Čiernobielo priamo vo foťáku. Prečo nie?

Veľká väčšina digitálnych aparátov fotí primárne farebne. Presne tak, ako na moju otázku „Ty fotíš iba čiernobielo?“ odpovedal Honza Jirkovský v našom nedávnom rozhovore: „Ja fotím farebne do RAW“. Aby samozrejme následne dodal, že pôvodný farebný obraz v počítači mení na snímky v šedej škále.
Ale nie každý fotograf si je istý pri úpravách v počítači, iný zase z nejakého dôvodu preferuje pokiaľ možno „autentický“ obraz tak, ako ho podáva samotný fotoaparát. Pri digitálnom spôsobe záznamu ide o nejasne definovaný atribút, a tak ponechávam každému právo na jeho voľbu. V každom prípade najjednoduchšou cestou ako fotiť čiernobielo, je nastavenie príslušného režimu priamo vo fotoaparáte.

Bezzrkadlovky vedú

Keď som pred rokmi fotil takmer výhradne čiernobielo – na čiernobiely film – vypestoval som si akési čiernobiele videnie. Už dopredu som snímanú scénu videl aspoň približne v škále šedej, vedel som, aké filtre mám pre čiernobielu fotografiu použiť. Tušil som, s ktorými zábermi bude problém a na aké fotky nemá vôbec cenu plytvať filmovým materiálom. Ako som postupne prechádzal a následne úplne prešiel na digitálnu zrkadlovku, toto videnie som skoro úplne stratil. Nie však kvôli tomu, že digitál fotí v princípu farebne, pretože i tak si môžem zapnúť čiernobiely režim. Ale na rozdiel od foťáku na film sa zároveň môžem hneď pozrieť, ako fotografia v šedej škále vyzerá. No a ďalší level tomu dali bezzrkadlovky…

Vďaka elektronickému hľadáčiku zobrazujúceho náhľad snímanej scény tak, ako ho vidí samotný snímač – a následne spracováva na neho naviazaný obrazový procesor, môžete vidieť čiernobielo už pri fotení. Nevidíte reálny obraz ako v optickom hľadáčiku zrkadlovky, vidíte simuláciu jeho výstupu. (Čo mimochodom platí i pre farebné fotenie.) Nemusíte si nič predstavovať, foťák to urobí za vás. To sa hodí!

Farebne alebo čiernobielo? A keď čiernobiele, tak s akou tonalitu? Všetko iba vo foťáku.

Vo foťáku jednoducho

Fotenie do čiernobieleho režimu sa nastavuje v Menu fotografovanie | Predvoľby Picture Control, kde jednoducho zvolíte položku Monochromatické. Ale pozor – pokiaľ chcete skutočne neutrálnu čiernobielu fotografiu, treba v poslednej položke tohoto menu s popisom Tónovanie mať zároveň zapnutú voľbu B&W (Black & White). Pretože okrem nej sú tu tiež položky Sepia, Cynotype a ďalšie voľby, ktoré vytvárajú monochromatický obraz, ktorý je vždy nejak farebne tónovaný. Iste viete, čo je to napríklad sépiové zafarbenie…

Technická poznámka: Všetky popísané nastavenia je možné robiť aj v rýchlom menu cez tlačidlo „i“ – ak teda obsahuje voľbu Predvoľby Picture Control (rýchle menu je užívateľsky konfigurovateľné).

Pozor, voľba Tónovanie je v Nikonu Z 50 skrytá až po „odrolovaní“ na druhú „stranu“ menu

Teraz by ste už v podstate mohli fotiť. Ale popíšme si ešte jeden parameter, ktorý ovplyvňuje tonalitu čiernobielej fotografie vzniknutej vo fotoaparáte. Sú ním virtuálne farebné filtre. V položke Filtrové efekty máte okrem voľby OFF k dispozícii štyri filtre: Y – yellow/žlutý, O – orange/oranžový, R – red/červený a G – green/zelený. 

Virtuálne farebné filtre v menu Monochromatické

Tieto filtre imitujú skutočné farebné filtre používané pri fotení na čiernobiely film. Reálne filtre vždy príslušnú farebnú zložku svetla odfiltrujú, naše filtre sú pochopiteľne iba simuláciou. Ale pracujú tak, aby podávali čo možno najpodobnejší výsledok. 

Zjednodušene možno povedať, že farebné filtre zosvetľujú farby rovnakého, respektíve v nejakom rozsahu podobného odtieňa, a naopak stmavujú farby komplementárne, čiže tie farby, ktoré ležia na farebnom kruhu oproti nim. Žltý filter teda zosvetľuje odtiene žltej a stmavuje fialové farby, oranžový zosvetľuje oranžové zafarbenie v scéne a stmavuje modré odtiene. Červený zosvetľuje… červené farby a stmavuje zelené, zelený to potom robí obrátene.

Prvé dva, teda žltý a oranžový, sa najviac používajú pri portrétnej fotografii, pretože zosvetľujú pleťové odtiene a dokážu tiež čiastočne eliminovať vady pleti. Oranžový filter má ešte väčší účinok na pleť a naviac už dokáže mierne stmaviť modrú oblohu. Červený filter poskytuje pomerne kontrastné snímky, pleťovku napríklad takmer vybieli. A zelený… opäť opačne 🙂

Ale dosť teórie, ukážme si to na reálnej fotografii. Snímok s pleťovkou a zelenými odtieňmi k tomu poslúži najlepšie.

 
 
Farebný originál
 
 
Monochrome B&W – bez filtra
 
 
Žltý filter
 
 
Oranžový filter
 
 
Červený filter
 
 
Zelený filter
Previous slide
Next slide

Bez RAWu ani ranu!

Som presvedčený, že to všetci čitatelia Nikonblogu vedia, ale pre istotu: Ak fotíte do JPEGu, nastavení Picture Control sa do neho pochopiteľne premietne a vaše snímky budú čiernobiele. Nenávratne čiernobiele, nutné podotknúť. Niečo iné je snímanie do RAWu – v tomto prípade môžete tonalitu v šedej škále kedykoľvek vziať späť. Teda ak pracujete v nikoňáckom programe Capture NX-D. Ak vyvolávate RAWy v inom software, snímky budú riadne farebné a úpravu do čiernobielej budete musieť spraviť dodatočne v počítači. 

V Capture NX-D môžete akokoľvek meniť nastavenia, ktoré môžete „naklikať“ aj na foťáku, takže môžete napríklad skúšať meniť farebné filtre.

Nastavenie farebných filtrov pre čiernobielu fotografiu v Capture NX-D

Z vyššie uvedeného vyplýva jednoduché ponaučenie – foťte do RAWu – toto je jeden z mnohých dôvodov, ktoré potvrdzujú jasné áno RAWu. Nech už fotíte „na priamo“ čiernobiele snímky – teda s nastavením Picture Control, alebo čiernobiele fotografie vytvárate až v počítači, surový formát RAW, teda v našom prípade súbory s príponou NEF, sú pre to omnoho lepšie.


A nezabudnite – až do konca februára beží prvé kolo nového ročníku našej súťaže Fotka NIKONBLOGU 2021. Jej téma je práve Čiernobiela fotografia! Všetky podrobnosti nájdete v tomto článku. Tešíme sa na vaše čiernobiele snímky!

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *