Päťkrát z Nikonblog.cz

Neviem ako vy, ale ja pravidelne čítam bratský český Nikonblog.cz. Raz za čas sa vám, ktorí si jeho stránky nezvyknete čítať, snažím zhrnúť témy a články, ktoré ma najviac zaujali a môžu byť pre čitateľov užitočné.

New York patrí medzi destinácie, ktoré ma ešte len čakajú. Ako nadšeného street fotografa ma toto ozajstné veľkomesto fascinuje a keď je príležitosť, rád si o ňom prečítam či pozriem fotografie. Preto je mojim prvým tipom cestopis Janky Kupčákovej o jej výlete do NY. Potešil ma stručný text s niekoľkými užitočnými tipmi pri návšteve mesta a ešte viac zaujímavé farebné, často až graficky poňaté street fotografie.

Jak se fotí New York. Čtenářský cestopis Jany Kupčákové

Druhým tipom je debata, a to doslovná, nad pamäťou. Presnejšie nad vlastnou pamäťou fotoaparátu. Diskusia a celý článok vznikol na základe rozruchu, ktorý vyvolal nový model Nikon D7500. Ten totiž prišiel s jedným slotom pre pamäťovú kartu, pričom Nikon štandardne v tomto produktovom rade implementuje do fotoaparátov dva sloty. Koľko je teda dosť? A prečo vlastne fotoaparáty nemajú primeranú vnútornú pamäť? Kto máte záujem dozvedieť sa, či je bezpečné sťahovať fotografie káblom z fotoaparátu alebo ich radšej sťahovať cez čítačku kariet, aj to je jedna z tém následne diskutovaná pod týmto krátkym článkom na zamyslenie. 🙂

Mimochodem: Proč vlastně nemají foťáky pevnou paměť?

Tri krát o RAW-e

Ďalší tip sú vlastne tri, respektíve prvé tri časti seriálu, do ktorého sa pustil šéfredaktor blogu Petr Lidner. RAW je pre mnohých začínajúcich fotografov strašiakom i tajomstvom. Čo je to vlastne nekomprimovaný formát obrázku? Prečo je dobré fotografovať práve doň? Má to zmysel v každej situácii a pre každého fotografujúceho? Keď fotoaparát neukladá samotnú fotografiu, alebo iba súbor jednotiek a núl, ako to, že po vyfotení vidíme na displeji obraz? Čo sa deje pri úprave RAW-u? Ako je možné, že úpravy môžem kedykoľvek vrátiť?

Na takéto a mnohé ďalšie otázky vám odpovie Petr v prvej časti RAW tajemství zbavený. Přikázání první – nepřepíšeš!

RAW tajemství zbavený. Přikázání první – nepřepíšeš!

V druhom časti seriálu sa Petr zamýšľa nad rýchlosťou. Je to logické – nekomprimovaný súbor má často 2-4x viac dát ako komprimovaný JPG a preto ho logicky musí fotoaparát pomalšie ukladať na kartu. Je to ale pravda? Ani nie. A aký má vplyv buffer (operačná pamäť) fotoaparátu na rýchlosť fotografovania a ukladania a aký rýchlosť karty? Odpovede nájdete v článku RAW tajemství zbavený. Přikázání druhé – nezpomalíš!

RAW tajemství zbavený. Přikázání druhé – nezpomalíš!

No a do tretice RAW nie je všemohúci. Nemožno dobré exponovanie snímky zahodiť za hlavu len preto, že fotografujeme do RAW-u. RAW veľa pokazeného dokáže zachrániť. Môžete bezstratovo korigovať farby, vyváženie bielej, máte k dispozícii omnoho viac detailov a väčší dynamický rozsah, no to posledné len do určitej miery. Petr vám ukáže prípady, kedy sa vyvolaním z RAW formátu podarilo zachrániť detaily a kresbu a kedy už nie. RAW nás teda nechráni pred každým omylom a ani z nás nemá vychovať lenivých fotografov. Slúži na to, aby sme z dobrej fotky urobili technicky ešte lepšiu. Dočítate sa v tretej časti RAW tajemství zbavený. Přikázání třetí – nepřeceníš!

RAW tajemství zbavený. Přikázání třetí – nepřeceníš!

Už teraz sa teším na ďalšie časti seriálu o nekomprimovanom formáte a s odstupom času vám o nich zas rád napíšem.

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.