Create Your Light 2/2: Fotografovanie makrofotografií, ktoré zaujmú

Pokračujeme vo fotografovaní jedla s Donnou Crous a Aurélie Gonin! Len pred niekoľkými dňami sme priniesli prvé dva tipy 20. témy #CreateYourLight. Prijmite naše pozvanie a vyskúšajte si ich tipy…

Vytvorte príbeh

Keď pozeráte cez makroobjektív, vidíte viac detailov. Skutočný makroobjektív ako NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 má pomer zväčšenia 1:1 (životná veľkosť objektu zachytená na snímači). Na fotografiách malých objektov dokonale a ostro zreprodukuje každý detail.

Aurélie hovorí, že makroobjektív „umožní ukázať to, čo nemôžete vidieť vlastnými očami.“ Možno vás prekvapí, na čo sa pozeráte, ale potom si uvedomíte, že máte príležitosť vyrozprávať príbeh novým spôsobom.

Ak ste niekedy skúšali zachytiť extrémne detailný záber so smartfónom alebo s bežným kompaktom, alebo objektívom, ktorý nebol určený na makro, určite ste si všimli, že čím bližšie ste k objektu, tým je väčší problém zachytiť ho ostro. Objektívy, ako je NIKKOR Z MC 50mm f/2.8, takýto problém nemajú, pretože sú optimalizované na makro fotenie. S NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 zaostríte aj na objekt, ktorý je vzdialený len 5,6 cm a so zmenšujúcou vzdialenosťou zaostrenia neklesá kvalita obrazu.

Detail a textúra – ukážte, čo naše oči nevidia

Detail a textúra sú pri fotografovaní jedla veľmi dôležité a s objektívom NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 môžete zachytiť nevídanú krásu, ktorá na Tenerife očarila aj Aréliu.

NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 môžete použiť na akomkoľvek Nikon Z fotoaparáte, či už na full-frame (FX) ako Z 7II a Z 6II, či Z 5 alebo na APS-C (DX) formáte Z 50.

Ak ho použijete v kombinácii s full-frame fotoaparátom, môžete ho využiť ako bežnú „päťdesiatku“ a fotiť krajinu, pouličné scény alebo portréty, alebo snímať úžasné makro zábery. Tak isto na DX formáte Z série, môže byť použitý ako regulárny objektív, portrétny objektív alebo makroobjektív. Pri zaostrovaní sa tubus objektívu vysúva, značenie na tubuse zjednodušuje fotografovanie v pomere 1:1.

Po nasadení na DX formát, budú fotografie orezané DX cropom. Čiže v skutočnosti búdu akoby fotografované dlhším ohniskom 75 mm. Tento uhol záberu bude vhodný na portréty od ramien hore alebo na tesnejší orez malých objektov pri fotení makra.

Ďalšou skvelou vlastnosťou je, že je malý a ľahký, nebude vás obmedzovať na potulkách po okolí. Fotoaparáty  Z so vstavanou stabilizáciou obrazu (Z 5, Z 6, Z 7, Z 6II, Z 7II) vám uľahčia fotografovanie z ruky bez použitia statívu.

Nájdite to najlepšie svetlo pre blízke zábery

Chceli by ste aj vy tvoriť detailné a ostré zábery jedla tak ako Donna v našom videu? Všetko je o pochopení vašich zdrojov svetla.

Kľúčové je „smerové svetlo“. Je to svetlo prichádzajúce z jedného smeru,  ktoré osvetľuje jednu stranu objektu a prechádza do tieňa na druhej strane. Donna a Aurélie použili vajíčko, aby ukázali ako svetlo z jednej strany alebo zvrchu objektu tvorí tieň, ktorý siaha až na podložku, na ktorej je položený. To je dôležité, lebo potom nevyzerá ako vystrihnutý a vložený do prostredia alebo vznášajúci sa vo vzduchu.

Donna aj Aurélie sa zhodujú,  že typ tieňa, ktorý vrhá svetlo, je dôležitý. Donna vraví, že jemný tieň je pre vytvorenie výraznej snímky najlepší a pre jemný tieň potrebujete jemné svetlo.

Textúra a rozmer sú vo fotografii jedla tiež dôležité. Skúste sa na svoj objekt pozrieť z rôznych uhlov a uvidíte ako sa svetlo mení. Svetlo spredu vytvára plochý dvojrozmerný záber. Bočné svietenie zvýrazní rozmery a textúry.

Pre video má Aurélie rada aj protisvetlo, ktoré je vynikajúce na svetlá a tiene. Donna tiež miluje protisvetlo, najmä pri určitých druhoch jedla či nápojoch. Napríklad pri pohári so šampanským ukáže hĺbku a priehľadnosť pomocou nasvietenia bubliniek.

Konečný výber svetla záleží od toho, čo chcete vo výslednom zábere dosiahnuť. Je dôležité najskôr experimentovať a nájsť perfektné svetlo skôr, ako vyfotíte záber.

TIP 3: Vajíčkový test

Ste zvedaví, kde najlepšie vyskúšate váš nový objektív? Chcete vidieť, aký bude mať svetlo vplyv na váš objekt? Donna má jednoduchý test.

Premiestňujte vajíčko po vašom dome. Odfoťte ho pri svetle, ktoré svieti spredu, zboku a spoza objektu. Veľmi skoro uvidíte, ako rôzne zdroje svetla spôsobia, že zakaždým bude vajíčko vyzerať inak.

Vaša rodina si o vás možno pomyslí, že ste sa zbláznili, ale je to vynikajúci spôsob, ako zistiť vplyv svetla na objekt.

Komponujte ako profíci!

Nikon Z 7II + NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S @ 50mm, 1/4s, f/5.6, ISO 100, foto: Donna Crous a Aurélie Gonin.

Farby v makrofotografii môžu byť neuveriteľne podmanivé a pohrať sa s aranžovaním ovocia na pútavom podklade je jednoduchý ale efektívny spôsob, ako vylepšiť vaše kompozičné možnosti.

Vo videu nájdete tipy od Donny ako komponovať s farbami a negatívnym priestorom. Negatívny priestor znamená jednoducho nechať okolo objektov priestor, aby kompozícia pôsobila vzdušne.

Uvidíte, ako Donna aranžuje citrusy na miestnu dlažbu. Doplnkové farby ovocia a dlaždíc oživia výsledný obraz. „Skúste umiestniť ovocie do polkruhu,“ vraví Donna, stále tu zostáva negatívny priestor. Pohyb oka po línii pritiahne oči k obrazu zátišia ovocia.

Natáčanie statického objektu - rôzne uhly vyrozprávajú príbeh

A samozrejme nemusíte iba fotografovať. V našom videu Aurélie ukáže ako môžete filmovať z rôznych uhlov a vyrozprávať tak príbeh. Ich striedaním môžete vytvoriť dynamiku aj keď filmujete nehybný objekt ako je jedlo.

Pozrite si časť, v ktorej Aurélie filmuje fazule ‘lingua de fusco’ (‘jazyk ohňa’), fotogenické červeno-biele struky.

Pri prechode zaostrenia s prvej fazule na poslednú, presúva Aurélie rovinu zaostrenia jednoduchým pootočením zaostrovacieho prstenca na objektíve. To isté môžete urobiť aj na dotykovom displeji  vášho Nikon Z fotoaparátu. Jednoducho ťuknete do často scény na miesto, na ktoré chcete, aby fotoaparát zaostril.

Ostré snímanie: Nájdite svoju rovinu zaostrenia

NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 vám pomôže dosiahnuť super ostré makro zábery plné detailov. Nájsť a udržať ostrosť môže byť trochu výzvou, najmä, ak ste zvyknutí fotiť smartfónom, ktorý urobí všetko za vás a má veľkú hĺbku ostrosti. Ale nerobte si starosti. Postupujte podľa týchto jednoduchých pravidiel a budete fotiť ostro.

Zaostríte zamierením na objekt a zatlačením spúšte, však? Tak to je. Ale v makro svete aj malý pohyb fotoaparátu môže zmeniť vzdialenosť zaostrenia tak, že stratíte detaily, ktoré ste chceli zachytiť. Možno ste chceli zaostriť presne na oko chrobáka, len ste stlačili spúšť a zistili ste, že máte extrémne ostrý záber jeho nohy.

Je to preto, že ste posunuli „rovinu zaostrenia“. Rovina zaostrenia je dvojdimenzionálna rovina, v ktorej je všetko perfektne zaostrené. Najjednoduchšie si ju predstavíte ako sklenenú tabuľu umiestnenú pred fotoaparátom. Zaostrovací bod leží na tej tabuli.

Všetko, čo je pred touto rovinou a za ňou, je rozostrené. Čím ďalej sa predmet od tejto roviny nachádza, tým viac je rozostrený.

Ostré snímanie: dostaňte sa do hĺbky ostrosti

Okolo roviny zaostrenia je oblasť, pred ňou i za ňou, v ktorej sú objekty stále dostatočne zaostrené. Vzdialenosť medzi najbližším zaostreným objektom a najvzdialenejším, ktorý je stále zaostrený, sa nazýva „hĺbka ostrosti“.

Hĺbku ostrosti využite tak, aby boli vaše útle objekty a blízke detaily pekne zaostrené. Ak ste v makre nováčikom, najlepší spôsob, ako sa o tom uistiť, je mať najväčšiu možnú hĺbku ostrosti. Inými slovami: vzdialenosť medzi najbližším zaostreným objektom a najvzdialenejším je najväčšia možná.

Teraz, keď sa priblížite s makroobjektívom, hĺbka ostrosti nebude nikdy obrovská. Označuje sa ako plytká. Máte k dispozícii iba milimetre. Ale ak fotografujete lienku alebo kúsok ovocia a chcete udržať zaostrenú jej hlavu alebo drobné detaily, milimeter či dva navyše môžu znamenať veľkú zmenu!

Aby ste zväčšili hĺbku ostrosti , zväčšite clonové číslo. NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 má maximálnu clonu F2,8, je to vynikajúce na dosiahnutie pekného bokehu, ak nefotíte makro. Pri makrofotografiách bude pravdepodobne chcieť použiť vyššie clonové číslo.

Clonové (F) číslo hovorí o tom, akú clonu používate: nižšie číslo znamená viac otvorená clona. S rastúcim F číslom zaťahujete otvor clony na menší, zacloníte svetlo, ktoré prechádza cez objektív a zvýšite hĺbku ostrosti.

TIP 4: Natáčanie videa? Využite rovinu zaostrenia

Aurélie sa pri natáčaní zmrazených čučoriedok v štúdiu na Tenerife rozhodla extrémne tenkú zaostrenú oblasť presúvať  ponad čučoriedky, aby vytvorila „waw“ efekt. Táto tenučká rovina zaostrenia sa dosiahne posunutím objektívu veľmi blízko k objektu. Všetko, čo je mimo tejto ostrej roviny zaostrenia ja nádherne rozmazané.

Keď si pozriete video, uvidíte, ako to Aurélie robí s objektívom NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S a používa pri tom maximálnu clonu f/2,8. Veľmi podobný efekt dosiahnete aj s NIKKOR Z MC 50mm f/2.8.

Rozhýbeme nehybné – snímajte rýchlo aj pomaly

"Pohybujte rýchlo, snímajte pomaly" Nikon Z 7 II + NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S @ 105mm, 1/245s, f/2.8, ISO 1250, foto: Donna Crous a Aurélie Gonin.

Pokúsite sa vyfotiť perfektný záber cukrovej posýpky na koláčikoch?

Počas fotenia na Tenerife, sme mohli vidieť ako Donna vnáša pohyb do fotky jedla, keď sype na koláčiky cukrovú posýpku. Použitím intervalového snímania na Z fotoaparáte môže načasovať sériu fotografií. Fotoaparát nasníma toľko fotografií, koľko Donna nastaví. Umožní jej to použiť vlastné ruky v zábere a dodať tak fotografii pohyb a ľudský prvok napriek tomu, že pracuje v štúdiu sama.

Aurélie si tiež užila natáčanie sypania cukru na koláčiky. Rovnakú scénu natočila normálnou rýchlosťou a aj spomalene (slow motion), pretože je dobré, keď má vo svojom videu aj prirodzený pohyb. Pre spomalené natáčanie videa použila frekvenciu snímok 120 obr./s, aby získala 4-násobne spomalený pohyb. Umožní jej to ukázať každý skrytý detail pohybu padajúcej cukrovej posýpky.

TIP 5: Pri filmovaní nepoužívajte automatické vyváženie bielej

Ak zmeníte počas filmovania svoju pozíciu voči objektu tak, ako Aurélie počas filmovania koláčikov v spomalenom móde, uvidíte ako sa menia farby, pretože sa mení svetlo. Deje sa to, keď máte fotoaparát nastavený na AWB (Auto White Balance). Toto nastavenie automaticky upravuje vyváženie bielej (podanie farieb vo vašej snímke). Keď sa pohybujete, mení sa aj vyváženie, pretože automatické nastavenie vyvažuje farby podľa meniacej sa intenzity a uhlu dopadu svetla.

Ak chcete filmovať statický objekt z rôznych uhlov, meniace sa farby pravdepodobne nebudú to, o čo sa usilujete. Aby ste tomu zabránili, stačí nastaviť vyváženie bielej konkrétne na dané podmienky, ale nie na automatiku. Potom bude fotoaparát aplikovať rovnaké vyváženie z každého uhla a farba vášho objektu zostane v každom zábere rovnaká.


Poďte do toho! Ukážte nám tie najmenšie detaily vo veľkom. Zdieľajte svoje fotografie, označte ich #Createyourlight a vaše fotografie sa možno stanú súčasťou našej galérie.

Zdieľaj

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Meníme sa na Nikon Europe BV

Chceli by sme vás informovať, že sme podstúpili zmenu štruktúry nášho právneho subjektu. Tieto zmeny nebudú mať vplyv na aktuálne ponúkané služby.

ĎALŠIE INFORMÁCIE

Naše oznámenie o ochrane osobných údajov sa zmenilo

Zlepšujeme spravovanie údajov o zákazníkoch v rámci Európy. Odteraz budú naše e-maily odosielané a údaje o zákazníkoch ukladané a spravované centrálne spoločnosťou Nikon Europe BV so sídlom v Holandsku. Táto zmena nám umožní spravovať údaje o zákazníkoch efektívnejšie a bezpečnejšie.

Aktualizované oznámenie o ochrane osobných údajov si môžete prečítať tu.