Create Your Light: Kreatívna cestovateľská fotografia s Marion Payr

Cestovanie je v týchto dňoch náročné až takmer nemožné, ale my budeme trpezliví, my vydržíme. Túžbu po nových zážitkoch nám nikto nevezme, môžeme sa tešiť, plánovať a pripravovať na to, čo nás čaká, keď vyhráme tento boj. Spolu s fotografkou a instagramerkou Marion Payr, známejšou ako @ladyvenom, sa aspoň virtuálne vydáme na cesty. Je tu ďalšia téma výzvy  #CreateYourLight: Kreatívna cestovateľská fotografia #ShootingTravelPhotography! S Marion môžete rozvíjať svoju kreativitu, vydať sa spolu s ňou do Tirolska fotografovať kone plemena Hafling, ktoré sa počas celého leta voľne pasú v nádhernej alpskej prírode. Marion sa podelila o svoje tipy, ako byť kreatívny a otvorený neočakávaným situáciám.

Tipy od Marion Payr:

Cestovateľská fotografia vždy vychádza z cestovateľskej vášne a spôsob, ako ju vnímate, je veľmi osobný. Kreatívna cestovateľská fotografia vyznieva ako zložitá, ale nemusí byť. Nie som technický fotograf a tiež veľmi dopredu neplánujem. Umením je pre mňa ukázať čaro miesta tak, aby jeho obraz bol stále blízko realite, zostať otvorený neočakávanému a dôverovať vlastnému videniu sveta.

Vždy hľadám niečo, čo sprostredkuje prirodzené čaro miesta a zároveň vyrozpráva jeho príbeh. Keď ma Nikon oslovil, aby som fotila s novou Z 6II, hneď som vedela, že chcem nafotiť kone Hafling. Predtým som nikdy v tejto časti Tirolska nebola. Zvyčajne si na novom mieste doprajem viac času, ale teraz sme na kone mali iba jedno ráno. Práve vtedy, keď máte málo času, je dôležité pracovať so systémom, ktorý uľahčuje prácu a vy môžete zostať spontánni.

Trénujte svoje oko

Trénovať si oko tak, aby ste sa na veci dokázali pozerať inak, je najlepší spôsob, ako začať rozvíjať svoj vlastný kreatívny štýl. U mňa bolo cestovanie prvé. Keď som začínala s fotografovaním, mala som prácu na plný úväzok a žiaden fotoaparát. Začala som chodiť do práce pešo a cestou som fotografovala telefónom.

Každý deň bol iný. Na ulici boli vždy iní ľudia, diali sa iné veci. Počas víkendov som chodila na miesta, kde som nikdy pretým nebola, objavila som toľko nového v mojom rodnom meste!

Skúste to aj vy. Auto nechajte doma a choďte peši. Hľadajte skryté miesta a nájdete mnoho skvelých objektov, ktoré nikto predtým nefotil. Alebo naopak choďte na obľúbené a známe miesta, ale nájdite iný spôsob, iný uhol ako ten, z ktorého miesto poznajú všetci.

Je úžasné, keď zistíte, že dokážete vidieť veci inak. Bude vás tešiť, keď zistíte, ako ľahko dokážete trénovať svoje videnie. Zrazu uvidíte to, čo ste dovtedy nevideli.

Rovnaké miesto, iné svetlo?

Navštívte to isté miesto viackrát počas dňa v rôznom čase. Zistíte, ako sa mení a aký pocit vo vás pri zmenách vyvoláva.

Foťte to isté miesto s rôznymi nastaveniami fotoaparátu. Môže byť prekvapujúce, ako zmena clony či rýchlosti závierky zmení výslednú fotografiu. Môžete meniť hĺbku ostrosti, zachytávať pohyb a byť kreatívni. Spravte si čas, aby ste si fotografie prešli a zistili, ako zmeny nastavení zmenili vaše fotografie.

Vďaka správnemu výberu fotoaparátu objavíte nové možnosti práce so svetlom: môžete používať vysoké hodnoty ISO, aké vo fotoaparáte v mobile nie je možné nastaviť, môžete mať úplnú kontrolu nad nastaveniami clony a rýchlosti závierky. Môžete tak fotografovať takmer v každej situácii, napríklad v nádhernom skorom rannom svetle ešte pre východom slnka, ale aj v noci.

Zistila som, že milujem rána. Nie preto, že by som bola ranné vtáča, to vôbec nie, ale preto, že rána majú špeciálnu atmosféru – prebúdzanie prírody, mesta, ľudí. Fotenie v jemnom rannom protisvetle.

Telefóny sú fajn, fotoaparáty lepšie

Svetlo je magické, ale zároveň je aj výzvou. Fotografi sú ako zlatokopi, ktorí hľadajú svoj zlatý nuget. Pracujem iba s prirodzeným svetlom, a to, kedy vychádza slnko, je jediné, čo dopredu plánujem. O svetle sa pri fotení telefónom veľa nenaučíte, jeho softvér nie je prispôsobený, aby ste mali dostatočnú kontrolu nad nastaveniami – takmer všetko spraví za vás.

Keď som prešla z telefónu a začala používať fotoaparát, zistila som, že fotiť v manuálnom nastavení je úžasný spôsob, ako sa naučiť pracovať so svetlom. Môžete sledovať návody na YouTube, ale vlastnú skúsenosť vám nevynahradia.

Spôsob akým si predstavujete svet na fotografii bude vždy váš a bude sa meniť s tým, ako sa budú prehlbovať vaše skúsenosti. A to je to najlepšie na fotografii – umožňuje vám tvoriť a zároveň si tento proces užívať.

Objavte kúzlo protisvetla!

Fotografovanie v protisvetle som objavila, až keď som prešla z telefónu na fotoaparát. Veci zrazu vyzerajú úplne inak, keď spoza nich vychádza svetlo. Uvidíte, čo urobí s kontúrami osôb, alebo napríklad stromu.

Keď fotím scénu v protisvetle, clonu otvorím naširoko, často na f/2.8, vždy mám v popredí niečo, nejaký objekt, na ktorý pekne dopadá svetlo zozadu. Môže to byť osoba, zviera, budova – čokoľvek, čo chcete mať na fotke. Okrem nastavenia clony nemusíte pri fotení v protisvetle riešiť iné komplikované nastavenia. Na väčšine miest postačí ISO 100. Snažím sa ustrážiť, aby pozadie nebolo preexponované, keď je expozícia správne nastavená na popredie.

Nasledujte intuíciu

Pre mňa musí byť fotografia intuitívna. Aby to fungovalo, musím fotoaparátu dôverovať, musí byť jednoducho ovládateľný.

Kone sme fotili pri východe slnka a to sú momenty, ktoré prejdú veľmi rýchlo. Väčšinou fotím na jednobodové automatické zaostrovanie a využila som ho na každom zábere z Tirolska. Pri fotení pohybujúcich sa objektov, ako je divoká zver, je nevyhnutné, aby bolo automatické zaostrovanie spoľahlivé. Tie najkrajšie momenty trvajú iba zlomok sekundy, Nikon Z 6II mi ich s ľahkosťou pomohol zachytiť.

Okrem automatického zaostrovania, je Nikon Z 6II pre mňa veľmi intuitívnym fotoaparátom aj vďaka elektronickému hľadáčiku : pomáha mi správne upraviť nastavenia ešte pred tým, ako stlačím spúšť, pretože každú úpravu hneď vidím na displeji. V Tirolsku sa svetlo neustále menilo, ale ja som mohla presne vidieť, ako fotoaparát reaguje na zmeny a prispôsobiť nastavenia.

Osvojte si jednu techniku naraz

Trvá mi dlho, kým sa naučím nové techniky, keď sa niečo nové naučím, robím to potom stále – a myslím, že je to v poriadku. Nemusíte využiť všetky možnosti, ktoré fotoaparát ponúka: nájdite jednu, ktorá vám najviac vyhovuje a nehanbite sa ju používať znova a znova pred tým, ako sa odvážite posunúť sa ďalej.

Veľmi sa teším, že sa s Nikonom Z 6II naučím niečo nové, o nových možnostiach automatického zaostrovania. Ray Demski, ktorý tiež fotil v Tirolsku, ma inšpiroval kontinuálnym automatickým zaostrovaním Z 6II, ktoré perfektne sleduje objekt, zatiaľ čo vy sa môžete sústrediť na kompozíciu. Takto je moje fotenie ešte intuitívnejšie!

Verte svojej vízii

Čo sa týka kompozície, myslím, že skvelé je experimentovať a nedodržiavať príliš veľa pravidiel. Možno ovládate, alebo sa chcete naučiť pravidlo tretín či vodiacich línií, ale jednoduchšie je fotiť intuitívne, iba reagovať na to, čo sa deje pred vami.

Keď som začínala, fotila som v skupine. Rôzni fotografi spolu kráčali tou istou cestou, ale každý videl niečo iné. Je to výborný spôsob, ako sa naučiť veriť vlastným rozhodnutiam. Ak si nájdete čas, aby ste si spätne pozreli svoje fotografie, váš zmysel pre kompozíciu sa bude rozvíjať rovnako ako istota v to, ako vidíte veci.

Pri koňoch som chcela fotkami ukázať, ako voľne žijú. V zime žijú v stajniach a od jari sa túlajú sami. Môžu si ísť kam chcú, túlajú sa po rozsiahlej horskej krajine.

Myslím, že záber, na ktorom sú dva kone a sú celkom malé v porovnaní s horami v pozadí, dokonale vystihuje rozlohu priestoru a ich slobodu.

Milujte moment prekvapenia

Nikdy počas fotenia neodkladám svoj fotoaparát, nikdy si nemôžete byť istí, kedy ste skončili!

V Tirolsku som mala pocit, že sa všetko spojilo, svetlo a scenéria, všetko bolo perfektné. A potom, cestou dole som odfotila manžela (často mi pózuje), ako pozerá dolu na chatu. Bolo to veľmi spontánne a veľmi sa mi to páči. Je to akoby bol obor v horách.

Neváham, ak vidím niečo jedinečné a špeciálne. Tak ako pri fotografii cez okno tirolskej chaty: raňajkovali sme a musela som prerušiť konverzáciu, aby som túto fotografiu mohla odfotiť. Bolo to o svetle a tieňoch…

Preto mám fotoaparát vždy pripravený a po ruke. V takýchto momentoch je výhodou, že Z systém má menšie rozmery.

Zostaňte všestranný s objektívmi so zoomom

„Zachytávanie neočakávaných momentov je hlavným dôvodom, prečo rada používam objektívy so zoomom. Rozsah 24-70 mi veľmi vyhovuje. NIKKOR Z 24-70 f/2.8 bol jediný objektív, ktorý som v Tirolsku používala. Je to neuveriteľný kus skla a pri tom je stále na svoj rozsah a svetelnosť relatívne ľahký.

Chcem sa pri fotografovaní veľa pohybovať. Chodím dopredu, dozadu, ak treba, ľahnem si na zem. Preto je pre mňa kľúčové, aby mi systém pomáhal. Vďaka pokročilej stabilizácii obrazu Nikon Z fotoaparátov môžem z ruky fotiť aj s dlhšími časmi závierky, a tak môžem pri cestovaní nechať statív doma.

Používam aj objektív 14-24 mm, najmä pri fotení v interiéroch hotelov a keď chcem ukázať viac priestoru. Pri fotení krajiny mám pre priblíženie vzdialených objektov rada aj 70-200 mm ohniská.

Neponáhľajte sa

Nie som ten typ fotografa, ktorý má predstavu alebo nápaditú víziu už predtým, ako na miesto prídem. Inšpiráciu čerpám priamo z miesta, ktoré fotografujem. To že som tam, že vnímam energiu miesta je pre mňa veľmi dôležité. Podľa mňa je teda najdôležitejším tipom pre kreatívneho fotografa cestovateľa to, aby zotrval na danom mieste dosť dlho. Je dobre mať dostatok času na prežitie vlastnej skúsenosti z miesta, len potom ju budete vedieť cez fotky sprostredkovať ostatným. Vnímajte čo sa deje okolo vás a vážte si aj najmenšie maličkosti, ktoré sa pred vami odohrávajú.

Fotka je dobrá, ak odráža to, ako ste sa pri fotení cítili na danom mieste. Samozrejme ľudia môžu mať aj iné pocity s vašej fotografie, ale ak do nej vložíte dostatok energie, tá ju dokáže odovzdať ďalej.


Ako fotíte vy kreatívnu cestovateľskú fotografiu? Choďte na miesto, ktoré máte radi a využite tipy od Marion. Zachyťte ho tak, ako sa na ňom cítite. Fotografie označte hashtagmi #CreateYourLight #ShootingTravelPhotography a označte nikon_cz_sk.

NIKON ŠKOLA: Tipy na fotenie v protisvetle

Keď fotografujete s fotoaparátmi série Nikon Z, je jednoduché zachytiť snímky v protisvetle tak, ako sa to podarilo Marion v Tirolsku.

V automatických alebo poloautomatických expozičných režimoch, fotoaparát sa vždy bude snažiť nastaviť takú expozíciu, aby bola technicky dobrá v celom obraze. Vo vysokokontrastných situáciách, akým je aj protisvetlo, je to komplikovanejšie. Najtmavšie a najsvetlejšie miesta v obraze sú v extrémnom kontraste. V takom prípade môže pomôcť nastavenie priority clony (Aperture Priority).

V režime priority clony, nastaví rýchlosť závierky za vás. Nastavením čo najnižšieho možného clonového číslo (f/2.8 ak použijete NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S tak ako Marion) získate malú hĺbku ostrosti a krásny bokeh.

Ak chcete získať záber plný slnka tak, ako na Marioniných snímkach, budete pravdepodobne musieť použiť korekciu expozície (tlačidlo +/-), aby ste jemne podexponovali alebo zosvetlili pozadie či objekt tak, ako chcete. Môžete tak vytvoriť presvetlené a snové pozadie. Tlačidlo pre zmenu expozície +/- sa nachádza na vrchnej strane fotoaparátu, hneď vedľa tlačidla ISO. Jednoducho na neho fotoaparátu dočiahnete pravým ukazovákom, zatlačíte a otáčaním voliča zosvetľujete alebo stmavujete obraz. Nikon Z 6II vám umožní okamžite vidieť zmeny, ktoré ste nastavili (v elektronickom hľadáčiku alebo na monitore) ešte skôr, ako stlačíte spúšť.

Ak fotíte rýchlo sa pohybujúce objekty, skúste použiť automatické ISO a nastavte rýchlosť závierky na 1/1000s. Fotoaparát zvýši ISO, ak to bude potrebné a poskytne vám ostré snímky vášho pohybujúceho sa objektu. Rýchlosť závierky môžete uzamknúť aj v priorite clony v menu fotoaparátu: photo shooting menu/ISO sensitivity settings/minimum shutter speed.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *