Nezabudnuteľné momenty alebo ako sa fotí amatérska regata.
Regatu Gentleman Sailing už fotím veľa rokov a stále je to pre mňa krásny a v mnohom aj nový zážitok. Súhra počasia, posádok a lodí, neopakovateľné situácie a hlavne nekonečná príťažlivosť mora. To ma každý rok opäť pritiahne na regatu.
Ako bonus je k tomu nejaká pochúťka z morských príšeriek, ktoré milujem. 😊 Na regatu sa teším ako na dovolenku, napriek tomu, že som pracovne nasadený a to nielen počas preteku, ale aj po ňom, keď už ostatní oddychujú v maríne. Je treba urobiť aspoň nejaký výber fotiek, upraviť ich a večer premietnuť na plátno na móle. Ale keď robíte to, čo vás naozaj baví a napĺňa, únavu nevnímate. Angličania to volajú „being in the flow – byť pohltený dejom.
Keď prestaneš myslieť a len fotíš
Regata je technicky aj fyzicky náročné prostredie. Neustále balansuješ – doslova aj obrazne, hlavne keď trochu prifúkne a ty sleduješ pretekárske lode z motorového člna alebo si priamo na pretekárskej jachte. Sleduješ svetlo, pohyb lodí, ostríš, komponuješ… A aj napriek tomu (alebo práve preto) prichádza niečo nečakané: Moment, keď všetko stíchne – aspoň vo vnútri.
Nie si len fotograf. Si súčasť deja. Vieš, kedy sa loď obráti, cítiš náklon skôr, než sa stane, a ruka s fotoaparátom reaguje skôr, než by ti rozum stihol prikázať. To je „flow“ – stav, keď si plne prítomný, pohltený okamihom, a všetko sa deje akoby samo.
📸 Nepremýšľaš nad clonou, len ju nastavíš.
📸 Nezvažuješ, či máš správny uhol – jednoducho si tam, kde máš byť.
📸 Nie si pozorovateľ, si súčasť príbehu.
A čo je na tom najlepšie? V tom okamihu si úplne slobodný. Aj keď si v práci, aj keď fotíš pre klienta, si tam srdcom – a to je niečo, čo je na regate nenahraditeľné. Tam jednoducho musíš byť, nestačí tam len „fotiť“.
„Flow je, keď si počas regaty ani nevšimneš, že ti slnko opieklo uši, foťák ťa šľahol do zubov, a pamäťovka je plná – a ty stále fotíš ďalej, lebo veď “ešte jeden záber, potom to riešim…”
Flow je aj to, čo sa stalo toho roku mne – že ti dron hlási, že mu nebezpečne klesá kapacita batéria a ty ho ešte chvíľku ignoruješ. Chceš urobiť ešte túto kompozíciu, lebo keď sa vrátiš s dronom na rozhodcovský katamarán a vymeníš batériu, kúzlo pominie. A po piatich minútach pochopíš, že si ho mal radšej počúvnuť. Je ti ľúto za dronom, ale ešte viac za fotkami, ktoré ti ostali už len v pamäti.
Sme ale na Nikon portáli a tak sa poďme povenovať viac samotnému fotografovaniu regaty a výzvam, ktoré také fotenie prináša.
Čo ťa čaká
Nestabilita
Fotíš z lode, ktorá sa kýva. Na motorovom člne doslova skáčeš a keď ten dobre trafí vlnu, dokáže ťa zhodiť ako býček kovboja na rodeu. Keď si na člne a fúka, zabudni na premyslenú kompozíciu, tu je to skôr freestyle. Si rád, keď do záberu dostaneš lode, keď im neodrežeš sťažeň. Stabilizácia obrazu je neustále v plnom nasadení. Skoky na motorovom člne ale dajú zabrať aj najlepšej stabilizácii, a tak nečakáš, že 100% záberov vyjde ostrých. Ani s časom závierky kratším ako 1/1000 s nie! KNa druhej strane, keď fotíš z katamaránu, alebo nefúka, môžeš si dovoliť omnoho dlhšie časy expozícií.
Pohyb lodí a (sem tam) chaos
Fotíš jednu, druhá sa ti nacpe do záberu, tretia ti za chrbtom spraví krásny obrat, a ty sa snažíš nestratiť rovnováhu. Fyzickú aj psychickú. Je tu toho veľa a ty máš stále dojem, že tie najlepšie momenty ti unikajú a ten dojem často neklame.
Svetlo a odlesky – nastavenie expozície
Slnko sa odráža od vĺn, oslepuje ťa a rafinovane sa snaží oklamať pokročilé meranie tvojho fotoaparátu. Celoplošné meranie svetla, auto ISO a korekcia expozície sú minimum. Niekedy pomôže iba plne manuálna expozícia. Aj keď sa dá fotiť aj do komprimovaného JPG súboru, keďže dnešné fotoaparáty ho zvládajú bravúrne, ja preferujem RAW, aby som mohol počítať so zvýšeným dynamickým rozsahom. Viackrát mi to zachránilo podarený záber pred prepalom. Keď sú postavy pod bimini (strieškou), na fotkách často vyjdú ako tmavé siluety. Z RAW súboru sa dajú relatívne dobre vytiahnuť.
Všetko kontinuálne
Mihotavé svetlo a všadeprítomné zvislice sa snažia pomýliť nielen expozíciu, ale aj automatické zaostrovanie AF. Na zvislé línie sa ťažko ostrí. Teda platí to hlavne pre zrkadlovky, nové mirrorless fotoaparáty s tým už taký problém nemajú. Ešte nikdy doteraz som nemal toľko dobrých a správne zaostrených snímok ako teraz s Nikon Z8 a Z9. Používam kontinuálne ostrenie aj kontinuálne snímanie. Mám radšej viac záberov, z ktorých si vyberiem ten najlepší moment. Je to potom náročnejšie s triedením fotografií, ale niekedy rozhodne zlomok sekundy, ktorá fotka je o kúsok lepšia od tej druhej.
Soľ nad zlato?
Soľ je super na hranolky, ale nie na foťák. Ochranné obaly, rain cover, plastový sáčok – čokoľvek, čo zabráni tomu, aby tvoja technika dostala morský kúpeľ. Zvlášť, keď nemáš TOP model aparátu, ktorý je utesnený voči prachu i stekajúcej vode. Slaná voda je ale zákerná, nestačí ju v prípade ošpliechania utrieť, po utretí stále dokáže urobiť galibu na kovových častiach aparátu, ktoré začnú korodovať, ale aj na gumených tesneniach, ktoré rozžiera, naleptáva, či ako mám nazvať to, keď je z peknej gumy zrazu vyťahaný netesniaci smradľavý neoprén. Keď dostane foťák slanú spŕšku, musí urýchlene pod sladkú vodu a potom usušiť. Tak tomu bolo toho roku s Nikonom Z9 a objektívom NIKKOR Z 14-24 mm f/2,8 S.
Čo do brašne
Fotoaparát(y)
Dva fotoaparáty sú super, nielen preto, že máš jeden záložný, ale aj preto, že nemusíš prehadzovať objektívy, čo je na pohybujúcej sa (alebo besne poskakujúcej) platforme dosť veľké riziko. Striekajúce kvapky či vetrom nesená slaná triešť tiež neprajú výmene objektívov. Samozrejme, keď si na katamaráne a fúka len jemný vánok, s ničím z vyššie spomínaného nemáš problém.
Objektívy
Ultraširokáč na zábery lodí zblízka, z podhľadu alebo pri fotení priamo na palube. Ja som mal NIKKOR Z 14-24 mm f/2,8 S, ale rovnakú službu urobí aj lecnejší a menej svetelný objektív, napríklad NIKKOR Z 14-30 mm f/4 S alebo podobný.
Širokorozsahový zoom na rýchlu zmenu ohniska od širokého po tele. Ja som mal NIKKOR Z 24 – 200 mm f/4-6,3 VR, ale dá sa použiť aj NIKKOR 24 – 120 mm f/4 S alebo iný štandardný či širokorozsahový zoom.
Teleobjektív pre priblíženie deja na palube, detaily, kompresiu scény pri vzdialených lodiach. Ja som mal NIKKOR Z 100 – 400 m f/4,5 – 5,6 VR. Ale je možný akýkoľvek teleobjektív v podobnom rozsahu. Zaujímavým by mohol byť aj wildlife objektív NIKKOR Z 180 – 600 mm f/5,6 – 6,3 VR.
Príslušenstvo
Ochranný (UV) filter
Chrániť drahú prednú šošovku objektívu sa oplatí. Nielen pred slanou vodou a nasledným poškriabaním pri čistení, ale aj pred nechceným úderom objektívom. UV žiarenia je na mori viac než dosť a tak filtrovanie UV filtrom pomôže farebnému podaniu snímok.
Vďaka polarizačnému filtru vystúpia krásne oblaky i farby.
Polarizačný filter
Odstráni nechcené odlesky na vode, prehĺbi farbu oblohy aj zelene na ostrovoch, zvýši kontrast medzi oblohou a mrakmi, ktoré vystúpia v niektorých prípadoch ako 3D objekty. Pozor niekedy je účinok až prisilný a voda stratí štruktúru.
Popruhy
Fotoaparáty je potrebné mať spoľahlivo uchytené, aby sa nestalo, že sa pri náklonoch či skokoch člna uvoľnia a skončia na morskom dnes alebo rozbité v podpalubí.
Handry a handričky, ofukovací balónik
Utierok nikdy nie je dosť a je lepšie ich častejšie meniť. Ofukovací balónik na ofúknutie nečistôt zo snímača či objektívu.
Zásoba (bezpečnej) energie
Nemyslím teraz energetické tyčinky ani červeného býka, myslím batérie pre fototechniku. Je treba mať zásobu, lebo počas jachtenia nemáte prístup k elektrike a niekedy nemáte elektrinu ani v maríne. Zásoba nabitých batérií, dobrá powerbanka sú na mieste. Keď používate na lodi generátor, je dobré si priniesť ochranu proti zmenám nepätia alebo náhodnému vypnutiu. My sme používali APC Back_UPS záložný zdroj a oplatilo sa. Pri výpadkoch prúdu nám minimálne trikrát zachránil prinajmenšom neuloženú prácu, prinajlepšom zamedzil poškodeniu drahej techniky.
Čítačka kariet, počítač
Pre zálohovanie a spracovanie fotiek či strih videa je potrebný počítač, dostatočne výkonný aby zvládol túto úlohu.
Projektor a plátno
Ak chcete priebežne fotografie premietať a pomôcť tak socializácii medzi posádkami.
Ďalekohľad
Uvádzam ho až v závere, ale na mori je to dôležitá a aj zábavná vec. Môj výročný Nikon 8×30 EII 100th Anniversary edition putoval po celej lodi a všetci si vychutnávali jeho super ostrý obraz či už len tak, sledovaním krásneho okolia alebo lodí a posádok pre účely vyhodnotenia regaty. Samozrejme na lodi býva ďalekohľad, ale v takýchto situáciách je viac vždy lepšie ako menej. Čaro priblíženého obrazu je na mori naozaj silné.
Kvalitný fotobatoh odolný voči vode
Ja som mal PeakDesign Travel Backpack 45 l s veľkou Camera Cube. O ruksaku si môžete viac prečítať tu: https://www.nikonblog.sk/s-peak-design-travel-backpack-v-londyne/
Oblečenie a výstroj
Aj keď to s fotením až tak nesúvisí, spomeniem aj oblečenie. Slnko na mori je silné. Keďže si stále na čerstvom vánku či dokonca vo vetre, môže sa zdať, že neopaľuje. Opak je pravdou a voda či biele plachty ho dokážu ešte znásobiť. Až večer zistíš, že máš horiace uši, krk, ruky či nohy. Ochranný krém na odhalené časti tela je nutnosť. Šiltovka je na fotenie nepohodlná, ale dá sa otočiť šiltom vzad, prípadne použiť iná čiapka. Slnečné okuliare ak neprekážajú vo fotení. Oblečenie do tepla, do vetra i nepremokavé do dažďa a na nohy obuv, ktorá nezanechá na palube šmuhy.
Toľko asi všeobecne k foteniu amatérskej regaty. Nabudúce vám ukážem aj príbehy jednotlivých fotografií. Dovtedy vám prajem dobré svetlo, a tým, ktorí ste na mori, aj dobrý vietor! 🙂