Akčná kompaktná dvadsiatka. Nikon AF-D 20mm f/2,8

Milujem malé objektívy, ktoré nezaťažia brašnu ani ruky fotografa. Tí, čo častejšie čítate nikonblog, viete, že nepočítam pixely tam, kde to nie je dôležité. Aj preto môžem spokojne využívať staršie malé a rýchle AF-D objektívy, ktoré sú vynikajúce, kým sa im nepozriete pod 100% zväčšením do extrémnych rohov. Ale prečo by som to robil, že? Pre moju fotografiu to zvyčajne dôležité nie je, podobne ako pre prácu väčšiny fotografov. Samozrejme, ak ste veľmi kritickí a potrebujete mať tip top ostrosť a kresbu aj v extrémnych rohoch, bude pre vás lepšou voľbou niktorý z moderných širokouhlých objektívov typu AF-S 20mm f1,8 G. A ak vám nevadí so sebou pre ultraširoké ohnisko ťahať veľký a ťažký objektív, perfektnú kresbu ponúkajú aj zoomy Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 či AF-S 16-35mm f/4.

Nikon AF-D 20mm so svojim novším súrodencom AF-S 20mm f/1,8 G, ktorý je vo všetkých ohľadoch o kúsok lepší, ale zároveň o „kúsok“ väčší.

Pre vás ostatných, ktorí máte radi dynamické ohnisko 20mm pre reportáž, dokument, street mám tip v podobne dnes testovaného objektívu.

Nikon AF 20mm f/2,8 D má optickú konštrukciu starú 33 rokov! Áno, v roku 1984 bol navrhnutý a vyrobený 20mm objektív pre manuálne fotoaparáty Nikkor 20mm f/2,8 AIS. Optická konštrukcia zostala zachovaná aj v AF a AF-D verzii. Myslím, že u niektorých predajcov sa dá pozháňať stále nový. Vybral som si tento objektív, lebo je naozaj malý a relatívne ľahký. Miloval som fotografovať ním reportáž na regate, priamo na palube plachetnice. Neobmedzuje svojou veľkosťou tam, kde nie je problém podchvíľou niečo zachytiť lanom alebo obúchať v stiesnenom priestore pri otočke lode. Pri fotení takejto reportáže je ušetrenie váhy ale hlavne veľkosti kľúčové. Jediné, čo mi chýbalo, bola odolnosť objektívu voči stekajúcej vode. Nakoniec som nedoplatil na vodné spŕšky, ale na vlastnú nepozornosť…

Dizajn a ergonómia

Dizajn je typický AF-D-éčkový. Clonový prstenec mení clonu po celých clonových číslach a má plastový povrch, zaostrovací prstenec je na povrchu gumový. Kvalitný polykarbonát sa celkovo objavuje na povrchu, kov a sklo vo vnútri. Kovový bajonet. Objektív má trochu vôľu v prednom člene, ktorý sa vysúva a tak manuálne ostrenie nie je to isté, ako u pravých AI či AIS objektívov, ale dá sa použiť. Samotné automatické zaostrovanie je riešené pomocou motora v tele fotoaparátu, keďže objektív ešte nemá svoj vnútorný zaostrovací motorček. Zaostrovanie tak funguje len s prístrojmi strednej a vyššej triedy (od D7XXX vyššie). Na základných zrkadlovkách Nikon musíte použiť manuálne ostrenie. Automatické zaostrovanie je bleskové. AF-D 20mm som používal na Nikone D300 a neskôr D3. Na obidvoch bolo porovnateľné s rýchlymi AF-S objektívmi. Pozor na prsty, otáča sa zaostrovací prstenec, čo vydáva aj bzučivé zvuky, ale nie extra nápadné. V delikátnych situáciach sú ale rozpoznateľné a preostrovanie objektívu by mohlo v niektorých prípadoch pôsobiť rušivo.

Nikon AF-D 20mm na APS-C fotoaparáte Nikon D700 (obrázok: Photozone.de)

Objektív veľa vydrží. Niekoľkokrát dostal spŕšku, niekoľkokrát ťukanec a vydržal. Nakoniec mi pri fotení (vymieňaní) záverečného večera regaty padol na kamennú dlažbu. Praskla predná príruba i plastová časť okolo prednej šošovky, ale objektív ďalej fungoval bez problémov.

Objektív je náchylný na vinetáciu s hrubšími filtrami, preto odporúčam v prípade potreby použiť filter so „slim“ dizajnom.

Požívanie objektívu je veľmi príjemné vďaka jeho hmotnosti, ktorá jemne presahuje štvrtinku kilogramu. Kompaktnosť zas pomôže v teréne nenápadnosti. Objektív je približne veľký, či skôr malý, ako základná AF-D 50-ka. Dnes sa už tak malé objektívy na zrkadlovky Nikon žiaľ nevyrábajú. Musíte len pamätať na to, že nemôžete pri zaostrovaní prstami pevne držať zaostrovací prstenec, lebo rotuje. Objektív pritom zaostruje naozaj blízko (disponuje CRC – Close Range Correction) a tak môžete tvoriť zaujímavé blízke zábery s priznaním pozadia.

Obrazová kvalita

Pre dokument, reportáž, street, rodinnú fotku, cestovanie… výborná. Pre krajinkára či fotografa architektúry budú vhodnejšie novšie objektívy s lepšou kresbou v extrémnych častiach obrazu a pri odclonení. Fotograf architektúry sa potrápi aj s komplikovanejším skreslením objektívu, ktoré sa nedá úplne jednoducho vykorigovať v počítači. Skreslenie je síce súdkovité, ale má vlnitý charakter.

Kresba objektívu je výborná v strede obrazového poľa. Objektív je tam ostrý aj úplne odclonený. Na ostrom slnku na F2,8 trpí jemným závojom. Stačí ho málinko pricloniť a je krásne kontrastný. Na APS-C fotoaparáte je pri priclonení na F8-11ostrý až do extrémnych rohov, na Full Frame mu k dokonalosti v rohoch stále kúsok chýba aj pri clone F16. Ak sú pre vás extrémne rohy dôležité, skúste novú väčšiu verziu AF-S 20mm f/1,8. Čo ale chcem povedať hneď za týmto tvrdením, že pre málo fotografov sú extrémne rohy obrazu naozaj dôležité. Mne nikdy nikto nič nevytkol, že by bol s kvalitou obrazu z AF-D 20mm nespokojný a to som s ním fotografoval reportáž, cestovateľské fotografie a svojho času aj svadby na zákazku. Nebál by som sa s ním ani na krajinu. Jeho kompaktnosť by mi stála za pár mm horšej kresby v rohoch obrazu. Hovorím ale za seba. Jediné, čoho by som sa vyvaroval, je kritickej fotografie architektúry. Myslím takej, kde sa zvislé priamky nachádzajú v okrajových oblastiach obrazu. Ak sú architektonické útvary nepravidelného tvaru alebo štruktúr. Nemáte sa čoho obávať.

Objektív vyniká aj v protisvetle. Akonáhle ho čo len trochu pricloníte, má krásny kontrastný obraz a 7 rovných lamiel vie z ostrých svetiel vytvoriť krásne 14 – cípe hviezdy. Ani so slnkom v zábere ani s bočným plošným svetlom nemáte problém. Aj by som vám odporúčal, aby ste slnečnú clonu nechali doma, že je nepotrebujete, ale neurobím to. Keby som mal totiž svojho času nasadenú na objektíve slnečnú clonu, pri páde by mi ochránila predný člen a prírubu a objektív by sa pádom tak nepoškodil. Predná šošovka objektívu je pomerne blízko pri filtrovej prírube a tak slnečná clona bude chrániť aj ju.

Nejaké aberácie tento starší objektív má, ale dajú sa vykorigovať jedným kliknutím v Lightroome. Na mojich ukážkových fotografiách ich nespozorujete, nakoľko mám zálohované z tohto obdobia iba upravené a zmenšené JPG obrázky. Ale aj na tomto rozlíšení vidíte, že na reportážne, akčné, dokumentárne a všelijaké iné fotografie objektív viac ako postačuje. Je ideálnym riešením, ak potrebujete niečo malé a rýchle do stiesnených priestorov. Jeho zorný uhol je akurát vyhovujúci na palubu malej plachetnice, ako aj do úzkych uličiek Benátok či na túru „naľahko.

Ak hľadáte teda malú dvadsiatku, ktorá bude rýchlo zaostrovať, má slušnú kresbu a odolnosť voči protisvetlu a navyše nezruinuje vašu peňaženku, toto je môj osobný tip pre vás.

Technické špecifikácie

Objektív: Nikon AF 20mm f2,8 D
Ohnisko: 20mm
Optická konštrukcia: 12 optických členov v 9 skupinách
Clona: 7 lamiel klasického rovného tvaru
Minimálna vzdialenosť zaostrenia: 25cm
Závit pre filter: 62mm
Veľkosť: 70x55mm
Váha: 260g

Produktové fotografie: Nikon.com, BHphotovideo.com, Photozone.com
Ukážkové fotografie: Julo Kotus

Zdieľaj

2 komentáre

  1. …nechápem, ako pri tých akčných fotkách môže posádka tak pokojne sedieť, len kapitán je v strese… 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *