Kompaktný, ľahký a ostrý: NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8 

Fotografovanie blízkych a makro záberov nikdy nebolo mojim špeciálnym koníčkom. Až keď som začal pracovať pre pestovateľov ovocia, blízke a makro zábery vytváram pravidelne. A pravidelne teda používam aj makro objektív.

Pre Nikon Z systém má značka v ponuke dva natívne NIKKOR Z makro objektívy. Jedným je geniálny objektív NIKKOR Z MC 105 mm f/2,8 S, ktorý používam asi najčastejšie. Druhým je dnešný recenzovaný objektív s ohniskovou vzdialenosťou 50 mm.

Je extrémne kompaktný a extrémne ľahký. Nie je to len výsledok menšej ohniskovej vzdialenosti, ale aj celkovo jeho stavby. Objektív má kovový bajonet a väčšinu tela z plastov. Optická sústava je samozrejme sklenená. 😊 Objektív tak váži iba 260 g. Nikon však stále proklamuje jeho odolnosť voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. To je samozrejme dobrá správa, keďže makro veľmi často využívame v prírode.

50 mm ohnisková vzdialenosť má svoje výhody aj nevýhody v porovnaní s väčšou ohniskovou vzdialenosťou. Výhody sú v kompaktnejšom a ľahšom prevedení, nižších nákladoch na prípadné filtre a v obstarávacej cene, ktorá je takmer o 300 € nižšia ako u 105 mm objektívu. Naopak, 105 mm objektív má oproti 50 mm svoje nesporné výhody. V prvom rade je to pracovná vzdialenosť. Kým pre dosiahnutie makro mierky 1:1 sa musíme s 50 mm objektívom priblížiť k objektu na 16 cm od obrazovej roviny, so 105 mm objektívom je to 29 cm od obrazovej roviny. S 50 mm sme tak s objektívom a fotoaparátom omnoho bližšie k objektu fotografovania, čo môže spôsobovať v určitých prípadoch problém. Môžeme si napríklad zatieniť objekt, alebo môžeme (živý) objekt vyplašiť.

Pri fotení živočíchov je vo všeobecnosti vhodnejšie dlhšie ohnisko objektívu. To ale nie je chyba, ale vlastnosť objektívu s 50 mm ohniskom. S trochou trpezlivosti zachytíte napríklad včely na kvetoch, ktoré sú zaujaté zberom nektáru. S plachším motýľom či jaštericou to bude ťažšie. Nehybné ovocie, huby, rastliny samozrejme nie sú problém.

Dizajn a ergonómia

Dizajn je veľmi jednoduchý. Objektív má jeden zaostrovací prstenec a dva prepínače. Jeden na zapnutie a vypnutie automatického zaostrovania a druhý na obmedzenie rozsahu zaostrovania na makro vzdialenosť od 16 do 30 cm. Pogumovaný prstenec je dostatočne široký na pohodlné manuálne zaostrovanie. Aby ste mohli manuálne preostriť, nemusíte ani prepnúť do manuálneho režimu. Jednoducho hocikedy môžete manuálne doostriť alebo poopraviť automatické zaostrenie. Ak chcete vyslovene manuálne zaostrovať, potom samozrejme prepnutie do M režimu má zmysel. Pozor, manuálne zaostrovanie stále prebieha elektronicky – manuálne otáčate prstencom, ale z neho sa prenáša elektrický signál na zaostrovacie motorčeky. Zaostrovanie je nelineárne – pri rýchlejšom pootočení objektív ďalej a rýchlejšie preostrí. Pri zaostrovaní sa časť objektívu vysúva dopredu. Pri mierke zobrazenia 1:1 je to asi o štvrtinu dĺžky objektívu.

Ako je u makro objektívov bežné, pri zväčšovaní mierky zobrazenia reálna svetelnosť objektívu klesá. Pri mierke 1:1 je to f/4,5. Pre makro snímanie to však nie je nijakou prekážkou, pri tomto zobrazení je hĺbka ostrosti aj tak zlomok milimetra a tak potrebujete aj tak objektív pricloniť, aby ste dosiahli rozumnú hĺbku ostrosti a čitateľnosť objektu.

Objektív má krytku objektívu a filtrový závit  priemerom 46 mm.

Zaostrovanie

Zaostrovanie je o kúsok pomalšie ako u väčšieho brata NIKKOR Z MC 105 mm. Nie je vyslovene pomalé, ale ani tak svižné pri sledovaní pohybujúcich sa malých objektov ako u 105 mm objektívu. Dajú sa ním vyfotiť aj lietajúce včely, ale za cenu väčšieho „odpadu“ ako u dlhšieho makro skla. Pre bežné fotenie je AF úplne dostačujúci a tak možno objektív používať ako štandardnú 50-ku na dennodenné fotenie s bonusom v podobe makro zaostrenia. Pri fotografovaní makra zvlášť so štruktúrovaným pozadím, pomôže obmedzenie vzdialenosti zaostrenia od 16 do 30 cm. Objektív potom nepreháňa AF skupinu ďalej iba v tomto rozmedzí, čo je samozrejme rýchlejšie ako v plnom rozsahu.

Fenomenálna ostrosť a čistý obraz.

Obrazová kvalita

Ako sa na makroobjektív patrí, ostrosť je príkladná. Chcete predsa zachytiť aj najjemnejšie detaily, však? Aj ostatné optické nedokonalosti ako sú rôzne aberácie a pokles ostrosti v okrajových častiach sú minimálne. Dokonca aj difrakcia (zmäkčenie kresby pri vyššom zaclonení) je veľmi dobre kontrolovaná aj pri vyšších clonách okolo F16. Citeľnejšie ju zbadáte až za clonou F22.

Pre dosiahnutie maximálnej ostrosti pri nehybných objektoch odporúčam používať statív a vypnúť stabilizáciu obrazu. Pri mierke zväčšenia 1:1 je totiž systém veľmi citlivý na akýkoľvek pohyb či vibráciu. Stabilizácia pri fotení z ruky veľmi pomáha, ale statív dokáže viac. Pre ultimátnu ostrosť nehybných predmetov teda statív,  elektronická závierka a samospúšť alebo diaľková spúšť.

Bokeh je príjemný a hladký pri zaostrení nablízko, pri portréte samozrejme lepšie odpichnete pozadie svetelnejším objektívom, ako je napríklad NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S alebo drahším NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S. 

Pri väčšej vzdialenosti od objektu a rušnom pozadí môže byť bokeh trochu nervóznejší. Obrazovej kvalite sa inak nedá veľmi čo vyčítať. Objektív plní to čo má a výsledkom sú detailné ostré zábery.

Záver

Napriek plastovej stavbe tela ide o objektív s kovovým bajonetom a utesnením voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Zaostrovanie je presné, o niečo pomalšie ako u dlhšieho makro ohniska výrobcu NIKKOR Z 105 mm. Obrazová kvalita je výborná. Ostrosť je príkladná, akú by sme od makroobjektívu čakali a optické nedokonalosti sú eliminované. Bokeh pri rušnom pozadí môže byť rušnejší, zvlášť ak fotíme z väčšej vzdialenosti od objektu. Na portrét sa objektív dá použiť, ale lepšiu službu urobí štandardné 50 mm ohnisko s lepšou svetelnosťou alebo portrétny objektív.

Objektív sa pri zaostrovaní vysúva, čo môže byť zraniteľné miesto pri plastovej konštrukcii a preto je opatrnosť na mieste. Je treba počítať s menšou pracovnou vzdialenosťou iba 16 cm pri snímaní v mierke 1:1. Preto fotenie plachších tvorov môže byť týmto sťažené. Na neživú prírodu, produktovú fotografiu a zátišia však môže byť NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8 ideálny, ľahký a lacnejší objektív, ako jeho väčší brat NIKKOR Z 105 mm f/2,8 VR S. Naopak, pri snímaní živých tvorov skôr oceníte väčšiu vzdialenosť od objektu fotografovania pri druhom objektíve. So 105 mm objektívom zároveň dosiahnete ešte o kúsok vyššiu kvalitu obrazu, hladší bokeh a rýchlejšie zaostrovanie. Voľba je na vás.

Link na stránky výrobcu: https://www.nikon.sk/sk_SK/product/lenses/mirrorless/nikkor-z-mc-50mm-f2.8

Technické špecifikácie

Typ: Bajonet Nikon Z
Formát: FX/35 mm
Ohnisková vzdialenosť: 50 mm
Svetelnosť objektívu: f/2,8
Najvyššie clonové číslo: f/22
Konštrukcia objektívu: 10 prvkov v 7 skupinách (vrátane 1 ED optického člena, 1 asférického prvku a predného optického prvku s fluórovou vrstvou)
Obrazový uhol: Formát FX: 47°, formát DX: 31°30′
Zaostrovací systém: Zaostrovanie predným členom
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 0,16 m od obrazovej roviny
Maximálny reprodukčný pomer:
Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
Rozsah clony: Pri zaostrení na nekonečno: f/2,8 až 22, pri vzdialenosti zaostrenia 0,16 m: f/5,6 až 32
Povrchová úprava: Fluórová vrstva
Priemer filtrového závitu: 46 mm (P = 0,75 mm)
Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): Približne 74,5 mm (maximálny priemer) × 66 mm (vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu po koniec objektívu)
Hmotnosť: Približne 260 g
Automatické zaostrovanie: Áno
Zaostrovanie: Automatické, manuálne
Prepínač obmedzenia rozsahu zaostrovania: Dve polohy: FULL (∞ až 0,16 m) a 0,3 m až 0,16 m
Dodávané príslušenstvo: Kryt objektívu LC-46B (predný kryt), kryt objektívu LF-N1 (zadný kryt), slnečná clona objektívu HN-41, puzdro na objektív CL-C1

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *