Tento článok som spracoval z pôvodného dlhšieho článku, ktorý nájdete tu: https://www.dslrbodies.com/newsviews/seven-reasons-why-im-still.html.
Dôvod, prečo som vybral tento článok je ten, že často dostávam otázky od známych, priateľov i menej známych ľudí, ktorí si chcú kúpiť fotoaparát, ale nevedia aký. Napriek tomu, že na mnoho žánrov či typov fotografie sa dá odporúčať kompaktný fotoaparát alebo tzv. mirrorless (kompakt s výmennými objektívmi a väčším senzorom), pre niektorých bude stále zrkadlovka voľbou číslo jeden.
Platí to hlavne v prípade, keď používate fotoaparát profesionálne, alebo často fotografujete rýchlu akciu s kontinuálnym ostrením i snímaním, keď nemôžete často vymieňať batérie a potrebujete vysokú výdrž na jedno nabitie… No, ale to už vlastne predbieham, poďme pekne podľa poradia, ako ho Thom vo svojom prípade uvádza. To dôležité, čo som chcel pred samotným článkom povedať, je, že v žiadnom prípade nejdem rozvíjať diskusiu, čo je všeobecne lepšie a horšie. Aj ja sám používam niekoľko typov fotoaparátov a jeden je lepší na jedno, druhý na iné použitie. Ide o to, že tak ako Thom, aj ja som sa v niektorých skúsenostiach našiel a preto som sa aj vrátil k foteniu so zrkadlovkou. Svoje dôvody vám poviem v závere. Takže take it easy, ide len o to, ukázať nerozhodným a váhajúcim, aké výhody pre nich môžu predstavovať digitálne zrkadlovky. 🙂
Známy fotograf a publicista Thom Hogan prednedávnom uverejnil článok, v ktorom uvádza sedem dôvodov, prečo v jeho práci hrajú stále najdôležitejšiu úlohu zrkadlovky Nikon. Nie nepopiera význam malých mirrorless fotoaparátov, ale subjektívne uvádza, prečo pre neho sú voľbou stále zrkadlovky našej značky. Na začiatku článku vysvetľuje, prečo tieto dôvody spísal.
Viacerí ľudia sa ho pýtali, či v súlade s naznačovanými trendmi nezvažuje prechod na menší mirrorless systém. Musím uznať, odpovedá Thm Hogan, že je v tom aj kus nostalgie a samozrejme kus praktičnosti, keďže už mám kompletnú Full Frame výbavu plnú špičkových Nikon objektívov.
Okrem toho však existuje 7 dobrých dôvodov na to, aby som zatiaľ ostal pri zrkadlovkách Nikon.
1. Optický hľadáčik
Prvým dôvodom pre Thoma je hľadáčik. Hľadáčiku mirrorlesov je elektronický, čo so sebou prináša určité výhody, ale aj nevýhody. Optický hľadáčik je stále výhodou, ak často fotografujete akciu, čo je za pomoci elektronického hľadáčika obtiažnejšie. Aj najlepšie elektronické hľadáčiky podľa Thoma pri sledovaní a kontinuálnom snímaní zaostávajú v aktuálnosti náhľadu za optickými. Tom samozrejme uznáva, že technológia sa každý rok vyvíja a možno sa skoro dočkáme obdobia, v ktorom elektronický hľadáčik nebude mať oproti optickému žiadne nevýhody. Už teraz mu vieme niektoré výhody priznať. Napríklad účinok korekcie expozície, účinok nastavenia obrazu, účinok vyváženia bielej a účinok špeciálnych obrazových efektov. To všetko elektronickom hľadáčiku vidíme ešte pred vyhotovením expozície, čo v realite môže ušetriť čas a opakovanie expozície. Pri fotografovaní akcie a športu sú však stále použiteľnejšie a úspešnejšie optické hľadáčiky bez omeškania a trhanie pri extrémne rýchlom švenkovaní.
2. Objektívy
Druhým dôvodom, prečo Thom stále ostáva fotografovať s Nikonom, je to, že už si vybudoval celé portfólio objektívov a prechod k novému systému by bol drahý a stratový. Zakaždým keď predávate použitú techniku, prerobíte. Morálna zastaralosť digitálnych fotoaparátov je vysoká a tomu zodpovedá aj ich cena pri second hand predaji. Musíte ísť s cenou použitého fotoaparátu často na zlomok pôvodnej. Je to podobné ako u automobilov. Aj objektívy sa často z druhej ruky predávajú so 40-50% stratou napriek špičkovému stavu.
Nikon za posledné desaťročia vybudoval systém kompatibilný so bajonetom F, s ktorým natívne spolupracujú desiatky a desiatky objektívov rôznych ohniskových vzdialenosti. Nové mirrorless systémy neponúkajú tak rozsiahly systém. Áno, vďaka redukciám sa dajú nasadiť na bezzrkadlovky rôzne objektívy, no spolupráca s telom fotoaparátu nie je stopercentná, často iba s manuálnym zaostrovaním a expozíciou. V portfóliu mirrorless objektívov chýbajú viaceré špeciálne objektívy, ktoré Thom využíva vo svojej práci. Sú to napríklad extrémne širokouhlé objektívy, extrémne teleobjektívy, makroobjektívy dlhších ohniskových vzdialeností alebo tilt shift objektívy.
3. Výdrž batérie
Jedným u najpádnejších dôvodov pre profíka pre fotografovanie digitálnou zrkadlovkou je výdrž batérie. Princíp práce mirrorless fotoaparátu je odlišný hlavne pred expozíciou, keď je obraz vedený do oka fotografa. Kým u zrkadlovky je cesta svetla cez objektív do oka výhradne optická a nečerpá z fotoaparátu takmer žiadnu energiu, u mirrorless fotoaparátu je to diametrálne odlišné. Optická cesta končí hneď za objektívom na senzore, ktorý v podstate neustále sníma video vo vysokom rozlíšení a vysokej frekvencii. Video je spracované procesorom a premietané do elektronického hľadáčika alebo na displej fotoaparátov. Fotoaparát tak nie je len v pohotovosti, ako zrkadlovka, ale naplno pracuje. To sa samozrejme musí prejaviť na menšej výdrži batérie u mirrorless fotoaparátu ako zrkadlovky. Výdrž batérie mirrorlessu je približne 300 záberov na jedno nabitie. Výdrž digitálnej zrkadlovky väčšinou siaha nad 1000 záberov, u niektorých fotoaparátov aj viac. Rekordérom je v tomto Nikon D5 s výdržou takmer 4000 (!) záberov na jedno nabitie batérie. Áno samozrejme, môžete tvrdiť, že batéria u Nikonu D5 je omnoho väčšia a ťažšia a je to pravda. Ale aj najnižšia trieda zrkadloviek s malou batériou a hmotnosťou ako stredný mirrorless vydrží na jedno nabitie aj 1200 záberov (napríklad Nikon D3400).
4. Rýchlosť a presnosť zaostrovania
Ďalším dôvodom pre Nikon zrkadlovky, ktorý Thom Hogan uvádza, je rýchlosť a presnosť zaostrovania. Už vidím, že ste vytiahli podozrivo obočie a myslím si, že viem čo máte na jazyku. Áno pri statických objektoch je rýchlosť zaostrenia u mirrorless rovnaká, ako u zrkadlovky a presnosť zaostrenia je často dokonca lepšia. Akonáhle však začnete fotografovať extrémne rýchlu akciu, sledovať pohyb kontinuálnym zaostrovaním a kontinuálnym snímaním, kombinácia zaostrovacieho mechanizmu zrkadlovky s optickým hľadáčikom vám sprostredkuje omnoho viac úspešných záberov ako u mirrorless systému. Podľa slov Thoma Hogana, mnohé aktuálne mirrorless fotoaparáty sa snažia zrkadlovkám priblížiť, no po skúsenostiach s Nikonom D5 a D500 je presvedčený, že na sledovanie nepravidelne a rýchlo sa pohybujúceho objektu sú práve tieto dve zrkadlovky zatiaľ najlepším riešením, aké kedy vyskúšal.
5. Ergonómia ovládania
Ďalším dôvodom je ergonómia ovládania a ovládačov na fotoaparáte. Podľa Thoma až na raritné výnimky (akými sú niektoré Fujifilm fotoaparáty) sa mirrorless fotoaparáty v porovnaní so zrkadlovkami ovládajú zložitejšie a zdĺhavejšie. Podobne je to so systémom menu, ktoré je u väčšiny mirrorlessov komplikované a zdĺhavo sa v ňom vyhľadávajú funkcie, ktoré práve chceme zmeniť.
6. Výkon procesora a operačnej pamäte (buffer)
Predposledným dôvodom je výkon operačnej pamäte, inak povedané buffera. Napriek tomu že viaceré mirrorless fotoaparáty sú dnes veľmi rýchle, dokonca často rýchlejšie ako zrkadlovky, nemajú dostatočne silný procesor a vyrovnávajúcu pamäť, aby ukladali kontinuálne nafotené fotografie vo vysokom rozlíšení v dostatočnom počte. Nesmie sa stať, že profesionálny fotograf čaká za fotoaparátom. Má to byť opačne, fotoaparát má byť pripravený na reakciu fotografa. S tým súvisí aj rýchly štartovací čas, ktorý je u zrkadlovky okamžitý, pretože nepotrebuje štartovať elektronické systémy, displeje a prenášať obraz do hľadáčika či na displeji fotoaparátu. Všetko prebieha okamžite rýchlosťou svetla. Ako sme si ukázali v stati o výdrž batérie, obraz sa do oka fotografa v prípade zrkadlovky dostáva výlučne optickou cestou a teda naozaj rýchlosťou svetla.
Kontinuálne snímanie zrkadlovkami je jednoducho omnoho pružnejšie ukladanie plynulejšie a výdrž omnoho väčšia.
7. Neutralita obrazového výstupu
Posledným dôvodom je neutralita. Musím uznať, že tento bod je asi najsubjektívnejší, keďže Thom v tejto stati tvrdí, že preferuje výstup Nikonov pred výstupmi ostatných fotoaparátov. Thom uvádza, že pri úprave nekomprimovaného NEF formátu, pri ňom strávi iba polovicu času, čo pri úpravách z iných fotoaparátov.
Thom nakoniec uvádza aj plusy mirrorless systému, medzi ktorými vyzdvihuje kompaktnosť a menšiu váhu niektorých mirrorless fotoaparátov, presnosť zaostrovania pri statických subjektoch a tichú prevádzku. Preto pri niektorých príležitostiach neváha použiť aj nové mirrorless systémy, no väčšina jeho profesionálnej práce je odvedená zrkadlovkami Nikon.
Poznámka redaktora
Už vyše 13 rokov sa venujem testovaniu fotoaparátov, písaniu článkov a recenzií a musím povedať, že vo viacerých bodov s Thomom 100% súhlasím, voči iným mám výhrady. Obrazový výstup v nekomprimovanom formáte je záležitosť softvéru, v ktorom je obraz vyvolávaný a je to silne subjektívna záležitosť. No s fotografovaním rýchlej akcie, to znamená pri kontinuálnom zaostrovaní a vysokorýchlostnom snímaní, som zatiaľ nenarazil na elektronický hľadáčik, ktorý by sa vyrovnal dobrému optickému hľadáčiku.
Modrou som vyznačil optickú cestu (bez čerpania batérií) svetla do oka fotografa, červenou elektronickú, ktorá vyžaduje zapojenie sa celého fotoaparátu ako pri snímaní videa s výnimkou ukladania videa na kartu.
Za najvýraznejšiu slabinu mirrorlessov však pokladám ich energetickú náročnosť. 300 záberov pre uvedomelého fotografa nie je málo, no nikdy presne neviete, kedy tá batéria dôjde. Zákon schválnosti hrozí, že to bude vtedy, keď to najmenej čakáte, keď fotografujete niečo dôležité. Momentálne fotografujem najradšej s Nikonom Df, ktorý má rovnakú mieru analógového ovládania je len o 200g ťažší od mirrorless fotoaparátu, ktorý som predtým používal. Df pritom na jedno nabitie batérie reálne vydrží až 1800 záberov (výrobca udáva 1500). Môj predchádzajúci mirrorless vydržal cca. 300 záberov. To znamená, že ak som chcel mať pri sebe rovnakú kapacitu záberov na dlhších cestách alebo celodenných foteniach, nosil som so sebou 4 náhradné batérie. A viete, koľko vážili tieto náhradné batérie? 200g. 🙂 Teraz mám na krku síce o 200g ťažší fotoaparát a je aj o kúsok väčší, ale mám o rovných 200g ľahšiu brašnu a nemusím vymieňať batérie či stresovať, že dôjdu v nevhodnom okamihu, alebo či ich mám všetky nabité. Namiesto 4-5 náhradných mám teraz iba jednu. Vďaka Df sa cítim slobodnejšie.
Opäť na záver opakujem, nepopieram, podobne ako Thom, že aj mirrorless systém má svoje určenie a výhody, no nateraz je pre mňa aktuálna voľba zrkadlovky.
25 komentáre
Sa mi vobec nepaci tento clanok.. Pisete, ze preco pouziva zrkadlovky NIKON.. ale toto je clanok vseobecne pre zrkadlovku, nie je tam nic co by konkretne zvyhodnovalo NIKON.. A urcite by sa toho naslo vela, skoda 😛 Ja mam NIKON rad, ma snimace lepsie, ako konkurenicia, ale clanok fakt bieda..:D
Je to interpretovaný článok Thoma Hogana, ktorým reaguje na otázky, či neprejsť na menší mirrorless systém. To znamená, že odpovedá s dôrazom na rozdiely medzi dvoma typmi fotoaparátov a áno, platí to všeobecne pre zrkadlvoky ako také. Je to názor Thoma, renomovaného autora a ja nemienim do jeho textov pridávať niečo navyše. V závere uvádzam, s ktorými bodmi sa hlavne stotožňujem a aké mám skúsenosti k tejto téme.
PS: zhodnotiť kvalitu snímača je docela problematické. Na koho sa odvolávať, keď nemáte vedecké laboratórium? Na stránky tretích autorov? Videli ste ich najnovšie testy? Osobne si myslím, že práve takýto pohľad na tému je na mieste – založený na osobných skúsenostiach pri fotení s Nikonmi, nie s odvolávaním sa, kto koľko farieb a dynamického rozsahu nameral.
PS II: ďakujem za komentár, som už veľký a som zmierený s tým, že nie každý článok sa musí páčiť všetkým čitateľom. Ako feedback však beriem samozrejme seriózne. 🙂
Niektore argumenty nie su pre vacsinu beznych fotografov podstatne. Bezny ludia nefotia sport a specialne veci. Ja si myslim ze dnesne mirrorless veselo nahradia nizsiu a strednu triedu DSLR. Ta vydrz baterky moze byt niekedy neprijemna, ale aspon sa da lepsie naucit necvakat zbytocne fotky. Ale ak niekto podlahne kuzlu EVF hladacika, kde vidno priamo hlbku ostrosti, expoziciu apod, proste to iste co bude na fotke, dost tazko sa potom da prejst spat.
ps. Ale ked to mal byt clanok pre profikov, to je potom nieco ine a s vacsinou sa da suhlasit (rychlost, vydrz).
Presne tak, Thom je profík a je to článok z jeho pohľadu. Ja som vyzdvihol energetickú náročnosť, ktorá sa týka všetkých. Podobne už len sledovať krkolomne letiace čajky v kombinácii AF-C, kontinuálne snímanie a EVF je pre mirrorless obtiažnejšie. Ja som sa od mirrorless svojim spôsobom vrátil s DLSR a optickému hľadáčiku a nemám pocit, že o niečo prichádzam. Ale je to vec samozrejme osobná. Fotím do RAW, takže ma nezaujíma farebné podanie a viem odhadnúť korekciu expozície vo väčšine situácií. Uznávam ale aj plusy EVF, zvlášť pre začiatočníka môže byť prínosom v aktuálnosti výsledného obrazu. Ďakujem za názor.
Priznám sa, že sa moc v uvedených termínoch a vlastnostiach nevyznám. Mne je veľkosťou sympatický kompakt, pohľadom cez hľadáčik zas zrkadlovka. Privítala by som tak naozaj malú zrkadlovku. 🙂
Profesionálny fotograf zdôvodňuje, prečo stále preferuje zrkadlovku pred mirrorless fotoaparátom. Komu je vlastne tento článok určený, profesionálom alebo pre amatérom? Ak píše odkaz pre profesionálov, tak je to asi nosenie dreva do lesa, ak pre amatérov, tak prečo preboha vyzdvihuje super zaostrovacie schopnosti Nikon D500 resp. D5. Ktorý amatér si tieto aparáty kúpi? Nech pekne skĺzne ku amatérskym zrkadlovkám D3xxx resp. D7xxx a tam nech porovnáva. A čo zistí? Malý, tmavý hľadáčik, jeden krížový ostriaci bod zaostrovacieho mechanizmu niekde z roku 2007. Mizerné porfólio svetelných DX objektívov a môžem pokračovať ďalej.
Opravujem, malo tam byť D3xxx resp. D5xxx
Jaroslav, viete, že D3xxx je v predaji za 400€? A viete že za tú cenu dostanete mirrorless len bez hľadáčika. 🙂 Viete, že mirrorless s dobrým hľadáčikom je v cene Nikonu D7200 s veľmi dobrým hľadáčikom a zaostrovaním. A viete, že mirrorless s vynikajúcim hľadáčikom a aspoň APS-C senzorom stojí takmer toľko čo D500? D750, náš Full Frame má perfektný hľadáčik, zaostrovací systém a stojí približne toľko čo APS-C mirrorless s perfektnými špecifikáciami. Preto sa v pohode dá porovnávať Nikon D7200 a D500 s vybavenými mirrorlessmi, dokonca sa dá s nimi porovnávať aj Full Frame a tu sme v úplne inej triede aj s vybavenosťou objektívmi. Nakoniec Full Frame môže vyjsť aj ako lacnejšia alternatíva, ako špičkový mirrorless. Svetelné objektívy na mirrorless sú predsa drahšie, ako na zrkadlovku. Napríklad 50mm u Full Frame vo svetelnosti f/1,8 môžete kúpiť za 200€, pre Mirrorless bude takýto ekvivalent v cene 400€. 85mm f1,8 je v cene 500€, ekvivalent u mirrorless bude stáť 1000€. STále sa Vám to zdá neporovnateľné? 🙂
Porovnajme Nikon D3400 a Olympus OM-D E-M10 II so setovymi objektivmi. Sucasne ceny vo Fotolabe:
Nikon D3400 + 18-55mm 559 EUR, Olympus OM-D E-M10 II + 12-42mm 699 EUR. Rozdiel nejakych 150 EUR. Zvacsenie hladacika D3400 je 0,56, E-M10 II je 0.61. Pocet zaostrovacich bodov D3400 je 11, pocet zaostrovacich bodov E-M10 II je 81, pokryvaju vyraznu cast hladacika. E-M10 II ma stabilizovany senzor (a mimochodom velmi dobry), takze akykolvek objektiv na neho polozite, mate stabilzaciu. Na Olympus zozeniete krasne svetelne pevne sklicka od Sigmy /19,30,60) za smiesny peniaz. Pokracovanie neskor, musim si ist splnit rodicovske povinnosti.
Prečo by som mal porovnávať APS-C foťák s o tridu lepším senzorom a hlavne väčším senzorom s micro 4/3. Práca s hĺbkou ostrosti, šum a ostatné veci sú na inej úrovni. Porovnávajme porovnateľné.
Aha, tak potom ja nebudem porovnavat tiez fotoaparat s o triedu lepsim hladacikom, s o triedu lepsim zaostrovacim systemom, so zabudovanym stabilizatorom, so schopnostou odpalovat na dialku externe blesky, s dotykovym displejom, s nejakou zakladnou zrkadlovkou od Nikonu.
Mimochodom, vo svojom portfoliu mam: Nikon D90, Nikon D5100, Olympus OM-D E-M5 a Olympus E-PM2. Co sa tyka objektivov,, tak do Nikonu mam asi 50 kusov, MF aj AF skla (asi pol na pol),, pricom vacsina AF skiel je AF-D. Nikon D90 som uz viac menej odovzdal synovi aj s objektivom 16-85mm. Co sa tyka skiel na Olympus, tak tam mam 14-42, 40-150, 45/1.8, 75//1.8, 12-40/2.8 a tri uz vyssie spominane Sigmy 19, 30 a 60mm. Podotykam, ze som amater, ziadny profik, tych objektivov k Nikonom nemam kvoli tomu, ze sa tym zivum, ale ze ich zbieram. Amatersky fotim od roku 1980. Co sa tyka Nikonu, chcel by som vlastnit fotoaparat NIkon D5xxx s nasledovnymi vylepseniami: vacsi hladacik, zanudovany AF motor, moznost odpalovat na dialku blesky so zabudovanym bleskom, meranie so starymi sklami. Samozrejme za cenu 750 EUR alebo nizsiu. Lenze u Nikonu to asi nejde. Ked chcem vyssie spominane vylepsenia, tak musim ist do D7200, ale ten nechcem, lebo nema vyklopny a dotykovy displej a hlavne nie som ochodny dat za telo 1000 EUR. A ze ide spravit take telo, o akom pisem,, o tom hadam nepochybujete. Ci? Na prelome storoci este aj ten zakladny pidi midi Nikon F55 mal zabudovany AF motor.
Fujifilm X-T1 stoji rovnako ako D7200. XF35mm stoji rovnako alebo menej ako 35mm DX objektiv, mozem mat dokonca XF o chlp svetelnejsi, a utesneny proti vplyvom pocasia, XF10-24/4 stoji o 30 euro viac ako 10-24 DX ale ma naviac stabilizaciu. Navyse su to objektivy s celokovovou konstrukciou… (Aj pre Nikon aj Fuji pocitam do cien cashback)
Takze to co ste napisal ani zdaleka neplati. 🙂
Nejako mi ušiel význam toho Vášho príspevku. Veď ten môj hovoril, že sa dá D7200 porovnávať s vybavenými mirrorlessmi, nie? 🙂 A XT1 je dobrý mirrorless vo výpredaji s výrazným cashbackom. 🙂
„Fujifilm X-T1 stoji rovnako ako D7200.
XF35mm stoji rovnako alebo menej ako 35mm DX.“
35mm f1,8 DX stojí 200€, XF 35mm stojí 450€ lacnejšia verzia so svetelnosťou f2, s f1,4 je to cez 500€.
Skúste porovnať
Cashback je cashback, ten za chvíľu pominie.
„Takze to co ste napisal ani zdaleka neplati. ?“
Ale platí, v mnohých prípadoch. Nie pri každom rozsahu ohnísk, ale platí. Dokonca v cene X-T2 + XF 23mm + XF 35mm + XF56mm vyskladám Full Frame s ekvivalentnými ohniskami a ekvivalentnými svetelnosťami. Vezmime ešte napríklad všestranný zoom 18-140mm u Nikonu za 499€ u Fujifilm XF18-135mm za 799€. Takže tak. Väčšinou je na zrkadlovku ekvivalent lacnejší, ale môžu byť ceny aj podobné.
Súhlasim s autorom. Zatial si neviem predstaviť, ísť fotiť akciu s mirorrlesom, možno o pár rokov áno. Každopádne uvidíme 🙂
Jaroslav: ďakujem za príspevky, rozumiem teraz, čo chcete povedať. Áno, bolo by to super, keby sa niektoré vlastnosti D7xxx radu dostali aj do D5xxx. Žiaľ, nie je to pravdepodobné z roka na rok. Pekný večer.
Veľmi zaujímavý článok a ešte zaujímavejšia diskusia pod ním. Samozrejme s mnohým vecami sa dá súhlasiť aj nesúhlasiť, zaujal ma hlave názor na ten vstavaný AF motor – to by aj mňa zaujímalo, prečo sa to kedysi dalo ,,napchať,, aj do menších zariadení. Ale všetko je to v súčasnosti len o biznise a je jedno či je to Nikon alebo ktorákoľvek iná značka. Ja osobne vlastním Nikon D5200 a som s ním nadmieru spokojný – samozrejme ako bolo spomínané vyššie, tiež by som uvítal určité funkcie, ktoré pri tomto tele určite nie sú nereálne.
Ďakujem za názor. Ja nie som kompetentný komentovať či zdôvodňovať rozhodnutia dizajnérov alebo konštruktérov zrkadloviek. Je to možno tým, aby boli jednotlivé triedy fotoaparátov odstupňované. Aj do Fabie by sa vošla výbava, ktorá je v Octavii, ale nie je tam. A u Superba je iná, ako u Octavie, ale do tej by sa vošla tiež. Ale chápem Vaše pohnútky aj túžby. 🙂
Zdravím.
Dosť často tu čítam rôzne témy takže…
K članku: názor jedného z mnohých fotografov. 🙂
Každý by samozrejme ale porovnával, resp. vyzdvihoval kladne stránky tej značky, ktorou fotí.
Tak trosku ku komentom predo mnou…
Ja som mal tú česť fotit s: Canon EOS 1100D, Canon EOS 450D, Canon EOS 600D, Nikon D5300, Nikon D3000, Nikon D3200, Nikon D3300. Vsetko to sú fotoaparáty zhruba z rovnakej triedy takze sa porovnať dajú. 🙂
Tak na základe toho čo som sám osobne zistil:
Výkon / cena -> jednoznačne Nikon.
Ergonómia ovládania a dizajn -> Nikon.
To sú 2 napodstatnejšie kategórie kde som to všetko zhrnul 🙂 …
+ ešte taká vec, že porovnávať Nikon D5 … kdežto sa ku nemu málo ktorý fotograf dostane a nižšia trieda ako D3x00-vky majú samú negatívne vlastnosti a nič pozitívne som tu nevidel … hmmmmm.
Ako by som začal.
Osobne vlastním zrkadlovky Nikon D3200 a Nikon D3300. Pred kúpou druhej zrkadlovky som mohol kľudne prejsť na vyššiu radu, napr. D5500, D7200. Ale ostal som pri D3x00-ovej rade a ušetril som pekný balík peňazí.
Od modelu D3200 dáva Nikon viacmenej rovnaký snímač do všetkých zrkadloviek APS-C (okrem D500) a to 24Mpix CMOS. To už je prvá vec ktorou táto rada vyniká -> ** snímač s vysokým rozlíšením **.
To ale zďaleka nieje koniec. Univerzálnosť tejto rady je taktiež široká či už vďaka snímaču alebo procesorom EXPEED.
Zrkadlovku D3300 používam na rôznorodé účely a to: od astrofotografie (jednoduché cvaky Mliečnej cesty az po náročné snímky DeepSky objektov s expozíciami dokopy celé hodiny) cez portréty, plesy (v horších svetelných podmienkach), streetphoto, landscape, časozbery, macro a tak ďalej.
Či prekáža APS-C? Nie – dnešné procesory a snímače sa dokážu priblížiť aj fotoaparátom s FF snímačom… (hravo to utiahne aj vyššie hodnoty ISO ako napr. ISO6400… má to krásny bookeh atd atd..) Jediná vec je, že je tu menší FOV.
Či prekáža počet AF bodov? Nie – stačí len ak si to fotograf vie vykompenzovať a naučiť sa fotiť s tým čo má.
Či prekáža menej funkcií? Komu ako. Ale definujme si pojem „menej funkcií“. V dnešnej dobe sa do DSLR trepú GPS, Wi-Fi, Bluetooth moduly … či D3300, D3400, D5300, D500, D5 … rôzne rady majú rozne tieto funkcie … takže to nie (a vôbec, kedysi fotograf bez týchto funkcií vydržal a nechýbalo mu to tak prečo dnes je to za potreby???????????). Teda definujme to inak -> nemáme tu 3x „Fn“? Mne osobne napríklad bohate stačí aj jedno volitelné tlačidlo. Nemáme tu intervalometer (D3x00) ??? Nevadí. programovateľný kábel za 20€ a je to vyriešené. Nemá to ten displej na hornej časti fotoaparátu? No tak si skontrolujem hladinu ISO na hlavnom displeji … jáááááj dalo by sa tuna písať celé hodiny a porovnávať entry-level s pro, semi-pro…
No rád ešte spomeniem jednu vec: dajme tomu, že máme objektív NIKKOR 105 2.8 ED VR a k nemu si kúpime zrkadlovky Nikon D3400 a Nikon D610 (napríklad). tento objektív použijeme na oboch fotoaparátoch a odfotíme s ním ten istý objekt pri tých istých parametroch a následne si fotky identicky upravíme v PC. Potom ich zavesíme niekde na billboard a na 100% nikto nezistí, že jedna fotka bola fotená profi FF a druhá bola fotená s entry-level APS-C zrkadlovkou. 🙂
Tak to len tak ku komentom predomnou 🙂 ….
P.S. Som rád že tu píšete takéto rôzne témy … už pár krát som sa zopár informácií ktoré sa mi hodili dozvedel.
S pozdravom Leonardo.
Ďakujem za názor a komentár. Som rád, že nachádzate na nikonblog.site užitočné informácie. Pekný deň
Pekné zhrnutie. Po rokoch som sa opäť vrátil k Nikonu. Fotil som nejaký čas Fujifilmom, ale…rýchlosť mizerná, ostrosť naopak veľmi dobrá.. Aj pre amatéra aj profíka je zrkadlovka dobrá voľba. Pre mňa vo všeobecnosti zrkadlovka(Nikon) čo sa týka ergonómie, pohodlia, spoľahlivosti, výdrže, výberu a ceny objektívov, príslušenstva atď….. nemá konkurenciu.
Súhlasím s autorom že nateraz ešte nieje ideálny čas prechádzať na bezzrkadlovky v profi FF/FX segmente. Tu totiž potreba dobrej ergonómie a rozsiahleho príslušenstva nabúravajú samotnú podstatu ich filozofie. Ďaleko prijateľnejšia situácia je v pri APS-C a menších snímačoch, tam sa výkonnostne podobné svetelné sklá dajú označiť za podstatne menšie a ľahšie oproti tým plnoformátovým a samozrejme výdrž batérie, tento faktor určite nebude profesionál podceňovať a výdrž cenovo porovnateľného Nikonu D810 verzus Sony Alpha 7R II v pomere 1200 snímok verzus 290 snímok na jedno nabitie batérie hovorí za všetko.
Myslím si, že článok je fajn, ale dátum vydania mal byť asi tak cca 2 roky dozadu, keď všetky veci, ktoré sa tam píšu boli aj ozaj pravda… Idem reagovať na jednotlivé body, keďže už niekoľko rokov fotím s FF zrkadlovkou a asi posledný rok mám bezzrkadlovku SONY 7R2 a testoval som A6300 ako ďalšie telo, ale už kúpim A6500.
Poďme pekne poporiadku.
1. Optický hľadáčik – tu súhlasím, s mojou FF zrkadlovkou sa mi lepšie fotí, resp. som na to asi viac naučený, ale časom sa dá veľmi rýchlo zvyknúť na elektronický, keďže ako autor píše, je tam vidieť rovno efetky, ktoré nastavením foťáku robíte. Ale tu súhlasím, optický je optický, ale tiež musím podotknúť, zvyk je zvyk 😉
2. Objektívy, používam iba dva 28 F2 a 55 F1,8. Dokážem s tým nafotiť celú svadbu a stužkovú. Nič viac nepotrebujem. Dokonca s tým robím aj video pre jeden reportážny web, keďže mám 5 osú stabilizáciu a pri 4K si môžem dovoliť aj zoomovať elektronicky.
3. Batérie, neviem ako Vy, ale ja keď som kupoval FF zrkadlovku, dostal som jednu baterku. K sony som dostal dve baterky, s ktorými som opäť dokázal vydržať celú svadbu, samozrejme som ich striedal a nabíjal. Tak ako som si k zrkadlovke kupoval náhradnú baterku, tak som aj k soničku kúpil tretiu.
4. Rýchlosť a presnosť ostrenia, neviem čo k tomu dodať, nastavil som si jedno tlačítko na ostrenie oka a po stlačení nájde si oko a presne zaostrí. Je pravda, že okuliare robia sem tam problém.. Robil som test, 5Dmark3 a A6300 cez adaptér so 70-200. Síce canon, lebo taký som mal adaptér. Fotil som šport – volejbal a hokej. ISO od 4000 – 8000. Po zhliadnutí fotiek, kde boli fotky dokopy z oboch foťákov, bežný človek nevedel nájsť rozdiel. FF / APSC aby bolo jasné a šport a rýchle akcie.. Samozrejme, keď ste si fotky nazoomovali, tak zo sonička 6300 bolo vidieť, že 8000 je viac zašumené..ale do galérie pre média a FB úplne použiteľné.
5.ovládanie, tak to je zvyk..Veľmi rýchlo som si zvykol na malé telíčko a aj na jeho ovládanie, resp. nastavenie si jednotlivých tlačidiel, čo ma ktoré robiť. Keď som chodil zo zrkadlovkou, tak veľká taška na chrbte (ako parašutista) teraz chodím s taštičkou cez plece..
6. Buffer, soničko A6500 má 107 RAW v rýchlosti 11sn/sek. Ak je toto niekomu málo, tak nech si kúpi zrkadlovku 😀
7. Výstup, na to neviem reagovať, lebo je to veľmi subjektívne a hlavne, keď fotíte do RAW-u, kde si pri úprave všetko podstate aj tak upravíte.
Samozrejme ja tu nejdem niekoho presviedčať, že mirrorless je najlepšie na svete, ale mám už takmer ročné skúsenosti a s FF zrkadlovkou a FF bezzrkadlovkou. Obe mám stále doma, ale zrkadlovka má už prestávku. Oddychuje 🙂
Profíci sa vždy budú „hádať“, či sa jedná o rozdiely v zrkadlovkách alebo medzi nimi a mirrorless foťákmi. Tie ja nepoznám, mám bohaté skúsenosti s kompaktami a ultrazoomami od Olympusu. Na fotenie na bicykli, v dielni pri práci alebo v záhrade OK, ale ako prišli o hľadáčik, tak je to bieda. Preto čím ďalej viacej fotím zrkadlovkou, aj na letisku aj v prírode. Pretože rýchlosť, optický hľadáčik a výdrž batérie, to sú tri veci na nezaplatenie. Pamätám si ešte, ako v Slovenskom raji po 130 obrázkoch došla baterka v Olympuse 740…
Tiež by sa mi hodilo v mojom tele viacej funkcií, ale keďže sa tým neživím, len ma fotenie baví, mám D5100. Keď mu zoderiem závierku, kúpim si opäť výpredajový starší model. A pretože o peniaze ide v prvom rade, aj mne aj výrobcovi, moje peniaze za 7XXX asi neuvidí 😀
No ja osobne by som osobne pri vyzdvihol automatické vyváženie bielej oproti bezrkadlovke. V mojom prípade Nikon vs Sony Alpha (predtým som mal Nex). Hlavne scény pri umelom svetle u Sony hádže kade-tade (do žltohneda), Nikon sa približuje skutočnosti.