Kým vyjde slnko a rozkvitne lúka. Tri tipy na portrét v nepriaznivom počasí.

Tak, už sa tešíme, už to prichádza. Včerajší deň bol (aspoň tu na juhozápade Slovenska) takmer jarným. Poprchávalo celý deň, ale teplota vystúpila miestami aj na 13°C a popoludní sa na oblohe nazbierali takmer búrkové mraky. Ono to možno na prvé počutie neznie až tak lákavo, no opak je pravdou. Zem, ktorá bola doteraz zamrznutá, začala pod vplyvom vyššej teploty a hojnejšieho dažďa rozmŕzať a voňať… tak jarne. Takže tendencie sú jasné, deň nám dopraje stále viac a viac svetla, ktoré môžeme pohodlnejšie zachytávať našimi fotoaparátmi. Ale kým ešte rozkvitnú lúky a rozvijú sa lesy, kým si vyrazíme do prírody bez teplej bundy, ešte nejakú chvíľu potrvá. Ešte niekoľko daždivých i zahmlených dní musíme vydržať. Dovtedy niekoľko tipov, ako nevyjsť z inšpirácie a cviku. Nemusíte vyraziť ďaleko, dokonca nikam, aby ste si schuti zafotili a niečo zaujímavé vytvorili. Dnes inšpirácia a praktické tipy pre domáce portréty.

Dead or Alive by Maaike Schauer on 500px.com


© Maaike Schauer
NIKON D750, 135mm, ƒ/2.8, 1/160s, ISO 400

Využite dážď a protisvetlo

Dažďové kvapky vyniknú v protisvetle, ale oproti tmavému pozadiu. Podobný spôsob využil aj Maaike Schauer. Na jeho fotke vidíme, že protisvetlo malo ešte jeden pozitívny vplyv vo fotke – krásne zvýraznilo kontúry tváre. Posledný praktický tip – je možné, že bude potrebné použiť korekciu expozície v poloautomatických režimoch. U Nikonu funguje vo väčšine prípadov aj v manuálnom režime. Takže pre jednoduchšiu realizáciu takejto fotky by som volil manuálny režim s automatickým nastavením citlivosti ISO. Objektív je potrebné „nazoomovať“ na dlhšie ohnisko a zvoliť maximálnu clonu (najmenšie clonové číslo, aké objektív na tomto ohnisku ponúka). S časom môžete experimentovať, podľa toho, ako veľmi chcete mať rozmazané padajúce kvapky vody. Maaike použil 1/160s. Pre kratšiu trajektóriu kvapiek použite kratší čas, pre dlhšiu logicky dlhší.

Desire to east by Botond Dávid on 500px.com


©Botond Dávid
Nikon F100 Nikkor 50mm Kodak film

Využite okná, orosené, opršané, zahmlené…

Poznáte tie fotografie, keď sa človek či domáci miláčik pozerá cez opršané okno. Pozor, vzdajte sa teatrálnosti, prílišných posunkov či prílišnej túžby v tvári alebo afektovanosti. Napriek hrozbe, že skĺznete do klišé, s dávkou miernosti môžeme dosiahnuť emotívne fotografie. Použil by som pevné ohnisko (napríklad aj lacný 50mm objektív) odclonený, pričom zaostriť môžete na tvár fotografovaného človeka. Môžete fotografovať v priorite clony, kedy si zvolíte veľkú clonu (F1,8 – 2,8) a necháte, nech fotoaparát dopočíta čas závierky. Práve clonou totiž pri portréte regulujete hĺbku ostrosti a mieru rozostrenia pozadia za fotografovanou osobou v závislosti čím väčšia clona (menšie clonové číslo), tým menšia hĺbka ostrosti (lepšie rozostrené pozadie).

Alone under rains and darkness by Mukhtar Al Agha on 500px.com


© Mukhtar Al Agha
NIKON D5200, 50.0mm, ƒ/7.1, 1/80s, ISO 125

Využite blesk

Posledný tip je trochu zložitejší. Využitie blesku je však veľmi efektné pre zmrazenie padajúcich kvapiek. Ako si všímate, kvapky na obrázku Mukhtara visia ako perly vo vzduchu a pritom expozičný čas je iba 1/60s. Pri takomto čase by boli padajúce kvapky rozmazané svojim rýchlym pohybom, keby boli exponované prirodzeným svetlom, ako je tomu v prvom tipe. Autor však volil tmavé prostredie, kde 1/60s a clonou F7.1 v podstate nie je exponované nič. Keby sme neblysli do tejto scény bleskom, bola by celá čierna. Expozičným časom tak pre kvapky nie je 1/60s, ale dĺžka záblesku. A viete, ako krátko môže trvať záblesk? Veľmi krátko! Môže to byť aj iba 1/5000 či 1/10 000s. Takýto krátky čas zmrazí a zastaví vo vzduchu aj padajúce kvapky. Ide už len o to, aby sme blesky vhodne umiestnili. Hovorím o bleskoch preto, že v tomto prípade boli použité možno dva. Jeden je schovaný v dáždniku a osvetľuje ruku a tvár modelu a druhý smeruje zozadu, aby zvýraznil kvapky protisvetlom. Je čudné ale, že nezanecháva kontúry na človeku. Je ešte možné aj to, že dáždnik je priesvitný a tak jediný blesk v ňom osvetľuje aj osobu aj padajúce kvapky. Tak či onak, toto experimentovanie vyžaduje, aby ste vedeli odpáliť externý blesk (alebo štúdiové svetlo) mimo tela fotoaparátu. Dá sa to káblom alebo bezdrôtovo. Niektoré fotoaparáty dokážu odpáliť systémový externý blesk pomocou svojho vlastného vstavaného blesku alebo pomocou rôznych odpaľovačov.

Tak vám prajem veľa kreatívnych chvíľ a zábavy kým vyjde slnko a rozkvitne lúka. 🙂

Zdieľaj

Jeden komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *