#CreateYourLight sa vracia so svojou 20. témou! Tentokrát vás pozývame sledovať kreatívnu spoluprácu profesionálov z rôznych oblastí! Ku každej téme budú pozvaní dvaja fotografi s rôznymi skúsenosťami, aby spolu vyskúšali svoje remeslo v jednom žánri.
Začneme s Donnou Crous a Aurélie Gonin, spolu sa pustia do fotografovania jedla. Donna Crous je ocenená bloggerka a fotografka jedla a Aurélie Gonin je kameramanka akčných športov, producentka, editorka a režisérka.
Boli sme na Tenerife, aby sme zistili, čo sa dá vykúzliť s prvým mirrorless makroobjektívom radu S NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S. Čo sa stane, ak sa spoja dva úplne odlišné kreatívne štýly pri fotografovaní jedla?
Mrazené čučoriedky, trblietavé detaily – a dračí dych
Aurélie sníma akciu zvyčajne zoomom 24-70 mm. Keď prvýkrát pozrela cez NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S, v jej hlase zaznelo prekvapenie a nadšenie: “Môžete premýšľať o úplne iných dimenziách v snímkach, keď fotografujete zblízka s týmto nádherným objektívom.“
NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S je makroobjektív s vynikajúcou rozlišovacou schopnosťou: je dokonale ostrý a má charakter. Rozlíšenie 24,5 Mpx senzora Z 6II a 45,7 senzora Mpx Z 7II poskytne dostatočný priestor pre prekreslenie detailov aj tých najmenších objektov.
Prednosti systému Z v spojení s novým objektívom uvidíte, keď Donna zachytí každý trblietajúci a kryštálik ľadu na zmrazených čučoriedkach. Aurélie je zvedavá, ako Donna dosiahne, aby čučoriedky vyzerali bielo. Pozrite si video. A skúste to aj vy doma: budete potrebovať mrazničku a… dračí dych!
TIP 1: Ostré snímky v celom obrazovom poli – snímanie sérií fotografií s automatickým posunom zaostrenia je jednoduchšie ako si myslíte
V našom videu Donna pomocou funkcie Focus Stacking posúva zaostrenie cez mrazené čučoriedky, aby vytvorila snímku, ktorá bude “dokonale ostrá v celom obraze”. Ukáže, že to vôbec nie je také zložité, ako sa na prvý pohľad zdá.
Donna zdôrazňuje, že ľudia si myslia, že stačí pricloniť na F16 alebo F22. Ak ale nastavíte clonu na F5,6 a použijete snímaním s automatickým posunom zaostrenia, výsledkom bude oveľa ostrejšia fotografia.
Jednoducho vyberte v menu vášho Nikonu Z ‘Focus shift shooting’ a nastavte požadovaný počet snímok a prírastky zaostrenia (‘steps’) aké chcete. Nastavte prvý zaostrovací bod na prednú časť objektu a fotoaparát sa o ostatné postará. Fotoaparát automaticky posúva rovinu zaostrenie spredu dozadu v celej scéne.
A Donnin najlepší tip? Uistite sa, že pre každú sériu fotografií máte vytvorený nový priečinok, aby ste nemuseli tráviť hodiny nad rozpomínaním sa, v ktorej sérii sa konkrétne fotografie nachádzajú.
Flat-lay fotografie a ako perfektne vyrovnať fotoaparát
S reprodukčným pomerom 1:1 NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S je optimalizovaný pre prácu s makrom, ale je to tiež úžasný objektív na detailné portréty aj fotografie jedla zhora. V našom videu Donna používa Donna stredný teleobjektív a zo statívu fotí nádherné zátišia.
Zátišia fotografované priamo zhora sú nazývané aj ‘flat-lay’ fotografie. Donna nám prezradí jedno zo svojich tajomstiev: do sánok na blesk vloží špeciálnu vodováhu, aby sa uistila že fotoaparát bude po celý čas v správnej polohe priamo nad objektom. Je dôležité neustále toto narovnanie sledovať. Je jednoduché nechcene pohnúť fotoaparátom, keď potrebujete zmeniť nastavenia. S touto vodováhou dáte fotoaparát do správnej pozície a pomocou dotykovej obrazovky sa uistíte, že uhol záberu je správny. Zarovnanie môžete skontrolovať aj na displeji fotoaparátu v možnostiach menu zapnutím virtuálneho horizontu. Virtuálny horizont ukazuje, či fotoaparát nie je naklonený doprava alebo doľava, uvidíte to v hľadáčiku či na displeji. Táto funkcia nefunguje pri úplne zvislom snímaní.
Čo sa týka čísel, Donna rada fotí na ISO 100 a clonu F5,6. Toto nastavenie jej ponúka dostatočné zaostrenie a množstvo detailov. V závislosti od množstva svetla, ktoré má k dispozícii, môže Donna fotiť na 1/20 s alebo dlhší čas.
SnapBridge pre flat-lay fotografie
Donna vraví, že flat-lay scény vďaka aplikácii SnapBridge už nemusia byť viac namáhavým cvičením. Môžete dať zbohom vstávaniu, čupeniu a opätovnému vstávaniu, kým dokonale naaranžujete záber.
Keď si pozriete video, uvidíte, ako Donna jednoducho používa SnapBridge na zobrazenie Live View vo svojom smartfóne, kým dolaďuje aranžovanie na zemi. Na displeji telefónu v reálnom čase vidí to čo sníma fotoaparát, nemusí pri každej zmene vstávať a sledovať za každým monitor fotoaparátu. Keď je pripravená na fotografovanie, môže spúšť aktivovať v aplikácii – čo jej zaručí, že pri stláčaní spúšte nepohne fotoaparátom.
TIP 2: Experiment s clonou a vzdialenosťou
NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S vám umožní dostať sa neuveriteľne blízko k vášmu objektu, približne na 29 cm! Keď fotografujete takto zblízka, máte veľmi malú hĺbku ostrosti, s ktorou môžete pracovať.
Aj keď už máte skúsenosti s fotografovaním makra, zaostrovanie v tak malej hĺbke bude určite výzvou. Ak máte problém dosiahnuť zaostrenie, aké chcete, pomôže vám, ak sa rozpomeniete na vzťah medzi rovinou zaostrenia a hĺbkou ostrosti.
Rovina zaostrenia je 2D plocha pred fotoaparátom v mieste zaostrenia. Aj keď sa jej hovorí „rovina“ zaostrenia, v skutočnosti nie je rovná, je zakrivená (viac či menej ako šošovka). Čokoľvek bližšie ako táto „rovina“ nebude ostré, rovnako ako čokoľvek za touto rovinou.
Hĺbka ostrosti, ako určite viete, je vzdialenosť medzi najbližším a najvzdialenejším objektom, ktoré sú na snímke zobrazené ostro. Inými slovami, hĺbka ostrosti je priestor okolo tejto 2D zaostrenej plochy, v ktorej sú objekty stále dostatočne ostré na fotku, ktorú chcete vytvoriť.
Hĺbku ostrosti ovplyvňuje vzdialenosť zaostrenia, ohnisková vzdialenosť a clona. Keďže ohnisková vzdialenosť je v prípade NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S fixná, budeme sa rozprávať iba o blízkosti zaostrenia a clone.
Čím bližšie ste k objektu, tým menšia je vaša hĺbka ostrosti. Pri fotografovaní s NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S z minimálnej vzdialenosti zaostrenia získate oveľa menšiu hĺbku ostrosti, ako pri fotení z väčšej vzdialenosti.
A čo clona? Zacloňte objektív (vyššie clonové číslo) a hĺbka ostrosti bude väčšia. Keď fotíte veľmi blízko a zvýšite clonové číslo, hĺbka ostrosti bude stále malá, ale bude o poznanie väčšia ako pri plne otvorenej clone. Keď fotíte pohybujúci sa objekt, ako je hmyz alebo kvety kývajúce sa vo vetre, zväčšením clony budete mať väčšiu šancu , aby bol váš objekt dobre zaostrený.
Ak chcete pri fotení makra pomocou bokehu upriamiť pozornosť na objekt, stojí za to experimentovať s pozíciou objektu a nastavením clony – ísť na clonu F5,6, F8 alebo F11. NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S vám prinesie vynikajúcu ostrosť na všetkých clonových číslach. V skutočnosti nie je vôbec nezvyčajné skončiť v makrofotografii až na F16.
___________________________________________________________________________________
Toto boli prvé dva tipy na fotografovanie jedla s makroobjektívom. O dva týždne sa vrátime s ďalšími tromi tipmi!
Aká je vaša najväčšia makro výzva? Ukážte nám každý detail. Či už pracujete so snímaním s automatickým posunom zaostrenia, alebo zachytávate miniatúrne zázraky prírody z ruky, zapojte sa a nahrajte svoje fotky na sociálne siete Facebook a Instagram. Pridajte k vašim zdieľaným fotografiám tag #CreateYourLight, aby ste sa mohli stať súčasťou našich kanálov.