Zákrutou: Graeme Brown o fotografii motošportu

Nikon profík Graeme Brown má tridsaťročné skúsenosti vo fotení motošportu, od automobilových pretekov, pretekov F1 po majstrovstvá superbajkov. Prezradí nám, ako vznikli niektoré z jeho kľúčových záberov a čo nosí vo svojej fotobrašni.

Graeme Brown pri práci s Nikonom D5 a D850

Život na trati

Profesionálna motoristická fotografia si vyžaduje inštinkt a rýchlosť. Vo svete motoristických pretekov neexistuje druhá šanca. Graeme Brown si tieto inštinkty cibrí už takmer 30 rokov. Začínal s automobilovými rallye, neskôr fotil F1 a napokon motocyklové závody. Od roku 2000, keď získal kontrakt s tímom Castrol Honda World Superbike Team sa sústredí na motocyklový priemysel. Fotí superbike, Moto GP a motokrosové preteky pre redakcie magazínov a komerčne pre výrobcov. Graeme fotí pre sponzorov podujatí a uzatvára zmluvy s Kawasaki a Yamahou na všetky ich podujatia.

Graeme: „Fotky, ktoré zdieľam, odrážajú princípy, ktoré aplikujem pri väčšine pretekov a podujatí. Snímka, ktorá poukazuje na kontext alebo miesto, kde sa podujatie koná, netradičný uhol nad akým iní fotografi neuvažujú a samozrejme aj zachytiť rýchlosť závodu. Fotky musím ale zároveň urobiť tak, aby boli logá sponzorov dostatočne viditeľné. Moji klienti musia dostať produkt so všetkými týmito detailami, ale zároveň musí byť vytvorený zaujímavo a kreatívne.“

Kylesku Bridge | Nikon D4 | AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED | 24mm | f/8 | 1/800 s | ISO 320 | © Graeme Brown

Kylesku Bridge, Škótsko – záber pre magazín RiDE

V Škótsku sa hovorí: Ak sa ti nepáči počasie, počkaj päť minút. Nedá sa povedať väčšia pravda o tomto zábere. Bolo to neobvyklé rozhodnutie výber vybrať sa na severo-západ na jar fotiť porovnávací test cestovných motoriek, ale takáto práca sa plánuje skôr podľa dostupnosti motoriek ako podľa sezóny. Počas tejto cesty sme zažili všetko: vetry vanúce zo severného Atlantiku, silné lejaky prerušované periódami nízkeho zimného slnečného svitu.

Načasovali sme to perfektne, prišli sme k mostu ako ku prvej zastávke na fotenie ten deň. Hrozivé oblaky nad horami zrazu prebodol slnečný lúč. Práve bolo po daždi, ktorý zanechal mokrú cestu a vytvoril mi skvelé prostredie na fotku. Slnko odrážajúce sa na mokrom asfalte v kombinácii s tmavými oblakmi, kopcami v tieni neuveriteľne dokreslili scénu mosta a motoriek.“

Kawasaki Ninja 1000SX | Nikon D850 | AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | 70mm| f/8 | 1/125 s | ISO 200 | © Graeme Brown

Embalse del Bembézar, Španielsko 2020 – fotografia Kawasaki Ninja 1000SX z predstavenia novinárom

Toto európske podujatie pre novinárov sa konalo v okolí Córdoby, kde bola predstavená nová športová cestovná motorka. Cieľom bolo poskytnúť novinárom fotografie, ako jazdia na motorke a tiež nafotiť snímky, ktoré budú poskytnuté médiám, ktoré sa nemohli zúčastniť. Bolo to moje prvé komerčné fotenie s D850 s batériovým gripom MB-D18, ktorý som si kúpil len niekoľko týždňov predtým. Moja D4, ktorú som používal takmer 10 rokov, odišla do dôchodku. Na fotenie motošportu som už mal D5, ale lákal ma 45 MP senzor D850. Pracujem výlučne s RAW súbormi, takže detaily, ktoré poskytne veľký senzor mi umožňujú dodať fotky vo veľmi vysokom rozlíšení klientom pre kvalitnú veľkoformátovú tlač.

Cieľom fotenia bolo ukázať pocit slobody a slobodu, ktorú tento motocykel poskytuje na dlhých cestách a pri objavovaní nových destinácií. Toto miesto to spontánne na konci jazdeckého dňa vystihlo. Po chvíľke záhradkárčenia sme získali čistú plochu na fotenie motorky a jazdca s fantastickým výhľadom na priehradu za ním krátko predtým, ako zapadlo slnko. Ak by sme dorazili o 20 minút neskôr, svetlo by už bolo úplne iné a tento záber by nebol možný. Pripomenulo mi to, aké dôležité je byť pri fotení flexibilný a zachytiť pravý moment.“

Michael van der Mark (NED) | Nikon Z 7 | AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR (with FTZ adapter) |110mm | f/22 | 1/30 s | ISO 31 | © Graeme Brown

Okruh Grand Prix na Phillip Island, Austrália 2019 – fotenie pre Pata Yamaha World Superbike Team

Pri motocyklových závodoch je veľmi dôležité reflektovať rýchlosť vo fotografiách. Jazdci tlačia výkon svojich „mašín“ na limity. V pretekoch superbike-ov sú sú motorky upravené, aby dosahovali rýchlosť 300 km/h, niekedy aj viac. Aby som na fotografiách ukázal túto rýchlosť, fotím relatívne dlhým časom závierky, v tomto prípade 1/30 s. Fotil som Nikonom Z 7. Ľahké telo mi umožnilo vytrvalo a jednoducho sledovať motocykle počas pretekania tzv. panningom.

Stál som za radom fotografov, ktorí sa sústredili na hlavný záber, keď motorky prechádzajú cez slávnu zákrutu Lukey Heights na Phillip Island. Dráhu som mal v úrovni očí a zachytil som Michaela van der Marka, ako prechádza okolo. Podarilo sa mi vytvoriť takmer strašidelný obraz rozostrených fotografov, ktorý odráža pocit rýchlosti, akou motocykel prechádzal (okolo 180 km/h).“

Race Start, Imola | Nikon D5 | AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | 112mm | f/5.6 | 1/640 s | ISO 160 | © Graeme Brown

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, Imola, Taliansko, 2018 – fotenie pre FIM World Superbike Championship

Rád hľadám netypické miesta v okolí okruhu, aby som ukázal geografickú polohu či kontext podujatia. Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari je najznámejším okruhom F1, práve tu počas jedného závodného víkendu v 1994 prišli o život Roland Ratzenberger a Ayrton Senna. Tiež je domovom motocyklistiky a pravidelne je na programe kalendára WorldSBK. Je to nádherný a zároveň veľmi náročný okruh na fotenie. Na rozdiel od moderných okruhov, okolo trate nie je servisná cesta, takže sa musíte z paddock-ov presúvať po verejnej ceste a znovu sa vrátiť na okruh v mieste, z ktorého chcete fotiť. Prístup je obmedzený a reštriktívny, podľa pravidiel F1 môžete fotiť iba cez úzke priehľady v ochrannom plote.

Je to ohromné miesto a bola by škoda to neukázať aj vo výbere fotografií z podujatia. Šiel som do záhrady hotela Rivazza na najvyšší bod okruhu. Hotel ponúka nádherný výhľad na pretekársku dráhu a okolité mesto. Našťastie výhľad ponúka priamy pohľad na štart/cieľ pretekov, a práve to je kontext, ktorý som hľadal.“

Alex Lowes, Kawasaki Ninja ZX-10RR | Nikon D5 | AF-S NIKKOR 600mm f/4E FL ED VR| f/10 | 1/640 s | ISO 200 | © Graeme Brown

Okruh Grand Prix na Phillip Island, Austrália, 2020 – fotenie pre Kawasaki Racing Team

Pre Kawasaki pracujem 15 rokov, spočiatku som na plný úväzok fotil ich závodný MotoGP program a program WorldSBK, až kým sa nestiahli zo závodov Grand Prix na konci roku 2008. V posledných rokoch boli neskutočne úspešní, vyhrali 6 majstrovstiev sveta jazdcov a v sezóne 2020 podpísali zmluvu s bývalým britským majstrom Alexom Lowesom. Fotil som Alexa počas zimy pre tlačové správy a rôzne médiá ako testoval motorky, ale prvou udalosťou roka na Phillip Island bude, keď naplno zajazdí v pretekárske výzbroji.

Ná tréningový jazdách pred závodom je dôležité nafotiť sériu fotiek do zásoby. Táto zachytáva motorku a jazdca v dynamickej jazdnej situácii. Čisté pozadie a zreteľne viditeľné logo výrobcu. Tieto fotografie sa po zvyšok roka používajú na plagáty, podpisové kartičky jazdcov a rôzne druhy marketingových materiálov výrobcu, sponzorov a technických dodávateľov. Toto je klasický záber, aký vyfotím každý rok. Je vyfotený v zákrute Lukey Heights na okruhu Grand Prix na Phillip Island. Je jedinečný v tom, že môžete byť relatívne blízko pri trati a vyfotiť snímok, ktorý pôsobí, akoby jazdec mieril priamo k vám. Použil som rýchlu uzávierku a relatívne vysokú clonu, aby som zmrazil akciu. 600mm objektív „odpichol“ pozadie a motocykel mohol vyniknúť.“

Chaz Davies, Ducati Panigale V4R | Nikon D5 | AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED | 24mm | f/10 | 1/320 s | ISO 500 | © Graeme Brown

Circuito de Jerez, Španielsko, 2019 – fotené pre Aruba.it Ducati

Záber je nafotený širokouhlým ohniskom v zákrute Dry Sac pomenovanej podľa miestneho sherry. Chcel som zachytiť motorku vo svetle, keď slnko chytá končeky okolitých kopcov. Vždy ma prekvapí, ako rýchlo sa zem otáča vzhľadom k slnku. Iba 10 minút trvalo, kým bolo slnko tam, kde som ho chcel mať, kým sa úplne stratilo z dohľadu. Ďalšou výzvou je, že počas testovania jazdci nejazdia podľa plánu. Mechanici vykonávajú množstvo opráv, jazdci prichádzajú a odchádzajú z trate v náhodnom čase, podľa toho, kedy je motorka pripravená na jazdu. Keď je dokonalé svetlo, často sa stáva, že motorka práve nie je na trati. V tomto prípade bol na dráhe Chaz Davies so svojou Ducati.“

Graeme Brown s Nikonom D5

Čo je v mojej brašni?

Hlavnou náplňou mojej práce je fotografovanie motocyklových pretekov, takže moja výbava musí spĺňať požiadavky extrémneho tempa tohto športu. Primárne používam Nikon D5 pre rýchle automatické zaostrovanie a rýchlosť závierky na zachytenie akcie.

Fotografovanie motocyklov sa sa trochu líši od fotografovanie iných motoristických športov. Napríklad autá sa takmer vždy fotia priamo, pretože sú na štyroch kolesách. Motocykle sa neustále prikláňajú a odkláňajú od fotoaparátu, sú polovičné oproti závodm autám a jazdec si presadá na potrebnú stranu motocykla. Všetky tieto dynamické prvky ovplyvňujú systém automatického zaostrovania fotoaparátu. Fotiť závod, ktorý má 22 kôl znamená, že na záber máte väčšinou len jednu príležitosť. S D5 môžem počítať s tým, že zaostrovací systém bude synchronizovaný s motorkou a jazdcom, keď prechádzajú záberom. Dodáva mi to istotu, že dosiahnem požadovaný výsledok.

V mojej súprave je teraz už aj Nikon Z 7. Používam ho s FTZ adaptérom, takže pri cestách po svete nemusím so sebou nosiť žiadne ďalšie objektívy navyše. Funguje to veľmi dobre a využívam to najmä v a okolo boxov. Tiché fotenie sa stalo skutočnou výhodou. Keď ste v prostredí, kde sa pracuje pod veľkým tlakom, môže klepanie uzávierky upútavať pozornosť na fotografa, môžu sa zmeniť výrazy v tvárach ľudí. Dokonca vás môžu požiadať, aby ste odišli. So Z 7 môžem fotiť bez toho, aby si ma niekto všimol. Fotografovanie jediným dotykom na displej je tiež veľmi užitočná funkcia. Môžem mať fotoaparát tesne pri sebe, fotografovať v tichosti bez toho, aby som mal fotoaparát pri tvári a pútal pozornosť.

Pri mnohých športoch som zvykol používať pevné svetelné teleobjektívy na zachytenie akcie. Na sledovanie akcie na diaľku je mojim každodenným objektívom AF-S NIKKOR 600 mm f/4G ED VR. Mám poslednú verziu tohto objektívu, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 2012. Vďaka pravidelného servisu funguje po celý čas bezchybne. Fotí ostré snímky a ohnisková vzdialenosť mi umožňuje nafotiť vyplnené zábery motocyklov na trati aj keď stojíme za štrkovými spomaľovačmi a bezpečnostnými bariérami.

Najčastejšie kombinujem 600mm objektív s profi zoomom AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED. Tento objektív používam pri štartoch a vtedy, keď potrebujem širší záber, aby som do snímky zakomponoval kontext, ale aj okolo boxov a paddock. Clona f/2,8 mi umožní fotiť v prostredí boxov s nízkym osvetlením bez použitia blesku. Je to zároveň ideálny objektív na fotenie motocyklov na bežných cestách. Často fotím na miestach, kde je okolo málo priestoru a zoom 70-200mm môžem ľahko a rýchlo prispôsobiť väčšine situácií. AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED a AF-S NIKKOR 14-24mm f2.8G ED používam ako moju širokouhlú voľbu. Obzvlášť mám rád 14-24mm. Nafotím s ním skutočne široké zábery bez rozpoznateľnej aberácie v okrajoch obrazu. Rád ho na trati používam, keď je dramatické počasie. Malá motorka s obrovskou čierňavou, ťažké mračná alebo nízke zapadajúce slnko. Je to ďalší prvok, ktorý dodá kontext a zaistí, že klientom neodovzdám iba fotky motoriek jazdiacich na okruhu. Vyrozprávam širší príbeh udalosti.

Jeden z mojich obľúbených objektívov je AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G. Je to klasický portrétny objektív, ktorý často používam na formálne portréty, ale používam ho aj na akciu v a okolo pit lane. Nízka clona mi umožňuje fotiť s vyššou rýchlosťou závierky ako je bežné a zachytiť spontánne okamihy. Vďaka malej hĺbke ostrosti môže detail vyniknúť na pozadí, takéto fotky ocenia sponzori. Z tohto dôvodu ho rád používam pri fotení technikov pracujúcich na motocykloch, alebo jazdcov počas tréningu.

Mám aj AF-S NIKKOR 300mm f/2.8G ED VR II a používam ho v špecifických situáciách. Je to úžasný objektív a prajem si, aby som ho mohol používať viac, je skvelý na fotenie na verejných komunikáciách. Z pohľadu motoristického športu je to ideálny objektív na fotenie off-roadových športov ako motokros. Pri motokrose sú požiadavky na objektív rovnaké ako pri cestnom závode, ale môžete fotiť bližšie k akcii. 300mm objektív je ideálny na vyplnenie záberu. Má zároveň výhodu, že je menší a ľahšie prenosný ako dlhší 600mm objektív.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *