Keď si kúpite systémový fotoaparát (zrkadlovku alebo mirrorless s výmennými objektívmi), zvyčajne ho dostanete so štandardným zoomom, ktorý je určený pre fotografovanie v štandardných podmienkach. Myslím tým bežné situácie za denného svetla typu dovolenkové fotografie pri mori, fotografie z výletov na hory, prechádzok mestom… Takýto objektív je zvyčajne málo svetelný a nemá veľké priblíženie (zoom). Štandardné zoomy sú myslené ako základ, s ktorým by ste mali byť schopní fotografovať vašim novým fotoaparátom. Bez objektívu to nejde. Ale ako už sám názov napovedá, kúpou zrkadlovky alebo Nikon 1 fotoaparátu ste vstúpili do systému, ktorý vám ponúka omnoho viac. Nielen vyfotografovať štandardné situácie štandardným spôsobom a získať fotografie, ktoré sa technicky veľmi nelíšia od fotografií z kompaktných fotoaparátov. Systém vám umožňuje zamerať sa na rôzne fotografické žánre a pomocou objektívov ich fotografovať iným spôsobom, pri ktorom „konzumenti“ vašich fotografií uvidia rozdiel medzi vašimi fotografiami a typickými fotografiami z kompaktu. Prečo je tomu tak?
Takýto nočný záber so štandardným nesvetelným zoomom neurobíte. Nedostanete pri rozumnej ISO citlivosti dostatok svetla na senzor.
Štandardný zoom verzus štandardný objektív s pevným ohniskom
Všetko je o svetle a hĺbke ostrosti. Fotografia je maľovanie svetlom. Svetlo cez objektív dopadá na svetlocitlivý snímač (film) vo fotoaparáte, je zachytávané a spracované do výsledného obrazu. Čím väčší je pracovný otvor objektívu (clona), tým viac svetla objektív dokáže sprostredkovať senzoru (filmu). To, ako veľmi objektív dokáže otvoriť svoju clonu, voláme svetelnosť objektívu alebo aj maximálna clona objektívu. Typické clonové čísla sú F1, F1,4, F2, F2,8 …F16, F22. Clona stúpa o jeden expozičný stupeň (EV – Exposure Value) násobkom x1,4. Vysoká svetelnosť objektívu znamená nízke clonové číslo a naopak. Kým štandardný zoom má malú svetelnosť, typicky f/3,5-5,6, štandardné pevné ohnisko má zvyčajne vysokú svetelnosť f/1,8 alebo f/1,4. Na senzor tak prepustí až 5 násobné množstvo svetla oproti štandardnému zoomu. To znamená, že s pevným štandardným ohniskom môžete fotografovať bez blesku aj tam, kde to s málo svetelným zoomom nejde. Prečo by sme však mali fotografovať bez blesku, keď je málo svetla? Tí, ktorí už dlhšie fotografujete, to určite viete – pre zachovanie nálady a autenticity fotografie.
Keď by ste v takejto situácii použili štandardný zoom, museli by ste pre nedostatok svetla blýskať bleskom a tým by ste úplne zničili atmosféru. Taktiež rozostrenie pozadia by nebolo také efektné ako s 50mm ohniskom. Nikon D700 + Nikkor AF-D 50 f1,8
Prirodzené svetlo je zvyčajne omnoho atraktívnejšie, ako napriamo napálený blesk na objekty či ľudí. Priamy blesk spôsobuje zvyčajne prepálené postavy, ostré tiene, červené oči… Prirodzené svetlo zachováva náladu, nestrojenosť. S kombináciou dnešných zrkadloviek s nízkym šumom na vysokých citlivostiach ISO a svetelného pevného ohniska môžete fotografovať bez blesku a statívu takmer všade. Hlavné využitie je pri street fotografii, dokumente či reportáži. Krajinár a fotograf architektúry uprednostní statív a nízku citlivosť ISO pre maximálnu kvalitu obrazu. Pre nás, ktorým ide o zachytenie ľudí v zaujímavých činnostiach pri neštandardnom svetle, je vysoké ISO a svetelný objektív najdôležitejšou funkcionalitou dnešných fotoaparátov. Kvalitný obraz pri vysokých citlivostiach ISO je záležitosťou veľkosti senzora. Čím je väčší senzor, tým kvalitnejšie fotografie pri vysokom ISO dosiahnete. A tak reportéri, dokumentaristi siahajú aspoň po zrkadlovkách s APSC senzorom, ešte lepšie s Full Frame senzorom a na fotoaparát nasadia pevné ohnisko s vysokou svetelnosťou.
Efektná práca s hĺbkou ostrosti vďaka 50mm ohnisku so svetelnosťou f/1,8. Nikon Df + Nikkor AF-S 50mm f/1,8 G
Okrem fotografovania v málo svetlých priestoroch, prináša pevná a svetelná 50-ka aj ďalší benefiť – efektívna práca s hĺbkou ostrosti. O hĺbke ostrosti ale bude špeciálny článok, ktorý ju vysvetlí. My sa dnes zaoberáme pevnou 50-kou preto, že sa ňou dá fotografovať v 5% neštandardných situácií, v ktorých ale vzniká 95% svetelne zaujímavých fotografií.
Ak chcete postavy na nočných fotografiách ostré, neostáva vám nič iné, ako svetelný objektív a vysoká citlivosť ISO. Výhodu budú mať samozrejme Full Frame aparáty. Nikon D3 + Nikkor AF-S 50mm f1,8
Nikon D3 + Nikkor AF-D 50mm f1,8
Svetelný štandard
Prečo sa o pevnom 50mm ohnisku hovorí ako o štandarde? Preto, že sa odjakživa pokladal za ohnisko, ktoré je najbližšie k uhlu záberu ľudského zraku. Platilo to samozrejme pri kinofilme, ktorý je veľký ako Full Frame senzor u digitálnych zrkadloviek. Preto štandardné svetelné ohnisko na Full Frame fotoapartátoch bude 50mm ohnisko, pre digitálne APSC zrkadlovky to bude ohnisko 35mm a pre Nikon 1 fotoaparáty to je 18,5mm ohnisko.
Cena
A to najlepšie na záver! Ceny štandardných AF objektívov s pevným ohniskom sú veľmi prijateľné. Napríklad Nikon 1 Nikkor 18,5mm f/1,8 pre Nikon 1 fotoaparáty stojí približne 180€. Nikon AF-S DX 35mm f1,8G pre APSC zrkadlovky môžete mať za približne 220€. Nikon AF-S 50mm f1,8 G vás stojí približne 230€ a ešte svetelnejší Nikon AF-S 50mm f/1,4 G približne 480€. Aj preto tieto svetelné objektívy odporúčam ako prvé príslušenstvo, keď sa ma priatelia a známi pýtajú, čo si majú kúpiť k zrkadlovke, aby ich fotografie vyzerali profesionálne a nie ako z kompaktu.
5 komentáre
Tak tak, bez pevnej 50tky ani na krok, najvacssi pracant co vlastnim, aj teraz je nasadeny 🙂
Áno, je to tak. Naši dedovia i otcovia vedeli, prečo ju majú ako štandard. 🙂
mam dve 50tky od Nikona, AF-S 50/1.4G ale nakoniec som obstaral aj Nikkor MF50/1.8Ais. Preco? Lebo clonove lamely bez zaoblenia poskytuju ziaduce hviezdickovanie (2×7 v tomto pripade) pri nocnych fotografiach s ostrymi zdrojmi svetla. Mala nenapadna ukazka tu: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.303727013162774.1073741960.144229025779241
Ked tak uvazujem, mam vlastne 3ks 50-tky, tretia 50tka je zo systemu P-SIX: Carl Zeiss Flektogon 4/50 MC. S redukciou na F-bajonet ma v reale cca 55mm, popis a foto tu:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.432361796965961.1073742020.144229025779241
Super, a áno, ja mám tiež niektoré sklá Ais, lebo majú rovné lamely a hviezdičkujú. 😉
Od decembra 2011(185 € ephoto.sk) mám 35mm 1,8 k mojej D5000. Prechod zo seťáku pre mňa ako amatéra bol výrazný, úžasná kresba, sveteľnosť ani nehovorím. Chvíľu som si musel zvykať na absenciu zoomu, ale tých pár krokov stojí za výsledný efekt… Ešte zvažujem 50mm 1,8 a vďaka tomuto článku, mám lepší prehľad o jeho využití 😀