Plachtenie s Clive Masonom a Nikonom D6

Občas si pre inšpiráciu nasurfujem európske stránky Nikonu. Vždy, keď tam objavím niečo zaujímavé, rád sa s vami o to podelím. A dnes som našiel. 🙂 Musím sa priznať, že moju pozornosť upútali hlavne fotky. Športový fotograf Clive Mason ukázal, čo na mori dokáže s Nikonom D6. Výsledok je úžasný.

Clive Mason bol jedným z prvých fotografov, ktorí dostali do rúk Nikon D6 a teraz s ním dennodenne pracuje. Aké to bolo otestovať ešte horúci profi model a ako sa osvedčil pri rôznych druhoch športov?

Prvé dojmy

Clive, športový fotograf agentúry Getty Images, je ideálnou voľbou na testovanie super rýchleho fotoaparátu, akým Nikon je D6. Prvé ohúrenie spôsobila kvalita obrazu priamo z fotoaparátu – bez ďalších úprav. “Po vybalení z krabice som si pomyslel, že si prekopírujem nastavenia na jemné doostrenie a vyladenie obrazu z D5. Zistil som však, že to vôbec nie je potrebné. Kvalita obrazu ihneď po vybalení z krabice bola famózna.”

Tvárou v tvár živlom - plachtenie

Aj keď Clive fotí všetky športy, v Getty Images sa stal špecialistom na olympijské preteky plachetníc. Často fotí predolympijské preteky aj závody počas hier. Pri testovaní novej D6 sa zameral na tento šport. Ocenil fungovanie automatického vyváženia bielej a to, ako dokáže zachytiť nuansy jemných zlatých tónov skorého ranného slnka, aj fungovanie automatického zaostrovania. “Spoľahlivé zaostrovanie je kľúčové. Keď všade dookola špliecha voda, musíte si byť istý, že máte stále zaostrené na tvár. Fotil som Nacra 17, je to olympijská kategória. Pri fotografovaní sú dôležití najmä športovci a výraz v ich tvári. Sú dôležitejšie ako lode. Cieľom je mať neustále zaostrené na pretekárov.”

Prekvapením už nie je robustná stavba a utesnenie pred nepriaznivým počasím. “Súčasťou testu bolo zistiť, aké „zmočenie“ fotoaparát znesie. Zvládol ho lepšie ako ja. Po troch-štyroch minútach bol mokrejší, ako som kedy zažil. Nikdy predtým som nevidel, že by tak mokrý fotoaparát bol stále funkčný a výkonný. Bol riadne mokrý. Nikto si nechce fotoaparát namočiť, ale dávku vody dostaneme všetci. Keď sa to stane častejšie a častejšie, hra sa zmení. Nikon D6 pokračuje aj tam, kde by už iné fotoaparáty vypustili dušu. Je to vzrušujúce.”

Clivova práca je sezónna. Pandémia korona vírusu je dôvodom zrušenia mnohých veľkých športových udalostí, ktoré za bežných okolností fotí. Našťastie mal pred tým dostatok času a priestoru, aby D6 mohol využiť. “Používal som ju tak dva-trikrát za týždeň a bolo to úžasné. Autofokus je oveľa rýchlejší, farby priamo z fotoaparátu sú krásne bez akýchkoľvek ďalších vylepšení. Ľudia ich často komentujú na mojich sociálnych sieťach. Píšu “farby sú úžasné”. To je nová D6 stvorená pre fotografov, ktorí chcú fotiť, nie upravovať fotografie.”

Má tiež funkcie, ktoré menia spôsob, akým fotím niektoré športy. “3D sledovanie tváre úplne zmenilo spôsob, akým fotím futbal a ragby. Fotil som tri zápasy a bolo to skvelé. Nie vždy ho chcete mať zapnuté, a tak naprogramovaním vlastných ovládacích prvkov môžete napríklad malým tlačidlom na objektíve vyvolať späť jednobodové zaostrenie a následne sa vrátiť späť k 3D zaostrovaniu. Toto významne ovplyvnilo spôsob, akým fotím športy. Niekoľko fotografií zo zápasu Chelsea som fotil s 3D sledovaním tváre. Celá sekvencia je mimoriadna. Je nafotená full-frame 400 mm objektívom. Nemusíte si robiť starosti, kde sa nachádza ostriaci bod, môžete hneď komponovať, uistiť sa, či sú v obraze ruky a nohy a všetko ostatné. Sú tam farby, AF, sledovanie tváre. Je to úžasné.”

Prispôsobenie sa na neočakávané momenty

Vylepšená a zjednodušená možnosť prepínania medzi vlastnými nastaveniami fotoaparátu je výhodou v rozhodujúcich okamihoch. Pre Cliva je tlačidlo prispôsobených nastavení veľmi užitočné najmä pri fotení motoristických športov. “Keď fotím panning (rozmazanie pohybom) na dlhší čas závierky 1/8 s a naraz nastane kolízia, v zlomku sekundy stlačením jediného tlačidla rýchlosť závierky okamžite zmením na 1/2000s, clonu F 4 a auto ISO, aby som zmrazil a ostro zachytil túto akciu. Pred tým to bolo komplikovanejšie a zdĺhavejšie, kým ste sa prepli do iného režimu, mohli ste prísť o záber. To sa zmenilo dramaticky. Tak rýchlo, ako dokážete rozpoznať situáciu, tak rýchlo viete zmeniť expozíciu.”

Uľahčuje to prácu aj vtedy, keď Clive potrebuje na jednom podujatí nafotiť rôzne zábery v limitovanom čase.”Keď fotím Formulu 1 a potrebujem nafotiť viac „zmrazených“ záberov, aby bolo vidieť na aute všetkých sponzorov, potrebujem kratší čas. Pre seba chcem tvorivejšie zábery zo zvýraznením akcie pohybovou neostrosťou. Jednoducho môžem zmeniť nastavenia expozície z 1/2000 s na 1/15 s a späť, takže keď sa auto dostane do zorného uhla, jednoducho stlačím tlačidlo. Poskytne vám to flexibilitu. Je to skutočná záchrana.”

Prekonávanie výziev v slabom svetle

Nie je väčšia svetelná výzva pre športových fotografov, ako si poradiť s meniacou sa kvalitou osvetlenia na ragbyových a futbalových štadiónoch. “Ak žijete v severnej Európe, štyri mesiace v roku strávite na tmavých ragbyových a futbalových ihriskách. Rugbyové areály majú zvlášť náročné svetelné podmienky, mnohé ligové ihriská sú veľmi slabo osvetlené. Futbalové sú na tom lepšie, veľké ligové štadióny Bundesligy a Premiere League sú takmer všetky osvetlené LED svetlami. Ak však fotíte ragby, niekedy vás slabé svetlo šokuje. Výkon pri vysokej citlivosti ISO zohráva dôležitú úlohu pre tých, ktorí fotia na takýchto tmavých miestach. ISO 6400 na D6 je ako ISO 2000 na D5. Teraz je to omnoho lepšie. Skúšali sme aj ISO 12800 a stále to bolo neuveriteľne dobré. Nebolo to také ostré, ale ISO 12800 na D6 je lepšie ako ISO 6400 na D5.

Lepší výkon AF s menším počtom zaostrovacích bodov

Ako je možné, že v D6 sa zlepšil autofokus oproti D5, aj keď má menší počet zaostrovacích bodov? Clive vysvetľuje:

“Musím povedať, že autofokus je podstatne rýchlejší. Keď fotím motoristický šport, auto chcem často odpichnúť od pozadia. Predstavte si celý záber a je chcem zaostriť iba na malú časť. Je fajn, keď môžeme umiestniť auto tam, kde AF senzory neboli predtým také citlivé. So 105 krížovými autofokusovými bodmi, ktorých výkonnosť je 100%, je to možné. Aj keď má D6 menej zaostrovacích bodov, všetky pracujú 100% rovnako ako stredové body.

Ak ste sa doteraz pri slabom osvetlení vzdialili od stredového zaostrovacieho bodu – možno len jeden, dva body, niekedy AF systém nedokázal nájsť objekt a zaostriť na neho. Teraz ho nájde zakaždým. Nech je to ktorýkoľvek zaostrovací bod, jednoducho ho vždy nájde,aj v naozaj slabom svetle. Dá sa povedať, že teraz máte vyšší výkon a lepšie pokrytie pri nižšom počte AF bodov. Je to presne tak.”

Obľúbené funkcie a vylepšenia D6

Vybrať obľúbené funkcie nie je ľahké, ale Clive má niekoľko obľúbených vychytávok. Na prvom mieste je kvalita záberov priamo z fotoaparátu. “Najprv sa musím zmieniť o kvalite súborov, pretože tá je výrazne lepšia ako u konkurencie. Keď pošlete z podujatia fotky, povedia o nich, “Waw sú neskutočne ostré”. Kvalita fotografií z D5 bola vynikajúca, ale teraz je o ďalší krok vpred. Môžete obraz približovať a približovať, kvalita je stále vynikajúca a obraz dokonale ostrý.

Automatické vyváženie bielej funguje perfektne. “V našej agentúre je rýchlosť základom. Fotografie musia byť skvelé už vo fotoaparáte. Vždy som trávil veľa času dolaďovaním a uisťovaním sa, že fotoaparát podáva čo najvernejšie farby. Automatické vyváženie bielej je v D6 výborné. Nebolo potrebné žiadne dolaďovanie. Farby sú verné a rovnako aj odtiene pleti.”

Prioritou je rýchlosť

Pre agentúrneho fotografa je rýchlosť extrémne dôležitá, ak nie najdôležitejšia. “Pracovný tok“ D6 je rovnako dobrý ako pri D5, bonusom je uprednostnenie fotografií pri prenose. Napríklad všetci posielame fotografie a je jedno, či cez kábel, alebo bezdrôtový vysielač WT-6. Teraz s novou funkciou môžete uprednostniť niektoré snímky. Máte za sebou zoradených 11 či 12 snímok, počas odosielania môžete presunúť prstom dopredu obrázok, ktorý chcete poslať skôr. Spoločnosť Nikon bola v prenose vždy v predstihu a nový systém uprednostňovania nám veľmi pomohol. Fotografia sa teraz dostane tam, kde treba, oveľa rýchlejšie.

Na záver

Keď sme Clive požiadali o zhrnutie skúseností, povedal toto:

“Teraz to funguje, ako dobre naolejovaný stroj. Je to oveľa plynulejšie, pretože sa zmenila konštrukcia zrkadlového boxu. Zrkadlo má teraz kratšie zatmenie, je tichšie a plynulejšie a na pocit je rýchlejšie a pohotovejšie. Je to pôsobivé.

Celkovo je to lepší prístroj. Vzali ste surový diamant, vyleštili ste ho a teraz je nádherný. Bol som z neho, v situáciách, v ktorých som ho používal, úplne ohromený.”

Viac fotografií so spolupráce Clive Masona s Nikonom na testovaní D6 nájdete na webe fotografa. Oplatí sa vidieť 😉

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *