58mm je na prvý pohľad netradičné ohnisko, no nie je prvé v portfóliu značky. V sedemdesiatych až deväťdesiatych rokoch minulého storočia Nikon vyrábal rovnaké ohnisko so svetelnosťou f1,2! Toto Ais sklo určené pre filmové aparáty sa stalo legendou pre svoj optický výkon. Na vtedajšiu dobu ostrý objektív vynikal hlavne atraktívnym podaním rozostrených častí obrazu a rovnomerným prekreslením svetiel v celej ploche obrazu. Podobné ambície má aj nový Nikon AF-S 58mm. Objektív je na svoju ohniskovú vzdialenosť a svetelnosť drahý a pozrieme sa teda na to, komu by mohol imponovať a koho by mohol potešiť. Má zmysel si ho kúpiť, keď máme v ponuke ďalšie dve svetelné 50mm objektívy za zlomok sumy, ktorú stojí 58mm?
Dizajn a ergonómia
Dizajn je veľmi pekný. Páčia sa mi objektívy, ktoré sú „bucľaté“. Majú svoju poctivú šírku a nemusia byť dlhé. Podobný sa mi zdal aj tento, keď som ho prvý krát videl na obrázku pri predstavení. Keď sa dostal do predaja, prekvapilo ma, aký je ľahký a ako veľa z jeho objemu tvorí okolitý plast a nie sklo. Najprv som si pomyslel, že by mohol byť kratší, keďže sústava šošoviek je vnorená pomerne hlboko do tubusu objektívu. No potom som si pri svojej lenivosti uvedomil, že vystúpenie objektívu mi vlastne nahrádza slnečnú clonu. Mechanicky je tak optika chránená a zároveň tienená pred vedľajším svetlom, ktoré by mohlo spôsobovať odlesky. V balení nájdete aj slnečnú clonu, no ja som ju vzhľadom na hlboké vnorenie optiky do tubusu ani nevytiahol z krabice.
Objektív je ozdobený zlatým pásikom pred zaostrovacím prstencom a taktiež má zlatý nápis, ako všetky súčasné prémiové objektívy Nikon. Na tubuse nájdeme aj „zlatý“ štítok s písmenom N, ktoré naznačuje použitie špeciálnych antireflexných vrstiev Nano Crystal Coat. Tie by mali minimalizovať vznik odleskov a závojov v protisvetle. Optická sústava je zložená z 9 členov usporiadaných v 6 skupinách. Dva optické členy sú asférické.
Vzhľadom na to, že ide o pevné ohnisko, niet čo z hľadiska použitia popisovať. Objektív má len jeden prepínač zaostrovania a zaostrovací prstenec, ktorý má krásne hladký chod. Objektív je, ako všetky nové objektívy Nikon, G radu, to znamená, že nemá clonový prstenec. Clonu ovládate pomocou aparátu. Objektív má vlastný tichý motorček na zaostrovanie a funguje teda bez problémov na všetkých zrkadlovkách Nikon, ale aj na najnižších modeloch.
Ak chcete používať kruhové filtre, ich priemer na tomto objektíve bude 72mm.
Fotografovanie
S objektívom sa pracuje podobne ako s pevnou 50-kou. Sú si podobné nielen ohniskom, ale aj rýchlosťou a presnosťou zaostrovania. Myslím teraz na AF-S 50mm f/1,4 G, lebo lacnejší AF-S 50mm f1,8 G je o kúsok rýchlejší a subjektívne si myslím, že aj málinko presnejší. Je to určite aj tým, že hĺbka ostrosti u variantu f/1,8 je väčšia ako u 58mm f/1,4 a teda zaostrenie sa dosahuje ľahšie. Nechcem tým povedať, že AF-S 58mm zaostruje zle, obmedzujúco pomaly alebo často nepresne, to nie. Iba to, že práca s ním je náročnejšia, ak chcete používať clonu f1,4. Pri tejto clone a ohnisku je pri portrétnej vzdialenosti extrémne malá hĺbka ostrosti. To značí, že aj najmenšie pohnutie hlavou portrétovanej osoby znamená, že oči sa môžu dostať mimo hĺbku ostrosti. A to isté platí pre fotografa. Aj najmenší pohyb fotoaparátom a hĺbka ostrosti už nie je tam, kde má byť. Je to podobné, ako pracovať s objektívom 85mm f/1,4. Keď trochu pricloníte, stúpne s hĺbkou ostrosti aj úspešnosť zaostrenia. Osobne som väčšinu času fotografoval okolo clony F2, ale keď som chcel dosiahnuť naozaj efektné rozostrenie pozadia, používal som plne otvorenú clonu F1,4.
Pri clone f1,4 je objektív trochu mäkší, ale dôležité je, čo dokáže vyčarovať aj z takého rušného pozadia ako sú stromy v lese (F1,4).
Stačí, že málinko pricloníte a získate perfektnú ostrosť a stále príjemný a atraktívny bokeh (F2,2)
A takúto nekompromisnú kresbu objektív dáva pri clone F2,8!
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita takto navrhnutého objektívu sa dá posudzovať z viacerých hľadísk. Dnes často preceňovaná ostrosť a kresba objektívu tu nehrá výraznú rolu. Aspoň nie na veľkých clonách od F1,4 po F2,8. Pri týchto clonách sa objektív správa ako typický „portréťak“ z klasických čias. Nižší kontrast a mäkšia kresba, ale o to krajšie rozostrenie pozadia za fotografovaným objektom. Môže sa zdať, že rozdiel nie je tak veľký, ale poviem vám, že kvalitou bokehu sa tento objektív môže smelo porovnávať s vynikajúcim AF-S 85mm f/1,4 G! A to znamená špičku medzi malými portrétnymi ohniskami. Neveríte? Ani ja som neveril, kým som nepodrobil tri objektívy – AF-S 58mm f/1,4G, AF-S 85mm f/1,4 G a AF-S 85mm f/1,8 G skúške ohňom.
Bokeh
1. úloha
Za objekt, ktorý som fotografoval, som umiestnil pokrčenú alumíniovú fóliu, ktorá nasvietením LED panelom vytvorila veľmi zložité štruktúry s ostrými svetlami. Fólia bola umiestnená asi 40cm za fotografovaným objektom. Fotoaparát bol postavený na pevný statív a potom som už iba vymieňal objektívy a fotografoval s rovnakou clonou, aby som vedel porovnať bokeh. S výsledkom som bol prekvapený. Čakal som totiž, že pri rovnakej svetelnosti dostanem z 85mm objektívu lepší a hladší bokeh, ale 58mm porazil obidve 85-ky. Teda aspoň podľa môjho názoru vyšli v mojom konkrétnom teste bokehom takto:
1. miesto: AF-S 58mm f/1,4G
2. miesto: AF-S 85mm f/1,4 G
3. miesto AF-S 85mm f/1,8 G
Je zaujímavé sledovať, že pri takom blízkom zábere má 58mm objektív menšiu hĺbku ostrosti ako 85mm objektív pri rovnakej clone… Je to spôsobené vzdialenosťou zaostrenia, ktorá je u 58mm objektívu menšia.
2. úloha
Na Hviezdoslavovom námestí pred budovou opery SND stojí známa fontána. Vybral som si jednu sochu, za ktorou sa nachádza vstup do budovy so striedaním svetlých a tmavých miest a kontrastných línií. Na plne otvorenej clone som urobil záber sochy tak, aby bola rovnako veľká na zábere 85mm objektívov aj 58mm objektíve. To znamená, že v prípade 58mm objektívu som o krok pokročil, aby som dosiahol rovnakú veľkosť objektu. Samozrejme, v pozadí sochy vyfotenej 58mm objektívom bude viac priestoru vďaka širšiemu ohnisku. Ani to však nemalo vplyv na výsledok. Napriek tomu, že 85mm objektív zachytí užší uhol záberu a viac rozostrí pozadie za objektom, kvalita rozostrenia 58mm objektívu je najlepšia, alebo minimálne rovnaká ako u AF-S 85mm f/1,4 G. Kvalitu rozostrenia možno sledovať na zobrazení línií, prechodov svetiel do tieňov, ktoré sú v prípade svetelnejších objektívov hladšie a príjemnejšie. Aj 85mm f/1,8 aj 85mm f/1,4 vykazujú výraznejšie hrany okolo rozostrených svetiel ako 58mm f/1,4.
Teraz by som to vyhodnotil takto:
1. a 2. miesto AF-S 58mm f/1,4G a AF-S 85mm f/1,4 G
3. miesto AF-S 85mm f/1,8 G
Tu je zaujímavé porovnanie plne otvorených objektívov aj čo sa týka ostrosti. Poradie je presné opačné. 🙂 85mm f/1,8 G je z týchto objektívov kresbou najlepší.
Bokehom ide o jeden z najvydarenejších objektívov, aký som kedy skúšal. Objektív má však aj ďalšie plusy. Medzi ne patrí aj tak trochu netradičné ohnisko. 58mm nie je typicky portrétne ohnisko, no práve preto sa uplatní tam, kde je na portrétny objektív málo miesta. V stiesnených priestoroch, kde by vám väčšie ohnisko mohlo byť úzke záberom sa uplatní práve tento objektív. Môže to byť reportážny portrét, rodinné portréty v menších interiéroch, jednoducho všade tam, kde nemáte miesto kam ustúpiť alebo chcete priznať viac okolia, no zároveň ho mať atraktívne rozostrené.
Chromatické aberácie sú potlačené veľmi dobre. Sem-tam sa objaví malá pozdĺžna chromatická aberácia, ale v rozumnej miere.
Vinetáciou (stmavenie obrazu v rohoch) je na tom objektív lepšie, ako štandardné 50mm objektívy. Ako u každého ultrasvetelného objektívu, aj u 58-ky sa prejaví. Úbytok svetla v rohoch je aj pri plne otvorenej clone tak do jedného expozičného stupňa. Pri clone F2,8 sa vinetácia radikálne zmenšuje a pri clone F4 ju už okom nezbadáte.
Geometrické skreslenie
Je mierne súdkovité, podobné 50mm objektívom. Je jednoduchého charakteru a dá sa veľmi ľahko korigovať v počítači, v Lightroome na jeden klik aktiváciou profilu objektívu. V JPG ho vedia súčasné aparáty korigovať priamo.
Kresba objektívu je často jedinou vlastnosťou, ktorú amatérski fotografi posudzujú. Samozrejme je dôležitá, ale je to len jedna z kvalít objektívu. Pri portrétnom ohnisku nehrá bezprecedentná ostrosť takú dôležitú rolu zvlášť, keď ho používame plne odclonený. Vtedy je objektív mäkší a má menší kontrast, no je rozprávkovo mäkký v pozadí – bokehom. Už pri clone F2 sa ostrosť výrazne zvyšuje, rozostrenie zadných častí obrazu sa málinko zmenšuje. Pri clone F2,8 a viac je ostrosť na vynikajúcej úrovni, Na clone F5,6 – 8 sa extrémne okraje a rohy doťahujú na stred a objektív podáva famózne výsledky aj pri krajinárskom či architektonickom zábere. Môžete si teda vybrať. Ak chcem fotografovať portrét s čo najhladším bokehom, volím clony F1,4-2. Ak chcem fotografovať perfektne ostrý portrét so stále atraktívne rozostreným pozadím, volím clony v rozsahu 2-2,8. Ak chcem bezprecedentnú kresbu v celom obrazovom poli, volím clonu F7,2-11. Pri clone F11 sa začína prejavovať zníženie ostrosti v dôsledku difrakcie.
Odolnosť voči protisvetlu je na vysokej úrovni. Antireflexné vrstvy si plnia svoju úlohu ukážkovo. Ani priame slnko v zábere, ani plošné protisvetlo nerobia objektívu problém. Minimum odleskov, minimálny pokles kontrastu. Na jednotku!
Záver
Záver je pomerne jednoduchý. Z objektívu Nikon AF-S 58mm f/1,8 G sa vykľul majster bokehu pre špeciálne príležitosti. Možno v bežnom svetle a s jednoduchým pozadím by medzi porovnávanými objektívmi nebol taký rozdiel, ale práve v zaťažkávacích situáciách sa ukáže sila špeciálneho dizajnu. Svadobní či módni fotografi, ktorí sú často nútení pracovať v malom priestore, by boli z tohto objektívu nadšení.
Možno v laboratórnom teste na otvorených clonách nebude tento objektív majster sveta v rozlíšení a kresbe, no je majstrom v bokehu, zvláštnom 3d podaní reality pri portrétoch a detailoch. A práve takto je dizajnovaný. O nič však neprichádzate. Ak chcete prvotriednu kresbu, stačí pricloniť a máte ju. Výborne skorigované ostatné optické chyby či nedokonalosti robia z tohto objektívu zaujímavú voľbu, ak samozrejme sme schopní akceptovať jeho prémiovú cenu.
Parametre
Ohnisková vzdialenosť: 58mm
Svetelnosť (Fmax): f/1,4
Minimálna clona (Fmin): f/16
Konštrukcia objektívu: 9 prvkov v 6 skupinách (s dvoma asférickými šošovkami a antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: 40° 50′ (27° 20′ na fotoaparáte Nikon DX)
Minimálna vzdialenosť zaostrenia: 0,58 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,13x
Lamiel clony: 9 kruhových
Zaostrovanie: Automatické zaostrovanie pomocou vstavaného ultrazvukového motora a manuálne zaostrovanie
Režimy zaostrovania: M/A a M
Veľkosť filtrového závitu: 72 mm
Rozmery: cca. 85 x 70 mm
Hmotnosť: 385 g
11 komentáre
krásne rozostrenie, super portréty 🙂
Nepovedal by som, že bude mať lepší bokeh ako nové 85-ky, ale vyzerá to tak…
Veľmi dobrá recenzia! A konečne k veci! Mám to sklo už 2 roky a z vlastnej skúsenosti potvrdzujem jej pravdivosť!
Kedze objektiv neponuka spolocnost Nikon zadarmo, dost postradam v tejto peknej recenzii slovicko cena, resp. slovne spojenie „pomer vykon/cena“. Netvrdim ze je zly, vobec, ale co mi ma ponuknut ked mam pokryte ohniska 50mm a 85mm v obdobych clonach kvalitnymi FX sklami? +8mm k 50mm alebo -27mm k 85ke? Keby mal svetelnost F1.0 resp F1.2, bola by motivacia vyrazne vyssia. Ale to by som tiez musel zabudnut ako mi na 50mm nevyhovuje na FF a tiez na oblubene kombo skiel na FF v podobe 35mm a 85mm, moja minimalisticka volba aj na svadobne fotenie.
Ahoj, samozrejme, otázka na mieste. Pri cene cca. 1500€ je šanca na predaj tohto objektívu menšia, ak vezmeme do úvahy to čo píšeš. Na druhej strane poznám ľudí a fotografov, ktorým je vnútri príjemnejšia 58-ka ako 85-ka. No ale máš samozrejme pravdu, že blízko sú obidve schopné G-éčkové 50-ky. Osobne som si myslel, že ma toto sklo nijako neosloví, no veľmi sa mi počas testu pozdávalo práve pre ťažko popísateľný pociť z bokehu a takého 3D podania. Bokeh je určite lepší ako u 50mm objektívov. Súhlasím, že ešte väčšia clona by mnohých presvedčila.
Mimochodom, teraz je 58mm f1,4 v akcii Cashback so spätným bonusom 200€ (do konca júna).
Dobrý deň. Chcel by som sa opytať možno aj spomenute to tu bolo rozhodujem sa medzi 85mm a 58mm 1,4G obidve no neviem proste čo je lepšie oproti vzdialenosti okey ale preco obidva tieto objektivy stoja 1600€ . Fotim portrety, svadby a chcel som niečo lepšie lebo doteraz som mal 50mm 1,8G
Ja by som si konkrétne na svadby vybral asi 85-ku pre väčšiu vzdialenosť snímania a 50mm by som si nechal. Mal by som tak dve ohniská výraznejšie odlišné, ako to, čo ste mali doteraz.
Taktiež sú situácie, kedy na svadbe nemôžete pristúpiť bližšie. Takže ja by som si nechal 50-ku a prikúpil 85-ku.
Ďakujem
Dobrý deň
Kupil som si tento objektiv som velmi milo prekvapeny ako to foti páánečky, no niekedy sa mi zda ze nezaostruje dobre po bokoch treba dat vacsiu clonu ? no 2 moja otazka kamosi vravia preco si nesiahol po 85tke no bohuzial stale tak fotim v mensich priestoroch a 50 1,8G mi vyhovovala no chcel som zmenu. a co som bol n nikon den tak ten jeden vravel ze osobne si 58mm musi zakupit 🙂 je to pre neho kráásne odanie boketu a ostrosti a do 85tky 1,4G to je jasne take diskutabilne ale ked tak 105m m to je cisto ze wow a verim no ze som spravi ldobru volbu 🙂 za akciovu cenu
Aj 58mm aj 85mm aj 105mm sú vynikajúce objektívy s krásnym bokehom, takže treba sa primárne rozhodnúť podľa ohniska, čiže podľa toho, či fotím v stiesnených podmienkach, alebo či viac fotím v exteriéri, kde 105mm bude mať najsilnejšie odpichnutie pozadia.
Ako to fotí na D750 ? 🙂