Cestovateľský objektív číslo 2. AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR

Zoom verzus pevné ohnisko

Ešte len minule som vám písal o cestovateľskom štandardnom objektíve AF-S 24-120mm, ktorý som nazval aj cestovateľským objektívom číslo 1. To preto, že naozaj ponúka dostatočný rozsah na 80% situácií, ktoré vás na cestách môžu postretnúť. Upozorňujem, že píšem o cestovaní a reportovaní z ciest, nie o street fotografii, na ktorú mám iný pohľad, čo sa týka použitej fototechniky. Dokonca aj na dokument či voľný záznam svojej cesty by som osobne radšej volil pevné objektívy, ktoré jednoducho milujem. Tí, čo čítate nikonblog častejšie, to už určite viete. 🙂

Reportáž je jednorazová záležitosť, ktorá popisuje udalosť (v tomto prípade cestu), nie je za ňou dlhodobá práca ako pri dokumente. A keď je od vás očakávaný určitý výsledok, často je zoom praktickejším riešením. Aj ja som si niekoľkokrát na ceste po Srí Lanke povedal, že som mohol mať so sebou radšej dva objektívy s jednou ohniskovou vzdialenosťou (typicky by som volil 35mm a 85mm ohnisko) a cestovať s menšou váhou a objemom, prišli však situácie, kedy som ďakoval za to, že mám so sebou zoom. Kedy?

1. Keď bolo potrebné urobiť záber vzdialeného objektu a časová náročnosť neumožňovala sa k nemu priblížiť na „dostrel“ kratšieho pevného objektívu.


2. Keď sa fyzicky nedalo priblížiť k objektu (napríklad vlny oceánu medzi mnou a rybárom).


3. Keď pre zaujímavý efekt či výrez z krajiny bolo potrebné dlhšie ohnisko a zmena perspektívy.


4. Keď som nechcel liezť do záberu ďalším fotografom fotografujúcim súčasne so mnou.


5. Keď som záber jednoducho musel vyfotiť, či bol objekt blízko alebo ďaleko.

Určite sa nájde aj viac dôvodov, prečo a kedy je praktickejší zoom ako pevné ohnisko a samozrejme minimálne toľko dôvodov, prečo je pevné ohnisko lepšou voľbou. 🙂 O tom ale tento článok nie je, tejto téme sa môžeme venovať inokedy a som presvedčený, že bude veľmi zaujímavá, zvlášť ak sa do diskusie zapojíte i vy. 🙂 Tento článok je o zoome a ja som si ho, pravdupovediac, na ceste užil.

Rýchlosť a presnosť

Dôvodom pre použitie tohto objektívu na akčné zábery je rýchlosť zaostrovania, ktorá je porovnateľná s najrýchlejšími zoomami na trhu s clonou f/2,8. Áno, AF-S 70-200mm f/4 je rýchlejší, ako nedávno popísaný AF-S 24-120mm. Súvisí to s použitím tzv. prstencového typu ultrazvukového motora (ring type), ktorý používajú drahšie objektívy. Objektív zaostruje presne a rýchlo a veľmi dobre dokáže sledovať pohybujúci s objekt, ak fotoaparát prepneme do režimu AF-C (kontinuálne snímanie). Mne sa najviac osvedčilo 3D sledovanie objektu, kedy fotoaparát berie do úvahy aj tvar a farbu objektu a sám aktivuje zaostrovacie AF body podľa toho, ako sa objekt pohybuje.

Optická kvalita

Je vynikajúca. Opäť je ešte o triedu vyššia ako u minule popísaného objektívu AF-S 24-120mm f/4. Nie, 24-120mm nie je opticky zlý, ale tento objektív je ešte lepší. Je lepší kresbou i potlačením aberácií. Chromatická vada je vo väčšine prípadov nepostrehnuteľná vďaka použitiu ED optických členov (Extra-Low Dispersion). Odolnosť voči protisvetlu je výborná vďaka pokročilým antireflexným vrstvám Nikon (SIC – Super Integrated Coating a N – Nano Crystal Coat).

Konštrukcia

Aj tu je objektív lepší ako univerzálny širokouhlejší zoom AF-S 24-120mm. Je totiž utesnený voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Vadiť mu nebude prašné prostredie či normálne poprchávanie a hmla. Má na všetkých kritických miestach O krúžky, ktoré zabraňujú prachu a vlhkosti vniknúť dovnútra objektívu a afektovať obraz.

Objektív sa nevysúva ani pri zaostrovaní a ani pri zoomovaní. Objektív je citeľne lepšie vybudovaný aj materiálom. Ide o kovový objektív a plastová je iba slnečná clona. K objektívu sa dá dokúpiť aj kovový prstenec s pätkou na uchytenie statívu s označením RT-1. Kombo fotoaparát a objektív je tak lepšie vyvážené na statíve, monopode i na remeni uchytenom do statívového závitu na pätke prstenca. Prstenec so statívovou pätkou je tiež celokovový.

Rozmery a váha

Na to, akú robustnosť a rozsah objektív ponúka, je aj relatívne kompaktný a ľahký. Váži 850g, pričom svetelnejšia verzia s konštantnou clonou f/2,8 váži 1430g. To je viac ako polkilový rozdiel. Tento rozdiel pocítite pri nosení na krku i v batohu či brašni. Rovnako rozmermi je o 1cm štíhlejší a o 2,5cm kratší ako svetelnejšia verzia. Aj preto práve túto verziu s clonou f/4 pokladám za cestovateľský objektív, kým ultimátnym reportážnym objektívom ostáva AF-S 70-200mm f/2,8.

Bokeh a minimálna vzdialenosť zaostrenia

Kým u svetelnejšej verzia bola minimálna vzdialenosť zaostrenia donedávna 1,4m a až s najnovším modelom je dosiahnutá minimálna vzdialenosť zaostrenia 1,1m, tento cestovateľský objektív zaostruje už od 1m. To vám umožní vyhotoviť aj blízke zábery objektov, či už ide o kvety alebo živočíchy. Aj pri minimálnom zaostrení si objektív zachováva svoje optické kvality, čo sa o všetkých objektívoch povedať nedá.

Bokeh je ťažko vysvetliteľná a ešte ťažšie merateľná nuansa. Ide o to, ako hladko a intenzívne dokáže objektív rozostriť pozadie za fotografovaným objektom. Tu treba poctivo priznať, že na najnovšiu verziu svetelného zoomu AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR sa nechytá. Tá totiž bokehom konkuruje najdrahším objektívom s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. To ale neznamená, že bokeh je rušivý. Naopak, aj táto cestovná verzia objektívu dokáže krásne rozostriť pozadie za objektom a vytvoriť pekný portrét. Určite lepší a krajší, ako menej svetelné objektívy typu 70-300mm f/4-5,6. Je to podľa mňa veľmi vydarený kompromis. V tomto objektíve máme flexibilitu zoomu, strednú svetelnosť f/4 a stále príjemne hladko rozostrené pozadie, aj keď konkurovať pevným portrétnym sklám či zoomom so svetelnosťou f/2,8 nebude.

Záver

Záver je jednoznačný. Ide o opticky najvydarenejší Nikon objektív so svetelnosťou f/4. Je lepší ako AF-S 16-35mm f/4 aj ako AF-S 24-120mm f/4. Je lepší ako čokoľvek so slabšou svetelnosťou a kvalitou atakuje dvojnásobne drahšie objektívy s konštantnou svetelnosťou f/2,8. Prečo si teda nezískal pomyselný titul cestovateľský objektív číslo jeden? Z jednoduchého dôvodu. Aj keď vo všetkom ostatnom lepší, rozsah ohniskových vzdialeností zoomu 24-120mm je univerzálnejší. V prípade dnešného hrdinu ide o špičkový objektív s rýchlym a presným zaostrovaním, príjemnými rozmermi a váhou a zároveň s vynikajúcou kvalitou obrazu. Bez váhania odporúčam do pozornosti všetkým cestovateľom, ktorí potrebujú kontrolovať veľkosť i váhu svojej batožiny, ale nechcú sa vzdať špičkovej kvality profi optiky Nikkor.

Technické špecifikácie

Objektív: AF-S Nikkor 70-200mm f/4G ED VR
Rozsah: 70-200mm
Fmax: f/4
Fmin: f/32
Optická konštrukcia: 20 optických členov v 14 skupinách (3 ED členy a jeden HRI člen)
Clona: mechanická, 9 lamiel oblúkovitého tvaru
Závit pre filtre: 67mm
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 1m
Váha: 850g
Rozmery: 78×178,5mm
Slnečná clona: Nikon HB-60
V balení: Objektív, predná krytka, zadná kratka, slnečná clona, mäkké plstené puzdro, návod
Voliteľné príslušenstvo: Statívová pätka RT-1

 

Súvisiace články:

https://www.nikonblog.site/ked-je-tazko-ostat-neutralnym-nikkor-af-s-70-200mm-f28-e-fl-ed-vr-v-praxi/

https://www.nikonblog.site/nikon-af-s-70-200mm-f28g-ed-vr-objektiv-ktory-vas-nenecha-v-stichu/

Zdieľaj

Jeden komentár

  1. Používam tento objektív už niečo vyše dvoch rokov , a je to moje najobľúbenejšie sklo, ktorého sa zrejme nikdy nezbavím 🙂 Len s tým utesnením ste si istý? Myslím že toto je prvý krát čo som čítal že je utesnený voči nepriaznivým vplyvom , doteraz som to videl všade medzi je negatívami , že utesnený nie je…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *