6 použiteľných fotografií Davida Yarrowa za 12 mesiacov…

Minule sme vám priniesli informácie o novom európskom Nikon ambasádorovi Davidovi Yarrowovi. Jeho fotografie ma fascinujú, lebo akýmsi zvláštnym spôsobom kombinujú mne sympatické fotografické štýly. Jednak čiernobielu fotografiu a jednak netradičné fotografovanie divokých zvierat širokouhlými objektívmi, podobne, ako to mám rád pri street fotografii.

Pri vyhľadávaní informácií o Davidovi som natrafil na video, o ktoré by som sa s vami rád podelil. Vo videu rozpráva David o tom, kde rád fotografuje a o svojom netradičnom prístupe k fotografovaniu divej prírody, vďaka ktorému získavajú jeho fotografie jedinečný výtvarný charakter.

Po prvom veľkom fotografickom úspechu v 20-tich rokoch, keď vyfotil Diega Maradonu s trofejou z Majstrovstiev sveta, na fotografiu nezanevrel, hoci pracoval ako úspešný finančník. Jeho fotografická kariéra nabrala nový smer potom, ako sa mu podarilo po 30-tich hodinách strávených vo vode nafotiť silnú fotografiu žraloka loviaceho tuleňa. Davida oslovil muž, ktorý chcel, aby táto fotografia visela na stene jeho kancelárie. Chcel, aby každý kto do nej vstúpi, získal rešpekt, a zdalo sa mu, že práve fotografia žraloka za jeho chrbtom by tomu pomohla. Businessman sa ho opýtal, za koľko by predal svoju fotografiu.„Čo ja viem, ak by bola pekne vytlačená a zarámovaná, možno za 5 000 libier.“ Dohodli sa. Dnes svoju tvorbu úspešne predáva a vystavuje.

David Yarrow, Nikon, Nikon ambasádor, vyslanec Nikon

Odvtedy David sústreďuje svoju snahu na zachytávanie čiernobielych obrazov zo života zvierat. Našiel si svoju cestu – spojiť fine art umenie a wildlife fotografiu a predávať veľké obrazy v limitovaných edíciách, za ktoré budú klienti ochotní minúť peniaze.

Má štýl, ktorý z voľne žijúcich zvierat robí modelov zdobiacich steny. Pôsobia neuveriteľne majestátne a dominantne vďaka perspektíve, ktorú často využíva.

V pri práci fotografa sa David Yarrow riadi výrokom vojnového fotografa Roberta Capa „Ak nie sú vaše fotografie dosť dobré, neboli ste dosť blízko.“

Väčšina wildelife fotografov využíva pri fotení extrémne teleobjektívy. David však zvieratá vníma skôr ako svoje modely. Ako hovorí, ani krásnu ženu nefotíte 400mm objektívom, ale skôr štandardným alebo dokonca širokouhlým. A to je jedno z tajomstiev jeho umenia. Použiť širokáč a fotiť z perspektívy od zeme. Ako to ale urobiť, aby sme fotografovali širokáčom a zároveň ostali v bezpečí? Jeho spôsob vyzerá jednoducho. Fotoaparát ponechá umiestnený na zemi a diaľkovou spúšťou fotografuje. Aby dostal zvieratá do záberu, používa vône, ktoré ich prilákajú do záberu.

Často sa pritom stáva, že mu umiestnený fotoaparát odnesie lev v papuli alebo si s ním slon zahrá futbal. Jeho sprievodcovia sú tým pobavení, lebo je to trochu iné fotografovanie, ako extrémnymi teleobjektívmi, na ktoré sú zvyknutí.

Nie, neznamená to, že David nikdy nevezme do ruky teleobjektív, keď potrebuje vyfotiť detail, či izolovať zviera od okolia, siahne aj na 400mm objektív. Zásadne sa ale snaží fotografovať zvieratá z podhľadu, aby vynikla ich mohutnosť, majestátnosť a aby nebezpečné zviera vyzeralo naozaj nebezpečne. Fotografovať ľadového medveďa z bezpečia „zhora“ je podľa neho nezmysel.

A tak sa David plazí, umiestňuje fotoaparáty do cesty slonom i levom, plánuje, spoznáva správanie zvierat a učí sa o ich živote maximum, aby vedel fotoaparát správne umiestniť a vo vhodnej chvíli odpáliť spúšť. To je podľa jeho slov 95% práce na dobrej fotke. Len 5% tvorí samotné stláčanie spúšte a fotografovanie.

A čo je podľa neho dobrá fotka?

David má na ňu vysoké nároky. Tvrdí, že problémom dnešnej doby je kvantita. Nemožno ísť na jeden výlet do Afriky s priateľkou a priniesť 200 perfektných fotografií. Sebakriticky tvrdí, že za posledný rok na všetkých svojich expedíciách vyfotil možno štyri dobré a dva naozaj silné zábery. To je spolu 6 použiteľných fotografií za 12 mesiacov…

A tu by som skončil…

Súvisiaci článok:

SOM | David Yarrow, európsky Nikon ambasádor

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.