Ako som už viackrát napísal, nie som nijaký naslovovzatý krajinár. Keď mám šťastie na dobré svetlo, rád si krajinu vyfotím, ale nešpecializujem sa na ňu. Ultraširoký objektív, o ktorom dnes píšem, však nemá využitie iba v krajinárskej fotografii. Svojim širokým záberom ho môžete uplatniť aj v reportáži, pri športe a tam, kde potrebujete široký záber a už nemáte kam ustúpiť. V tomto rozsahu nájdeme hneď niekoľko vydarených objektívov z radov Nikonu. Určite ste už veľa počuli o kráľovi ultraširokáčov Nikone AF-S 14-24 f2,8 G, ale aj o veľmi vydarenom Nikone AF-S 16-35 f/4 G VR. Prečo teda ďalší objektív, ktorý takmer kopíruje ohniskové vzdialenosti spomínaných objektívov? Čo je na ňom iné? Prečo by si ho mal fotograf všimnúť, keď nie je ani tak široký, svetelný a nemá ani stabilizáciu obrazu?
Odpoveď znie jednoducho. Cena!
Za dobrý ultraširokouhlý objektív pre Full Frame je zvyčajne vyžadovaná pomerne vysoká suma, ak si ho chcete z obchodu odniesť domov. Ani jeden z dvoch spomínaných objektívov sa nepredáva za cenu pod 1000€. Jeden z nich (16-35mm) sa predáva za niečo cez 1000€ a druhý dokonca nad 2000€.
Za AF-S 18-35 f/3,5-4,5 G ED si od vás v obchode môžu vypýtať cca. 670€. A ja sa budem v tejto recenzii snažiť zodpovedať otázku, či za nižšiu cenu fotograf dostane požadovanú kvalitu. Obidvoma predchádzajúcimi a drahšími sklami som mal možnosť fotografovať a sú to vynikajúce objektívy.
Dizajn a ergonómia
Dizajn a kvalita spracovania sú podobné súčasným G objektívom Nikon v strednej triede. Štruktúrovaný povrch plastu nevyzerá zle, no prekvapí vás, keď ho chytíte do ruky. Na pohľad robustný objektív váži veľmi málo. Konkrétne 385g. To má svoje výhody i nevýhody. Dielenské spracovanie nie je na najvyššej úrovni, ktorú Nikon robí, no objektív je ľahučký a neobťažuje ani po celodennom nosení. Menšie rozmery znamenajú aj menší nárok na brašnu alebo ruksak. Objektív pritom poskytuje vysoký komfort pri používaní zoomu. Prstenec zoomu chodí hladko, bez vôle a s primeraným odporom. Zaostrovací prstenec pôsobí lacnejšie, má vôľu a pri presnej práci si treba na to zvyknúť. Na tubuse nájdete okienko so stupnicou vzdialenosti zaostrenia v metroch i stopách. Z ovládačov je tu len jeden, prepínač medzi automatickým zaostrovaním (AF) a manuálnym zaostrovaním (MF). Objektív má 77mm závit pre filtre a jeho bajonet má gumovú prírubu, ktorá zabraňuje vniknutiu prachu a vody popri bajonete. Pozor, objektív nie je utesnený a odporúčam ho chrániť pred dažďom, prachom a extrémnou vlhkosťou. K objektívu sú dodávané predná i zadná krytka, slnečná clona a mäkké plstené puzdro pre prenášanie objektívu. Až na voľnejší zaostrovací krúžok nemám k ergonómii výhrady. Objektív je jednoduchý a taká je aj jeho obsluha. Pozor, objektív má vlastný vstavaný motorček a je teda vhodný aj pre menšie zrkadlovky radu D3xxx a D5xxx.
Fotografovanie
Jednoduché, nasadíte objektív a fotografujete. Clona sa ovláda na tele fotoaparátu. Rýchlosť zaostrovania nie je taká, ako napríklad u Nikonu 14-24 f/2,8 G, no nijako neotravuje a nezdržiava. Objektív je takmer bezhlučný. Užíval som si, aký ľahký je to objektív. Používal som ho na celodennom výlete v chorvátskom Slunj a na regate Gentleman Sailing. Raz bol nasadený na Nikon Df, inokedy na Nikone D750. Ani s jedným z týchto prístrojov nemal problém presne zaostrovať alebo vykresliť na senzore kvalitný obraz. Rýchlosť zaostrovania je o niečo pomalšia ako u dvoch vyššie spomínaných objektívov, ale nie je v tom veľký rozdiel. Plné preostrenie z najkratšej zaostrovacej vzdialenosti na nekonečno trvá niečo vyše polsekundy.
Voči presnosti zaostrenia nemám výhrady. Len málokedy sa stávalo, že objektív „minul svoj cieľ“. Určite je to dané aj tým, že má pri svojom ohnisku a svetelnosti prirodzene veľkú hĺbku ostrosti. Dokonca som na Nikone D750 počas jasného počasia používal aj silný ND filter pre predĺženie časov a kombinácia týchto dvoch v pohode zaostrovala aj cez ND64, čo je zníženie svetla až o 6EV expozičných stupňov, čo je 1/64 z pôvodnej intenzity svetla!
Objektív má tri asférické členy a dve ED sklá s nízkym rozptylom svetla.
Obrazová kvalita
V strede obrazového poľa vynikajúca! Objekty sú krásne prekreslené a vystupujú takmer 3D. Sú bez výraznejších aberácií. Na APSC senzore by bol tento objektív vyslovene senzačný. Pre Full Frame senzor už cítiť malý pokles kvality obrazu – smerom k okrajom a do rohov pri odclonenom objektíve klesá ostrosť a objavuje sa kde-tu aj aberácia. Tá sa dá jednoducho odstrániť v počítači alebo ju dnešné prístroje pri fotení do JPG formátu korigujú samé.
MTF krivky pre širokouhlý koniec objektívu 18mm (hore) a pre 35mm (dole). Keď krivky porovnáme s predchádzajúcim modelom 18-35 AF-D, zistíme, že sa ostrosť vylepšila v celej ploche obrazu.
Najkvalitnejšia kresba je v strede pri clone cca. F6,3 a v okrajových oblastiach okolo clony 8-11. Tieto clony som aj ja najčastejšie používal a posúďte sami, či vidíte v obrázkoch nejaký problém s ostrosťou. Áno, pod mikroskopom zistíte, že v extrémnych rohoch a okrajoch nie je rovnaká kresba ako v strede. Predpokladám ale, že ani na 1m výtlačku toto nebude robiť nijaký problém.
Minimálne ohnisko 18mm (hore) a maximálne 35mm (dole)
Nevýhodu tohto objektívu vidím skôr vo výraznom skreslení na 18mm. Na APS-C nerobí skreslenie veľký problém a dá sa jednoducho korigovať. Na Full Frame je v periférnych oblastiach pomerne výrazné a má zvlnený charakter. Je ho ťažšie korigovať v počítači. Nerobí to absolútne žiaden problém pri krajinárskej fotografii či reportáži, no ak chce niekto fotografovať architektúru s perfektne rovnými líniami, na 18mm to vidno bude. Akonáhle sa dostanete cez 22mm, tento charakter skreslenia sa stratí.
Priame zapadajúce slnko pri 18mm (hore) a pri 35mm (dole)
Ostré denné priame slnečné svetlo absolútne bez problémov.
Veľmi som sa tešil z odolnosti tohto objektívu pri fotografovaní v priamom i rozptýlenom protisvetle. Jednoducho som nenarazil ani raz na väčšie odlesky alebo pokles kontrastu. Nemusíte sa báť obrátiť objektív či už proti slnku alebo inému zdroju silného svetla. Maximálne dosiahnete pár náladových odleskov, ktoré dodajú šmrnc fotke, v nijakom prípade neznehodnotíte obraz.
Záver
Objektív môžem s radosťou odporúčať priaznivcom ultraširokouhlej fotografie. Krajinárom a reportážnym či dokumentárnym fotografom, ktorí nepotrebujú extrémnu svetelnosť alebo stabilizátor obrazu, ale naopak, ocenia nízku hmotnosť a relatívne malé rozmery objektívu. Neodporúčam tým, ktorý potrebujú mať na 18mm tip top rovné línie v okrajových oblastiach, ani tým, ktorí namiesto fotenia počítajú pixely v posledných milimetroch obrazového poľa. 🙂 Za cenu, ktorú za objektív zaplatíte, dostanete nenáročný objektív, ktorý nezaťaží váš krk, brašnu ani peňaženku. Ak potrebujete vyššiu svetelnosť, môžete siahnuť po Nikone AF-S 14-24 f/2,8 G a ak potrebujete stabilizátor obrazu po Nikone AF-S 16-35 f/4 G VR.
Technické údaje
Ohnisková vzdialenosť | 18 – 35 mm |
Svetelnosť objektívu | f/3,5 – 4,5 |
Minimálna clona F-min | f/22 – 29 |
Konštrukcia objektívu | 12 prvkov vo 8 skupinách (2 ED a 3 asférických prvky) |
Obrazový uhol | 100° – 63° (76° – 44° pri formáte Nikon DX) |
Min. vzdialenosť zaostrenia | 0,28 m od obrazovej roviny bez ohľadu na zoom |
Maximálny reprodukčný pomer | Približne 0,2× (1:5) |
Počet lamiel clony | 7 (oblúkové lamely clony) |
Priemer filtrového závitu | 77 mm (P = 0,75 mm) |
Priemer × dĺžka objektívu | 83mm x 95mm |
Hmotnosť | cca. 385g |
Dodávané príslušenstvo | predná a zadná krytka, slnečná clona a puzdro |
Fotografie: © Julo Kotus
Produktové fotografie: Nikon corp.
Jeden komentár
Chcel by som len doplnit ze nakolko som mal tiez moznost vyskusat vsetky tri spominane objektivy myslim ze po 14-24 je to druhy najlepsi sirokac na FX . Co vlastne potvrdil aj DxOMARK v testoch. Vyhodou 16-35 je len stabilizator mozna pevna svetelnost ale v krajine sa aj tak pouziva vacsinou vascsie clonove cislo. 18-35 je super sklo a daju sa na neho samozrejme pouzivat kruhove filtre zase na rozdiel od 14-24 co sa v krajinarskej foto vyuziva casto. A 14-24 nieco vazi. 18-35 za tie peniaze kvalitny sirokac.