Nikon Z 50 a NIKKOR Z DX 50-250 mm na parkúre

Už je to nejaký čas, čo som testoval prvý a zatiaľ jediný APS-C mirrorless Nikon Z 50. Pri prvom teste som vám ale prisľúbil, že sa budem venovať aj jeho schopnostiam zachytiť akciu práve s natívnym teleobjektívom NIKKOR Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR. Uhol záberu po vynásobení crop faktrom 1,5X zodpovedá ohniskám 75-375 mm u full-frame. Ide o klasický rozsah 70-300mm. 5 mm sme stratili na širokom a 75 mm získali na dlhom konci objektívu. Už z označenia svetelnosti vidíme, že to nie je objektív určený na fotografovanie akcie v slabom svetle alebo v interiéri. Pri bežnom dennom svetle však aj s takouto svetelnosťou dosiahnete časy, ktoré dokážu zmraziť pohyb.

Ja som objektív vyskúšal na parkúre koní v X-Bionic areáli počas polooblačného dňa. Niekedy sa predralo cez mraky slnko, inokedy bolo jemne zatiahnuté. Aj preto som volil na fotoaparáte automatické nastavenie citlivosti ISO, ktoré má Nikon vynikajúco zvládnuté. Napriek dobrému počasiu, ak som chcel kone vo výskoku zmraziť, ISO hodnoty kolísali v rozmedzí ISO 800-3200. Je to preto, aby sme dosiahli závierku 1/2000 – 1/4000s. Najlepším spôsobom fotenia bol manuálny režim, kde som si nastavil rýchlosť závierky aj clonu (maximálne otvorenú) a fotoaparát podľa toho, kde sa kôň s jazdcom nachádzal (v tieni alebo na slnku) zvolil hodnotu ISO automaticky. Pritom stále môžete používať korekciu expozície. Čiže ak je kôň pri prekážke na veľmi tmavom pozadí, môžete korigovať expozíciu do mínusu, alebo opačne na bielom pozadí do plusu.

Zaostrovanie fungovalo veľmi dobre. Niekedy som predostril na prekážku klasickým AF Single zaostrením a počkal som si, kým kôň na dané miesto skočí a vyhotovil sériu fotografií. Väčšinou som ale používal Auto Area AF s výberom zaostrovacieho bodu a automatickým sledovaním objektu v celom obrazovom poli fotoaparátu. Je to zaostrovanie, ktoré sa najviac podobá na moje najobľúbenejšie 3D zaostrovanie u zrkadloviek Nikon. A veľmi dobre funguje aj u nových mirroless fotoaparátov. Nikon Z 50 v kombinácii s NIKKOR Z DX 50-250 mm nesklamal. Pružne sa chytal na objekt a sledoval ho a sériové snímanie vo frekvencii 11 obr./s v plnom rozlíšení a nekomprimovanom formáte zachytí sériu obrázkov aj v rýchlych skokoch. Nebol to výkon profi zrkadloviek D5/D6 alebo D850/D500, ale po fotení som mal k dispozícii plejádu ostrých fotografií zo všetkých prekážok, či z tých, kde kôň skákal priamo na fotoaparát alebo zboku či šikmo k fotoaparátu.

209 zaostrovacích bodov plne postačuje na to, aby ste mohli koňa a jazdca sledovať pri pohybe cez celé obrazové pole. Spôsoby zaostrovania si samozrejme môžete meniť podľa toho, ako vám to vyhovuje. Niektorí fotografi akcie skôr preferujú rozšírené zaostrovacie body alebo skupiny zaostrovacích bodov. Údajne je vtedy zaostrovanie ešte o niečo rýchlejšie či istejšie. Ja mám radšej úplnú voľnosť v komponovaní a nechám fotoaparát, aby si podával AF body po celej ploche záberu.

Hľadáčik pri plnom zoome a rýchlom vodorovnom pohybe zaostal, ale dá sa na neho zvyknúť a keď chytíte trochu cviku, nie je problém sledovať aj cválajúceho koňa.

No a výsledok môžete vidieť sami. Vzhľadom na štandardný teleobjektív v hodnote necelých 400 € a vstupný model mirrorlessu Z 50 je to veľmi dobrý výsledok. No a samotné fotenie parkúru je práve ten žáner, ktorý mobilom takto nemáte šancu zachytiť. Ak chcete vyfotiť svojho obľúbeného koníka či pretekára, siahnite po teleobjektíve.

Nekomprimovaný RAW (NEF) formát vám nakoniec umožní pohrať sa v počítači alebo smart zariadení tak, aby ste dosiahli ešte dramatickejšie a detailnejšie zábery, ktoré môžu zaujať pozorovateľa. Ja by som volil čiernobielu s pridaním kontrastu a zrna. Možno aj orezal jazdcov tak, aby ostalo možno len zovretie perí a pozornosť sa sústredila na koňa a jeho výkon, detaily, stavbu tela a enormnú námahu. 😊

Galéria fotografií Nikon Z 50 + NIKKOR Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR

Zdieľaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *