Päťdesiatka s charakterom. Nikkor AF 50mm f/1,4 D

Už v niekoľkých článkoch som napísal, že mám rád čiernobielu street fotografiu a naturálne portréty bez retuše. Pri vytváraní týchto snímok rád používam staršie objektívy Nikkor, ktoré možno nie sú tak ostré a dokonalé, ako ich novšie varianty, ale majú iný, tak trochu surovší charakter. A práve preto sa mi páčia. 🙂

Pozor, netvrdím, že novšie objektívy sú horšie, práve naopak. Vďaka viacerým lamelám clony polkruhového tvaru majú novšie objektívy spravidla hladší a krémovejší bokeh – podanie rozostrenej oblasti za zaostreným objektom. Ak by som fotografoval na zákazku jemnú útlu osobu, asi by som zvolil novší objektív s hladším výstupom. No pre moju streetku a prirodzené rodinné fotografie a portréty mi je charakter starších objektívov s rovnými lamelami clony sympatický. No a práve takéto sú pevné 50mm objektívy AF-D. Navyše AF-D päťdesiatky sú menšie ako ich AF-S verzie a lepšie ladia s dizajnom Nikonu Df, ktorý teraz používam. Investícia do AF-D skla býva zaujímavá aj pre tých, ktorí by chceli používať tieto objektívy so staršími filmovými manuálnymi fotoaparátmi, keďže na AF-D verziách nájdete aj clonový krúžok.

16_9AFD50mmDF

Dizajn a ergonómia

Dizajn je pekný. Teda, „mne sa páči“ je asi presnejšie vyjadrenie. 🙂 Polykarbonát, guma na zaostrovacom prstenci a kov a sklo vo vnútri. Krásne veľká predná aj zadná šošovka optickej sústavy. Napriek tomu, že objektív nie je celokovový, pôsobí dobrým dojmom. Objektív má clonový krúžok a teda je možné ho používať aj so staršími manuálnymi filmovými fotoaparátmi, napríklad Nikon FM, FA či FE radmi. Na AF fotoaparátoch je potrebné aretovať clonový krúžok na minimálnej clone F16. Na Nikone Df môžete voliť clonu otočným voličom alebo priamo clonovým krúžkom. Aký to má význam? Keď používate na ovládanie clony clonový krúžok, nemusíte Df ani zapnúť a vidíte všetky expozičné údaje, keďže ich máte na manuálnych ovládačoch (čas, ISO, clona aj korekcia expozície). Nevýhodou voľby clony pomocou clonového krúžka je, že ju môžete meniť iba po celých expozičných stupňoch (EV) a nie po 1/3 EV ako je tomu pomocou otočného voliča.

Df50mm14b

Objektív nemá svoj vlastný motor pre pohyb zaostrovacích členov a tak je pri bajonete vybavený skrutkou, cez ktorú zaostrovanie zabezpečuje motor v tele fotoaparátu. Preto objektív ostrí iba s tými telami fotoaparátov, ktoré majú vstavaný motor, čiže od produktového radu D7xxx vyššie.

Ďalšou vlastnosťou, na ktorú je potrebné si zvykať, je otáčanie sa zaostrovacieho prstenca pri automatickom zaostrovaní. Je potrebné preto držať objektív za zaostrovacím prstencom tak, aby ste prstami neprekážali otáčaniu AF prstenca. Objektív nemožno kedykoľvek ručne preostriť ako u nových AF-S verzií. Ak chcete zaostrovať manuálne, je potrebné zmeniť nastavenie AF na MF (Manual Focus) na fotoaparáte. Z uvedeného vyplýva, že používanie AF-D objektívov nie je tak komfortné, ako novších AF-S objektívov. No nie je to ani príliš obťažujúce a dá sa na neho veľmi rýchlo zvyknúť. Vzhľadom na to, že sa predná príruba pri zaostrovaní iba vysúva ale neotáča, nie je problém ani s používaním polarizačného či štvorcového filtra.

Df50mm14c

Fotografovanie

Zaostrovanie na Nikone Df je veľmi rýchle a po nastavení micro AF aj veľmi presné. Dokonca subjektívne sa mi zdá, že je presnejšie a rýchlejšie ako kombinácia Nikon D700 a AF-S 50mm f1,4. Rovnako rýchlo ostrí Df s Nikkorom AF-S 50mm f1,8 G. Jediné, v čom staršia AF-D verzia zaostáva je v úspešnosti pri kontinuálnom zaostrovaní a snímaní. V tom je novšia AF-S verzia so svetelnosťou f/1,8 lepšia. Nie je ale problém vyfotografovať ani akciu, len počet správne zaostrených snímok pri AF-C bude menší.

AF_D50mms
Vzhľadom na otáčanie celého zaostrovacieho prstenca objektív pri zaostrovaní vydáva zvuky. Keď iba zaostrí, je to krátke zabzučanie, ktoré si najskôr ani nevšimnete. Keď ale ide na doraz a preostrí, počujete vrčanie i doraz, od ktorého sa zaostrovací prstenec vracia späť. K tejto situácii ale vzhľadom na spoľahlivosť ostrenia dochádza málokedy. V každom prípade je ale objektív hlasnejší, ako nové AF-S verzie.

DF0_5517Tomuto hovorím objektív s charakterom. Pozrite sa, aký 3D efekt objektív vytvára a čo robí s rozostreným pozadím.

DF0_6422

Obraz

To je to, prečo mám tento objektív rád. Nie je najostrejší na otvorených clonách a na najnovšie AF-S verzia sa dotiahne tak pri clone F2-2,8, ale charakter, ktorý ponúka, je svojský. Zvlášť mierne priclonený, keď už clona nemá kruhový ale sedemuholníkový tvar. Sférická aberácia na otvorených clonách spôsobuje mäkkosť ani nie tak stratou ostrosti, ale nižším kontrastom. To môžete využiť pri mäkších portrétoch a po priclonení dosiahnete zas rezavú ostrosť a kontrast, čo využijete pri drsnejších, napríklad chlapských portrétoch či street fotografiách.

DF0_6240

Trochu mäkší obraz na otvorenej clone, ale stále veľmi akceptovateľný. Po priclonení na F2,8 bezprecedentne ostrý.

DF0_6242

Bokeh je mierne nervózny a drsnejší a svetlá v tvare 7-uholníka sa mi páčia. Je to možno aj tým, že vždy hľadám niečo iné, čo má väčšina, alebo to je nostalgia za filmovými časmi. 🙂 Jednoducho mi tento objektív vyhovuje.
V obraze nenájdete chromatickú aberáciu alebo len v minimálnej miere na maximálnych clonách, čo je na vtedajšiu dobu (objektív sa vyrába od roku 1995) vynikajúce. Má takisto najmenšie skreslenie z aktuálnych 50mm objektívov Nikon.

DF0_6522
DF0_6514
Vinetácia je viditeľná do clony cca. F2,2, potom je vo väčšine situácií nebadateľná.
V protisvetle vytvára charakteristické červené alebo modrofialové odlesky. Opäť, modernejšie objektívy vyjdu z tohto porovnanie lepšie. Ale…
Niečo na tom objektíve je. Je malý, rýchly a presný. Má charakteristické podanie a trochu surovší bokeh. Po priclonení nad F2,8 je to jeden z najostrejších objektívov, aký som kedy mal. A je sexi na Nikone Df! 🙂

A ešte jedna vlastnosť zaujímavá pre fotografov nočných záberov. Vďaka 7 rovným lamelám clony objektív pri priclonení vytvára z ostrých svetiel krásne hviezdičky. Zbadáte ich nielen na nočných fotografiách ale aj na extrémne lesklých predmetoch.

DF0_6433-2Po priclonení sa z ostrých svetiel v nočných fotografiách vytvárajú 14-cípe hviezdice. Toto u novších objektívov nedosiahnete.

DF0_6000Hviezdičky objavíte aj na iskrivej vodnej hladine.

Záver

Objektív odporúčam všetkým, ktorí chcú malý svetelný 50mm objektív. Novšie varianty sú o poznanie väčšie. Odporúčam tým, ktorí nebudú pri clone F1,4 počítať pixely pri 200% zväčšní na obrazovke, ale majú radšej špecifický charakter starších AF-D päťdesiatok. Odporúčam tým, ktorí chcú mať univerzálny objektív schopný spolupracovať ako s modernými digitálnymi fotoaparátmi, tak i staršími manuálnymi filmovými Nikonmi. Odporúčam milovníkom mierneho retra a trochu surovšieho obrazu. Po prehodení do čiernobielej alebo po imitácii niektorého z filmov vyzerajú fotografie z tejto malej 50-ky úplne úžasne. Čo vy nato?

Zdieľaj

2 komentáre

  1. Pekne popisane. Nieco podobne bolo u mna, AF50/1.8D nestacil na 24Mpix FF a bol nahradeny s AF-S50/1.4G. Koli chybajucemu efektu hviezdickovania okolo silnych zdrojov svetla som sa nakoniec dovybavil aj s MF50/1.8Ais.. Ani neviem, ktory mam radsej.. 🙂

  2. Naozaj veľmi podarený článok – skvele napísaný, zameraný nie len na technické parametre ale hlavne na autorove pocity a to v mnohých článkoch často chýba. Takže veľká pochvala.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *