Nikon Zf – full frame fotoaparát, ktorý sa stal súčasťou mojich ciest

Keď mi Nikon ponúkol možnosť otestovať plnoformátový mirrorless Nikon Zf, bolo mi jasné, že ho nevezmem do štúdia. Také prostredie by mu bolo cudzie a rovnako aj mne. Chcel som ho vziať tam, kde fotografia dýcha – do ulíc, medzi ľudí, na cesty, do miest plných svetla aj tieňa, do ticha i chaosu.
Nie test v laboratóriu, ale reálny život fotografa, ktorý hľadá okamih, nie parametre.

Ergonómia – medzi istotou a kompromisom

Už pri prvom uchopení som cítil, že telo fotoaparátu je vyvážené, pevné a spoľahlivé. Váha nie je extrémna – tak akurát, aby pôsobila seriózne, ale neunavila. Jediné, čo mi počas testu chýbalo, bol väčší grip. Pri street fotografii často držím fotoaparát v jednej ruke, pripravený reagovať v sekunde – a tam je malý grip limit. Nejde o zásadný problém, verím, že s doplnkovým gripom, ktorý je k dispozícii, by sa s týmto telom pracovalo skutočne komfortne.

Menu a ovládanie? Po krátkej chvíli známe – hoci prichádzam z inej značky, logika Nikon systému sa mi okamžite vrátila. Po pár hodinách som už prístroj ovládal intuitívne a mohol som sa sústrediť na to podstatné: svetlo, pohyb a ľudí.

Autofokus – ticho, presnosť, spoľahlivosť

V teréne sa ukázalo, že autofokus je srdcom tohto prístroja. Sledovanie objektu, najmä človeka, je výnimočne presné – pohľad, tvár, oko, pohyb – všetko drží ako prilepené. V uliciach, kde sa scény menia v zlomkoch sekundy, je takáto spoľahlivosť kľúčová. Fotograf sa nemusí starať o techniku – môže sa plne sústrediť na príbeh.

Bratislava – rozhovor s Milivojom

Test som začal doma. V Bratislave som sa stretol s kolegom fotografom Milivojom Jocićom. Sedeli sme pri okne, rozprávali sa o fotografii – o tom, ako v nej hľadať pravdu, nie dokonalosť. Svetlo dopadalo z boku, jemné, čisté, presne také, aké mám rád. Nikon Zf som mal len tak po ruke. V jednej sekunde rozhovoru sa všetko stretlo – ticho, výraz, dym z cigary. Spúšť reagovala okamžite, bez váhania. Ostré detaily, mäkký prechod svetla, nádherná tonalita. Vtedy som pochopil, že tento fotoaparát vie počúvať. Nie je len presný – má v sebe niečo, čo by som nazval empatiou pre okamih.

Výstava Titanic – ticho a odrazy

O pár dní neskôr som Nikon vzal na výstavu Titanic. Miesto, kde sa história prelína s emóciou, kde svetlo a ticho tvoria zvláštny druh napätia. Fotografovať v takom priestore znamená zvládnuť sklo, odlesky, slabé osvetlenie a množstvo vrstiev reality. Nikon Zf zvládol všetko. Ostril spoľahlivo aj cez sklo vitrín, farby zachoval prirodzené, tónová kresba v tieňoch bola výnimočná. Mal som pocit, že technika sa mi v rukách stratila – a zostala len čistá koncentrácia na svetlo. Fotil som rýchlo, spontánne, bez statívu. Každý odraz, každé zrkadlenie sa stalo súčasťou príbehu. V tých chvíľach som si uvedomil, že tento fotoaparát nepotrebuje kontrolovať, stačí mu dôverovať

Gdaňsk a Sopot – svetlo, ľudia, energia

A potom prišiel sever. S Nikon Zf som cestoval do Poľska – do Gdaňsku a Sopotu. Tam som ho otestoval naplno. Na uliciach, kde sa mieša história s prítomnosťou, kde deti hrajú vo fontáne a starí muži sedia na múrikoch v tieni. Fotoaparát reagoval okamžite. Videl som, ako dokáže zachytiť svetlo na koži, smiech, dotyk, aj let v pohybe.

Na pláži v Sopote som sledoval chlapca, ktorý robil saltá ponad piesok – všetko sa odohralo v zlomku sekundy. Nikon to stihol s dokonalou ostrosťou, bez kompromisu. Rovnako presne zachytil aj tiché scény – ženy čítajúce pri vode, tínedžerov v skateparku, starého pána vychádzajúceho z kostola. Ten kontrast – energia verzus pokoj – ma bavil. Fotoaparát to zvládol s rovnakou ľahkosťou, bez dramatických úprav, bez nutnosti „zachraňovať“ expozíciu.

Obrazová kvalita a dynamika

Čiernobiele zábery ma prekvapili. Nikon Zf má nádherný dynamický rozsah – aj v silnom protisvetle zostáva kresba v tieňoch živá. Farby (v RAW-e) sú realistické, nie prehnané, čo ocení každý, kto chce mať postproces plne pod kontrolou. Pri vysokom ISO je šum jemný s filmovým charakterom. K tomu tichá závierka, ktorá sa v street prostredí stáva neviditeľnou – presne to, čo potrebujem.

Záver – keď fotoaparát zmizne

Po týždňoch s Nikon Zf som si uvedomil jednoduchú vec: dobrý fotoaparát je ten, na ktorý počas fotenia zabudneš. A to sa mi stalo. V Bratislave, v Gdansku, na pláži, v tichu výstavy. Nikdy som nemal pocit, že sa musím prispôsobovať technike, naopak, Nikon sa prispôsobil mne.
Je to fotoaparát, ktorý reaguje, cíti a neprekáža. Nie je dokonalý, ale je živý. A keď som sa večer pozrel na obrazovku a videl tie momenty, ktoré by inak zmizli, vedel som, že toto je presne ten nástroj, ktorý umožní byť fotografom naplno – bez kompromisov, bez zdržania, s rešpektom k okamihu.

Zhrnutie (pre tých, čo hľadajú fakty)

– Formát: plnoformátový mirrorless 
– Ergonómia: kompaktné, dobre vyvážené telo; menší grip 
– Autofokus: mimoriadne rýchly, spoľahlivý pri sledovaní objektov (najmä ľudí) 
– Výkon ISO: výborný aj pri slabom svetle 
– Dynamický rozsah: veľmi dobrý, prirodzený kontrast 
– Tichá závierka: vhodná pre street, interiéry, výstavy 
– Konektivita: štandardná – Wi-Fi, Bluetooth, bezproblémové prepojenie s mobilom 
– Najsilnejšia stránka: reakčná rýchlosť, presnosť a vernosť tónov 
– Najväčší kompromis: menší grip pri dlhom držaní jednou rukou, rieši dodatočný grip

Ďakujem Nikon Slovensko za možnosť otestovať tento fotoaparát – nielen technicky niekde v predajni, ale aj osobne v teréne. Lebo fotografia nie je o parametroch. Je o tom, čo v nej cítime.

Rudolf Baranovič
+ posts

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *