo širšie.

    1. Je dobre, že máme na výber. 🙂 Tým, že Nikon nemenil bajonet, máme k dispozícii aj staré objektívy so svojimi charakteristikami, aj najnovšie objektívy so všetkými výhodami, ak ide o to urobiť čo najostrejšiu fotku bez „nedostatkov“, napríklad pre klienta, ktorý to vyžaduje. Dokonca uvažujem, že pre zaujímavosť napíšem niekoľko testov a skúseností s ešte staršími manuálnymi Ai a Ais objektívmi. 🙂

  2. Julo, super. Fandím Ti a Tvému pohledu na fotografování. Není to o „dokonalé“ sterilitě, ale o duši.
    Už se těším na další článek.
    Honza

  3. Děkuji za hezké čtení. Dokonalost může být někdy zajímavá motivace, ale…. tak, jako my obyčejní
    smrtelníci nejsme dokonalí, nemusí být dokonalá ani naše technika. Já jsem si vždy u Nikonu cenil
    vysoké spolehlivosti, pokud člověk s foťákem a objektivy zachází alespoň trochu slušně, technika
    se mu za to odvděčí. A super-ostrost v rohu a prasátka nijak neřeším. Už jsem sice v důchodu,
    ale každá chvíle strávená focením mne pořád baví…
    Dobré světlo a pěkné fotky přeje Vladimír

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.